Til. R. IIsøe
Fra : D&K

Dato : 07-03-01 22:29

Hejsa..

Ja nu er jeg altså blevet enorm nysgerrig Hvilken hund er Lady? jeg er
ret ny her,men har da læst mange af de indlæg som er her, men især den med
Lady fangede min opmærksomhed, sikkert pga. det du skrev med børnene der
råbte og skreg efter hende...(stakkels hund)...det er sådan nogle familier
der ikke egner sig til at ha`et firbenet medlem af familien....

Jeg har selv en gammel Collie på snart 11år som har det super godt selv om
jeg har en stor børneflok (6stk), men hvis børn ved hvordan man behandler og
omgåes dyr, så har de utrolig meget glæde af hinanden. Når ungerne sidder på
gulvet og ser fjernsyn , ja ikke fordi de ikke må sidde i møblerne hahahaha,
så kommer vores gamle familiemedlem og planter sig lige mellem dem
allesammen, og så skal han nusses og det gør ungerne gerne, så det ender som
regel med at hunden og de 2 yngste falder i søvn ved siden af hinanden
Det er dejligt at se hvor meget fornøjelse de har af ham og især nu hvor der
har været sne, det elsker han, så når ungerne leger med ham, ligner han ikke
en som snart bliver 11 år.....men er derimod kåd som en hundehvalp,det
bliver en sorgens dag når han ikke er her mere

Hilsen Dorthe

Fra : D&K

Dato : 07-03-01 22:38

Lige et par ord mere....
Jeg kigger lidt efter en hund mere, og helst en som ikke kræver så meget
pelspleje men hvad skal man kigge efter for at få en god hund der passer
ind i sådan en børneflok.
Vi bor på landen og har et nedlagt landbrug, der er kun 10 minutters gang
til vandet og skov er der osse i nærheden.

Hilsen Dorthe

Fra : Søren Petersen

Dato : 08-03-01 00:28

Igen anbefaler jeg en Labrador (formel 1) i denne gruppe. Der er også mange
andre muligheder, men det er selvfølgelig fordi jeg selv har sådan én.
Pelsen kræver næsten ingen pelspleje - det er i hvert fald min erfaring. Og
hvad angår børneflok, så er en lab virkelig dejlig nem at have med at gøre,
og generelt er de vilde med børn.

Mvh. Søren Petersen

Fra : Søren Voigt

Dato : 08-03-01 22:46

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> wrote in message
> Igen anbefaler jeg en Labrador (formel 1) i denne gruppe. Der er også
mange
> andre muligheder, men det er selvfølgelig fordi jeg selv har sådan én.

Hej Søren,

Kan du ikke forklare mig hvad en Formel 1 egentlig er for noget? Jeg har i
al beskedenhed et antal Labrador hunde, og jeg er i tvivl om jeg har formel
1 eller ej..... Jeg har foreløbig hørt følgende forklaringer:

a) Formel 1 er noget der kan bestemmes ud fra DKK stamtavlen. Visse kenneler
avler formel 1 type labrador, mens andre udelukkende avler såkaldt
"gammeldags" Labrador.

b) Formel 1 noget med et bestemt ydre - lave ben, spids snude, korte ører og
høj gearing. Enhver hund uanset avl der er opfylder en særlig ydre standard
kan kalde sig Formel 1 - uanset forældre og avl.

c) Formel 1 har noget med hundens egnethed til jagt at gøre. En god hurtig
apportør er Formel 1.

d) Formel 1 betyder bare at hunden er baseret på ny original engelsk
import -stambog eller ej. Hvis hunden har forældre med FTCH eller lign.
engelsk titel er Formel 1.

e) Formel 1 er noget med at hunden er avlet i en en klub (ikke DKK) uden
avlsrestriktioner (krav om HD-foto, øjenlysning etc.). Formel 1 er en
protest mod DKK.

Har du evt. et helt andet bud på hvad Formel 1 betyder?

Når du anbefaler Formel 1 - hvad er det så der får dig til at gøre dette? Er
der egenskaber i en Formel 1 som ikke er racetypiske for Labrador sådan
generelt?

