Sejlads Bagenkop Nysted
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-01-03 13:29

Hej Gruppe

Jeg er ved at kigge lidt på næste sæsons sejlture, og en af turene skal gå
til Nysted på Lolland.

Ifølge det levende søkort. er der advarsler om sten syd for Rødsand ligesom
sandbankerne hele tiden flytter sig.

Stenene er ikke afmærket i søkortet.

Så mit spøgsmål er til evt. lokalt kendte sejlere, hvor slemt er det og hvad
skal man passe på i området.

Med venlig hilsen
JR

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 03-01-03 14:14

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> sandbankerne hele tiden flytter sig.
>
> Stenene er ikke afmærket i søkortet.
>
> Så mit spøgsmål er til evt. lokalt kendte sejlere, hvor slemt er det og

Man kan måske lægge den ind her:

http://www.where.dk

- det er netop den slags den er beregnet til.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-01-03 17:00

> Man kan måske lægge den ind her:
>
> http://www.where.dk
>
> - det er netop den slags den er beregnet til.

Tja, men hvad skal jeg lægge ind, jeg kender jo netop ikke området.

Jeg kendte ikke denne side, men det ser heller ikke ud til andre gør
for jeg kan ikke så nogen indførte anmærkninger.

Mvh.
JR

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 03-01-03 17:25

> Tja, men hvad skal jeg lægge ind, jeg kender jo netop ikke området.
>
> Jeg kendte ikke denne side, men det ser heller ikke ud til andre gør
> for jeg kan ikke så nogen indførte anmærkninger.

Det er blevet nævnt et par gange her i gruppen.

Jeg har ikke været ud til den store offentlighed med det - men et eller
andet sted skal man starte.

Fra : Per, Frb.

Dato : 05-01-03 22:39

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> wrote in message

> Det er blevet nævnt et par gange her i gruppen.
>
> Jeg har ikke været ud til den store offentlighed med det - men et eller
> andet sted skal man starte.

Sjov lille side du har lavet der. Smed lige et par ord om Halmstad nu jeg
var inde og kigge.

Mvh Per

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-01-03 16:46

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sandbankerne hele tiden flytter sig.
>
> Stenene er ikke afmærket i søkortet.
>
> Så mit spøgsmål er til evt. lokalt kendte sejlere, hvor slemt er det og

Hej Jan
Såvel nye som gamle havnelodser skriver: "Anduvning af Nysted skal kun ske i
klart vejr og efter mørkets frembrud ikke engang med en lokalkendt ved
roret!"
Det lyder voldsomt - men jeg har da gjort det flere gange, selv i kuling fra
vest og efter mørkets frembrud med en gammel Decca AP Navigator som
hjælpemiddel. Det vil jeg ikke anbefale. Men gør du det i klart vejr, nyt
søkort og følger bøjeafmærkningen er der ingen problemer med Nysted. Du SKAL
følge afmærkningerne!!!!!!!!!!!! Og brug ikke DLSK.
Byen er absolut et besøg værd. En dejlig havn med god atmosfære og en flot
hyggelig by. Om Aalholm Slot stadig kan besøges, skal være usagt, for der
var vist noget med nogle familiearvsstridigheder på et tidspunkt. Men i
grøftekanten på alleen op til slottet bor der vel stadig en masse dejlige
wienbergsnegle? De smager pragtfuldt og venter kun på at blive kogt i rødvin
og hvidløg.
Jeg håber du får en god tur!
Hilsen
Steffen
"BAADEN II" Maxi 68
Århus Fiskerihavn

---

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-01-03 17:37

Men gør du det i klart vejr, nyt
> søkort og følger bøjeafmærkningen er der ingen problemer med Nysted. Du
SKAL
> følge afmærkningerne!!!!!!!!!!!! Og brug ikke DLSK.

Hej Steffen

Hvad skulle der være til hindrer for at anvende DLSK? det er vel netop de
data
søkortene bliver optrykt efter.

Mvh.
JR

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-01-03 18:52

Hej Stefen

Jeg tror jeg selv fandt svaret i det levende søkort "Citat"

Det levende Søkort er et godt og effektivt planlægningsværktøj. Det er ikke
et søkort i sig selv, men et supplement til de øvrige lovgivningsmæssige
navigeringsmidler.

Udskrift af søkort fra Det levende Søkort må således ikke anvendes til
navigationsbrug.

DETTE er opført under forbrhold i DLSK

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-01-03 23:43

Ja, den sætning opfatter jeg altså mest som en "cover my a.." og et forsøg
på at få sejlere til også at købe papirsøkort (som de jo også tjener penge
på)

Papirsøkort og DLSK kort er jo baseret på det samme datamateriale og
indholdet er således lige godt. DLSK får du derimod opdateret hvert halve
år. Det er mine papir søkort ikke, så i det lys er DLSK bedre end
papirsøkort.

Argumenterne imod kun af have DLSK er derimod at udskrifter fra DLSK er
uanvendlige som søkort dels pga af vores printeres beskedne størrelser og
dels pga at 75% af printerne er ink-jet der ikke er vandfast. - og da man jo
ikke kan fosvare at sejle uden en papirversion (hvis teknikken svigter), så
er turen til sejlershoppen efter de nye papirkort obligatorisk

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-01-03 11:45

Hej Jan
Det var nu mere fordi jeg engang læste en artikel om en der sejlede fra
Nysted til Nykøbing F. med brug af DLSK, og der var en fejl med en grund og
en sten. Men hvis søkort og DLSK er af den samme oprindelse, så må fejlen jo
også være på kortet, selv om jeg aldrig har oplevet det de gange jeg har
sejlet turen.
Var det for øvrigt ikke en artikel i BådNyt om navigationssystemer?
Any way - jeg kan stadig ikke anbefale turen i usigtbart vejr.
Hilsen
Steffen
"BAADEN II" Maxi 68
Århus