"Find min hund"-leg
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-01-03 23:24

Vi kom til at snakke hunde i dag - og endte i hvordan finder man egentlig
den hund, der passer til ens behov/ønsker om en hund? Her er listen:

Ikke lille, ikke stor (vi endte i 15-30 kg)
Gå 2-3 lange ture af mindst 1 times varighed pr gang.
Ingen træning ( i form af ugentlig klub)
Ingen daglig pelspleje
Ikke brugshund

Altså en ganske almindelig, god hund - men hvad skal det lige være for en?

Mvh Maria

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 03-01-03 23:54

Hejsa!

Prøv denne her;
http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

Den er på engelsk og ret sjov

MVH. Mette

PS Hvis linket ikke virker så; www.animalplanet.com klik på "Pet help"
derefter "Dog breed selector" & "start your search".

Fra : Søren Petersen

Dato : 04-01-03 01:27

Den var da egentlig meget underholdende den side. Jeg prøvede lige testen,
og ramte faktisk den race som jeg selv har, nemlig labrador (godt nok en
formel 1'er, men alligevel). Og den næste hund i rækken var en Flatcoated
Retriever, en race jeg godt kunne tænke mig at stifte bekendtskab med på et
tidspunkt.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 04-01-03 15:01

> [...]
> Retriever, en race jeg godt kunne tænke mig at stifte bekendtskab med på

Jeg fik Golden og Fletter blandt de første! Flatter som jeg har og golden
som jeg synes godt om... Kan absolut anbefale at stifte bekendtskab med en
Flatter... De er så hjertelige!

Rinnie Ilsøe

Fra : Sander

Dato : 04-01-03 16:06

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> skrev i en meddelelse

> Jeg fik Golden og Fletter blandt de første! Flatter som jeg har og
golden
> som jeg synes godt om... Kan absolut anbefale at stifte bekendtskab med en
> Flatter... De er så hjertelige!

Flatter var også den første her, efterfulgt af Field spaniel ( kender ikke
denne race ) og Labrador.

Meget sjov test !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : BN

Dato : 10-01-03 22:22

> Flatter var også den første her, efterfulgt af Field spaniel ( kender ikke
> denne race )

Hejsa

En field spaniel er en dejlig hund, men det er krudt i den.

Jeg har en på lidt over frem år, Sandra, og hun er virkelig en dejlig hund,
som altid er frisk på en spurtetur ovre på marken og i skoven!

Hilsen BN

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-01-03 17:39

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> wrote in message
> Den var da egentlig meget underholdende den side. Jeg prøvede lige testen,
> og ramte faktisk den race som jeg selv har, nemlig labrador (godt nok en
> formel 1'er, men alligevel).

Hej Søren,

Undskyld jeg spørger, men er en "formel 1'er" ikke en Labrador Retriever? Og
hvis ikke - hvad er forskellen?

mvh
Søren Voigt

Fra : Søren Petersen

Dato : 04-01-03 17:56

Det er en speciel art som er avlet til at være en hurtig og smidig jagthund.
Mere end en almindelig labrador retriever, som ofte kan være lidt kraftig
bygget. Min labrador er knap så høj og rimelig slank. Der findes også en
tilsvarende labrador retriever (når man kigger på højden), som i stedet blev
avlet med henblik på funktion som udstillingshund. Mere og gennemgribende
forklaring kan jeg desværre ikke give. Men den er altså lidt tyndere og
lavere end en ganske almindelig Labrador Retriever.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : JN

Dato : 04-01-03 19:05

Det samme er gældende for Golden Retriver. Der er den store, kraftige og
meget lyse udstillingsmodel og så er der den lille, mørke og hurtige
"jagtgolden".

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Søren Voigt

Dato : 05-01-03 16:07

"JN" <poel_noerregade@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det samme er gældende for Golden Retriver. Der er den store, kraftige og
> meget lyse udstillingsmodel og så er der den lille, mørke og hurtige
> "jagtgolden".