På forhånd tak
Søren

Fra : Søren Petersen

Dato : 09-03-01 00:37

> Kan du ikke forklare mig hvad en Formel 1 egentlig er for noget? Jeg har i
> al beskedenhed et antal Labrador hunde, og jeg er i tvivl om jeg har
formel
> 1 eller ej.....

Formel 1'eren eller turbo'en, som den også kaldes, er blot et tilnavn for
denne version af labrador'en (så vidt jeg ved). Tilnavnet har den fået fordi
der er masser af spræl i den og bevæger sig temmelig hurtigt. Den ligner en
almindelig labrador, men er mindre - og jeg har kun set dem sorte indtil
videre (de findes sikkert også i de andre traditionelle farver). Jeg mener
at de er avlet med henblik på at få en hurtig og dygtig apportør, med den
almindelige labrador's egenskaber som lærenem familiehund. Den er dejlig let
at have med at gøre (som lab næsten altid er), og der er masser af krudt i
dem.

Jeg kender ikke så meget til formel 1 og stambogsføring - min er uden
stamtavle (det har ingen betydning for mig om de har stambog).

Mvh. Søren Petersen

Fra : M@rk

Dato : 09-03-01 12:55

Thu, 08 Mar 2001 23:36:49 GMT, berigede "Søren Petersen"
<spet98@musik.auc.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

> [...]
>almindelig labrador, men er mindre - og jeg har kun set dem sorte indtil
>videre (de findes sikkert også i de andre traditionelle farver).

Jeg sidder i samme dilemma - hundeklubben siger, at vi har en
traditionel lab, dyrelægen siger det er en formel 1, vores lokale
hundetingspusher siger "både og" ..................... vores lab er brun
(men det kunne da være sjovt, hvis han var F1'er

/Mark
- uanset om han er det ene eller det andet, så er han stadig vores
dejlige og pragtfulde "Scandinavisk Choladehund Ekstraordinære"

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Søren Voigt

Dato : 09-03-01 15:56

> [...]
let
> at have med at gøre (som lab næsten altid er), og der er masser af krudt i

Hej Søren,

Jeg tror godt at jeg forstår hvad du mener, men nogen gange når jeg hører
hundeførere omtale deres hunde som formel 1 kan jeg ikke lade være med at
tænke, at netop etiketten "formel 1" måske bare er førerens legalisering af,
at hunden har masser af (måske for meget) spræl og at den er (i visse
tilfælde for) lille. Oftest bunder det jo i, at prægningen har været
forkert - hunden er næppe "turbo" når den kommer ud af moderens mave, og det
lidt kleine eksemplar kan have kuldsøskende så store som såkaldte
"show-dogs". Måske er "formel 1" ved at blive et opsamlingsheat for hunde
der måske kan være kønne og søde, men som sjældent er en ærlig repræsentant
for de gode egenskaber i Labrador. At en lille sprælsk Lab skulle være en
bedre jagthund er der slet ikke evidens for, måske snarere det modsatte.

Iøvrigt vil jeg også gerne stemme for, at vi holder op med at kalde alle
overvægtige eksemplarer af Lab. for show-dogs. En Lab. er en brugshund og de
mennesker der ikke har tid til at motionere hunden rigtigt og som ikke gider
fodre hunden med omtanke burde overveje om de skulle have en anden race.

Kunne vi ikke bare glæde os over, at Labrador er en race der er nemme at
præge - vil du gerne have en "turbo", så findes der en varm hane du kan
skrue op for i de fleste eksemplarer jeg kender til. Og er dit ønske det
modsatte - nå ja - så er det godt at der også er installeret koldt vand fra
starten.

Bedste hilsner
Søren

Fra : Søren Petersen

Dato : 10-03-01 01:31

> [...]
af,
> at hunden har masser af (måske for meget) spræl og at den er (i visse

hmmm - det tror jeg nu ikke. Fru Bufas forklaring lyder nu meget rimelig.
Jeg tror også at de avlet til at være små og vakse, ligesom det er blevet
gjort hos andre racer. Jeg synes bestemt ikke at min hund har for meget
spræl, men det er da helt sikkert at den er arbejdsivrig, og det kan jeg
ikke få nok af *SS*.

