Knæk lige denne nød........
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 02-01-03 21:27

Jeg har netop installeret mit kabelmodem fra arrownet, og det ser ud til at
fungere fint.
Klovn som jeg er, har jeg ikke fået sagt mit TDC ADSL op endnu, og står
derfor med 2 gode forbindelser.

Projektet for mig består i at få hver computer til at bruge hver deres
forbindelse, og samtidig kunne se hinanden over LAN.
Jeg har lavet skitse over opsætningen her:
http://home20.inet.tele.dk/bugs/diagram.jpg

Jeg har prøvet at installere Kabelforbindelsen først på PC1 (uden at være
koblet på LAN), derefter konfigurer jeg ADSL på PC2. Først til slut kobler
jeg dem sammen i LAN (sætter stikket i netkort 1 på PC1).
Resultatet er at PC2 gerne vil på nettet med ADSL. PC1 derimod kan ikke
rigtig finde ud af det.

Jeg har leget lidt med gateways og dns-server, men har ikke rigtig nok
forstand på det til at vide hvad der skal stå hvor.

Kan nogen fortælle mig hvad de forskellige netværkskonfigurationer skal
indeholde for at fungere??
Jeg tror nok at jeg savner indhold i DNS-server og gateways - og dhcp (?
hvad det så end er?).

Jeg kører med windows xp.

Er der brug for yderligere oplysninger, så sig endelig til.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-03 21:34

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message
> Jeg har netop installeret mit kabelmodem fra arrownet, og det ser ud til
at
> fungere fint.

Okay

> Klovn som jeg er, har jeg ikke fået sagt mit TDC ADSL op endnu, og står
> derfor med 2 gode forbindelser.

Øhh, der er kun 10 dages opsigelse med Netexpress.. Ved ikke med de andre
abonnementer

> Projektet for mig består i at få hver computer til at bruge hver deres
> forbindelse, og samtidig kunne se hinanden over LAN.

Sør for at ADSL routeren og Arownet forbindelsen kører under samme Subnet...
Og så skal computerne bare sættes op til den gateway du vil bruge til
computeren.. De 2 routere må ikke have samme IP adresse, og den ene DHCP
server skal deaktiveres

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 02-01-03 22:06

> Øhh, der er kun 10 dages opsigelse med Netexpress.. Ved ikke med de andre
> abonnementer

Jeg mener jeg har 1 måned til den første - men pyt, nu er den sagt op.

> Sør for at ADSL routeren og Arownet forbindelsen kører under samme
Subnet...

Hvordan vælger jeg det.?
Jeg har jo valgt auto på stort set alt, da jeg vistnok ødelagde mere end jeg
gavnede ved at lege med diverse indstillinger på egen hånd...

> Og så skal computerne bare sættes op til den gateway du vil bruge til
> computeren.. De 2 routere må ikke have samme IP adresse, og den ene DHCP
> server skal deaktiveres

Hvordan deaktiverer man dhcp, og hvilken PC er det mest hensigtsmæssigt at
deaktivere?
Hvordan finder jeg ud af ip'en til gatewayen??

Undskyld de 1000 spørgsmål, men jeg er lidt newbie i det her.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen
http://home20.inet.tele.dk/bugs/diagram.jpg

Fra : Jens

Dato : 02-01-03 22:26

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> deaktivere?
> Hvordan finder jeg ud af ip'en til gatewayen??
>
> Undskyld de 1000 spørgsmål, men jeg er lidt newbie i det her.

du har post

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-03 22:33

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> du har post

Hvad er det for noget hø at lægge og sende private emails. Istedet for at
offenliggøre svaret på newsgroup.. Det er jo ligesom derfor det er her, så
alle kan bruge informationerne..

Fra : Jens

Dato : 02-01-03 22:46

> [...]
> offenliggøre svaret på newsgroup.. Det er jo ligesom derfor det er her, så

Der er flere mulighedder alt efter hvilken ip pc2 får.
Men du gad måske ikke se på diagtammet ?

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-03 22:51

> Der er flere mulighedder alt efter hvilken ip pc2 får.
> Men du gad måske ikke se på diagtammet ?

Næe,,, internet explorer nedskalerede billedet.. da det er i 2100pixels.. så
kunne jeg jo ikke se en dyt hvad det var, og gad ikke vente på ikonet for at
se det i fuld størrelse.... Jeg har ikke tid til sådan noget ligefortiden da
jeg nu betaler minutpris på isdn.... så godnat for i aften

Men desuden svarede du ikke på spørgsmålet.. Hvorfor ligger du og sender
private mails, istedet for at svare offenligt....

