Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner test...!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-01 20:53

Scanner test Microtec ScanMaker X6

Jeg har lånt en flatbed scanner med dias enhed, det er en Microtec
ScanMaker X6, som nok må betegnes som en af de billigere modeller, den
kan formentlig købes for mellem 2.500 og 3.000 kr.

Den leveres med software til Mac og PC, den fås både som SCSI og USB
model, til SCSI modellen medfølger der endda et SCSI 2 PCI-kort.

Tekniske data: http://www.microtek.nl/english/products/scanners/smx6.htm

Jeg var på forhånd overbevist om, at den ikke ville leve op til mine
krav, men jeg ville lige gi' den en ærlig chanche, så I også kunne se
hvad den kan og ikke kan.

Det er helt klart at dens skarphed og farvegengivelse er acceptabel, der
hvor det kommer til at knibe, er at dens D-max. kun er 3.0, og de test
scanninger jeg har lavet viser det også meget tydeligt, den kan ikke
gengi tegningen i skygge områderne, den blokker de mørke områder helt
sort.

Det er lidt besværligt at lave korrektioner i selve scannerprogrammet,
og jeg fik de bedste resultater ved at justere rå-scanningerne i PhotoShop.

Efter min mening, så er den prisen taget i betragtning ok til husbehov -
jeg må så bare erkende, at mine krav til et D-max på 4.0 koster over 20
- 30.000 piskeslag.

I finder test scanningerne på http://www.photo-gallery.dk - jeg har
lavet et nyt directory, der hedder "Nye scanninger"...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 07-03-01 21:57

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-01 21:57

"Kim Østrup" wrote:

> Hej Niels
>
> Jeg har kigget på de fleste af billederne og de ser da ganske OK ud rent
> kvalitetsmæssigt. Men hvordan er scanneren at anvende. Langsom, besværlig
> eller hurtig og let ?

Selve scanningshastighedden er ok.

Det er jo den samlede proces, der er det store arbejde, først skal man
gøre diaset klar til scanning, efter scanning skal billedet justeres og
evt. støvprikker retucheres, så skal filen arkiveres, og originalen skal
gemmes væk igen.

> Hvis der på københavnerudsigten kunne komme mere tegning i skyggerne ville
> det da ikke gøre noget , men nu har jeg jo ikke set originalen (men jeg har
> dog set Kbh . Flot stemning på billedet.

Der er tegning som desværre ikke kommer med, fordi det ligger i density
området fra 3.0 til 4.0

> Hører gerne fra dig, da jeg jo nok indenfor en overskuelig tid bli´r nødt
> til at udskifte min gamle udtjente langsommelige flatbed.

Jeg har faktisk fået tilbudt den pågældne scanner billigt, det kunne
være at den er noget for dig......))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 08-03-01 00:00

[...]
> [...]
> scanninger jeg har lavet viser det også meget tydeligt, den kan ikke
> gengi tegningen i skygge områderne, den blokker de mørke områder helt

- en dmax på 3.0 er vist lidt optimistisk!

Ja, det er synd, da detaljer i skyggeområderne ofte er med til at give liv til
billedet... Måske fordi at ens hjerne fantaserer videre på indholdet af en levende
skygge.

> [...]
>
> Efter min mening, så er den prisen taget i betragtning ok til husbehov -
> jeg må så bare erkende, at mine krav til et D-max på 4.0 koster over 20

Jeg købte en LS2000 sidste år til 11500,-
- Den har en ganske tilfredsstillende dmax på 3.6 og fanger alle detaljer i de film
jeg bruger, (farvefilm).

Mon ikke også den falder yderligere i pris så snart 4000'eren kommer på markedet?

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-03-01 00:44

Rune Baess wrote:

> - en dmax på 3.0 er vist lidt optimistisk!

Det er muligt, jeg har faktisk ikke kunnet finde det i dokumentationen,
jeg har dog ikke været igennem alt det, der ligger på de medfølgende CD-ROM'er.

> Ja, det er synd, da detaljer i skyggeområderne ofte er med til
> at give liv til billedet... Måske fordi at ens hjerne fantaserer
> videre på indholdet af en levende skygge.

Her vi meget enige, det er ligesom med musik, hvis bas'en mangler, så
bliver det dåselyd....!

> Jeg købte en LS2000 sidste år til 11500,-
> - Den har en ganske tilfredsstillende dmax på 3.6 og fanger
> alle detaljer i de film jeg bruger, (farvefilm).

Jeg har iøvrigt prøvet at scanne nogle S/H- og farvenegativer, det går
meget bedre, de har jo heller ikke det store omfang, som der er i et
veleksponeret dias.

> Mon ikke også den falder yderligere i pris så snart 4000'eren
> kommer på markedet?

Er LS2000 ikke en regulær 24x36 mm. diasscanner ?

Jeg har en rigtig god flatbed reflex scanner, der kan desværre ikke fås
et diaslåg til den, så mit behov er, at udskifte den med en god flatbed
scanner med dias enhed, jeg har nemlig en blandet landhandel af dias- og
negativformater, derfor kan jeg ikke nøjes en dias scanner, der kun kan
ta' 24x36 mm.

Jeg har kik på Agfa's DuoScan serie, Heidelberg's Linoscan serie og
ScanMaker's proff. serie, der hedder ArtixScan, de har de rigtige D-max.
data, men priserne er meget forkerte....,-)))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 08-03-01 02:00

[..]

> Er LS2000 ikke en regulær 24x36 mm. diasscanner ?

Jo, -det tænkte jeg ikke på..., skal du mellemformat, er det svært at finde en
betal-bar scanner, LS4500 (den gamle) ligger stadig deroppe af, men falder sikkert
også når LS8000 kommer ud.

LS8000'sneren kan forøvrigt lave 4000 dpi på alle formater, og har en dmax på 4.2 !

> [...]
> ScanMaker's proff. serie, der hedder ArtixScan, de har de rigtige D-max.
> data, men priserne er meget forkerte....,-)))

Var det ikke Epson der havde en god "prof-serie" til ca. 5 kilo ?
Jeg tror den hedder "Expression", og har en Dmax på 3.2 el. 3.3, og kørte optisk dpi
på 1600...

Rune