|
| Fra kilo til watt Fra : obiweb |
Dato : 04-01-03 00:39 |
|
Jeg læste for nylig om en top-cykelrytter - Sjalabær' eller en af de
andre - som leverede vistnok 500 watt i en time på en kondicykel (jeg
kan ikke finde artiklen igen). Nu ville jeg jo gerne vide om jeg er lige
så go', men desværre angives belastningen på min kondicykel i kg.
Hvordan beregner jeg hvor mange watt jeg yder?
Venlig hilsen obiweb
| |
Martin Larsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 04-01-03 01:38 |
|
"obiweb" <obiweb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e161efa$0$1767$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg læste for nylig om en top-cykelrytter - Sjalabær' eller en af de
> andre - som leverede vistnok 500 watt i en time på en kondicykel (jeg
> kan ikke finde artiklen igen). Nu ville jeg jo gerne vide om jeg er lige
> så go', men desværre angives belastningen på min kondicykel i kg.
>
> Hvordan beregner jeg hvor mange watt jeg yder?
>
Hvis din enhed er kgm/s så svarer den til 9,81 watt
Mvh
Martin
| |
Ivar (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 04-01-03 13:35 |
|
Martin Larsen skrev:
> Hvis din enhed er kgm/s
Det er den nok ikke.
Normalt bremses en kondicykel med et bremsebånd. Derfor er bremsemomentet
uafhængigt af omdrejningstallet, så enheden kan ikke være i kgm/s. Jeg tvivler
endda på at det er i kgm, det er sikkert blot et udtryk for fjederens træk i
bremsebåndet.
Ivar
| |
Martin Larsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 04-01-03 16:09 |
|
"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3e16d501$0$47426$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Martin Larsen skrev:
>
> > Hvis din enhed er kgm/s
>
> Det er den nok ikke.
> Normalt bremses en kondicykel med et bremsebånd. Derfor er bremsemomentet
> uafhængigt af omdrejningstallet, så enheden kan ikke være i kgm/s. Jeg tvivler
> endda på at det er i kgm, det er sikkert blot et udtryk for fjederens træk i
> bremsebåndet.
>
Jeg er så godtroende at antage at manden har aflæst tallet på et instrument
som ændrer sig i forhold til hvor mange kræfter han bruger.
Mvh
Martin
| |
obiweb (04-01-2003)
| Kommentar Fra : obiweb |
Dato : 04-01-03 20:29 |
|
> Jeg er så godtroende at antage at manden har aflæst tallet på et instrument
> som ændrer sig i forhold til hvor mange kræfter han bruger.
>
> Mvh
> Martin
>
>
Jeg aflæser ikke tallet, det er bare et greb der kan drejes frem og
tilbage mellem værdier på 1 - 8 kg. Belastningen skabes af en magnet.
Venlig hilsen obiweb
| |
Martin Larsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 04-01-03 21:51 |
|
"obiweb" <obiweb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e1735d8$0$2593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> Jeg aflæser ikke tallet, det er bare et greb der kan drejes frem og
> tilbage mellem værdier på 1 - 8 kg. Belastningen skabes af en magnet.
>
Så skal du have en anden cykel med et instrument der kan vise dig
de ønskede tal. Man kunne måske godt forestille sig Storm P.
metoder du kunne bruge til en beregning, men her melder jeg pas.
Mvh
Martin
| |
Martin Larsen (05-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 05-01-03 00:36 |
|
"obiweb" <obiweb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e1735d8$0$2593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> > Jeg er så godtroende at antage at manden har aflæst tallet på et instrument
> > som ændrer sig i forhold til hvor mange kræfter han bruger.
> >
> > Mvh
> > Martin
> >
> >
>
> Jeg aflæser ikke tallet, det er bare et greb der kan drejes frem og
> tilbage mellem værdier på 1 - 8 kg. Belastningen skabes af en magnet.
>
I anledning af J.S.N's indlæg vil jeg lige understrege at kilo og kilopond
(fork. kg og kp) er 2 navne for samme kraftenhed, som ikke skal forveksles
med vægtenheden af samme navn.
Desværre har du ikke nævnt om der findes en "hastighed"småler på cyklen.
Hvis det er tilfældet skal du tage hastigheden i m(eter)/s(ekund) og gange
med din kraft i kilo*9,81 for at få effekten i watt.
Mvh
Martin
| |
obiweb (05-01-2003)
| Kommentar Fra : obiweb |
Dato : 05-01-03 01:30 |
|
Martin Larsen wrote:
> Desværre har du ikke nævnt om der findes en "hastighed"småler på cyklen.
> Hvis det er tilfældet skal du tage hastigheden i m(eter)/s(ekund) og gange
> med din kraft i kilo*9,81 for at få effekten i watt.
Beklager, men jo - der er hastighedsmåler, og nu vil jeg tage din formel
og finde ud af om jeg skal stille op til Tour'en i år.
Tak for svar(ene), alle!
Venlig hilsen obiweb
| |
Jeppe Stig Nielsen (05-01-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 05-01-03 02:26 |
|
obiweb wrote:
>
> > Desværre har du ikke nævnt om der findes en "hastighed"småler på cyklen.
> > Hvis det er tilfældet skal du tage hastigheden i m(eter)/s(ekund) og gange
> > med din kraft i kilo*9,81 for at få effekten i watt.
>
> Beklager, men jo - der er hastighedsmåler, og nu vil jeg tage din formel
> og finde ud af om jeg skal stille op til Tour'en i år.
Efter min mening er det dog tvivlsomt om det er sådan din cykels
skala skal forstås.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
obiweb (05-01-2003)
| Kommentar Fra : obiweb |
Dato : 05-01-03 10:07 |
|
Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Efter min mening er det dog tvivlsomt om det er sådan din cykels
> skala skal forstås.
Tja - jeg synes nok at resultatet er lidt bedre end man kunne forvente.
Jeg har nu set at "almindelige" cykelryttere klarer 300-400 watt i
længere tid, alt efter størrelse - jeg er en splejs, ikke sportsmand, og
klarer efter denne formel - uden al for stor indsats - 270 watt i en
time. Spørgsmålet om det er rimeligt hører nok hjemme i en anden
nyhedsgruppe.
Venlig hilsen obiweb
| |
Jeppe Stig Nielsen (05-01-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 05-01-03 16:46 |
|
obiweb wrote:
>
> klarer efter denne formel - uden al for stor indsats - 270 watt i en
> time. Spørgsmålet om det er rimeligt hører nok hjemme i en anden
> nyhedsgruppe.
Det er ikke rimeligt. Prøv at læse denne side:
http://www.motion-online.dk/vo2/wmax.htm
Da jeg gik i gymnasiet, udførte vi denne test i idræt.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
John Olsen (05-01-2003)
| Kommentar Fra : John Olsen |
Dato : 05-01-03 18:17 |
|
> > klarer efter denne formel - uden al for stor indsats - 270 watt i en
> > time. Spørgsmålet om det er rimeligt hører nok hjemme i en anden
> > nyhedsgruppe.
>
> Det er ikke rimeligt. Prøv at læse denne side:
>
> http://www.motion-online.dk/vo2/wmax.htm
>
> Da jeg gik i gymnasiet, udførte vi denne test i idræt.
Dine data giver et kondital på 217 ml/kg/min, hvilket absolut ikke er
rimeligt, som JSN skriver.
Topsprinterne kører med 700W i de sidste sekunder i en massespurt. Jeg
tvivler på at Jalabert nogensinde har kørt med 500W i en time. Faktisk
bruger de bedste ryttere wattmålere påmonteret deres krankboks så
de præcist kan se belastningen de træder med.
Der også ryttere de kører med wattmåler på deres
hometrainer. Wattmåleren er så koblet til internettet, så sidder de
indendøre og konkurrerer om hvem der kan køre den bedste enkelstart
osv.
John
--
John Olsen
http://www.johno.dk
"Thou, nature, art my goddess; to thy laws my services are bound..."
Carl F. Gauss
| |
obiweb (05-01-2003)
| Kommentar Fra : obiweb |
Dato : 05-01-03 20:45 |
|
John Olsen wrote:
>
> Topsprinterne kører med 700W i de sidste sekunder i en massespurt. Jeg
> tvivler på at Jalabert nogensinde har kørt med 500W i en time.
Hej
Jeg fandt artiklen nu. Det var ikke Jalabert, men Indurain - han
præsterede 510 watt i en time
http://www.motion-online.dk/indurain.htm
Venlig hilsen obiweb
| |
Jørgen Rasmussen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen |
Dato : 04-01-03 22:02 |
|
obiweb wrote:
> Hvordan beregner jeg hvor mange watt jeg yder?
Jeg har fundet en gammel fysikbog frem:
Iflg. den, er effekt (W) defineret som arbejde x vej.
Med SI-enheden J/s. (Joule/sek.)
Eksempel derfra:
1HK = 75kpm/s. (kilopondmeter/sek. mener jeg)
Da 1 kpm/s = 9,81Nm/s = 9,81W, fås 1 HK = 75 x 9,81 = 735,5W.
Yderligere er der et andet eksempel med en arm med en vægt, bremses af en
aksel. Det svarer vist nogenlunde til din cykel.
Armen er vandret.
P = F(g) x Omega(r) = M(g) x Omega. ( P er effekt i Watt, F er kraft i
Newton, Omega er vinkelhastighed i radianer/sek. M er momentet i
Newtonmeter.)
Udfra armens længde, og den kraft(vægt) der skal til at dreje den, kan
effekten beregnes:
P = M(g) x Omega = F(T) x l x 2 x pi x n.
(F(T) = tyngdekraft i Newton, l er armens længde og n er omdrejningstallet i
omdr./sek.)
Prøv om du kan få noget ud af det. !!
Men: Prøv også at søge på Internettet.!
--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/
| |
Jeppe Stig Nielsen (04-01-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 04-01-03 23:36 |
|
Jørgen Rasmussen wrote:
>
> Iflg. den, er effekt (W) defineret som arbejde x vej.
> Med SI-enheden J/s. (Joule/sek.)
Nah...
Effekt er fx kraft gange hastighed. (Egentlig et prikprodukt.)
Eneheden watt for effekt kan fastlægges ved
1 W = 1 N·m/s = 1 J/s
Tyngdekraften på ét kilogram er cirka 9,8 newton.
(Tallet 9,8 N/kg kaldes tyngdeaccelerationen.)
I nogle tilfælde i dagligdagen hvor folk siger »ét kilo« tænker de
nærmere på kraften (»vægten«) 9,8 newton end på massen 1 kilogram.
Det er ikke klart for mig hvad producenten af din cykel mener med
skalaen i kg. Belastningen burde måles i watt.
Men muligvis er »1 kg« for dem faktisk 9,8 N·m/s = 9,8 W. Det er den
effekt der er nødvendig for at hæve et kilogramlod med farten 1 m/s
opad (gennem tyngdefeltet nær Jordens overflade).
Betegnelsen 1 kp (én kilopond) for 9,8 N er vist ret forældet.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
|
|