Eheim Wet/Dry
Fra : Anno 1938

Dato : 03-01-03 13:26

Eheim har nogle filtre med Wet/Dry . hvad er ideen med den type
filtre, og hvad gør de som en almindelig udvendig pumpe ikke kan gøre
?

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-01-03 15:07

Prøv at læse info om Eheim produkter på www.eheim.de

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : jabbe

Dato : 03-01-03 15:29

Lige nøjagtig de samme tanker har jeg haft...
Jeg har dog læst inde på Eheim's hjemmeside...
Hvad er erfaringerne med denne type pumpe???
Er den pengene værd??
Larmer den mere end de andre gulvpumper fra Eheim??

Jabbe

Fra : Anno 1938

Dato : 03-01-03 18:08

Det står desværre ikke på letforståeligt dansk ))

Fra : Sinan Tamer

Dato : 03-01-03 18:45

En wet/dry pumpe fungerer således, at den skiftevis tømmes og fyldes med vand, hvormed man for iltet filtermaterialet. Teorien bag
dette er, at bakteriekulturen i filtermaterialet får tilført mere ilt, som indgår i nedbrydningsprocessen af affaldsstofferne i
vandet. Om det i praksis fungerer bedre, end almindelige pumper, kan jeg ikke sige noget om.

Til mit 240 liters akvarie bruger jeg et Eheim 2227, altså en wet/dry pumpe. Jeg har ikke så mange planter i akvariet, idet jeg har
indrettet det til malawi, men alligevel aflæser jeg nitrit til at være nill, og nitrat til forsvindende lidt. Det er altså hvis man
skal tro på de der skod aquavital multistik. Men det er kun min erfaring.

Hilsen Sinan

Fra : Anno 1938

Dato : 03-01-03 21:59

Tak for dit svar, Sinan.

Ved du om der er andre fabrikater med samme system ?

Vil din pumpe altid køre Wet nad Dry, eller kan du koble "dry"
funktionen fra ?

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-01-03 22:11

Alle folk der benytter aerobefiltre på deres akvarier, har wet/dry filtre.

Fra : Sinan Tamer

Dato : 04-01-03 06:01

haps
"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message news:av4u8t$ehp$1@sunsite.dk...
> Alle folk der benytter aerobefiltre på deres akvarier, har wet/dry filtre.
thuiiii

Det kan jeg ikke forstå, at du skriver Thomas.. Såfremt at aerob betyder iltforbrugende, så tager du altså fejl . Normalt
optager bakteriekulturen det ilt, som er opløst i vandet. Sådan som jeg har forstået det, findes der kun 4 wet/dry modeller, der
alle er fra eheim. Med mindre at det nu er mig, som tager fejl . Prøv lige at guck mal på dette link:

http://www.eheim.com/Zubehoer.cgi

haps
> "Anno 1938" <stonefox63@hotmail.com> wrote in message

thuiii

Man kan sætte en prop på det gummirør hvor luften bliver indsuget. Da jeg købte min 2227'er brugt, hos en privat person, fulgte der
en original eheim prop med i købet. Jeg kan ikke garantere for, at den også følger med hvis du køber din pumpe i en forretning. I
øvrigt står der også i manualen, at man under behandling med medikation, SKAL lukke for luftindtaget. Til alle dem, der er
interesseret i at bestille en prop over eheims egen bestillingssystem, kan jeg oplyse at den ifølge manualen har bestillings nummer
7272350.

Hilsen Sinan

Fra : Claus

Dato : 04-01-03 07:18

"Sinan Tamer" <Sinan_Tamer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> interesseret i at bestille en prop over eheims egen bestillingssystem, kan
jeg oplyse at den ifølge manualen har bestillings nummer

Hej.

Jow Jow...proppen følger med når du køber pumpen fra ny.

Claus

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-01-03 10:37

> Det kan jeg ikke forstå, at du skriver Thomas.. Såfremt at aerob betyder
iltforbrugende, så tager du altså fejl . Normalt
> optager bakteriekulturen det ilt, som er opløst i vandet.

Det er muligt du ikke forstår hvad jeg skriver Sinan, men jeg tror du
blander aerobe og anerobe bakterier sammen. Det er to meget forskellige
ting.

> Sådan som jeg har forstået det, findes der kun 4 wet/dry modeller, der
> alle er fra eheim. Med mindre at det nu er mig, som tager fejl . Prøv
> [...]

Nu findes der jo heldigvis ikke kun Eheim filtre i denne verden. Du kan jo
bare lave dit eget. Stort set alle saltvandakvarister(og offentlige
renseanlæg for den sags skyld) laver selv deres Nitrat og/eller wet/dry
filtre.

Med mindre Eheims filtre skal forestille anerobe filtre, eller en blanding
af aerobe og anerobe(eller noget helt tredje?), har jeg svært ved at se
nogen nævneværdig effekt i Eheims filtre. Ideen er såmænd god nok, men den
meget begrænsede plads der er på sådan en Eheim fætter, har jeg svært ved at
se det skulle have nogen effekt. Især hvis du ser vandgennemstrømning kontra
filtermateriale. I de wet/dry filtre jeg har haft, har der været minimum 20L
bare i filtermateriale alene, og den største Eheim har vel 8L inkl. vand og
materiale osv. Tvivler på der lever ret mange aerobe bakterier i de
"skuffer" der sidder i Eheim pumperne. Desuden skal gennemstrømningen være
meget lav, for at anerobe bakterier skal kunne trives og virke effektivt.

Normalt når man har wet/dry filtre, falder der en god strøm af vand(jo mere
jo bedre) ned over biobolde eller anden filtermaterilale med en stor
overflade. På den måde bliver vandet iltet meget, og aerobe bakterierne har
et dejligt hjem.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Sinan Tamer

Dato : 04-01-03 10:49

Godt ord igen fra thomas . Som jeg jo også skrev så har jeg ingen anelse om teorien holder lige så godt i praksis.

Hilsen Sinan

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-01-03 10:54

"Sinan Tamer" <Sinan_Tamer@hotmail.com> wrote in message
> Godt ord igen fra thomas . Som jeg jo også skrev så har jeg ingen
anelse om teorien holder lige så godt i praksis.

> Hilsen Sinan

Tak Nu må du huske på anerobe og aerobe er to helt forskellige ting. Har
ikke selv læst dette link - http://www.thekrib.com/Filters/wetdry.html -
men mon ikke det står noget du kunne bruge?

(lille sidespring) I øvrigt er www.eheim.de mere up to date end eheim.com

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-01-03 20:45

> [...]
> meget lav, for at anerobe bakterier skal kunne trives og virke effektivt.

Det kan godt være jeg misforstår det du skriver, men ifølge Politkens
akvariebog er det de aerobe bakterier der omdanner ammonium til nitrit og
nitrit til nitrat. Jo mere ilt der er omkring dem, jo bedre virker de
(hvilket må være fordelen ved et wet/dry). Hvis der f.eks. slukkes for
pumpen i en periode, og iltindholdet i filteret dermed falder, vil de
anaerobe bakterier hurtigt overtage (han kalder dem forrådnelsesbakterier i
bogen). Istedet for at omdanne ammonium til nitrat, sker der nu det
omvendte. At nitrat omdannes først til nitrit og siden til
ammonium/ammoniak.

Jeg forstår ikke helt det med at du siger at vandgennemstrømningen skal være
lav for at de anaerobe bakterier trives og virker effektivt. Mener du ikke
de aerobe???