Ellers er der jo ingen folkt der gider sidde og svare på andres spørgmål,
hvis de aldrig selv for ny viden

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-03 22:35

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message

> Subnet...
>
> Hvordan vælger jeg det.?

Nu går jeg ud fra at begge forbindelser leveres med router??

Så kan det nemlig stillet i routeren...

Men hvordan leverere arrownet forbindelsen? Er det med router, eller med Ip
tildeling fra arrownet´s udstyr?

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 02-01-03 22:39

> Nu går jeg ud fra at begge forbindelser leveres med router??

Det gør de ikke. Prøv at kigge på mit diagram som jeg møjsommeligt har
sammenstrikket. Det eneste jeg skal sørge for ved arrownet er at alt kører
som auto, og at dhcp er slået til (hvis det kun kører på 1 computer).

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-03 22:48

> [...]
> sammenstrikket. Det eneste jeg skal sørge for ved arrownet er at alt kører
> som auto, og at dhcp er slået til (hvis det kun kører på 1 computer).

Næste gang behøvede du ikke at lave billedet i 2100 pixels i højden!!

http://bjarkehansen.dk/images/diagram[1].gif

Jeg går ud fra at du med pc1, bare skal sætte gateway op til den faste IP
adresse du har fra arrownet....

Det netkort som så sidder mod hub´en.. for du tildelt Ip adresse fra
routeren.. Det er jo fintnok... Så er du på samme subnet som den anden
pc´er... Men for at bruge arrownet´en skal du bare sætte gateway op til den.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-01-03 16:33

> Næste gang behøvede du ikke at lave billedet i 2100 pixels i højden!!
>
> http://bjarkehansen.dk/images/diagram[1].gif

Mange tak for det modificerede billede. jeg har taget en kopi og lagt det
ved siden af det gamle. Den hedder nu:

http://home20.inet.tele.dk/bugs/diagram.gif

Lars Christoffersen

Fra : Jens

Dato : 02-01-03 23:05

> [...]
> sammenstrikket. Det eneste jeg skal sørge for ved arrownet er at alt kører
> som auto, og at dhcp er slået til (hvis det kun kører på 1 computer).

Pc 2 :
Højreklik på netværkstedder/egenskaber/lanforb-egenskaber
vælg ip ptotokollen, øverst er der en alternativ config
sæt den til 192.168.0.10/subnet 255.255.255.0/gateway192.168.0.30

pc1 netkort1:
fast indtastet ip : 192.168.0.30/subnet255.255.255.0/gate192.168.0.10

Det burde kunne klare det

mvh Jens

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-01-03 17:03

> [...]
>
> pc1 netkort1:
> fast indtastet ip : 192.168.0.30/subnet255.255.255.0/gate192.168.0.10

ØØØhhh bliver de så ikke hinandens gateway?
Min aktuelle konfiguration ser ud:

PC1: Intern IP: 192.168.1.8
subnet: 255.255.255.0

PC2: Intern IP: 192.168.1.7
subnet: 255.255.255.0

Router: 192.168.1.1

Dette er fundet med ipconfig på begge computere.

Lars Christoffersen

Fra : Jens

Dato : 03-01-03 19:07

> ØØØhhh bliver de så ikke hinandens gateway?
> Min aktuelle konfiguration ser ud:

Nej for der er ingen af dem der har en gateway =127.0.0.1

mvh Jens

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 02-01-03 23:42

On Thu, 2 Jan 2003 22:35:24 +0100, "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
>Så kan det nemlig stillet i routeren...
>
>Men hvordan leverere arrownet forbindelsen? Er det med router, eller med Ip

Det leveres med et modem hvorfra at man så for en Ip fra dem af med mindre at man har bestitl en
statisk IP.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-01-03 17:04

> Det leveres med et modem hvorfra at man så for en Ip fra dem af med mindre
at man har bestitl en
> statisk IP.

-Hvilket jeg har gjort - og fået den tildelt.

Lars Christoffersen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 02-01-03 23:14

> [...]
>
> Jeg har leget lidt med gateways og dns-server, men har ikke rigtig nok
> forstand på det til at vide hvad der skal stå hvor.

