Fødselsstiftelsen
Fra : Stig Hansen

Dato : 03-01-03 18:22

Hej
Jeg har fundet ud af at min tipoldefar er født på fødselstiftelsen i
København - der er ikke angivet navn på moderen. Der er angivet "overført
til Kastberg sogns ministerialbog (jeg tror ihvertfald at der står
Kastberg). De eneste kastberg jeg kan finde er i Randers amt - står der
noget helt andet monstro - jeg er endnu ikke den store ørn til at tyde
håndskrift. Eller er det monstro moderens fødesogn ?

Et spørgsmål om efternavnet: Hermand - det er siden hen i familien blevet
til Hermann med en afstikker over Hermansen. Har man ikke kendt moderens
navn og derfor kladt ham noget med mand eller er det bare et udtryk for
tidligere tiders vidt forskellige stavemåder af samme ord/navn

På forhånd tak

Stig Hansen

Fra : erik

Dato : 03-01-03 19:06

Hej
Du skal en tur på rigsarkivet. Inden da noterer du alt hvad du kan finde ud
af. Der kan være 2 par numrer. Ét par for mor og barn fra selve
Fødselsstiftelsen og et andet par fra Opfostringshuset (hvis moderen ikke
tog barnet med sig "hjem" kort efter fødslen). Med datoer for fødslen og
dåben i hånden, henvender du dig ved skranken (måske kan man sende brev?) og
beder om at få en udskrift af Fødselsstiftelsens protokoller (husk der er
flere, bl.a. udsættelsesprotokollerne). Bed om at få alt med, det er
vigtigt!
Når du har fundet sognet hvor barnet endte (med eller uden moder), skal du
gennemgå sognets pastorat-arkiv for mærkelige små eller store bøger eller
regnskaber; samt afskrive alt om barnet ved konfirmation.
Læs Historiske Meddelelser om København 1993 !!!!

erik

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 04-01-03 00:24

> [...]

> navn og derfor kladt ham noget med mand eller er det bare et udtryk for
> tidligere tiders vidt forskellige stavemåder af samme ord/navn

Sagen på min ane
var (og er stadig...) lukket for omverdenen, - så det er ikke altid at 200
år på bagen,
gør at arkiver bliver tilgængelige...Det eneste der kan oplyses er at
faderen er ukendt,
og moderen ugift. Men nok om det, min ane blev døbt Carl Ludvig, og det var
vist meget
normalt at

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 04-01-03 00:32

> Jeg har fundet ud af at min tipoldefar er født på fødselstiftelsen i
> København - der er ikke angivet navn på moderen.

Jeg har også en 2 x tip der blev født på fødselsstiftelsen i København.
Sagen på min ane er lukket godt og grundigt, så selv 200 år på bagen, kan
man ikke få oplyst navne/steder/datoer på forældrene, kun at moderen var
ugift. Oplysninger om plejeforældre der overtog ansvaret da drengen var 2
år, blev dog udleveret. I et brev har et familimedlem (et barnebarn af
personen) fået oplyst at alle oplysninger haves, men ikke må udleveres.

> [...]
> navn og derfor kladt ham noget med mand eller er det bare et udtryk for
> tidligere tiders vidt forskellige stavemåder af samme ord/navn

Min ane blev af stiftelsen navngivet Carl Ludvig. Det var vist meget
almindeligt at give 2 fornavne, når der ikke fandtes et brugbart efternavn
fra forældrene. Ludvig er sidenhen blevet til Ludvigsen, men i alle
folketællinger kaldtes personen for Carl Ludvig - (Bindestregen åbenbart
for at vise at der intet efternavn var.)

Håber at du kan bruge ovenstående oplysninger.

mvh Jette.

Fra : Stig Hansen

Dato : 04-01-03 13:21

Tak for svarene - jeg mangler sådan set kun at få afklaret om bemærkningen
"overført til Kastberg sogns ministerialbog". Er der nogen der ved noget om
det. Jeg bemærkede i kirkebogen for Fødselsstiftelsen at det stod ved flere
af de andre (andre sogne forstås).
Jeg kender osse hans plejefamilie - hans fødested har jeg fra kirkebogen
under hans konfirmation

Stig

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-01-03 18:16

"Jette Jørgensen" <jj@jetvadat.dk> wrote in message

> [...]
> folketællinger kaldtes personen for Carl Ludvig - (Bindestregen åbenbart
> for at vise at der intet efternavn var.)

Det var dog en voldsom lukning af data.
Hvis du har tid og kræfter, så kunne du da forsøge
en advokat, jeg tvivler noget på, om det kan være
lovligt at lukke det så grundigt - tænk hvis faderen
var kongen selv, det kunne måske forklare det
manglende efternavn?????????

Mvh. Bodil.

Fra : fussi

Dato : 05-01-03 02:51

> [...]
> lovligt at lukke det så grundigt - tænk hvis faderen
> var kongen selv, det kunne måske forklare det

Der i familien gået en 'historie' om at Carl Ludvig stammede fra en
adelsslægt, hvor han skulle være resultatet af en meget ung greve og en
fransk gouvernantes affære. Historien bygger på hans arbejdsmæssige
tilknytning i sine unge år samt økonomiske dispusitioner sidenhen.

Sagen er undersøgt til bunds...med gentest af 2 personer fra 'den
blåblodede' gren og 2 af Carl Ludvigs efterkommere. Efter at have modtaget
et lovende brev, med opfordring til telefonisk kontakt, blev slægtskabet
bekræftiget med stort set 100%. Denne bekræftigelse kan dog ikke fåes på
skrift....så derfor har jeg undladt at nævne navne på moder/fader.

Det kunne jo være sjovt, rent slægtsmæssigt, at føre sin slægt tilbage til
Gorm den gamle..., - det er vel det vi alle drømmer om. Jeg ved ikke hvorfor
der er denne hemmeligholdelse, - der er jo absolut ingen der forventer at
skulle arve hverken titler eller godser efter 200 år...

Med venlig hilsen

Jette.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 05-01-03 13:48

On Sat, 4 Jan 2003 18:15:48 +0100, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>lovligt at lukke det så grundigt - tænk hvis faderen
>var kongen selv, det kunne måske forklare det
>manglende efternavn?????????

Forklarer vel også at saken er evig lukket??