Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Novoflex 400 mm 5,6
Fra : Henrik Lindemann

Dato : 07-03-01 22:08

Jeg er den heldig ejer af et gammelt Novoflex Fernobjektiv 1:5,6 f=40cm.
Jeg kunne bare godt tænke mig at vide noget mere om dette objektiv. Så hvis
der er nogen der ved noget, eller har noget materiale eller ved hvor jeg kan
få fat i noget vil jeg blive meget glad.

Objektivet er fra før pistolgrebets tid (hurtig fokuseringsgreb?) men kan
foldes ind i sig selv. Sammenfoldet er det ca. 23 cm langt og udtrukket er
det godt 38 cm - dertil kommer den medfølgende modlysblænde som monteres med
en bajonetlås. Selve objektivhovedet kan skrues af og der er på blænderingen
også afmærkninger for et 64cm objektivhoved. Afstandsindstillingen foregår
ved hjælp af to skruer der sidder neden under/på siden af objektivet og som
skubber objektivhovedet samt blænden frem og tilbage.
Det er bestemt ikke beregnet til snapshots og selve konstruktionen gør det
meget langsomt og besværligt at arbejde med og det kræver en vis tilvænning.
Men de optiske præstationer er uovertrufne. Det er den skarpeste 400 mm jeg
har prøvet til dato.
Det siges at det er de samme linser som sidder i Leitzs tilsvarende Telytter
og en masse konstruktionsmæsige sammenfald kunne tyde på at det er sandt.
Sandt er det i hvert fald at Leitz og Novoflex har haft et tæt samarbejde
gennem mange år.
De to linseelementer er uden coatning men netop det faktum at der kun er to,
minimerer en lang række af de almindeligste objektivfejl og er vel grunden
til at objektivet tegner så skarpt som det gør.
Monteret på en F4 med lukkertidsautomatik eller manuel og spotmåling er det
absolut til at arbejde med.

Er der nogen der kan hjælpe mig

Venlig hilsen

Henrik Lindemann
hecha@post.tele.dk

Fra : Langgaard

Dato : 09-03-01 08:56

Hej

Et sted i en skuffe har jeg fronten (med linser) til en Novofleks 400mm 5,6
med pistolgreb. Kan du bruge det, er det MEGET billigt !!

--
Venlig hilsen

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

PS: Jeg samler på gamle kameraer og udstyr, har du noget ?