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-01-03 21:30

> [...]
> bogen). Istedet for at omdanne ammonium til nitrat, sker der nu det
> omvendte. At nitrat omdannes først til nitrit og siden til

Ja, jo mere ilt, desto bedre. Derfor, jo mere gennemstrømning = mere
overfladekontakt = mere ilt = gladere aerobe bakterier.
Håber du har læst det sidste forkert, ellers også har jeg da seriøst
misforstået noget. Både aerobe og anerobe bakterier er gavnlige for
akvarier, men på arbejde bedst på hver sin måde, under helt forskellige
vilkår. Begge omdanner alt fra nitrit og "op efter" til nitrat "og
nedefter". Ellers ville der jo ike være ide at have anerobe bakterie
filtre - det er det pincip som stort set alle spandpumper er bygget om
omkring. Og bundfiltre nu jeg tænker over det. Der er vel ingen med lidt
sund fornuft der sætter et filter i deres akvarie, der omdanner uskadelige
stoffer til gift?

> [...]
være
> lav for at de anaerobe bakterier trives og virker effektivt. Mener du ikke

Nej, for jo mindre gennemstrømning = mindre overfladekontakt = mindre ilt =
gladere anerobe bakterier.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 00:22

> [...]
> overfladekontakt = mere ilt = gladere aerobe bakterier.
> Håber du har læst det sidste forkert, ellers også har jeg da seriøst

Jeg har faktisk citeret det næsten ordret, dt vil sige i en lidt forkortet
form. Og når jeg graver lidt i min hukommelse fra HF biologi, er det da også
den samme konklusion jeg kommer frem til, som den der står i bogen. Altså,
at anaerobe bakterier trives i iltfattige miljøer, hvor de påbegynder en
forrådnelsesproces. Sådanne bakterier er jo i naturen gavnlige for at
formulde skidt og møj. Spandfiltre og bundfiltre er vel netop sat op med
henblik på at skabe god grobund for aerobe bakterier og af samme årsag
anbefales det også i diverse bøger at rense filteret grundigt, såfremt det
har været slukket i mere end nogle timer.

Fra : Sinan Tamer

Dato : 05-01-03 07:59

How How... Når jeg graver i min hukommelse fra HF biologi, kommer jeg til en lidt anden konklusion. Anaerobe bakterier lever af
nitrit/nitrat og dets slutprodukt er N2 (nitrogen). Det luft du indånder består af 78% N2. Forklaring følger;

Først vil jeg pointerer at der findes forskellige slags Anaerobe bakterier, der spiller hver deres rolle. Hvis jeg ikke tager fejl
så hedder en af disse blågrønsalger, som du sikkert godt kan huske fra biologi. Lad os starte med de anaerobe bakterier, der lever
af NO3 (nitrat). Disse bakterier optager ikke det frie ilt fra vandet/luften omkring dem. Istedet så optager de det ilt, som er
bundet til NO3-molekylet. Når de gør dette, fjernes et ilt-atom fra NO3-molekylet og det vil blive omdannet til NO2 (nitrit).
Herefter kommer de anaerobe bakterier, der lever af NO2, ind i billedet. De lever heller ikke af det frie ilt. Derfor optager de
istedet ilt fra NO2-molekylet, og sådan fortsætter det indtil nitrogen-atomet bliver til et frit grundstof, der til slut går sammen
2-og-2, og danner gasarten N2 (nitrogen).

Hvis i læser lidt om hvordan man selv kan bygge et denitrifikationsfilter på følgende link, får i måske en smule mere
(mis)forståelse for det:

http://www.thekrib.com/Filters/denitrator.html

Jeg ved godt at min beskivelsen er lidt mangelfuld, og i må bære over med mig hvis jeg har skrevet noget direkte forkert. Meeeeeen,
det er altså såd'n jeg husker det fra biologi, hvilket jeg var god til... DENGANG!

Så Torben du har også ret i at Anaerobe bakterier omdanner den mindre giftige nitrat til den meget mere giftige nitrit. Men
processen slutter ikke der. Den forsætter derimod og ender som det nitrogen du indånder lige nu. Derfor er det, som Thomas skriver,
nødvændige bakterier. Så i har altså begge to ret, den ene lidt mere en den anden .