Glemt alt hvad de andre siger.... :)
Her er hvad du gør:
På PC1 (som er den du har problemer med) skriver du i en dos-box: route
print [Enter]
Her vil du se at din default route :
Active Routes:
Network Destination Netmask Gateway Interface Metric
0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.0.1 192.168.0.PC!
1

Noget i den stil....
Hvis du har to der starter med 0.0.0.0 har du sat gateway under IP-prop på
begge netkort.
Nu kan du gøre een af to ting:
1. Fjern den ene gateway - dvs den til ADSL netkortet (Dit LAN)
I og med at dit LAN er det man kalder directly connected, har du ikke brug
for gateway, for at tilgå LAN.
2. Sæt 0.0.0.0 med en højre METRIC end 1 fx 2.
Dette gør at den laveste bliver din faktisk gateway sålænge fremmede netværk
kan tilgåes denne vej.
Kan de ikke vil PC1 forsøge at bruge næste Metric.

Husk at du til hver tid kan kontrollere din PC's route tabel, med "route
print".
Det er dette der det faktuelle set fra PC'en side.

HTH
Martin Bilgrav

PS du kan gøre dette manuelt gennem DOS-box med syntax:
ROUTE [-f] [-p] [command [destination]
[MASK netmask] [gateway] [METRIC metric] [IF interface]

fx
route DELETE 0.0.0.0
route ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 192.168.0.3
osv og du kan gøre ændringen permanent med -P option (Persistent route)
og kan kan lave BAT-filer osv....

Fra : morten l

Dato : 03-01-03 00:00

> [...]
> forbindelse, og samtidig kunne se hinanden over LAN.
> Jeg har lavet skitse over opsætningen her:

du kan vel bare installere IPX på begge maskiner.

Morten

Fra : Morten Trab

Dato : 03-01-03 00:07

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP en hel masse]

Jeg har ikke lige læst de andre svar, så undskyld hvis der er andre der har
svaret det samme...

Smid et 10 Mbps netkort i PC 2 og tilslut ADSL modemet fra TDC direkte til
den maskine, og kald op via PPPoE (WinXP har en indbygget klient og der
ligger på din ADSL CD, som du fik da du fik ADSL, en klient til andre OS)

Det burde virke, da de 2 internet forbindelser er totalt uafhængige...Du
skal bare sørge for ikke at benytte ICS eller lignende...

--
Morten Trab - http://www.blackchart.dk
Fjern REMOVE i min E-Mail adresse hvis du vil sende en mail til mig :)

http://modeltog.blackchart.dk - Følg med i opbygningen af min modelbane

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-01-03 17:05

> Smid et 10 Mbps netkort i PC 2 og tilslut ADSL modemet fra TDC direkte til

Desværre kan PC2 ikke rumme flere kort, så det er desværre ikke en mulighed.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 04-01-03 09:49

sig mig Lars, Har du prøvet det jeg skrev tidligere?
Mvh
Martin

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 04-01-03 12:46

> sig mig Lars, Har du prøvet det jeg skrev tidligere?
> Mvh
> Martin

Jeps.

Jeg fandt ud af at jeg havde 2 der startede med 0.0.0.0

Jeg fandt desuden også ud af at der ikke var sat noget gateway på nogen af
kortene.

Desuden stod jeg af da jeg kom til punktet med metric. Jeg er lidt af en
newbie, og syntes at jeg var lidt ude at svømme med dit forslag.
Ellers mange tak for indsatsen.

Jeg har fået en mail fra Jens (og ja, jeg er enig i at han burde have postet
den online) som gav en ret god beskrivelse af hvad jeg kunne gøre. Jeg
mangler på nuværende tidspunkt blot at konfigurere lidt i routeren, og så
skulle skidtet virke.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Jens

Dato : 04-01-03 13:18

> [...]
> den online) som gav en ret god beskrivelse af hvad jeg kunne gøre. Jeg
> mangler på nuværende tidspunkt blot at konfigurere lidt i routeren, og så

Mit forslag var at give pc1 og2 adresser af 192 typen (hvilket routeren gør)
, og så lave gatewaye på pc1 = pc 2, gatewayen på pc2=touteren, og derefter
blokere pc1 i routeren så den ikke kan komme på nettet den vej.

Lars mangler en beskrivelse af hvordan man blokerer en pc i udgående trafik
i en speedstream 2601, så skulle den være klaret.

mvh Jens

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 05-01-03 10:36

> [...]
derefter
> blokere pc1 i routeren så den ikke kan komme på nettet den vej.

