Kontrescarpmur/hourd(en) ??? vistnok frans~
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 03-01-03 13:58

Hej NG,
´jeg går på middelalderarkæologi på Århus Universitet. En af mine
medstuderende, Ann Lina, har i en tekst (og jeg ved ikke lige hvad den
omhandler) stødt på følgende to fagord, som hun ikke kender:

Kontrescarpmur og Hovrd(en)

Vi kan ikke umiddelbart finde ud af hvad disse begreber dækker over - plz
help

vh Ann Lina og Niels

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-01-03 14:16

In an article of 3 Jan 2003 Niels Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Kontrescarpmur og Hovrd(en)
>
> Vi kan ikke umiddelbart finde ud af hvad disse begreber dækker over - plz

Nu taler jeg intet fransk, men jeg har dog en fransk-dansk stående på
reolen. Og eftersom jeg ikke synes, at man normalt ser K'er på fransk, så
slog jeg førstnævnte op under C. Her finder man:

contrescarpe f. (mil.) kontreskarpe

som min fremmedordbog påstår betyder en "voldgravs ydre skråning".

Og min fransk-dansk har også

hourdage m. råt murværk

Og mon så ikke disse to svar giver Ann Lina tilstrækkelig viden til at
kunne forstå sin tekst?

Generelt vil det altid være en god idé, når man ønsker visse termer
belyst, at sætte dem ind i en kontekst. Det vil ofte gør det nemmere
for andre at give et kvalificeret svar.

Derudover hører jeres spørgsmål også mere hjemme i dk.kultur.sprog,
hvor andre sprog en dansk også er velkommen.

--
Uffe Holst

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 03-01-03 16:49

du har fuldstændig ret !

Fra : peter volsted

Dato : 03-01-03 19:18

hi

Eet af EU's plusser er:
<http://europa.eu.int/eurodicautom>
- en flersproget ordbog med kildeangivelse.

--
good luck

peter

Fra : Niels Rasmussen