Hvordan virker en varmemåler ?
Fra : JAM

Dato : 02-01-03 18:39

Hvordan virker sådan en elektronisk måler der sidder på en radiator egentlig
?.
Det kan vel ikke være noget med fordampning eller hur?.
Hvad sker hvis man lægger et fugtigt håndklæde over radiator og måler for at
tørre håndklædet ?. Kan måleren finde ud af det ?.
Hvad nu hvis man blæser kold luft på radiatoren, så får man vel mere varme
ud af vandet i radiatoren, men skal man så også betale mere ?. Er det
lovligt ?.

Mvh
Jakob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-01-03 18:41

"JAM" <fandens@klog.dkX> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad nu hvis man blæser kold luft på radiatoren, så får man vel mere varme
> ud af vandet i radiatoren,

Tjaee ... du kunne evt. åbne alle døre og vinduer i denne (is-)tid....

> men skal man så også betale mere ?.

Det vil jeg tro....

> Er det
> lovligt ?.

Helt og aldeles...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-01-03 20:13

> [...]
> ?.
> Det kan vel ikke være noget med fordampning eller hur?.

Der er flere typer.
Nogle virker ved fordampning af en væske.
Andre er elektroniske. Et firma i Skanderborg er en af de
førende på området.

> Hvad sker hvis man lægger et fugtigt håndklæde over radiator og måler for at
> tørre håndklædet ?. Kan måleren finde ud af det ?.

Håndklædet bliver tørt. Men det kan måleren ikke finde ud af.
Det stopper ikke fordampningen.
Kun ved at bryde plomberingen og isolere mellem radiator
og føler vil formindske fordampningen.

> Hvad nu hvis man blæser kold luft på radiatoren, så får man vel mere varme
> ud af vandet i radiatoren, men skal man så også betale mere ?. Er det
> lovligt ?.

Nej - bestemt ikke.
At overlade sit varmeforbrug til andre er nasseri - måske bortset fra
det teoretiske tilfælde, at alle snød lige meget.
Hvis alle kunne nedsætte målingerne til det halve ville enhedsprisen
blot blive dobbelt så stor. Den anvendte energi skal jo betales af forbrugerne.

En ældre beboer fik en besparelse ved at lukke alle radiatorer og
lukke døren op til bedeværelset, hvor hun lod det varme vand
løbe ud på gulvet. Der var ikke målere på det varme vand i det
pågældende kompleks.
Med sådanne forbrugere er det ikke sært, at vi har udviklet et
overvågningssamfund.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-03 21:10

JAM skrev:

>Hvad nu hvis man blæser kold luft på radiatoren, så får man vel mere varme
>ud af vandet i radiatoren, men skal man så også betale mere ?

Varmen som forbruges i bygningen, skal betales af alle beboerne
tilsammen. Hvis du kunstigt kan sænke din varmemålers visning,
kommer de øvrige beboere til at betale tilsvarende mere for deres
varme.

En reel og ikke-egoistisk besparelse opnås på gammeldags manér
ved at holde 20 grader som rumtemperatur og ved kun at lufte
kortvarigt ud.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-01-03 21:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> En reel og ikke-egoistisk besparelse opnås på gammeldags manér
> ved at holde 20 grader som rumtemperatur og ved kun at lufte

Enten er du grusomt uvidende om varmemåling i kollektiv beboelse,
ellers er du bare naiv.

Alle de varmemålere, der pt er installeret måler varme ved at
fordampe en del af deres indhold, og det uanset, om varmen er
kommet fra radiator eller lysindfald fra uåbnede vinduer, som
især sker ved erhvervsaktive,
og varmeforbrug ved varmt vand reduceres til ca 25%, bare for
ikke at gøre det for præcist.

Men ellers er det afgørende, hvordan varmeforbruget måles, og
afhænger af, hvordan du betaler for varmen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 00:51

Erik G. Christensen skrev:

>Enten er du grusomt uvidende om varmemåling i kollektiv beboelse,
>ellers er du bare naiv.