Ja jeg ved godt at hvis strømmen slukkes for filteret vil det begynde og forrådne, derfor kan man lære følgende af det. Hva man har
lært af teori i skolen og i bøgerne er een ting, det der sker i naturen er en anden ting, og det der sker i akvariet er til tider en
tredie ting . Der spiller mange faktorer ind i naturen. Derfor kan man ikke bare sige at hvis der er masser i af ilt så foregår
det på den enemåde, og hvis der ikke er ilt så sker det på den modsatte måde... tror jeg nok ???

Håber ikke at jeg har kedet jer for meget, og bildt jer noget forkert ind. I så fald må i andre lige rette mig, så jeg kan komme med
på vognen

Hilsen Sinan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 09:43

Lyder meget rigtigt.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 10:18

> [...]
>
> Håber ikke at jeg har kedet jer for meget, og bildt jer noget forkert ind.
I så fald må i andre lige rette mig, så jeg kan komme med

Okay, så det lader til at jeg har opfattet halvdelen af processen. Jeg var
ikke klar over at anaerobe bakterier er gavnlige i akvariekulturen. Det
fremgår faktisk ikke af nogen bog jeg endnu har læst. Men det lyder da
logisk nok det du skriver.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 10:33

> [...]
> ikke klar over at anaerobe bakterier er gavnlige i akvariekulturen. Det
> fremgår faktisk ikke af nogen bog jeg endnu har læst. Men det lyder da

Giver det så mere mening det jeg skrev?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 10:31

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse

> Giver det så mere mening det jeg skrev?

Afgjort!

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 10:37

Godst

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 09:45

Aerobe bakterie kræver masser af ilt, for at kunne fungere. Der er ikke
megen ilt i hverken bundlag eller spandpumper, så derfor er det anerobe
bakterier overtager sådanne "iltfattige" steder.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-03 20:07

> Aerobe bakterie kræver masser af ilt, for at kunne fungere. Der er ikke
> megen ilt i hverken bundlag eller spandpumper, så derfor er det anerobe
> bakterier overtager sådanne "iltfattige" steder.

Nu er jeg i den heldige situation at jeg faktisk engang har MÅLT på et
filter (er i den heldige situation, at jeg har en iltmåler). Og i
virkeligheden er det kun ganske få procent af den ilt, der er i
indløbsvandet der forbruges i filtret, hvor opholdstiderne for vandet i
værste fald er et par minutter. Så påstanden om 'iltfattige filtre' vil jeg
hævde at kunne afvise med fakta - i hvert fald under almindelige
akvarieforhold. Det er dog muligt at det ville se anderledes ud, hvis man
hældte metanol i vandet (metanol=træsprit er noget af det lettest
omsættelige man kan fodre baktusserne med).

mvh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-03 19:56

> [...]
> overfladekontakt = mere ilt = gladere aerobe bakterier.
> Håber du har læst det sidste forkert, ellers også har jeg da seriøst

Det tror jeg du har.

> [...]
> akvarier, men på arbejde bedst på hver sin måde, under helt forskellige
> vilkår. Begge omdanner alt fra nitrit og "op efter" til nitrat "og

No-no det gør de ikke.
De anaerobe bakterier benytter også et oxidationsmiddel - de kan bare ikke
få det på den letteste måde. Derfor stjæler de oxygen fra f.eks.
nitrit/nitrat, hvorved nitrit/nitrat omdannes til luftformigt kvælstof.
Denne proces kaldes normalt for en denitrifikation og finder typisk sted,
når der er en såkaldt kulstofkilde til stede under iltfattige (anaerobe)
forhold.
Under nogle omstændigheder stjælder de anaerobe bakterier oxygenet fra
sulfat, og det er den proces, vi er bange for i forb. med akvarier. Det
medfører nemlig typisk at der tilbage er svovlbrinte, der er hamrende
giftigt (stinker af rådne æg).
Hvis bare vi kunne være sikre på kun af få den første procestype, ville vi
hermed have løst nitratfjernelsesproblemet i akvarier. Jeg har en skummel
mistanke om at en af grundene til at der er så¨stor forskel i opfattelsen af
bundfiltre ligger her. Har man oplevet desulfatineringsprocessen, har man
typisk en oplevelse af at bundfiltre kan føre til katastrofer, hvorimod den
anden mulighed, denitrifikation, er en herlig sag.

