Bippere i fodgængerfelter..
Fra : Dennis Prebendorf

Dato : 03-01-03 19:41

De der bippere der sidder i fodgængerfelterne til de blinde, der sidder en
knap bagpå.. nogen der ved hvad den er til?

Vi er et par stykker der har snakket om det, og der er kommet et par
forslag:
- Så skifter den hurtigere
- Den er grøn længere tid, så de kan nå over..

--
DP

Fra : Jesper Toft

Dato : 03-01-03 19:46

Dennis Prebendorf wrote:

> De der bippere der sidder i fodgængerfelterne til de blinde, der sidder en
> knap bagpå.. nogen der ved hvad den er til?

Skruger formentlig op for lyden så den er lettere at høre på den anden side
af vejen..

/Jesper Toft

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-03 20:10

Jesper Toft wrote:

> Skruger formentlig op for lyden så den er lettere at høre på den anden side
> af vejen..

Nåh, så den blinde kan gå over på den anden side af vejen, skrue op,
drøne tilbage og så bedre høre, når det er sikkert at gå over vejen.
Meget fiks måde at begrænse statens udgifter til invalidepension.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-01-03 02:41

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Nåh, så den blinde kan gå over på den anden side af vejen, skrue op,
> drøne tilbage og så bedre høre, når det er sikkert at gå over vejen.
> Meget fiks måde at begrænse statens udgifter til invalidepension.

Jeg forstod Jespers gæt som at knappen skruer op for lyden på den
anden side af vejen, dvs. der hvor man er på vej hen. Det må testes...

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : k.b.s.

Dato : 23-01-03 19:38

> Jeg forstod Jespers gæt som at knappen skruer op for lyden på den
> anden side af vejen, dvs. der hvor man er på vej hen. Det må testes...

Når du alligevel tester den så prøv at RÅBE så højt du kan.
Så skulle bip lydene gerne blive højre.

--
M.V.H.
K.B. Steffensen

Fra : Jan B.

Dato : 03-01-03 21:20

Mon nu også det er derfor...
Det er vel fordi at man skulle kunne høre tonerne selv om der holder en
lastbil ved siden af. Så en blind kan høre hvor overgangen er, og om der
er grønt eller rødt. Når der så ingen støj er skruer den ned igen, så den ikke
støjer unødvendigt

/Jan

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 03-01-03 22:11

> [...]
> er grønt eller rødt. Når der så ingen støj er skruer den ned igen, så den

De plejer selv at skrue op når der er meget larm, prøv at larme helt vildt
hved siden af en, så begynder den os

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 15:21

Peter Sepstrup wrote:

> De plejer selv at skrue op når der er meget larm, prøv at larme helt vildt
> hved siden af en, så begynder den os

Jep. Hvis man kommer forbi én en stille aften, skal man prøve at råbe
ind imod den. Så svarer den med meget kraftigere bip. Hvis der kommer
nogen forbi mens man råber, skal man bare lade dem tro at man er binde-
gal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Nielsen

Dato : 04-01-03 18:27

"Jan B." <jan_boedker@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
> er grønt eller rødt. Når der så ingen støj er skruer den ned igen, så den

Hørte en gang en blind fortælle at det kunne være uheldigt at lyden var den
samme som en bakkende lastbil

/Lisbeth

Fra : Anders Lund

Dato : 05-01-03 00:23

"Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hørte en gang en blind fortælle at det kunne være uheldigt at lyden var
den
> samme som en bakkende lastbil

ROFL

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 03-01-03 20:03

On Fri, 3 Jan 2003 19:40:35 +0100, "Dennis Prebendorf"
<dennis@prebendorf.dk> wrote:

> [...]
>forslag:
>- Så skifter den hurtigere
>- Den er grøn længere tid, så de kan nå over..

Den er til at "få grønt" med. De kryds der er 100% trafik-styrede,
skal have et tryk, for at give fodgængerene grønt også.

Prøv fx. også at slå let på den (røret), næste gang du kommer forbi
(fx. med en metalgenstand/ring). Hør godt efter og se evt andres
reaktion....

--

/Dan MOrtensen

Fra : Torben

Dato : 04-01-03 14:38

"Dennis Prebendorf" <dennis@prebendorf.dk> wrote in message
> De der bippere
som hedder et lydfyr

> knap bagpå.. nogen der ved hvad den er til?

http://www.vejregler.dk/pls/vrdad/vr_layout.vis?p_gren_id=3646

TR

Fra : Klaus Seiersen

Dato : 10-01-03 10:57

Torben wrote:

> http://www.vejregler.dk/pls/vrdad/vr_layout.vis?p_gren_id=3646

Dette var de oprindelige planer, men så vidt jeg har forstået (fra en
bekendt i Dansk Blindesamfund), så blev de aldrig udført i praksis. De
knapper, der sidder bag på lydsignalerne er ikke tilsluttet noget som
helst.

Man kan tydeligt høre, at signalets lydstyrke ikke stiger (det gør det
til gengæld, hvis man støjniveauet i lyskrudset stiger), og et hurtigt
forsøg med stopur viser også, at det ikke bliver hurtigere grønt.

Eneste anvendelse er, at folk har en død knap, de kan stå og trykke på,
hvilket psykologer sikkert kan få en masse ud af.

---Klaus

Fra : Rune Zedeler

Dato : 10-01-03 14:58

Klaus Seiersen wrote:

> [...]
> bekendt i Dansk Blindesamfund), så blev de aldrig udført i praksis. De
> knapper, der sidder bag på lydsignalerne er ikke tilsluttet noget som

Jeg har set lyskryds (f.eks. krydset foran Lyngby Station) hvor
knapperne er koblet til de normale grønt-lys-knapperne - de gør altså
det samme.

-Rune

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-01-03 15:45

Klaus Seiersen skrev:
> Eneste anvendelse er, at folk har en død knap, de kan stå og
> trykke på, hvilket psykologer sikkert kan få en masse ud af.
Hmmm ...
I august 1999 (da jeg var i Sydtyskland for at se den totale
solformørkelse) var jeg også i "meteorbyen" Nördlingen. Jeg var
dengang stadig plaget af eftervirkninger af et brækket ben
("venstre forgaffel" var flækket ved "forakslen"). Dejligt var det
at opleve at der ved fodgængerfelterne var 2 knapper at vælge
imellem. Den normale, samt én der var beregnet til dårligt gående.
Knap 2 virkede sådan at der blev en længere "grøntlysperiode".
En anden sympatisk ting, var at der var skilte, som anmodede
bilisterne om at slukke for motoren, mens de ventede for rødt lys.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt