Venligst opslag i Wibergs "præstekoner"
Fra : erik

Dato : 04-01-03 08:49

Hej
Kan du hjælpe. Jeg søger en Madame Boesen (=hendes slægtsnavn (?)), der
levede 1717 og var gift med en provst, der ikke (nødvendigvis) hed Boesen
(en "provst Boesen" lader ikke til at eksistere på det tidspunkt, ikke så
han kan have en levende kone / enke). Hvem var Madame Boesen og hvem var hun
gift med?
I de kilder jeg har set (kilder vedr. Vallø og omegn på Stevns primo 1700)
kunne en præstefrue benævnes ved SIT slægtsnavn, f.eks. bliver provst
Christian Dreiers kone kaldet Madame Karen Fog(h).

--
Erik
Denmark

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-01-03 16:13

erik wrote:
> Kan du hjælpe. Jeg søger en Madame Boesen ...

Fra "Præstehustruer" er hentet føgende muligheder.
Det indledende nummer er præstens i Wiberg.

709, 8. 1. Boetzen, Kirstine Sofie Karstensdt. af Grundfør,
f. ca. 1797, ~ 1731 25. 7. 2. D. L. Klinge. 3. A. N.
Iversen (se begge steder)
-----
917, 8. Boesen, Margrete, f. ca. 1618, Dt. af Rmd. i
Nyborg Niels B. og Anne Nielsdatter.
-----
1224, 5. Boesdatter, Anne.

Desværre har jeg ikke selve Wiberg at slå efter i.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-01-03 19:34

nr. 1224.5 er Lauritz Mortensen i Tømmerup, Arts herred Holbæk amt o.
16.6.1658, provst, død 15.12.1682.Wiberg bd. III.
nr. 917.8 er Torkil Andersen (Hoe) Født Fyen, 1655 sognecapellan i
Cathrine eller Sorte Brødre kirke i Ribe.

nr. 709.8.Jens Hansen Munckeboe, f. Nybg.1.1.1706, ord. 1.5.1739 til Lading,
Faarup og Sabro, Sabro herred, Aarhus amt
De 2 sidste bd. II.

Mvh
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-01-03 19:56

Hvis du fortæller hvilket sogn det handler om og oplyser nogle af
nabosognene, så kan jeg kigge i Wibergs Præstehistorie.
mvh
Bodil Madsen

Fra : erik

Dato : 05-01-03 09:33

Hej og tak for dit svar
Nabosognene til Vallø-by (Bjæverskjov Herred Provsti) er Herfølge, Himlingøje,
Tårnby, Strøby i Stevns Herreds Provsti. Noboprovstierne må være udover Stevns H.P.,
Fakse Herreds Provsti; Ramsø Herreds Provsti i Roskilde Amt, Ringsted Herred Provsti
i Sorø Amt.