> [...]
> bedre jagthund er der slet ikke evidens for, måske snarere det modsatte.

Der findes skam decideret formel 1-kuld hvor alle hvalpene bliver omkring
samme størrelse. Jeg synes helt sikkert at formel 1'eren repræsenterer de
gode egenskaber som man normalt ser hos labradorer generelt (jeg kender
flere som har formel 1'ere) og hvad angår sprælskheden, så synes jeg nu ikke
at det behøver at være negativt. Det betyder jo ofte bare at de er ivrige
efter at komme til at lave noget - det er i hvert fald min erfaring, men det
er også kun min første hund (jeg kender dog også andre med samme
erfaringer).

> [...]
gider
> fodre hunden med omtanke burde overveje om de skulle have en anden race.

Enig! Labrador er oven i købet en fremragende brugshund, som er herlig at
arbejde med. Generelt er jeg ikke så meget til konkurrence inden for
udstilling - jeg er mere til at arbejde med hundens naturlige egenskaber, og
er ret ligeglad med om den kan stå perfekt (jeg ved godt at jeg træder nogen
over tæerne her, men det er altså også kun MIN mening)

> [...]
> skrue op for i de fleste eksemplarer jeg kender til. Og er dit ønske det
> modsatte - nå ja - så er det godt at der også er installeret koldt vand

Jeg bruger nu heller ikke turbo-betegnelsen for at blære mig, men netop for
at beskrive hunden, da den jo er en mindre udgave end den almindelige
labrador. Den er jo lidt mere smidig af bygning, så den har lidt bedre
forudsætninger for at være en Formel 1'er frem for den almindelig.

Mange venlige hilsener
Søren Petersen

Fra : Søren Voigt

Dato : 10-03-01 20:33

> Jeg synes bestemt ikke at min hund har for meget
> spræl, men det er da helt sikkert at den er arbejdsivrig, og det kan jeg
> ikke få nok af *SS*.

Går du på markprøve med en arbejdsivrig hund som denne?

Bedste hilsner
Søren

Fra : Søren Petersen

Dato : 10-03-01 21:25

> Går du på markprøve med en arbejdsivrig hund som denne?

øhm - jeg ved ikke lige præcis hvad du mener med markprøve, den må du
hellere uddybe lidt for mig (jeg er jo ikke så erfaren endnu). Men jeg
træner i DCH med henblik på konkurrencer, og træner også selv derhjemme -
især feltsøg. Jeg har desuden planer om at starte med ham til
redningshundetræning.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 08-03-01 23:21

Jamen Søren, der er altså ikke nogen race, der hedder en formel 1.
En labrador er en labrador - og som inden for alle andre racer, er der
forskel på, hvad de forskellige opdrættere prioriterer, når de
(forhåbentligt) vælger avlspartnere til deres tæver.
Hilsen
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift
Løgstørvej 54
Strandby
9640 Løgstør
Tlf.: 98 63 64 11
Spring.swift.labrador@mail.tele.dk
http://www.members.tripod.com/springswift

Fra : Søren Petersen

Dato : 09-03-01 00:23

> [...]
> forskel på, hvad de forskellige opdrættere prioriterer, når de
> (forhåbentligt) vælger avlspartnere til deres tæver.

Jamen Anne Mette

Jeg er klar over at labrador formel 1 ikke betragtes som en selvstændig
race. Betegnelsen formel 1 er blot et populært tilnavn til denne "version"
af labradoren. Jeg kender ikke så meget til historien bag formel 1'eren (men
er dog interesseret hvis nogen kender mere til det). Formel 1'eren eller
"turbo'en", som den også kaldes, er noget der ligner en lille version af en
almindelig labrador. Der er blot mere spræl i denne her - men fungerer også
meget fint som familiehund og har sådan set ellers de samme egenskaber som
den almindelige. Jeg har hørt om jagt-folk som godt kan lide formel 1'eren
pga. arbejdsiveren. Jeg valgte denne "model" fordi den er mindre end
"originalen", og jeg er meget glad for størrelsen.

