Det er vigtigt at undgå at katten slikker ~
Fra : Inger og Jakob

Dato : 03-01-03 08:33

Hej alle

For et par dage siden var der en diskussion, om hvorlænge og hvorvidt en kat
skal have krave på efter, at den er blevet syet. Der var bl.a. en som skrev:

>Efter 24 timer kan de pille lige så tosset i såret, som de vil. Det var
>beskeden fra vores dyrlæge, og især Boris tog det ad notam og splittede
>samtlige sting ad, så det var spild af tid at køre til dyrlægen med de
>sidste to - dem kunne han såmænd lige så godt selv have pillet ud

>Så ingen grund til krave ud over det første døgn.

Men det er ikke rigtigt. Vi fik steriliseret vores kat for et par måneder
siden, på en torsdag, og om mandagen (dvs. fire dage efter) havde hun
slikket i såret, hvilket medførte, at hun fik betændelse i det. Det var ikke
nogen rar oplevelse, for huden omkring såret hævede voldsomt op, så stingene
skar i kødet og der løb betændelse. Vi måtte til dylæge flere gange med
hende, og hun fik renset sår og kom på pencillin - og i stedet for kun at gå
med en krave en uges tid, måtte hun have den på i over 14 dage.

Vi havde fået at vide af dylægen, at der ikke var grund til at give katten
krave på, hvis hun ikke var interesseret i såret - og det var hun heller
ikke før fire dage efter. Hvis der engang bliver en næste gang med
operationssår, så vil katten helt sikkert få krave på med det samme for en
sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Inger Gjerløv

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-03 09:31

Inger og Jakob wrote:

> [...]
> til dylæge flere gange med hende, og hun fik renset sår og kom på
> pencillin - og i stedet for kun at gå med en krave en uges tid, måtte

jeg hopper lige med her.... min rasmine lod også såret være de første to
døgn, men så begyndte den lille frue også at rive og flå i det, så jeg var
nødt til at afsted og få syet hende sammen igen, hun havde lavet et gabende
hul hvor tre( eller var det fire) at stingene havde været.....

> [...]
> hun heller ikke før fire dage efter. Hvis der engang bliver en næste
> gang med operationssår, så vil katten helt sikkert få krave på med

min daværende dyrlæge havde aldrig oplevet noget lignende...... han troede
ganske enkelt ikke det kunne lade sig gøre......
men det har da revideret hans opfattelse af hvordan en kat skal
behandles...... jeg fik naturligvis en krave med derfra anden gang, som hun
så fik på når vi ikke var i nærheden for hun HADEDE den vildt.......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Leyna

Dato : 03-01-03 11:31

On Fri, 3 Jan 2003 09:30:31 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>nødt til at afsted og få syet hende sammen igen, hun havde lavet et gabende
>hul hvor tre( eller var det fire) at stingene havde været.....

Jamen, så vil jeg da også lige "hoppe".
Popsie slikkede sit sår fra dagen efter at hun var blevet
sterriliseret. Det var en smule rødt, men ikke særlig hævet. Lidt
ligesom når vi selv har irriteret hud. Stingene blev hvor de skulle
være og der var ingen problemer med vædskende sår eller andre grimme
ting. Jeg er af den opfattelse at katten selv holdt såret rent, og det
er da muligt at jeg tager fejl, men i hvert fald kørte det helt
problemfrit, så det kan altså lade sig gøre. Men lige som med
mennesker, så er der vel stor forskel på hvor gode dyr er til at
hele?!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 03-01-03 10:42

> [...]
> ikke før fire dage efter. Hvis der engang bliver en næste gang med
> operationssår, så vil katten helt sikkert få krave på med det samme for en

I andre der har fået neutraliseret hunkatte hos Raiku Sarvå, var der der
brug for krave? Fru V havde ikke nogle synlige sting, og de skulle
heller ikke fjernes da hun havde brugt noget der blev opløst af sig
selv. Der var bare en nydelig lang, først lilla, så rød, streg som Fru V
var ligeglad med, og som ikke så specielt drabelig ud. Det synes jeg var
en meget rar oplevelse i forhold til de historier der kommer her :)

Carsten Sørensen

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-01-03 10:58

"Carsten Sørensen" <surfsmurfKATTE@BAKKErift.dk> skrev i en meddelelse news:3e155ad6387c4@dk-fritid-dyr-kat.dk...

> I andre der har fået neutraliseret hunkatte hos Raiku Sarvå, var der der
> brug for krave?

Nix - det slipper man for hos Raiku
Jeg har haft Raiku som dyrlæge i mere end 10 år og den
første kat jeg fik sterilliseret var syet "på normal vis". Fra
samme øjeblik vi kom hjem rev og flåede hun i stingene og det sagde altså bare "pling", "poing" når hun rev i den
syntetiske tråd - brrrrrrrrr - det var *meget* ubehageligt
at overvære.

