Sekundviseren går baglæns
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-03 19:05

Jeg oplever af og til at når jeg kigger på et vægur, så går sekund-
viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan
give en forklaring på fænomenet?

// Klaus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-01-03 19:10

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
> som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

Det er vist ikke et videnskabeligt fænomen ..... men nok snarere et teknisk
spørgsmål.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter Weis

Dato : 03-01-03 23:16

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote
in message news:3e15d1f0$0$47052$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er vist ikke et videnskabeligt fænomen ..... men nok snarere et
teknisk
> spørgsmål.

Men der findes ikke en dk.teknik-gruppe at stille spørgsmålet i!

mvh
Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-01-03 02:06

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men der findes ikke en dk.teknik-gruppe at stille spørgsmålet i!

Det er en mangel.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Ivar

Dato : 04-01-03 13:36

Bjørn Jørvad skrev:

> Det er en mangel.

Helt sikkert !
Men hvem gider banke i den dyne der hedder dk.admin ?

Ivar

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-01-03 16:26

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Helt sikkert !
> Men hvem gider banke i den dyne der hedder dk.admin ?

Jeg bliver helt svedt blot ved tanken....vi er jo teknikere og ikke
levebrødsdebattører.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-01-03 19:34

On Fri, 3 Jan 2003 18:04:59 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

> [...]
>viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
>som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

Helt sikkert for meget juleøl, kender godt fænomenet....

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-01-03 19:35

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> writes:

> [...]
> viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
> som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

På de ure DSB(eller Banestyrelsen?) har på banegårdene kan man opleve
noget tilsvarende. Jeg vil gætte på at det er for at spare penge at
man ikke har lavet et præcist urværk til at styre sekundviseren, man
har i stedet bare lavet et system der kører den en omgang på 58-59
sekunder og så har man noget billigt elektronik til at sætte den igang
en gang i minuttet.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-01-03 13:35

> [...]
> har i stedet bare lavet et system der kører den en omgang på 58-59
> sekunder og så har man noget billigt elektronik til at sætte den igang

LOL! Du mangler helt klart en smiley hér.

mvh
Kim Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-03 19:52

Jeg skrev:

> Er der andre der har observeret det, og som kan give en for-
> klaring på fænomenet?

Fænomenet, eller en delmængde heraf, er forklaret på
<http://www.psychology.nottingham.ac.uk/staff/srj/int/2a.%20Spatial%20compression%20folder/Walsh%20chronostasis.pdf>.

// Klaus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-01-03 19:58

> Fænomenet, eller en delmængde heraf, er forklaret på

<http://www.psychology.nottingham.ac.uk/staff/srj/int/2a.%20Spatial%20compre
ssion%20folder/Walsh%20chronostasis.pdf>.

Hvor i "scriptet" er beskrevet noget om at sekundviseren går baglæns..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-03 20:15

Bjørn Jørvad skrev:

> Hvor i "scriptet" er beskrevet noget om at sekundviseren går
> baglæns..?

Det gør der ikke, men hvis du selv havde observeret fænomenet, ville
du vide at det oftest er ledsaget af at sekundviseren "stopper" i
længere tid end den burde. Derfor tror jeg at de to fænomener er
beslægtede.

// Klaus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-01-03 20:52

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>..... Derfor tror jeg at de to fænomener er
> beslægtede.

Det tror jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-01-03 00:04

Hov, jeg havde ikke læst dit spørgsmpl ordentligt, det med DSB-urene
er en helt anden ting.

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> writes:

> Fænomenet, eller en delmængde heraf, er forklaret på
> [...]

Jeg tror du har ret i at det er 'chronostasis' der er forklaringen,
jeg har selv siddet og kigget på min farfars gamle lommeur, og det kan
jeg godt få til at se ud som om det går i stå/går lidt baglæns ved at
kigge hen på det. Samtidigt tror jeg ikke på nogen af de mekaniske
forklaringer, for jeg kan se at uret ikke går baglæns på noget
tidspunkt hvis ikke jeg flytter blikket.

Øjet og hjernen har åbenbart et samarbejde om at skjule de 0,1-0.2s
det tager øjet at fokusere når man har flyttet blikket. Det gør
hjernen ved at 'stoppe tiden' mens øjet fokusere, og derefter indsætte
det første billede der kommer fra øjet, som det man tror man har set
på mens tiden har været 'sat i stå'. (Artiklen er ikke svær, og den er
kun på 2 sider)

Det minder mig på en eller anden måde om SF-film som Total Recall.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-03 17:57

Kim Hansen skrev:

> Det minder mig på en eller anden måde om SF-film som Total
> Recall.

Ja, noget i den retning - hos mig har det i hvert fald givet
stof til eftertanke.

// Klaus

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 03-01-03 20:05

<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

> [...]
>viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
>som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

Ja, jeg tror at det er et synsbedrag. Jeg har tit lagt mærke til det.
Det er som regel omkring ved 40-50 sekunder. Det kan selvfølgelig også
være at den "tager tilløb"?
--

/Dan MOrtensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-01-03 20:16

In dk.videnskab, Dan MOrtensen wrote:

>Ja, jeg tror at det er et synsbedrag. Jeg har tit lagt mærke til det.
>Det er som regel omkring ved 40-50 sekunder. Det kan selvfølgelig også
>være at den "tager tilløb"?

Kunne det ikke være tyngdekraften der trækker viseren lidt nedaf, lige
idet den "slippes" for at blive trukket frem? Jeg har ikke en pind
forstand på ure, men det passer da meget godt med de 40-50 sekunder,
hvor viseren står mest vandret og hvor tyngekraften virker "mod uret"
om man så må sige.

--
Lars Stokholm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-03 20:21

Dan Mortensen skrev:

> Ja, jeg tror at det er et synsbedrag.

Ja, selvfølgelig.

> Jeg har tit lagt mærke til det. Det er som regel omkring ved
> 40-50 sekunder.

Hm, jeg har aldrig klassificeret hændelserne i forhold til placeringen
på urskiven, og umiidelbart ville jeg sige at jeg har observeret det
hele vejen rundt. Men måske har du ret - jeg vil prøve at holde øje
med denne faktor fremover.

> Det kan selvfølgelig også være at den "tager tilløb"?

Jeg har spekuleret på om det kan skyldes at sekundviseren, efter at
have rykket ét sekund frem, "fjedrer" en smule tilbage (dette kan man
tit se på DSB-ure) og at man kigger på sekundviseren i lige netop det
øjeblik den er på vej tilbage. Men jeg synes alligevel ikke rigtigt
at det giver en fyldestgørende forklaring, for jeg tror osse at jeg
har oplevet fænomenet på ure der ikke har en "fjedrende" sekundviser.

// Klaus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-01-03 20:54

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> at det giver en fyldestgørende forklaring, for jeg tror osse at jeg
> har oplevet fænomenet på ure der ikke har en "fjedrende" sekundviser.

Nu er slige ure mange gang "slaveure" og er de meget gamle, kan teknikken
måske gøre at viseren rykker tilbage for slutteligen at flytte sig ....
overhovedet.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-01-03 21:18

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
> som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

Sekund viseren drejer ikke rundt,
den rykker frem 60 gange i minuttet,
og da den er lang og tynd, så kan den komme i svingninger,
når rykkene rammer viserens frekvens.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-01-03 22:04

> [...]
> viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
> som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

Hvis vi ser på hvordan et gammeldags ur er lavet, vil der være
en tandhjulsudveksling der styrer viserne og som holdes spændt
af en fjeder, lod eller lign.
Men for at uret ikke skal løbe løbsk findes et såkaldt anker og et
stighjul, som får uret til at tikke. Dette er en delikat mekanisme
som jeg tror kan være lavet således at stighjulet går en smule
baglæns når ankeret slipper det løs til næste tik. Var det ikke
således, ville fjederen nemlig risikere at presse ankeret løs før
det fastsatte øjeblik.

Mvh
Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-03 22:13

Martin Larsen skrev:

> [...]
> baglæns når ankeret slipper det løs til næste tik. Var det ikke
> således, ville fjederen nemlig risikere at presse ankeret løs før

Tak, det lyder som en plausibel forklaring.

// Klaus

Fra : Søren Kongstad

Dato : 04-01-03 11:12

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
> [...]
> viseren tilsyneladende baglæns et enkelt sekund inden den går forlæns
> som den bør gøre. Er der andre der har observeret det, og som kan

I et mødelokale i den virksomhed jeg arbejder er der et ur som gør dette
konsistent.

De første ca 30 sekunder hver minut - på den nedadgående tur - opfører
sekundviseren sig nogenlunde som den burde (den sejler dog lildt i sine
bevægelser)
På veje op tager den f.eks et hop til 45 sek, hvorefter den falder ned til
32 sek, så hopper den måske op til 44 sek, og falder ned til 40 sek.
Endelige kommer den i nærheden af toppen. Her laver den voldomme fald og hop
på næsten 180 grader. Når den når 0 sek begynder cyklussen om.

Jeg har taget tid på uret under et heldagsmøde og kunne ikke med det blotte
øje observere at det tabte tid.

(og jo uret har af og til været det eneste der holdt mig vågen under møder -
når man har været til møde i 8 timer og har siddet og diskuteret om "sikre"
eller "garantere" er mest egnet som verbum i afdelingens 8 undermål, i en
halv time, så er alle hjælpemidler nødvendige)

Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-01-03 16:13

"Søren Kongstad" wrote:

> [...]
> eller "garantere" er mest egnet som verbum i afdelingens 8 undermål, i en
> halv time, så er alle hjælpemidler nødvendige)

Hvis alle møder foregik stående, så fik I mere ud af dagen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-03 17:59

Søren Kongstad skrev:

> I et mødelokale i den virksomhed jeg arbejder er der et ur som
> gør dette konsistent.

For mig, lyder det som om der er noget galt med jeres ur.

// Klaus