Som sagt, så kender jeg ikke så meget til formel 1'erens historie, eller
hvordan man er kommet frem til den, men jeg vil meget gerne høre fra andre
som har flere oplysninger.

Mvh. Søren Petersen

Fra : Fru Bufas

Dato : 09-03-01 01:13

> [...]
> hvordan man er kommet frem til den, men jeg vil meget gerne høre fra andre

Hej !

Så vidt jeg ved, gjorde man det for år tilbage at man avlede på to slags
lab. Formel 1 og Showdog... Dog viste det sig at showdog'en blev for
"kedelig" da den kun var udstillingshund og mistede en del af lab'en... Så
dem gik man fra igen... I dag er der (så vidt jeg ved) formel 1 (som er
mindre og hurtigere end alm lab) og så den "gl." lab. som er så at sige,
udgangspunktet for da man delte op i Formel 1 og Showdog. Altså "på papiret"
er en lab en lab.... der er ikke specificeret ud at det er en formel 1. men
det er vel lige som i så mange andre racer, og der er brugshunde eller
udstillinghunde...

Håber dette er en god forklaring

Mange hilsner

Fru Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://bufas.homepage.dk

http://razco.homepage.dk

http://kira-hund.homepage.dk

http://viborgph.homepage.dk

Fra : Søren Petersen

Dato : 10-03-01 01:36

Hej fru Bufas

Det virker som en meget god forklaring. Jeg har prøvet at finde noget om dem
på nettet, men kunne ikke finde noget, så det var da herligt lige at få lidt
baggrundshistorie om dem - tak for det.

Mange hilsener
Søren Petersen

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-03-01 10:14

Hej Søren

Jeg tror jeg kender den. For år siden var det sådan at nogle af jægeren var
blevet træt af, at labben blev større og større - for at kunne begå sig på
udstillinger - at de besluttet at de ville lave en mindre model, som var
mere velegnet til jagt. Derfor er formel 1'eren en jagtvariant af labben.
Samme fænomen ses hos golden, hvor der er også er en jagtvariant. Jeg mener
også så hos Cockeren, men er ikke helt sikker her.

KH
Søs

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-03-01 23:27

Hej Søren.

> Jeg har hørt om jagt-folk som godt kan lide formel 1'eren
> pga. arbejdsiveren. Jeg valgte denne "model" fordi den er mindre end
> "originalen", og jeg er meget glad for størrelsen.

De fleste af de labrador-jagtfolk jeg kender, er ikke særlig begejstret for
en formel 1 labrador (nogle er selvfølgelig *S*). Der hvor jeg boede før,
mødte jeg ofte en person, der har gået på jagt med labrador i MANGE år, og
han sagde at formel 1-labben har en tendens til ikke at være rolig på posten
og til at have dårlig vildtbehandling (tygger). Nu har jeg ikke selv
labrador eller går på jagt, men ud fra det jeg har set i bla. DcH, så tror
jeg nu der kan være noget om det.

Personen var helt klart tilhænger af "dual-purpose" labben, som vel også må
være det der nærmer sig den oprindelige labrador mest. Det var nok også
sådan en jeg ville vælge, hvis jeg engang skulle have en labrador igen (og
det kan ikke udelukkes *SSSS*).

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (Ina)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
Redningshunde i Danmark: www.redningshund.dk
Træningsweekend i bededagsferien: http://hunde-viden.homepage.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Søren Petersen

Dato : 10-03-01 23:44

> [...]
> og til at have dårlig vildtbehandling (tygger). Nu har jeg ikke selv
> labrador eller går på jagt, men ud fra det jeg har set i bla. DcH, så tror

ok - jeg kender heller ikke så mange jagtfolk personligt - men havde bare
hørt om det. På trods af at jeg personligt helt klart foretrækker en formel
1'er, så kunne jeg godt forestille mig at den har en tendens til ikke at
være rolig på posten
Jeg har med min hund haft utrolig gode erfaringer, især som nybegynder. Den
er utrolig lærenem og det er simpelthen en fornøjelse at se den arbejde i
felten. Jeg har også haft nogle problemer med at han tygger i apporten, men
det har jeg mere eller mindre fået pillet af ham. Måske er jeg mere til
formel 1'eren pga. størrelsen - det ved jeg ikke helt. Men generelt er
lab'er jo nogle herlige hunde, som er en fornøjelse at arbejde med.