Jeg ringede til Raiku og spurgte hvad jeg skulle gøre, for
jeg var nervøs for om hun fik revet stingene op. Raiku
sagde, at det ikke betød noget om hun gjorde, fordi hun var syet i 3 lag, så det yderste lag kunne godt tåle at blive
flået op.

Hun var *særdeles* voldsom i sin kamp for at fjerne de
dumme sting - men ikke et enkelt sting fik hun op. Hva'
ka' jeg sige ? Det var simpelthen bare godt finsk
håndværk

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Katrine Nederby

Dato : 03-01-03 14:22

> [...]
> var ligeglad med, og som ikke så specielt drabelig ud. Det synes jeg var
> en meget rar oplevelse i forhold til de historier der kommer her :)

Godt nok har jeg ikke fået neutraliseret hos Raiku, men jeg svarer alligevel
Min dyrlæge praktiserer nemlig samme metode - skjult syning. Det svarer
vist nok til den metode, en plastic-kirurg anvender for at lave pæne ar, men
hos kattene har det så også den fordel, at de ikke umiddelbart kan få fat i
stingene. Og det har også fungeret upåklageligt i mine tre tilfælde

Tabita blev steriliseret hos en anden dyrlæge (vagt-). Hun fik en alm.
syning, og jeg fik en krave med hjem, men hun fik den aldrig på, selvom hun
vaskede såret meget. Iflg. dyrlægen ville det nemlig kun være nødvendigt med
kraven, hvis hun ligefrem begyndte at hive/gnave i trådene. Det gjorde hun
heldigvis ikke, og det helede da også planmæssigt Men jeg fortrækker
alligevel den anden metode

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-03 19:04

Katrine Nederby wrote:
> Tabita blev steriliseret hos en anden dyrlæge (vagt-). Hun fik en alm.
> syning, og jeg fik en krave med hjem, men hun fik den aldrig på,
> selvom hun vaskede såret meget.

hmmmm.... jeg kom til at tænke på.... er der nogen af jer andre der har
oplevet at jeres pigemisser har vasket et sår så meget at der er kommet en
hudafskrabning af tungen??
det gjorde rasmine nemlig... hun havde hendes sting og såret, og så lige ved
siden af fremarbejdede hun en fint lille oval hudafskrabning som lige
passede med hendes tunge*G*

Fra : marianne hellemose

Dato : 03-01-03 19:18

Sabina skrev
<oplevet at jeres pigemisser har vasket et sår så meget at der er kommet en
hudafskrabning af tungen??>

Jaaa.................men Banja og jeg siger ikke hvem *GG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-03 23:08

marianne hellemose wrote:
> Sabina skrev
> <oplevet at jeres pigemisser har vasket et sår så meget at der er
> kommet en hudafskrabning af tungen??>
>
> Jaaa.................men Banja og jeg siger ikke hvem *GG*

*GGGG* skal det forstås på den måde at det ligger til familien??*G*

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-01-03 08:16

Sabina skrev
<*GGGG* skal det forstås på den måde at det ligger til familien??*G*>

Hmm *kigger mig lige lurende omkring, hvor er hun*
JAA

Fra : Kate

Dato : 03-01-03 22:50

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> det gjorde rasmine nemlig... hun havde hendes sting og såret, og
> så lige ved siden af fremarbejdede hun en fint lille oval
> hudafskrabning som lige passede med hendes tunge*G*

Nu er det jo en kattealder siden Sofie blev steriliseret og pr
automatik fik hun krave på. Jeg tænkte ikke over det for det sagde
dyrlægen og det var det. Da hun skulle have fjernet stingene havde hun
haft "held" til at fjerne det nederste sting og huden var fuldstændigt
slikket som du beskriver det. Dog ikke ved siden af såret, men lige
midt i. Sofie fik et ret langt snit, syntes jeg, men det havde måske at
gøre med at hun faktisk blev nød-steriliseret, hun havde nemlig
livmoderbetændelse og så skulle det bare gå stærkt.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Wanda Madsen

Dato : 03-01-03 14:13

Hej
Jeg har så sent som igår fået min kat steriliseret, og jeg fik den besked
fra dyrlægen at hun SKULLE have krave på i ca 5-6 dage, med mindre vi var
ved hende og kunne holde øje med hende. Hun skal selvfølgelig ikke spise med
den på, men ellers. jeg har også været udsat for en kat der "åd" sine sting
og det var ikke just behageligt.
Så selvom det er synd for kattetn at hun skal gå med krave, så er det langt
det sikreste, og de vænner sig hurtigt til den.

Med Venlig hilsen
Wanda og Ronja(som er noget træt efter operationen)