Hej Lisbeth,

Der ingen farveforskel mellem en "udstillingslabrador" og en "jagtlabrador".

mvh
Søren Voigt

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-01-03 19:47

> [...]
> forklaring kan jeg desværre ikke give. Men den er altså lidt tyndere og
> lavere end en ganske almindelig Labrador Retriever.

En "formel 1" er i mine øjne en Labrador Retriever på linje med alle andre
hunde af denne art. Jeg forstår godt at du er glad for din hund, men jeg
synes nogen gange at etiketten "Formel 1" er blevet sådan lidt et sted man
kan flygte hen for at have en lidt speciel hund. En Labrador der ikke er som
de andre. Sådan er det naturligvis altid - også for os der har ganske
almindelige "rugbrøds-labber" med en DKK-stamtavle. Vi synes at vores hunde
fortjener at der bliver opkaldt en race efter hver eneste af dem

Det er ikke mærkeligt at du ikke har fundet "Formel 1" på den amerikanske
hjemmeside du konsulterede, for det er et rent dansk fænomen. Det kan du
læse mere om på:

http://www.labrador-retriever.dk/sider/historie.html#formel1

Jeg er ked af at sige det, men formentlig er en Labrador der er "knap så høj
og rimelig slank" en hund der er meget gennemsnitlig i dagens Danmark. En
Labrador Retriever der er avlet til at være en hurtig og smidig jagthund, er
faktisk et udtryk for idealet for langt den overvejende (80%++) del af avlen
i dag.

Labrador Retriever er i parantes bemærket Danmarks mest brugte jagthund.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 04-01-03 20:48

> Labrador Retriever er i parantes bemærket Danmarks mest brugte jagthund.
>
> Venlig hilsen
> Søren Voigt

Hej Søren

Jeg troede det var den ruhårede hønsehund. Sidste år blev der registreret
2055 labradors og 770 ruhårede hønsehunde i DKK. Jeg vil tro de fleste
hønsehunde bliver brugt på jagt, mens mange labber lever livet som
familiehunde.Sikkert 3 ud af 4.

Jeg kender ikke tal fra de øvrige stambogsførende klubber. Gør du ?

Hilsen
Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-01-03 21:59

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

> [...]
> 2055 labradors og 770 ruhårede hønsehunde i DKK. Jeg vil tro de fleste
> hønsehunde bliver brugt på jagt, mens mange labber lever livet som

Hej Merete,

Jeg tror ikke at du skal lade dig forvirre af registreringerne fra DKK, og
jeg tror, at din opdeling mellem "familiehund" og "jagthund" er forkert.

Du skelner i øvrigt alt for hårdt mellem "familiehund" og "jagthund". Det er
netop een af de skattede egenskaber ved Labrador Retriever, at den samme
hund magter begge dele lige godt. Jeg siger ikke at andre racer ikke har det
på samme måde, men blot at mange "almindelige" fritidsjægere foretrækker
Labrador Retriever fordi den med en rimelig træningsindsats opfylder
Jagtlovens §24 og dermed sætter dem i stand til at gå på fuglejagt, og
samtidig er en hunderace, som resten af familien kan have et godt liv med.

Du har dog ret i, at blandt "professionelle" jægere - d.v.s.
schweisshundefolk og skytterne på de danske godser - er ruhåret hønsehund en
foretrukket race (dog rimelig skarpt forfulgt af Labrador Retriever). Hvis
du derimod ser ud over de hunde der deltager som apportører på danske
jagter, så vil du konstatere, at den overvejende del er Retrievere, og igen
er langt den største del af disse Labrador Retriever.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 05-01-03 12:57

..

> [...]
> Jagtlovens §24 og dermed sætter dem i stand til at gå på fuglejagt, og
> samtidig er en hunderace, som resten af familien kan have et godt liv med.

Hej Søren

Jeg har selv opdrættet både labrador og ruhåret hønsehund i en årrække og
jeg er vokset op med begge racer, så jeg synes jeg har et rimeligt godt
kendskab til deres egenskaber både jagtmæssigt og familiehundemæssigt om man
så kan sige.

Når jeg skelner mellem disse to ting netop når det drejer sig om racerne
labrador og ruhåret hønsehund,er det fordi jeg mener at en ruhår ikke bør
leve sit liv som familiehund, men som en aktiv jagthund. Dermed ikke være
sagt at den ikke har et "klappe kæle" temperament når den er hjemme i
stuen,(og dermed måske kunne kaldes en "familiehund") men den skal bruges
til jagt og den trives bedst med at blive brugt til det, den er lavet.

Labradoren derimod kan bruges til mange andre opgaver end at apportere vildt
og kan affinde sig med at leve sit liv uden nogensinde at komme på jagt. Den
skal selvfølgelig lige som alle andre racer aktiveres med noget, hvor den
fårt brugt sine medfødte anlæg for at bruge sin næse og sit
apporteringsinstinkt.

Jeg vil give dig ret i at en lab. er en meget velegnet jagthund til
fritidsjægeren, da den er så trænbar og man lettere opnår resultater med sin
træning, end når det drejer sig om en ruhår.
Jeg synes det var rigtigt at vi fik en lov der foreskriver at der skal
medbringes en hund på jagt og så er det jo perfekt at der findes en race som
labradoren, som kan fungere som en dejlig familiehund, når den er derhjemme.
Fordi far går på jagt er det jo ikke sikkert at familien gerne vil have hund
og slet ikke en decideret jagthund som en ruhår.
Hvor mange jægere har iøvrigt hund ?

Jeg tror gerne på at labberne udgør en stor del af apportørerne på danske
jaget, men det er jo netop fordi mange af disse jaget foregår som
drivjagter, hvor man ikke har brug for de stående hundes egenskaber.

Går du på jagt efter agerhøns på den jyske hede,så har du ikke meget at
bruge en lab til.

Hvis labben er den mest brugte jagthund, hænger det måske også sammen med at
mange jægeres mulighed for få brugt deres hund, består i at komme med som
apportører på større jagter.

Iøvrigt et lille PS om det med "familiehunde"

Jeg har lige set en annonce i et jagtblad om hvalpe af Tysk Jagtterrier, der
var beskrevet som meget børnevenlige og en god familiehund.
Tænk hvis nogen købte en sådan terrier for at bruge den til familiehyggehund
!

Det er derfor jeg skelner mellem de 2 begreber.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 05-01-03 17:01

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

> Går du på jagt efter agerhøns på den jyske hede,så har du ikke meget at
> bruge en lab til.

Dette baserer sig på en almindelig etableret vrangforestilling. Se f.eks.:
www.pointing-labs.com . Men du har selvfølgelig ret i, at der ikke er mange
der træner deres Labrador Retriever som stående hund. Selv bruger jeg mine
Lab. som drivende hunde, men jeg har trænet dette med hundene og de kan - i
modsætning til hvad der er "god latin" - sagtens administrere at være
apportører det ene øjeblik og så få rollen som drivende hunde det næste
øjeblik.

> [...]
at
> mange jægeres mulighed for få brugt deres hund, består i at komme med som

Ja, men det har vel ikke noget med racen at gøre. En veltrænet tysk ruhår er
da lige så velkommen på en godsjagt som en Labrador Retriever, men der er
bare ikke så mange af dem sådan rent procentuelt. Iøvrigt tror jeg at du vil
se, at det ikke er den inkarnerede fritidsjæger der tager ud som apportør på
godsjagterne med sin hund. Det er inkarnerede hundeførere for hvem en dag
som apportør er fuldt på højde med en dag som skytte.

> [...]
> var beskrevet som meget børnevenlige og en god familiehund.
> Tænk hvis nogen købte en sådan terrier for at bruge den til

Pyha - "familiehyggehund" er et stort emne. Jeg er i udgangspunktet af den
opfattelse, at netop Retrieverne sagtens kan overleve en tilværelse hvor de
er "familiehyggehund". De bliver lidt mærkelige måske, men overlever gør de
da. Jeg hører af og til f.eks. Labrador-ejere prale med, at deres hund
f.eks. er så fantastisk sammen med børn. Børnene kan ride på hunden, tage
maden fra den og rykke den i skægget. "Den er bare så god af sig.....".

Dette leder mig til at påstå: "Familiehund" er i mine øjne en besynderlig
måde at have hund på, hvis det betyder, at man kun har dyret på menneskets
betingelser. Jeg besøgte for nogen tid siden nogle gode venner der har fået
hund. De aktiverer den kun når de ellers har tid. Går kun de steder de selv
har lyst til at gå. Fordrer den med menneskemad. Tillægger hunden alverdens
menneskelige egenskaber ("vil" ikke det og kan slet ikke "fordrage" det).
Skælder hunden ud når den gør noget som ikke lige passer ind i deres sociale
forestillinger som mennesker (f.eks. hunden ikke er renlig eller hunden har
gnavet et hul i mors Gucci-sko selvom hundens "egen" sutsko stod lige ved
siden af). De omtaler hunden som "mærkelig" (ikke uden stolthed, for det er
jo også en slags "særhed" som gør hunden speciel) uden at kunne se, at det
er dem selv der er problemet. Og hunden bliver bare mere og mere fraværende.

Jeg synes at alt for få mennesker der f.eks. får en Labrador Retriever
starter med at gøre sig klart, at de har fået een af de mest begavede
jagthunde der findes. Og at hunden - som du ganske rigtigt pointerer - har
en masse talenter som hunden natruligvis gerne vil bringe i spil. Ikke at
hunden dør af at leve et "menneskeliv", men måske snarere, at de mennesker
der har hunden snyder sig selv for nogle af de bedste oplevelser man kan
have som hundeejer, nemlig at se hundens begejstring over sammen med dens
fører at lave ting som den ser en mening med. Det behøver ikke at være
egentlig jagthundearbejde for en Labrador. Hunden kan sagtens stimuleres med
en bold og et minimum af spilleregler som den vil elske at overholde.
Resultat: En glad hund der er i kontakt.

Når jeg hører folk prale med deres hunds "børnevenlighed" jvfr. ovenfor kan
jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det er for værdier de ellers har at
have hund på. Hvad er det for et liv deres hund har, hvis den bare bliver
set på som en ting som børnene skal kunne more sig med? En hund skal
naturligvis være børneglad, men børnene skal altså ikke ride på Fido, og de
skal ikke rive den i pelsen! Det er ynkeligt og udtryk for en besynderlig
indstilling til dyrets plads i familien som "familiehyggehund".

Mvh
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 05-01-03 20:49

Hej Søren

> Dette baserer sig på en almindelig etableret vrangforestilling. Se f.eks.:
> www.pointing-labs.com .

Har lige taget et kig på siden. Det ser jo meget professionelt ud. Det
undrer mig noget, at man på 15 år har kunnet opdrætte 5 specifikke,
forskellige linjer af labradors.
Alt dette avlsarbejde udgøres af 30 avlshunde deraf 6 hanner.Det er for mig
at se et meget lille avlsmateriale at arbejde med og indavl kan da vist ikke
udelukkes. Hvis man havde en race med kun 30 avlsdyr, ville racen være i
alvorlig fare for at uddø.
..

Men du har selvfølgelig ret i, at der ikke er mange
> der træner deres Labrador Retriever som stående hund.

Jeg er nysgerrig.Hvordan træner man en lab til at være en stående hund ?

> [...]
> modsætning til hvad der er "god latin" - sagtens administrere at være
> apportører det ene øjeblik og så få rollen som drivende hunde det næste

Jeg var ikke klar over at det ikke var god latin. Jeg har da altid brugt
mine labber (og goldens) både som apportører og som drivende hunde. Det ser
jeg da ikke noget til hinder for. De har jo evnerne til begge ting.

> [...]

> måde at have hund på, hvis det betyder, at man kun har dyret på menneskets

Der kan siges meget om dette emne. De fleste ting omkring vores hundehold
foregår jo på menneskets betingelser.

Jeg besøgte for nogen tid siden nogle gode venner der har fået
> hund. De aktiverer den kun når de ellers har tid.

Desværre nok et problem for mange hunde.

Går kun de steder de selv
> har lyst til at gå.

Forhåbentlig er det nogen gange også et sted hunden har lyst til at gå.

Fordrer den med menneskemad.

At fodre med tørfoder er da ikke bedre.Det er absolut også fodring på
menneskets præmisser. Der findes altså ikke tørfoder i naturen.

Tillægger hunden alverdens
> menneskelige egenskaber ("vil" ikke det og kan slet ikke "fordrage" det).

Jeg vil ikke kalde det menneskelige egenskaber, at en hund foretrækker noget
frem for andet, hvad det så end måtte dreje sig om. men det er måske ikke
det du mener ?

> [...]
har
> gnavet et hul i mors Gucci-sko selvom hundens "egen" sutsko stod lige ved

Det er selvfølgelig dybt forkert og tyder på ringe forståelse for hvad en
hund er for en skabning.

> [...]
> jo også en slags "særhed" som gør hunden speciel) uden at kunne se, at det
> er dem selv der er problemet. Og hunden bliver bare mere og mere

Jamen de fleste problemer med hunde skyldes menneskers uvidenhed.Problemet
sidder ofte i den modsatte ende af hundesnoren.

> [...]
> have som hundeejer, nemlig at se hundens begejstring over sammen med dens
> fører at lave ting som den ser en mening med.

Det er en vidunderlig ting, at opleve sin hund udføre det, det nu engang er
lavet til, hvad enten det er at vogte får med sin Border Collie, apportere
ænder med sin lab eller at løbe lure coarsing med sin ulvehund.

> [...]
> skal ikke rive den i pelsen! Det er ynkeligt og udtryk for en besynderlig
> indstilling til dyrets plads i familien som "familiehyggehund".

Helt enig. Betegnelsen "børnevenlig" bliver brugt om snart sagt enhver race,
og det bruges flittigt som et godt salgsargument.
Og hvorfor mon ? Jo fordi langt de fleste hunde lever i familier med 1 eller
flere børn. Så hvis en hund ikke betegnes som børnevenlig kan den ikke
sælges til disse familier.
Desværre er der nok mange hunde, der bliver købt som en underholdning for
børnene.

Hilsen

Merete

Fra : Søren Petersen

Dato : 05-01-03 00:50

> [...]
hunde
> fortjener at der bliver opkaldt en race efter hver eneste af dem

Jeg ved godt at det er en slags etikette, og jeg skal ikke blære mig med at
min er en formel 1'er, for den har ikke noget der ligner en stamtavle. Men
jeg synes at betegnelsen passer meget godt på labrador formel 1 -
standarden, som trods alt er rimelig udbredt. Jeg kender da også andre som
har denne slags, og de har nogle af de samme træk. Det er jo ikke fordi jeg
synes at en "standard" (hvis man overhovedet kan bruge sådan et udtryk)
labrador er stor og klodset, men min har har været tyndere og lavere end
alle de labrador (som ikke er formel 1'er) jeg har mødt.

> Det er ikke mærkeligt at du ikke har fundet "Formel 1" på den amerikanske
> hjemmeside du konsulterede, for det er et rent dansk fænomen. Det kan du
> læse mere om på:

Det vidste jeg også godt jeg ikke ville finde. Jeg har ikke rigtig kunnet
finde noget om den, men heldigvis er jeg også ligeglad for jeg har
selvfølgelig den flotteste hund i hele verden
Men jeg kan godt lide at den er smidig og fuld af krudt - temmelig fuld af
krudt faktisk.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Kr Kristensen

Dato : 05-01-03 14:43

> [...]
> forklaring kan jeg desværre ikke give. Men den er altså lidt tyndere og
> lavere end en ganske almindelig Labrador Retriever.

Hej Søren
Her er en beskrivelse på en "såkaldt formel1 og hvorfor

Begrebet "Formel I" indenfor labrador retrievere kan forklares med meget få
ord.: Det er ganske simpelt en hund der er avlet på engelske/irske
markprøvelinier.
Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet
til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet
og grim, er det en Formel I.
Ingen af delene er rigtig.

I den sidste del af '70erne og først i 80èrne mødtes mange af de personer
der havde importeret engelske markprøve- og jagtlinier, de trænede sammen og
afholdt prøver efter det engelske mønster, på helt privat basis. Til en af
disse sessions var der en journalist med for at se hundene, og han blev så
begejstret at han lavede en artikel til et jagtblad, Jagt og Fiskeri, og
overskriften lød "Er dette labradorens Formel I??" Og således opstod
betegnelsen for den type labradors.

Helhedsindtryk:
Stærkt bygget, med kompakt krop, meget energisk. Skallen er bred, bryst og
brystkasse har god bredde og dybde. Den er bred og stærk over lænd og
bagpart.
Temperament:
Godmodig og meget adræt. Den har en fremragende lugtesans, "blød mund"
(skånsom vildtbehandling) og er en passioneret vandhund. Den tilpasser sig
let og er en hengiven følgesvend. Den er intelligent, ivrig og villig til at
adlyde, med et stærkt ønske om at behage. Dens væsen er venligt, uden
antydning af aggressivitet eller ubegrundet skyhed

Størrelse
Idealhøjde (skulderhøjde) er:
For hanner 56-57 cm. for tæver 54-56 cm

Som du kan læse her er formel et dk begreb og fordi at labben er blevet
avlet mindre var at udstillingslinierne var ved at blive for tunge og for
langsomme til jagt
Dette skyltes ene og alene at labradoren på et tidspunkt blev en meget
populær familiehund og folk kom på udstillingerne og så på dem

Men ALLE uanset om de er små eller store ja så har de jo papir på at de er
en labrador

mvh
Kristian Kristensen

Fra : BN

Dato : 10-01-03 22:25

> [...]
>
> Hej Søren,
>
> Undskyld jeg spørger, men er en "formel 1'er" ikke en Labrador Retriever?

En formel kan også være en engelsk springer spanile avlet efter
jagtegenskaber (field trail). Der er ikke en race, som hedder Formel 1, men
dette er en betegnelse. Det er ikke så længe siden, at der var en rigtig god
diskussion omkring dette herinde.
Jeg selv har en "Formel 1", men helt korrekt, så er hun en Field Trail.

Hilsen BN

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-01-03 10:57

Hej BN
Du skriver at din hund er en formel 1 Springer Spaniel, men i din første
mail skriver du at din hund er en Field Spaniel. Bare lige for en ordens
skyld så er en Field Spaniel ikke det samme som en Springer. Field
Spaniel´en er en race for sig selv. Det er en engelsk race, der mest minder
om en gammeldags Cocker Spaniel. Jeg ved ikke om der findes nogle Field
Spaniels her i landet, men jeg har set dem på udstillling i England i
70´erne.
Hilsen Vibeke
"BN" <sandra1997@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
god
> diskussion omkring dette herinde.
> Jeg selv har en "Formel 1", men helt korrekt, så er hun en Field Trail.

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-01-03 13:06

Hej igen
Her kan man se et billede af en Field Spaniel:
http://www.akc.org/breeds/recbreeds/fieldspa.cfm
Hilsen Vibeke

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-01-03 13:13

Øv, linket virker vist ikke, så her kommer et andet med billeder af Field
Spaniels (se under billeder):
http://home.swipnet.se/~w-121182/

> Hej igen
> Her kan man se et billede af en Field Spaniel:
> [...]

---

Fra : BN

Dato : 12-01-03 17:55

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> minder

Hejsa

Det er en fejl, hvis jeg har skrevet at hun er en Field Spaniel. Hun er en
Engels Springer Spaniel, hvor hun er fremavlet efter jagtegenskaberne. Hun
er optaget i DJR, istedet for DKK, da hun ikke er "pæn" nok til
udstillingeshund, men er til gengæld fremragende som jagthund, og ikke så
roilig/kedelig som en alm. Engelsk Springer Spaniel. Hun er via denne
fremavl af jagregenskaberne, fået betegnelsen Field Trail, som mange kalder
for "Formel 1".

Hilsen BN

Fra : Søren Voigt

Dato : 12-01-03 19:36

> Hun er via denne
> fremavl af jagregenskaberne, fået betegnelsen Field Trail, som mange
kalder
> for "Formel 1".