> [...]

> være det der nærmer sig den oprindelige labrador mest. Det var nok også
> sådan en jeg ville vælge, hvis jeg engang skulle have en labrador igen

Ja - som sagt, så hænger jeg mere til formel 1'eren, både pga. størrelse og
arbejdsiveren (ja ja, jeg ved godt at den alm. lab også er arbejdsivrig -
men der er bare lidt mere gang i en formel 1'er, det kan jeg godt lide

Mange venlige hilsener
Søren Petersen

Fra : Carina Graversen

Dato : 11-03-01 01:02

Hej Søren

---[klip]---
[...]

Nu er det jo ikke for ingenting jeg har en "malle" - jeg kan også godt
lide en hund med gang i !!!!
Du kan evt. se nogle billeder af hende på: http://malinois.homepage.dk -
der er bla. nogle billeder fra redningshundetræningen her i Aalborg

Hilsen
Carina

PS. Skal du med til Dronninglund den 31. marts og Mølbækgård den 7.
ril - for så ses vi jo nok

- - -

Fra : Søren Petersen

Dato : 11-03-01 01:39

> der er bla. nogle billeder fra redningshundetræningen her i Aalborg

Jeg regner med at starte til redningshundetræningen med min hund. Er du
træner derude? Jeg har nemlig hørt at der snart er plads til nye hunde.

> PS. Skal du med til Dronninglund den 31. marts og Mølbækgård den 7.
> ril - for så ses vi jo nok

Jeg skal i hvert fald med til Dronninglund d. 31. marts. Han er ikke testet
til c-rækken endnu, men skulle helst gerne bestå i Dronninglund. Men jeg
håber da vi ses derude.

Mange venlige hilsener
Søren Petersen

P.S. Sikken en dejlig hund du har!!!

Fra : Carina Graversen

Dato : 20-03-01 14:26

Hej Søren.

---[klip]---
Jeg regner med at starte til redningshundetræningen med min hund. Er du
træner derude? Jeg har nemlig hørt at der snart er plads til nye hunde.
---[klip]---

Nej, jeg er ikke træner derude, men er næsten lige startet med min egen
hund. Vi var til optagelsesprøve i november, og fik så lov til at træne med
et par gange i efteråret. Vi er først startet rigtigt her i marts. Jeg ved
ikke hvornår der skal tages nye hunde inde - måske til efteråret. Men du
kunne jo prøve at spørge derude, for som sagt fik jeg lov til bare at starte
sådan "midt i det hele"

---[klip]---
[...]

Du må også godt stille op til Mølbækgård, hvis din hund ikke er testet, men
så skal du vist snart tilmelde dig !!!

Skal du med til træningsweekenden i næste weekend ????
- ellers ses vi jo nok i Dronninglund, men jeg kommer senere, da min hund er
i løbetid ....

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (Ina)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
og http://malinois.homepage.dk
Redningshunde i Danmark: www.redningshund.dk
Træningsweeekend: http://hunde-viden.homepage.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-03-01 11:12

> [...]
> Vi bor på landen og har et nedlagt landbrug, der er kun 10 minutters gang
> til vandet og skov er der osse i nærheden.

Labrador, Flatcoat eller Golden. Flat og Golden er der dog lidt pelspleje i,
emn de er dejlige familiehunde. Jeg er selv vokset op med Flatcoats og
pelsplejen, ja det er IMHO til at overkomme.

Hvor henne i landet bor' i? Det er meget muligt jeg kan skaffe jer i
kontakt med nogen gode kenneler, så i kan prøve at se hundene og få en
uforpligtigende snak med ejeren af kennelen. Der er mange, der er søde til
at hjælpe, så man får taget det rette valg. Desuden er de (i hvert fald dem
jeg kender) yderst ærlige når det gælder fordele og "bagdele" ved hundene.
De er jo kun interesserede i at hundene får det godt.

R. Ilsøe

Fra : Stine

Dato : 08-03-01 13:52

Hej
Selv om jeg har Tervueren ( og hobbyopdræt af dem) vil jeg som de andre nok
anbefale at du finder en hund af lab.-typen. Måske af den "gamle" lab-type"
fremfor Formel 1, der som jeg har set er ret aktive og arbejdsivrige.
Lab & retrievere har ikke så meget pelspleje, men alle hunde skal jo trænes
Men heldigvis er der jo forskel racer indbyrdes på deres
aktivitetsniveua
Held & Lykke
Og hvor er det skønt at høre så positiv beretning om hund/børn
Stine

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-03-01 11:06

> [...]
> råbte og skreg efter hende...(stakkels hund)...det er sådan nogle familier
> der ikke egner sig til at ha`et firbenet medlem af familien....

Lady er en Labrador, med 1/8-del Flatcoat i sig. Hun er virkelig
tålmodigheden selv må jeg nok sige... Og ja, hold fast hvor må jeg gi' dig
ret i, at det er sådan en familie der absolut ikke egner sig til at ha'
hund! Det er desværre ikke 1. hund de har haft!

Jeg undrer mig over at hun ikke er blevet påvirket mere end som så af det
liv hun indtil nu har levet, men igen, det bekræftede jo så det, at en hunds
personlighed og socialisering bliver grundlagt i de 1. 12 uger af dens liv.
Hende og Bimmer er som enæggede tvillinger når det gælder opførsel,
bevægelser, menneskeprægning osv., dog kan jeg mærke, at der ikke skal meget
til, før Lady trækker sig mere tilbage end Bimmer, men Bim. er jo også
"manden" i huset... Han var her jo først.

> [...]
og
> omgåes dyr, så har de utrolig meget glæde af hinanden.

Hørt! Og den med at små børn ikke går sammen med hvalpe / unghunde kan jeg
også feje af bordet. Mine unger er nmlig også suveræne til hunde... Som en
af mine venner (kennelejer) sage,m så havde hun sjældent set børn, der var
så dygtige til at gå til hunde som vores to små (1 og 3 år) er. Opdragelse
har så meget at sige. Christina fik det nærmest ind med modermælken...

Jeg kunne ikke forstå hvorfor hun næsten aldrig var vågen om natten, da hun
var spæd. En nat opdagede jeg at det var fordi vores daværende hund susede
hen til hendes seng hver gang hun kom med et lille klynk og trøstede hende,
så der er ikke noget at sige til at hun også er meget sød og omsorgsfuld
over for hunde. Hunden var faktisk den 1. der kunne få hende til at
smile!

> Når ungerne sidder på
> gulvet og ser fjernsyn , ja ikke fordi de ikke må sidde i møblerne
hahahaha,

*G* Kan lige se det for mig... "Ned af sofa'en unger, den er til hunden!"

> [...]
som
> regel med at hunden og de 2 yngste falder i søvn ved siden af hinanden

Hvor skønt. Der er bare ikke noget bedere end en stor harmonisk familie!

R. Ilsøe

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-03-01 15:43

Hej R. Ilsøe

Jeg har forsøgt at maile dig privat, men får dem retur hele tiden, så nu får
du et sammendrag her.

Du ved jeg tilbød at søge råd hos en voksen damppatient, hun har haft dit
spørgsmål ude på en mailliste for DAMPpatienter.

"Du bør kontakte de sociale myndigheder, måske vil forældrene gerne have
hjælp nu i den nye situation.

En foreslog at du blev officiel plejemor for drengen.

Som du selv var inde på, er det vigtigt at drengen kan være sammen med
hunden så meget han vil"

Min ide: Måske kunne du blive aflastningshjem for drengen.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats