Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dine øjne snyder dig
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-03 13:25

Hvis du tror at dine øjne er til at stole på, og at en
farve er en farve, så se her:

http://www-bcs.mit.edu/people/adelson/checkershadow_illusion.html

Her er et skakbrædt med 2 firkanter i samme farve, men
øjnene snyder og siger at den ene er lys og den anden mørk.

Så hvad hjælper korrekt farvegengivelse hvis hjernen alligevel
ikke tror på det ?

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 03-01-03 14:38

Hej

Ja man tror det er løjn, men den er god nok.
Jeg tog et stykke pap op på skærmen og lavede to huller i, et til A og et
til B. Set igennem hullerne så er de ens !

--
Venlig hilsen / Best regards
meddelelse news:slrnb1b08f.vg.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : emj

Dato : 03-01-03 15:32

On Fri, 3 Jan 2003 14:37:46 +0100, "www.analogfoto.dk L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Jeg tog et stykke pap op på skærmen og lavede to huller i, et til A og et
>til B. Set igennem hullerne så er de ens !

En farvepipetteprøve i et billedbehandlingsprogram, fortæller også, at
de to felter er ens.
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-01-03 15:34

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> Ja man tror det er løjn, men den er god nok.
> Jeg tog et stykke pap op på skærmen og lavede to huller i, et til A og et
> til B. Set igennem hullerne så er de ens !

Jeg var så vantro, at jeg har målt efter i PhotoShop, og
ja, den er squ go' nok, de to feldter har helt en værdi.

Jeg har en tilsvarende sjov ting på, det er et lille hæfte
med h.h.v. 15 forskellige røde, blå og grønne farver, fidu-
sen er at der kun er trykt med en rød, blå og grøn farve,
forskellen ligger i, at at der brugt 15 forskellige slags
papir.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-03 17:59

In article <3e159163$0$75293$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, www.analogfoto.dk L Langgaard wrote:
> Hej
>
> Ja man tror det er løjn, men den er god nok.
> Jeg tog et stykke pap op på skærmen og lavede to huller i, et til A og et
> til B. Set igennem hullerne så er de ens !

Andre har målt gennem Photoshop.

Selv vippede jeg min bærbare til billedet stort set var inverteret,
og så laderf øjnene sig ikke længere snyde, og jeg kunne se de var
ens.

Men det sætter som sagt lidt spørgsmålstegn ved om man kan stole
på hjernen.

Fra : Digit

Dato : 03-01-03 19:08

"Povl H. Pedersen" ræsonnerede, og skrev d. 03 jan 2003:

> http://www-bcs.mit.edu/people/adelson/checkershadow_illusion.html

> Så hvad hjælper korrekt farvegengivelse hvis hjernen alligevel
> ikke tror på det ?

Lol, man kommer helt til at tænke på Kants "das Ding an sich".

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 03-01-03 19:59

Det var ligot satans...Selv om jeg har været igang med PS og det hele, har
jeg svært ved at tro det...

William

Fra : Hagman

Dato : 03-01-03 21:44

Damn hvor vildt.
Jeg har testes alt, også med farvekoden !
....det ER sgu samme farve !

Er der NOGEN der kan "se det" ?

Hagman.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-03 18:43

In article <3e170d0c$0$1741$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Hagman wrote:
> Damn hvor vildt.
> Jeg har testes alt, også med farvekoden !
> ...det ER sgu samme farve !
>
> Er der NOGEN der kan "se det" ?

Der er angiveligt en i en anden nyhedsgruppe der kunne ved at
bruge sit perifere syn. Jeg er dog ikke sikker på det.

Selv har kan jeg se det når jeg ser ind på min TFT skærm fra
en meget skæv vinkel hvor tingene næsten er inverterede. Så
fanger øjnene ikke helt bedraget, og kan se udenom.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-01-03 00:01

Povl H. Pedersen skrev:

>Selv har kan jeg se det når jeg ser ind på min TFT skærm fra
>en meget skæv vinkel hvor tingene næsten er inverterede. Så
>fanger øjnene ikke helt bedraget, og kan se udenom.

Lig evt. papiret ned, og kig hen over det - så gør det det lidt
lettere at se. Hvis jeg stirrer længe nok, så har jeg rent faktisk
næsten svært ved at se, at de "IKKE" er samme farve.

Man kan også lade øjnene overbevises af et mønster:

_X__X
X__X_
__X__
_X__X
X__X_

- ikke alle felterne har samme farve, men det virker for min hjerne

Venligst,
Lasse Hedegaard