Hvad så hvis PC2 er slukket ? - Så virker det jo ikke for PC1....
:)
Mvh
Martin

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 13:46

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> gør)
> derefter
>
> Hvad så hvis PC2 er slukket ? - Så virker det jo ikke for PC1....

Nej lokalnettet gør ikke, men der er netadgang til pc1 via arrownet, og
øvelsen gik netop ud på at have to uafhængige netforbindelser, og have
lokalnet samtidig uden pc1 kunne komme på internettet via routeren.

mvh Jens

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 04-01-03 23:34

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message
> Jeg fandt ud af at jeg havde 2 der startede med 0.0.0.0

Så er det det der er dit problem !

> Jeg fandt desuden også ud af at der ikke var sat noget gateway på nogen af
> kortene.

Sikkert pga de bruger DHCP.
Prøv at fjerne den ene 0.0.0.0 route manuelt og se om det ikk virker.

> Desuden stod jeg af da jeg kom til punktet med metric. Jeg er lidt af en
> newbie, og syntes at jeg var lidt ude at svømme med dit forslag.
> Ellers mange tak for indsatsen.

D.O.

> [...]
> den online) som gav en ret god beskrivelse af hvad jeg kunne gøre. Jeg
> mangler på nuværende tidspunkt blot at konfigurere lidt i routeren, og så

Men det er jo ikk den korrekte måde at løse dit problem på.
:)

Mvh
Martin

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 03:56

> "Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message
som gav en ret god beskrivelse af hvad jeg kunne gøre. Jeg

> Men det er jo ikk den korrekte måde at løse dit problem på.

Fordi Martin ?

Det er nøjagtigt det samme du gør, bare i dos.
Og jeg bruger win hvis det kan lade sig gøre hvis ikke brugeren giver udtryk
for han er bekendt med dos i forvejen.
Min løsning gav forbindelse, problemet er så at den pc med to kort skal
indtastes manuelt med gateway på den anden pc, ellers tillader routeren
trafik til nettet, det skal spærres men det kan du ikke i dos lige
umiddelbart, da xp selv kan finde en del router på samme netværk.
Så jeg mener det er din løsning der er den mest bøvlede af de to.

Routeren skal have en deny eller block all fra pc 1 ipèn for at spærre for
netadgang den vej.

mvh Jens

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 05-01-03 10:34

> [...]

> Så jeg mener det er din løsning der er den mest bøvlede af de to.
>
> Routeren skal have en deny eller block all fra pc 1 ipèn for at spærre for

Hejsa,
Sådan noget sludder - Du bruger DOS-box til at fejlsøge og retter bagefter
de rigtige steder.
Det er jo ikke den korrekte måde at sætte PC'ere op med, hvis man SKAL gå
ind i routere for at få PC'eres host-route til at virke.
Det er IKKE nødvendigt at blokke en PC i en router, bare fordi man har to
routers - Det SKAL klares via opsætning af route og/eller gateways !
Det er ihvertfald min mening. Men der er jo mange måde at opnå samme
resultat på, men der er kun een der altid er den mest korrekte og
hensigtsmessige.
Nu kender jeg ikke XP i dybden, men du siger den selv finder gateway-routers
?
I så fald må den jo lytte til RIP eller anden route protocol og i så fald så
er det derfor Lars får flere default routes.
Men det ændre stadig ikke på det faktum at der er 2 default routes, og at
det er det der er problemet.
og hvis begge routers bruger DHCP vil Lars få 2 default routes, hvis han
bruger DHCP på begge netkort.
så kan man gøre flere ting: Slå DHCP fra, eller sætte routes metric, eller
fjerne routes. At slå DHCP fra er måske en skidt ide.
Jeg fore trækker at kunne bruge begge routers, så hvis en destination ikke
er tilgængelig via router1, så forsøges den også via router2.
Dette giver også en form for redundance i netværket.

Det var bare det jeg ville sige - HAJ !
:)
Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 13:57

> [...]

> Jeg fore trækker at kunne bruge begge routers, så hvis en destination ikke
> er tilgængelig via router1, så forsøges den også via router2.