> Ellers ville der jo ike være ide at have anerobe bakterie
> filtre - det er det pincip som stort set alle spandpumper er bygget om
> omkring.

Nixen-bixen. De bygger på aerobe bakterier. At det så kan hænde at wet/dry
giver bakterierne bedre betingelser, det er muligt. Et andet forslag er
fluid bed filtre. Jeg ville personligt ikke eje eller have wet/dry - de
laver en fandes spektakkel. Så synes jeg bedre om biowheels, men alt andet
lige er det lettere at forøge spandens volumen - og det larmer ikke. En
anden mulighed er at benytte et egentligt rislefilter (tricklefilter) - det
har til fulde wet/dry-filtrets fordele og IMHO ikke dets ulempe. Det kan
laves simpelt og burde - især hvor man i forvejen benytter en sump - være
eventyrligt simpelt at lave. Problemet her er nok at få vandet spredt jævnt
ud over filtermassen. Måske kunne man lave en eller anden form for roterende
spredebom.

> Og bundfiltre nu jeg tænker over det. Der er vel ingen med lidt
> sund fornuft der sætter et filter i deres akvarie, der omdanner uskadelige
> stoffer til gift?

Næh - det ville da være fjollet, hvis man da ikke lige hader fisk

> være
>
> Nej, for jo mindre gennemstrømning = mindre overfladekontakt = mindre ilt
=
> gladere anerobe bakterier.

I et filter har anaerobe bakterier ikke meget med gennemstrømning at gøre,
men med iltspændingen i vandet. Korrekt konstrueret vil et anaerobt filter
have en indløbsfase, hvor man med tilsætning af kulstofholdig og
kvælstoffattig næring (f.eks. sukkervand, alkohol eller lign.) sikrer at
ilten er væk.

Det er muligt at konstruere et sådant filter - lad os kalde det for et
nitrifikations/denitrifikationsfilter, men problemet er at det normalt (dvs.
ikke saltvand) ikke kan betale sig at lave, da det altid er billigere at
skifte vand. Det svære består i at dosere kulstofkilden korrekt. Det kræver
for det første en doseringspumpe, dernæst enten en styring m.
onlinetransducere (dyrt, dyrt, dyrt) eller et måleprogram og en meget stabil
akvariedrift (svært, svært, svært).

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-01-03 10:46

LOL

På denne side -
http://www.eheim.com/Filter_erlaeuterung.cgi?Text=4&Mode=zeige&welches=2329&
Filter=Gesamtliste - står der såmænd at Eheims wet/dry filtre er alle andre
wet/dry filtre overlegne... Det var sku' noget af et udsagn at komme med.
Man skal heldigvis ikke tro på alt man kan læse på internettet.

Jeg vil gerne ligge hovedet på blokken på, at jeg kan lave et wet/dry filter
der er bedre end deres.

Fra : Sinan Tamer

Dato : 04-01-03 11:06

Enig... og jeg tror heller ikke på, at eheims største pumper med 8 liter filterrum, egentligt er store nok til et større akvarie.
Jeg har nemlig også haft planer om at bygge mit eget filter ud af et lille akvarie. Så det link du giver mig kommer som sendt fra
himlen. Bor du stadig ude i holme??? Kunne jeg eventuelt ikke få lov til at se dit 20 liters filter en dag ??

Hilsen Sinan

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-01-03 13:40

Jeg har ikke et wet/dry filter på mit akvarie mere. Er ved at eksperimentere
med "ægte" biologiske filtre i stedet.

Hvis du har malawi, kan jeg ikke fatte du gider bruge tid på at tænke på
nitrat filtre. Især ikke når din balje ikke er større end den du købte af
mig. Friskt vand og masser af det + god cirkualtion, er bedre end alle
filtre i hele verdenen til sammen i forb. med pasning af fisk der har samme
krav til vandet som malawi/tanganyika har. Problemet med saltvand, som jeg
selv har, er for der første skal det modne, og for det andet koster det ca.
kr 1 pr L hvorimod alm. postevand koster noget der ligner kr 20 pr 1000L !
Der er en anelse at spare ved at holde ferskvand.

(er der nogen der ved præcis hvad en kubikmeter vand koster nu om dage?)

Jeg har aldrig boet i holme. Jeg bor i Højbjerg indtil 1-3 hvor jeg bor i
Århus C.

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-01-03 14:23

thomas schreiber wrote:

> (er der nogen der ved præcis hvad en kubikmeter vand koster nu om
> dage?)

I Rønnede kommune har vi nok landets højeste kubikmeterpris: Lige omkring 70
Kr.

Så der vil man ikke holde arter som kræver store akvarier med hyppige
vandskift

Carsten Stage

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-01-03 14:36

Det kan du have ret i - med mindre penge ikke er af betydning.

kr. 70,- pr kubikmeter er dog stadig en del billigere end kr. 1000,- pr
kubikmeter.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Sinan Tamer

Dato : 04-01-03 16:39

Jeg har tænkt mig at prøve og holde diskus engang i fremtiden. Det er derfor at jeg har overvejet at bygge et filter med stor
volumen.

Holme/højbjerg what ever, det er jo derfra alle i ballede magere kommer fra

Hilsen Sinan

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-01-03 17:20

Det kunne være ham Torben M. ( http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk )
kunne hjælpe dig mht diskos filtre.

Alle ballademagere kommer fra søndervangen tror jeg

Fra : Sinan Tamer

Dato : 04-01-03 18:11

Jep jep, den har jeg allerede gennemlæst. Den er virkelig god, og jeg vil varmt anbefale den til alle, som overvejer at holde
diskus.

Hilsen Sinan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-01-03 20:39

> Jep jep, den har jeg allerede gennemlæst. Den er virkelig god, og jeg vil
varmt anbefale den til alle, som overvejer at holde
> diskus.
>
> Hilsen Sinan

Dertil kan jeg kun sige tak for de rosende ord. Jeg har desværre ikke haft
tif til at skrive en artikel om filtrering i discusakvariet endnu, men det
kommer....

Jeg kan dig her kort fortælle, at i et discusakvarie hvor der oftest fodres
kraftigt med oksehjerte o.lign. (for at opnå en god vækst og maksimal
størrelse, samt sundhed), vil forureningen af vandet være markant. Det siger
sig selv at et godt filter er vigtigt. Ligeså vigtigt er det dog med
vandskifte. I mit eget 530 liters opholdsakvarie skifter jeg 40% vand to
gange ugentligt. Samtidig har jeg to EHEIM Professional filtre kørende med
en samlet volumen på 16 liter og en vandgennemstrømning på 2000 liter (inden
belastningen). Med så høj en gennemstrømning er det nødvendigt at placere
udløbsrørene så der ikke er for meget turbulens i vandet, da discus fiskene
ellers vil søge skjul for at få læ.

Som Thomas var inde på, er det ikke svært at lave et filter med større
bakterievolumen end EHEIMS, og det kan sikker togså laves billigere. Mit
problem med sådan et hjemmelavet filter er udelukkende at jeg ikke synes det
er så pænt at kigge på, når det skal stå inde i stuen, uden mulighed for at
dække det af.

Men uanset hvor stort et filter du har på, vil jeg ikke anbefale at slække
på vandskiftene. Fiskene stortrives med et vandskifte et par gange i ugen.

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-01-03 22:11

Hvor trækker den luften ind fra?

Fra : Claus

Dato : 03-01-03 22:31

> Hvor trækker den luften ind fra?

Hej.

Der sidder en lidt mindre slange som den trækker luft i, hvis man afprobber
den vil pumpen fungere som et alm. filter
Jeg har haft mit filter i et års tid og er godt tilfreds.

Claus

Fra : jabbe

Dato : 14-01-03 17:52

Jeg har snakket med en gut fra Zoo Zity og han anbefaler ikke et Wet & Dry
filter pga det lamer mere og stopper hurtigt til...
Det er det første jeg har hørt af denne type utilfredshed så kan det
passe???

Jabbe

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 14-01-03 18:04

Hej Jabbe.

Jeg har selv (desværre) kørt med en wet/dry eheim 2329
Min erfaring med den er :

Den er svær at få til at køre wet/dry 100 % stabilt.
At den slammer hurtigerer til har jeg ikke oplevet men den køre ikke så
langtid
inden resning prga. do.

Man for mere støj fra den, her menes rislende/gurlende lyd fra filtret
når den køre wet/dry.

Idag køre jeg med prop i sådan at den ikke køre wet/dry funktion, så jeg kan
sige hvad jeg har erfaret er
jeg skal IKKE havde sådan en mere når den er slidt op.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Sinan Tamer

Dato : 14-01-03 18:05

Jeg ved ikke om det larmer mere end andre eheim. Min 2227'er kører i mit soveværelse, og jeg er typen, der ellers vågner af den
mindste lyd. Men jeg vil ikke påstå at jeg ikke kan høre den. Den har nu kørt i lidt over et helt år, og den har aldrig haft
problemer med tilstopning. Men det kan jo være at jeg bare har været heldig.

Hilsen Sinan

Fra : jabbe

Dato : 14-01-03 18:15

Gutten i Zoo Zity sagde at han havde fået mange pumper tilbage pga.
larmen....

Fra : Bohn

Dato : 18-01-03 16:20

Jeg køre med et 2229, og det køre rigtigt godt. Min erfaring med larm er
den,
at når man har renset filteret vil det larme et kort stykke tid lige efter,
men så køre det også unden
anden lyd end den som kommer når vandet render ind/ud af filteret.

Jeg har også et 2224, og det er lige så lydløst, DOG,, det er MEGET nemmere
at få gang i 2229 efter en rensning,
jeg bruger nemlig luftrøret til at puste/suge, når vandet skal ind/ud. På
2224 syntes jeg det er mere besværligt, da der
(for mig) altid har været lidt luft tilbage ved rotoren (og jeg har prøvet
forskellige ting). Så min erfaring er, at det er
væsentligt nemmer at få pumpen igang igen på 2229, simpelthen fordi man skal
bruge mere tid på 2224 med at få rest luft ud.

Jeg tror at det er et spørgsmål om at få sat pumpen rigtigt op (gælder alle
typer), der er dog større erfaring med de Alm. da
det er dem som bliver solgt flest af, og derfor kan det (måske) være mangel
på erfaring i wet/dry pumper, som gør at de ikke
får rådgivet folk ordentligt, og deraf får flere "dårlige" beretninger ind i
butikken igen (ting som man ikke kan finde ud af bliver
hurtigt "noget lort", uden det dog er rigtigt).

Det tog mig nok 2-3 uger at få 2229 til at køre optimalt, hvorimod det tog
meget kort tid med 2224, simpelthen Pga. at der var
meget hjælp at hente (læse) til 2224 - på nettet, og næsten ingen til 2229.
Så det tog en ekstra indsats fra mig selv, at få 2229 op at køre,
men nu køre det også bare, og jeg har lært mit filter at kende.

Hygge
Bohn