IP problemer Linux vs. XP
Fra : korsby

Dato : 02-01-03 22:54

Ja, så har jeg lige et spørgsmål igen. Jeg har 1 tdc-adsl forbindelse, 2
computere, 4 styresystemer og to dynamiske IP adresser. Efter jeg har haft
begge mine computere på nette med XP, lukker en af dem ned og booter linux,
kan jeg ikke få en IP adresse. Hvorfor og hvad kan jeg gøre?
Det hjælper nogen gange at slukke min router, men det kan vel ikke være
rigtigt at jeg behøver det :(

Håber der er nogen der kan komme med en forklaring.

~Korsby

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 03-01-03 04:08

Hejsa,

Det lyder som om din router ikke har ledige adresser. Har du prøvet at lave
en ipconfig /release for at frigive adressen fra din XP lige inden du lukker
den ned?

Mvh,
/Kasper

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-01-03 00:07

Kasper Carøe Olsen <kasper@doek.dk> writes:

> Det lyder som om din router ikke har ledige adresser. Har du prøvet at lave
> en ipconfig /release for at frigive adressen fra din XP lige inden du lukker
> den ned?

Det vil ikke hjælpe, da der stadig står en lease i dhcp serveren.

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 06-01-03 18:27

Hej Bo,

Hmm, det kan jeg ikke forstå. Har lige testet det på den dhcpserver jeg
bruger på min W2k-server, og her forsvinder leaset netop når jeg releaser!?

Mvh,
/Kasper

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 18:20

Kasper Carøe Olsen <kasper@doek.dk> writes:

> Hmm, det kan jeg ikke forstå. Har lige testet det på den dhcpserver jeg
> bruger på min W2k-server, og her forsvinder leaset netop når jeg releaser!?

Afair står det ikke i RFC'en, så måske er den en microsoft venlig dhcp
server.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-01-03 00:09

korsby <korsby@hotmail.com> writes:

> [...]
> begge mine computere på nette med XP, lukker en af dem ned og booter linux,
> kan jeg ikke få en IP adresse. Hvorfor og hvad kan jeg gøre?

Hvilken linux distribution drejer det sig om? Nogle distributioner
bruger pump, den kan godt være lidt spicy engang imellem.

Hvis du har mulighed for at installere dhclient gør det.

Fra : Korsby

Dato : 06-01-03 22:11

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote in
> Hvilken linux distribution drejer det sig om? Nogle distributioner
> bruger pump, den kan godt være lidt spicy engang imellem.

Jeg bruger en Redhat 8.0

> Hvis du har mulighed for at installere dhclient gør det.

En What???

~KORSBY

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 18:22

Korsby <korsby@hotmail.com> writes:
> Jeg bruger en Redhat 8.0

Mener bestemt ikke Redhat bruger pump, så jeg har ikke rigtigt noget bud
på det.

Men ellers tving den til en ip der ligger ude for routerens dhcp range.
De eneste gange jeg har oplevet dhcp problemer var med TDC bredbånd mod
en woody box der brugte pump, derfor slog det mig lige.