Der lyttes på RIP, og derfor findes de routeès der er mulige for xp og w2k,
derfor er den eneste måde at blokere en xp via routeren.
De to 0000 routes der var på maskinen er jo ikke nogen der er lavet manuelt,
og pc 1 har både arrownets modem og en router til tdc netforbindelsen, det
bliver den ved med at have selvom du fjerner den ene route i pc 1.
Man kan godt indtaste ipèn på pc1 lankortet manuelt med gateway på pc 2, men
routen via routeren til internettet er stadig tilgængelig, så hjælper det
ikke at fjerne routen i dos, xp har upnp.
Den kan kun blokkeres i routeren efter min bedste overbevisning.

mvh Jens

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 05-01-03 20:53

> Der lyttes på RIP, og derfor findes de routeès der er mulige for xp og
w2k,
> derfor er den eneste måde at blokere en xp via routeren.

Sludder - Slå RIP fra i stedet.

> [...]
> og pc 1 har både arrownets modem og en router til tdc netforbindelsen, det
> bliver den ved med at have selvom du fjerner den ene route i pc 1.

Jada -det er jo netop iden, når man taler redundance, styrret via metric
(floating point routes)

> [...]
> routen via routeren til internettet er stadig tilgængelig, så hjælper det
> ikke at fjerne routen i dos, xp har upnp.

Igen - Så slå UPnP fra i XP...
Eller fjern RIP fra routeren, så den ikke announcer sin tilstedeværelse.

> Den kan kun blokkeres i routeren efter min bedste overbevisning.

Nej - PC1's NIC#1 sættes med DHCP til arrownet og NIC#2 opsættes fx
static-IP UDEN gateway. (samme som at fjerne den ene 0.0.0.0 route)
Dette gør at PC1 kun bruger NIC#1 til internettet, men så har du ikke den
alternative søgning efter routes hvis den første fejler (som jo gøres med
metric)
Er det services i XP der gør at den opføre sig anderledes end dette - ja, så
slå dem fra, og få en bedre performance oven i hatten :)
dvs slå upnp og RIP fra.

MVh
Martin

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 05-01-03 20:55

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote in message

> [...]
> Er det services i XP der gør at den opføre sig anderledes end dette - ja,

> slå dem fra, og få en bedre performance oven i hatten :)

JAJA - jefg ser først nu at jeg har byttet rundt på NIC#1 og #2 i forhold
til Lars' tegning....

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 21:12

Martin skrev

> JAJA - jefg ser først nu at jeg har byttet rundt på NIC#1 og #2 i forhold
> til Lars' tegning....

Skidt med det jeg kangodt følge dig men.....
Hvis du slår upnp fra medfører det andre ulemper, og hvis du slår rip fra
med fører det at den ikke opdager en ny pc på hjemmenettet, der er en del
ulemper ved den løsning, uanset om den er mest rigtig eller ej.

Hvis man "kun" blokerer den ip i routeren, så er der kun et sted at pille
når routeren skal bruges til arrow forbindelsen om en måned, din metode
giver en del justeringer til den tid.
Faktisk kan man bare hægte routeren på arrow modemet og så køre videre efter
at blokeringen er fjernet for pc 1( eller var det 2 jeg husker dt heller
ikke)

Det er et lille hjemmenet, ikke et firmanet hvor redundans og OSPF har en
betydning
Desuden er der kun èn rip service i en xp, slå den fra og der er ikke rip på
det kort hvor det skal bruges.

mvh Jens
mvh Jens

Fra : mthaulow

Dato : 04-01-03 20:23

Hej Lars

Her er den nemme løsning.

Gå ud og køb to billige netkort.
Installer et i hver PC.
Giv dette netkort i den første PC ip addresse 192.255.255.1 subnet mask
255.255.255.192
Giv dette netkort i den anden PC ip addresse 192.255.255.2 Subnet mask
255.255.255.192
( Ingen Default Gateway, eller noget andet på disse netkort )
Sæt et krydset kabel imellem.
Nu vil disse to maskiner kunne snakke sammen via netkort nr. 2

MVH
nospam-m.thaulow@edb.dk ( Fjern nospam- )

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 04-01-03 21:09

> Her er den nemme løsning.
>
> Gå ud og køb to billige netkort.

Som før skrevet så er der ikke plads til flere kort i PC2, så desærre så
holder den ikke helt vand.

Ellers tak

Lars Christoffersen

Fra : mthaulow

Dato : 04-01-03 21:47

Hej Lars

Heller ikke hvis du køber et USB.

Jeg ved godt at det er langsommere, men det vil virke.

M Thaulow

http://www.kandu.dk/