Wireless - rækkevide
Fra : oscarp

Dato : 03-01-03 16:40

Jeg har plan om at sætte et trådløst netværk i typisk muremester hus
med computer 1 (med internet adgang) placeret i kælderen og computer 2
(måske 3) placeret på 1 sal i samme hus.

Kan dette lade sig gøre - jeg tænker specielt på rækkeviden. Findes
der en god test af de forskellige routere mhp rækkevide og kvalitet af
forbindelsen.

Hilsen
Oscar

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-01-03 16:58

"oscarp" <oscarp@iname.com> wrote in message
> [...]
>
> Kan dette lade sig gøre - jeg tænker specielt på rækkeviden. Findes
> der en god test af de forskellige routere mhp rækkevide og kvalitet af

Det er aldrig noget man kan sige med sikkerhed vil virke...

Men tror neppe det vil være nok forbindelse til at få en stabil forbindelse,
hvis accessforbindelse står i kælderen...

Det kan faktisk kun bekræftes ved at prøve... Men jeg synes Linksys har
nogle gode produkter der rækker okay... ca. 30 meter i vandret plan.
Indendøre. Dog uden de store tykke vægge...

Men på den anden side, fatter jeg ikke hvorfor folk vil have wireless til
stationære pc´ere (ja undskyld)

Få dog lavet en forbindelse mellem kælder og førstesalen.. Det kan fx køres
med et udendørs specielkablet, som føres uden på muren, og bores ind igennem
vægen, og sættes et stik på indersiden af vægen... så kan man jo have en
switch stående på 1.salen og dele ud til computerne. Evt ved selv at lave
noget pænt installations med kabler, eller bare trække patch kabler, hen til
computerne.. Men det kommer jo an på hvor langt de står fra hinanden, så det
kan blive logenlunde ordenligt...

Men mit råd er altså at få lavet en kablet forbindelse mellem kælder og
førstesalen.. Så kan du altid sætte et accesspoint på 1.salen og få gof
forbindelse til computerne på etagen.. Og god dækning i haven også, til en
bærbar pc fx...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-01-03 08:57

> Men på den anden side, fatter jeg ikke hvorfor folk vil have wireless
til
> stationære pc´ere (ja undskyld)

I private hjem er de jo ikke helt så stationære som komfuret... Dvs
komfuret er typisk det eneste i et køkken med 400volt og der laves et
udtag til det. Køkkener holder desuden nemt en 15-20år inden der
ommøbleres. Det er lidt noget andet med en stationær computer. Der skal
man jo næsten have ligeså mange netudtag som stikkontakter for at bevare
flexibiliteten. I nybyggeri er det også oplagt at trække et stort antal
tomrør for at tage højde for fremtidige behov. I et ældre hus er det
ikke helt så nemt, så hvis 11mbit er en tilstrækeklig hastighed til
hjemmenetværket er det også en økonomisk attraktiv løsning.

/Anders - der også overvejer et trådløst net i et gammelt hus - dog
suppleret af 100mbit på hjemmekontoret.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-01-03 23:20

On 3 Jan 2003 07:40:22 -0800, oscarp@iname.com (oscarp) wrote:

> [...]
> 2 (måske 3) placeret på 1 sal i samme hus.
>
> Kan dette lade sig gøre - jeg tænker specielt på rækkeviden.

Man kan faktisk ikke svare firkantet på, om det vil virke, da
mange faktorer spiller ind.

Det smarteste er at lave et 'site survey', hvilket basalt set
betyder at man tester, hvor access pointet (eller access points)
skal placeres for at få forbindelse.

Det virker i øvrigt fint for mig, men det afhænger ganske givet
også af udstyret.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mark Urup

Dato : 04-01-03 10:38

Wireless netværk er nogle gange lidt "tricky", men jeg ville foreslå at købe
et D-link AccessPoint, hvor du kan udskifte antennen til en der er større
(=bedre rækkevidde).
Nu bruger jeg selv wireless, og det virker upåklageligt til bærbare,
stationære computere ødelægger signalet for meget, og så er det ikke
optimalt med11mbit, hvis man nu skal til LAN.

Jeg bruger selv en 3com gatwway/router (med wireless), og så netgear og 3com
netkort. det kan fint række fra hus til hus over gaden (ca. 50 m), og
igennem de to ydrevægge.

/Mark