Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
FLASH TIL NIKON COOLPIX 5700
Fra : Søren Jensen

Dato : 03-01-03 15:13

Hej!

Jeg vil gerne have en flash til mit Nikon Coolpix 5700 (med standard sko)

Nogen gode forslag ? er også interesseret i at købe brugt...

Mvh Søren

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 03-01-03 16:09

Jeg har set at Nikon skriver om deres nye flash, at de har "løst de
problemer der tidligere ind imellem har været med digitale kameraer"!...
Hvad menes der med det?
Er der nogen der kender til problemer... Måske det lige er noget vi skal
være opmærksom på?...
mvh,
Lars-Peder.

Søren Jensen <noway@spam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92F89B5F9327Csorenkocmosystemsdk@213.131.157.161...

Fra : Alex W

Dato : 03-01-03 21:45

> Er der nogen der kender til problemer... Måske det lige er noget vi skal
> være opmærksom på?...

Næh.. Jeg bruger en lille Speedlite SB22 i mangel af bedre (ledertal 25 /100
ISO) det går helt fint.
Jeg sætter den på TTL og så klarar kameraet lysmålingen. TTL lysmålingen
kompensere selv for om jeg retter blitzen mod loftet, bruger den indb.
diffusor, eller bruger en reflektor.

Det eneste usmarte er, at jeg skal tænde for både den eksterne blitz og den
indb. blitz.
Kameraet burde kunne opfange at den eksterne blitz er tændt og selv
omstille.

/Alex

Fra : Anders Madsen

Dato : 03-01-03 21:48

Lars-Peder Nyrup Bøgh wrote:
> [...]
> Hvad menes der med det?
> Er der nogen der kender til problemer... Måske det lige er noget vi skal

Der er mange digitalkameraer som ikke kan anvende de samme flashmodeller
som almindelige filmkameraer, heller ikke selvom selve flash-skoen
egentlig passer.

I andre tilfælde kan man godt bruge flashen, men kun i fuldstændig
manuel tilstand 8ingen TTL-lysmåling eller lignende), hvilket gør det
noget vanskeligere at få tilfredsstillende resultater, ikke mindst hvis
man ikke har prøvet at arbejde manuelt med flash før.

Jeg ved ikke, om det er disse problemer, Nikon hentyder til, men det
lyder meget sandsynligt.

Hvis du ikke har noget imod at støve dit angelsaxiske af, er der god
hjælp at hente i Nikon-forum'et på DP Review - i skrivende stund er den
første tråd faktisk netop om dette emne:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1007&message=4092599

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Alex W

Dato : 04-01-03 14:28

Den eneste finesse som Coolpix 5700 ikke kan bruge på org. blitz er blitzens
indbyggede afstandsmåler via infrarødt lys.

/Alex