Co2 viden søges! :)
Fra : Søren Astrup

Dato : 02-01-03 23:30

Mangler nogle nøgletal til en teknologi rapport... (Gerne med
kildeanvisning!)

Hvor meget Co2 forsvinder med en forbrænding at de forskellige forsile
resourser..?

Og hvor meget Co2 Kan et arial på 1 m2 optage pr. en bestemt tid.. Her
tænker jeg mest på hvor meget pil kan optage.. Da det er et pilerods anlæg
jeg skal skrive om...

(Hvis du ved meget om det må du da godt lige skrive! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Jensus

Dato : 03-01-03 12:49

"S ren Astrup" <astrup-net@mail.dk> wrote in message news:<3e14bd6b$0$134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> jeg skal skrive om...
>
> (Hvis du ved meget om det må du da godt lige skrive! :)

Er du HTX'er ? ;)

Vores sidste rapport i teknologi var i hvert fald om
energiforbrug/CO2, som jeg med glæde vil dele med dig hvis du er
interesseret ? :)

MVH
Jens Chr.

Fra : Søren Astrup

Dato : 03-01-03 13:47

Ja det er lige hvad jeg er! :)

Men hvis du går på htx i århus er det jo nok ikke så godt da vi både har
lærere fra viby og christiansbjerg! :)

Hvad skrev du om???

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 03-01-03 18:43

Hej

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> writes:
> Men hvis du går på htx i århus er det jo nok ikke så godt da vi både har
> lærere fra viby og christiansbjerg! :)

Hmm, nu går jeg lige lidt OT, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvor
du går og hvilke lærere fra Christiansbjerg du har ? :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Søren Astrup

Dato : 04-01-03 00:25

OT??? Hvad er det...
Jeg går på Christiansbjerg...
Har William.. Morten.. Hanne.. Men tror da de har været der et godt stykke
tid! :)
Hehe
Hva da??

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 04-01-03 03:44

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> writes:
> OT??? Hvad er det...

Off-Topic ;)

> Jeg går på Christiansbjerg...
> Har William.. Morten.. Hanne.. Men tror da de har været der et godt stykke
> tid! :)

Hehe, jaaa det har de da.

> Hehe
> Hva da??

Går selv på Christiansbjerg (3.år), så det kunne da være meget sjovt
lige at høre :))

Har også haft de lærere de har (hvis det er Hanne Bejder i kemi du
snakker om). Havde William og Morten til hhv. fysik og matematik på
1. og 2. år, og Hanne i kemi B på 2.år :)

Fra : Søren Astrup

Dato : 04-01-03 14:32

> Off-Topic ;)
(?????)

> [...]
> snakker om). Havde William og Morten til hhv. fysik og matematik på
> 1. og 2. år, og Hanne i kemi B på 2.år :)

Yep det kan vi jo ikke lige komme uden om! :)

Fra : Jensus

Dato : 05-01-03 09:01

"S ren Astrup" <astrup-net@mail.dk> wrote in message news:<3e158637$0$211$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Ja det er lige hvad jeg er! :)
>
> Men hvis du går på htx i århus er det jo nok ikke så godt da vi både har
> lærere fra viby og christiansbjerg! :)

Jeg går på VTG aka. Vejle Teknisk Gymnasium.

> Hvad skrev du om???

Ærligt talt, så har jeg ikke lyst til at tale om, hvad jeg
skrev....hehe, CO2 delen var ret ynkelig nu jeg tænker over det, men
samlet, synes jeg nu at rapporten var ok. Jeg sad lige og studerede en
bog igår, da jeg kom til at tænke på dig, du kan jo selv lige kigge på
den http://www-as.harvard.edu/people/faculty/djj/book/

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 03-01-03 15:01

Søren Astrup skrev :
> Hvor meget Co2 forsvinder med en forbrænding at de forskellige forsile
> resourser..?

Lærer man ikke kemiske mængdeberegninger på HTX ?

Den frigivne CO2 (ikke Co2) kan beregnes, når man ved hvilken forbrænding,
der forløber.

F.eks. fuldstændig forbrænding af heptan :

C7H16 + 11 O2 -> 7 CO2 + 8 H2O

Her vil 1000 gram heptan give 3080 gram carbondioxid (ved samme lejlighed
frigives 1440 gram vand).

> Og hvor meget Co2 Kan et arial på 1 m2 optage pr. en bestemt tid.. Her
> tænker jeg mest på hvor meget pil kan optage..

Det afhænger af :
hvor tæt planterne står, hvor høje de er, hvor blade der er, hvornår på året
det er osv.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Søren Astrup

Dato : 03-01-03 15:34

Jo det lærer man skam men hvis man ikke har nogle tal og beregne udfra så
kan man jo ikke bruge det til så meget.... :/

Det jeg søger en nogle nøgletal der bliver brugt i det politiske debatter
osv... Det må der da være nogle af...
Håber du forstår mig...

Men ellers tak da! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-01-03 16:55

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e14bd6b$0$134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Mangler nogle nøgletal til en teknologi rapport... (Gerne med
> kildeanvisning!)
>
> Hvor meget Co2 forsvinder med en forbrænding at de forskellige forsile
> resourser..?

Du kan finde tallene på ELSAMS eller ELKRAFTS hjemmeside, hvor den
kan hentes hjem i pdf-format.

> Og hvor meget Co2 Kan et arial på 1 m2 optage pr. en bestemt tid.. Her
> tænker jeg mest på hvor meget pil kan optage.. Da det er et pilerods anlæg
> jeg skal skrive om...

Det er ret enkelt at finde ud fra tørstoftilvæksten.
I runde tal er ca. 50% af tørstoffet kulstof.
12 g C svarer til 44 g CO2.

( Pil har man stort set opgivet som et seriøst bud på
energiplante i Sverige, hvor man i modsætning som Danmark
har meget store ikke-landbrugs arealer, hvor den trives udmærket.
I DK mål piledyrkningen henregnes til hobbyavl.
En stor del af den indhentede solenergi i pilen skal anvendes til
etablering, høst, transport m.v. Men det er jo et helt andet,
end din opgave lyder på.)

Håber du kan anvendes ovenstående til en forhåbentlig
veldokumenteret rapport.

Per A. Hansen