Hej BN

Det er muligt at "mange" kalder dette for en "Formel 1", men denne
betegnelse har intet generelt med "field trail" at gøre. Det er en
betegnelse som blev brugt om Labrador Retriever der er avlet direkte på
engelske og irske markprøvelinjer. Se:
http://www.labrador-retriever.dk/sider/historie.html#formel1

"Field Trail" betyder ganske enkelt "markprøve" og er betegnende for hunde
der har særlige meriter på markprøve. Det er naturligivis ikke hægtet på en
bestemt race, men er oftest brugt i forbindelse med en titel som f.eks.
FTCH - altså field trial champion. Desværre er der en tendens til at lade
hele racer betegne "field trial", og så give køberne det indtryk at de har
en jagthund helt uanset om den enkelte hund er egnet til jagt eller ej. Jeg
anerkender naturligvis at dine hunde har disse evner, men jeg har omvendt
haft fornøjelsen at gå på jagt med flere ejere af såkaldte "field trial"
hunde, som ikke var i stand til at bestå en helt simpel brugsprøve.

Jeg er heller ikke blind for at "formel 1" er blevet populært at bruge om
Labrador Retriever helt uden skelen til, hvilke linjer disse hunde var avlet
på. Grunden til at jeg ikke bruger denne betegnelse om mine hunde er, at
"Formel 1" i Labrador Retriever opdrætterkredse er godt på vej til at blive
et skældsord og synonymt med at hunden afviger væsentligt fral
racestandarden. Den moderne avl blandt Labrador Retriever er mindre
polariseret end det du giver udtryk for, og jeg gætter på at 90% af avlen i
dag er koncentreret på hunde der både er i stand til at blive brugt på jagt
og opfylde racestandarden.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : BN

Dato : 13-01-03 10:16

"Søren Voigt" <soren_voigt_nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> betegnelse har intet generelt med "field trail" at gøre. Det er en
> betegnelse som blev brugt om Labrador Retriever der er avlet direkte på

Hejsa Søren

Denne diskussion har været herinde før. De der har en hund, som jeg, kalder
den ofte for en "Formel 1", fordi den er lille, hurtig og dygtig til
markprøver!
Som du selv nævner, er det en betegnelse, og denne bruges altså også om
andre racer... ja, sselv trænerne på jagtkurser gør, også de der selv har
Retrivere.

Hilsen BN

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 04-01-03 17:24

Hmmm, meget sjovt i grunden.... Ved mig kom der 10 forskellige racer op....
alle passede de 95 eller 96 % Øverst placeret var breton, derefter
australian shepherd.... blandt de øvrige 8 var puddel, bichon frise,
havanese og jack russell terrier.... vældigt forskellige racer efter min
mening........ Selv har jeg parson russell terrier, så det er vel ikke helt
ved siden af

--
-Trine

Fra : BN

Dato : 04-01-03 21:34

> Hejsa!
>
> Prøv denne her;
> http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

Hejsa

Jeg blev foreslået at få en Engelsk Springer Spaniel - Fild Trail som nr. 6,
men procenterne var kun 1 til 3 fra de foranstående hunde, so jeg valgte
åbenbart rigtigt for 5 år siden den 22. januar! Sandra er nu også så dejlig,
jeg vil ikke sige verdens bedste hund, for så kommer der bare én lang tråd,
hvor I skriver, at der tager jeg fejl, for verdens bedste hund bor
naturligvis hjemme hos os alle... håber jeg ;---)

Hilsen BN

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 05-01-03 13:37

Mette Mejdahl skriver:

> Hejsa!
>
> Prøv denne her;
> http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

Jeg fik 100% Skt. Bernhard og Newfoundlænder. Men hvor mange muligheder er der
også for en gigant sofahund der elsker alle andre husdyr *grin*. Da vi i sin tid
ledte efter en Newfoundlænder "kom vi til" at købe en nuttet bernhard hvalp, så
den guide er rimelig god.

Hilsen Dorthe
( - og Nansen, der ligger og sover på ryggen ude i snevejret! )

Fra : bettina

Dato : 06-01-03 13:27

hm

max valgmuligheden for motionsniveau er 30-45 minutter dagligt.
Det er da ikke ret meget?

Ridgeback 95%
Gad vide om den faldt poå både at kunne tolere koldt og varmt vejr?
Jeg har måtte krybe til korset og indkøbe et dækken til den lille stakkel
derhjemme. Hun synes ikke det var spor sjovt at komme ud denne weekend.

Bettina

Fra : Michael Petersen

Dato : 06-01-03 14:19

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> mumbled something in news:av548l$con$1
@sunsite.dk:

> Hejsa!
>
> Prøv denne her;
> http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

he he den var sjov. Vi har lige bestilt en mops som vi først får om 2
måneder. Testen viste faktisk følgende hunde med 97% Beagle, Cavalier king
charles spaniel, Miniature schnauzer, PUG (MOPS), Smooth fox terrir, eller
Whippet.

Michael
--
Who is General Failure and why is he reading my disc?

Fra : Therese

Dato : 03-01-03 23:53

Jeg kan ikke lige give dig racen, men jeg synes, du bør overveje at tage din
hund med til hvalpetræning. Det er ofte på omkring 10 lektioner og er meget
gavnlige for både hund og ejere. Så kan man jo altid se, om man bliver
"bidt" af det

Held og lykke med søgningen, og jeg er sikker på der er en masse herinde,
der kan hjælpe dig med racen. (rigtig mange *ggggggggg*)

Mange hilsner
Therese

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-01-03 18:01

Maria Frederiksen skriver:

> [...]
> Ikke brugshund
>
> Altså en ganske almindelig, god hund - men hvad skal det lige være for en?

Hej Maria!

"En god hund" er ikke noget man køber, det er noget man arbejder for! *smil*
Selvfølgelig skal man vælge en hund der passer ind i det liv man kan tilbyde
den, men dermed er det ikke nok.

Skal hunden lystre, må man træne med den.
Skal den lege med andre hunde, må den lære det.
Skal en hund kunne opføre sig pænt hos en selv og når man er gæst i andres
hjem, må den vænnes til det.

Det er uendeligt vigtigt at socialisere sin hund fra start af, så den ikke
bliver et af de sure, usociale gespænster der bare står og gør af alle og
enhver, ikke kan tåle at se andre hunde osv. En hundeklub hvor man leger og
træner hundene er det perfekte sted at gøre dette, så jeg synes I stærkt
skulle overveje at bruge den ene time om ugen på at lade jeres kommende hund
"gå på arbejde".

Men lån en stor billed-bog på biblioteket og se hvad I falder for, og kig så
hos nogle opdrættere. Advarsel: kig ikke hos folk men hvalpe, alle hvalpe er
nemlig skøøøøne, og man kommer til at købe dem meget nemt! Sådan fik vi selv
vores Skt. Bernhard... skulle bare kigge!

Min personlige kæphest er at opfordre folk til at kigge på internaterne,
f.eks. hos Dyrenes Beskyttelse. Her sidder en masse dejlige familiehunde der
er blevet ladt i stikken af mange forskellige årsager. Vi fandt selv en skøn
4-årig Basset hos dem sidste år, der blev en del af familien på to mennesker,
to hunde og otte katte i løbet af ca. 10 min. Og så slap vi for at tørre
tisse-pletter op og alt det andet hvalpe-pjat.

Held og lykke!
Dorthe
Billeder af vores to hanhunde, der helst er sammen 24 timer i døgnet:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=974

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-01-03 13:01

Hej

Jeg har selv den holdning at alle hunde jo skal "bruges" til et eller
andet, ellers ender de med at aktivere sig selv, og så er det måske
ikke så sjovt at have hund i ens hjem...Jeg har selv to border collier
og er aktivt hunde menneske, jeg synes I burde se på DKK's hjemmeside
og måske gå på deres "før du køber hund" kursus, her får man
gennerelle ting af vide om hunde, pleje, racer mv - så måske det var
værd at se om de ikke havde dette kursus i nærheden af hvor I bor?

Held og lykke med det, mange hilsener

Jeannette Svensson/asko