Salttæring og frostsprængning
Fra : Pete

Dato : 03-01-03 23:32

Hej NG,
Jeg har lige fået min sejlbåd (26 fods albin 79 i Lynetten) på land for
første gang (godt "timet" mht. kommende isvinter!?) . Moteren, volvo penta
md5b, er saltvandskølet, og i den forbindelse er jeg lidt nervøs mht. 1)
saltvandstæring, men bestemt også mht. 2) den kommende frost.
Kan jeg gøre noget, eller er det overhovedet nødvendigt at foretage sig
noget?
Jeg læste et sted, at saltvandskølede motorer til vinteren bør køres igennem
med glycolblandet ferskvand for at løse begge problemer. Er det også jeres
råd?

MVH Peter L. Christoffersen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-01-03 13:47

"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg læste et sted, at saltvandskølede motorer til vinteren bør køres
igennem
> med glycolblandet ferskvand for at løse begge problemer. Er det også jeres
> råd?

Afgjort! Din motor skal skylles grundigt igennem med ferskvand og dernæst
konserveres med en blanding af vand og frostvæske. Nu kender jeg ikke
specifikt noget til Volvo-motorer, men du skal nok lade motoren køre i et
godt stykke tid, så den når en arbejdstemperatur, hvor termostaten lukker
kølevand ind i alle kølekanaler. Måske kan du fjerne termostaten helt.
Besøg dette link http://www.marinshopen.se/ og klik på "Tips". Der vil du
kunne læse noget mere.

Ellers vil jeg da anbefale dig, at du får fat i en manual til din motor. Der
skulle det hele gerne stå!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-01-03 23:29

Jep, nemlig. Jeg har skrevet en lille vejledning på www.maximalt.dk (direkte
link: http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm). Det er ganske vist
skrevet til en VP2001, men i det store hele er det det samme man skal gøre.

Som du ser anbefaler vejledningen (og Volvo) at man skifter olien inden den
tages op. Det er for sent for dig nu, så du må bare springe disse trin over
og starte med "efter båden er kommet på land" trinnene.

Bjarke