Ingen af delene. Vi har selv varmemålere i vores ejendom.

>Alle de varmemålere, der pt er installeret måler varme ved at
>fordampe en del af deres indhold

Ja, også vores.

>og det uanset, om varmen er kommet fra radiator eller lysindfald ...

Ja, og?

Ejendommen skal betale for den varme der pumpes ind fra
fjernvarmeværket, eller for den olie der forbruges. Om de danser
cancan eller puster på deres radiator, ændrer ikke på den samlede
pris. Hvis én beboer kunstigt nedbringer antallet af målestreger,
vil der være lidt færre målestreger i det samlede regnskab. Hver
af dem bliver altså dyrere end hvis han ikke havde snydt.
Eksempel med tilfældige tal:

   Samlet varmepris: 10'000 kr.

I   Olsen:   20 målestreger
   Jensen:   30 målestreger
   Pris pr. streg: 10000/50 = 200 kr.

   Olsen:   20*200 = 4'000 kr.
   Jensen:   30*200 = 6'000 kr.

II   Olsen:   20 målestreger
   Jensen:   20 målestreger
   Pris pr. streg: 10000/40 = 250 kr.

   Olsen:   20*250 = 5'000 kr.
   Jensen:   20*250 = 5'000 kr.

Udefrakommende varme der giver lidt flere målestreger rammer i
gennemsnit alle beboere ens eller også er der justeret for det.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-01-03 17:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

> vil der være lidt færre målestreger i det samlede regnskab. Hver
> af dem bliver altså dyrere end hvis han ikke havde snydt.
klip
> Udefrakommende varme der giver lidt flere målestreger rammer i
> gennemsnit alle beboere ens eller også er der justeret for det.

Ja, se her er du enten naiv eller aner ikke noget om det du skriver
om.
Jeg har en periode boet i en lejlighed i et boligkompleks, og efter
en del diskussion med bestyrelsen fået udleveret oplysninger om de
enkelte lejligheders varmeforbrug (225 lejligheder).

Og her var varmeforbruget i sydvendte lejligheder i gns 18% højere
end nordvendte, og det blev der ikke korrigeret for.

Lejligheder med gavlmur lå ca 20% højere i gns end alle.

Og det kan næppe forklares med individuelle forskelle, men en
systematisk målefejl, der ikke blev korrigeret, og som er
grundlæggende forkert i forhold til den enkeltes forbrug.

Især må gavllejlighederne føle sig forfordelt, men du mener altså
at det er rimeligt at betale 18% mere i varmeforbrug, fordi man
har sommersolen til at fordampe varmemåleren ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 18:25

Erik G. Christensen skrev:

>Og her var varmeforbruget i sydvendte lejligheder i gns 18% højere
>end nordvendte, og det blev der ikke korrigeret for.

Underligt. Der har været varmesyn én gang mens jeg har boet her,
og i vores varmeregnskab optræder nogle fordelingstal. Jeg har
ikke kontrolleret det, men jeg går da ud fra at de tal er
retfærdige.

Jeg vil da mene at det falder tilbage på dem der ansvaret for
varmeregnskabet.

>Især må gavllejlighederne føle sig forfordelt, men du mener altså
>at det er rimeligt at betale 18% mere i varmeforbrug, fordi man
>har sommersolen til at fordampe varmemåleren ?

Nej, og det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev at det enten var
ligeligt fordelt, eller at der blev kompenseret for det. Jeg
overvejede ikke den mulighed at fordelingen ikke var i orden.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-01-03 19:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ligeligt fordelt, eller at der blev kompenseret for det. Jeg
> overvejede ikke den mulighed at fordelingen ikke var i orden.

Ok, derfor mit noget brutale udfald,
men tjek det lokalt, og du får bøvl..

Fra : Ivar

Dato : 04-01-03 13:00

Erik G. Christensen skrev:

> Og her var varmeforbruget i sydvendte lejligheder i gns 18% højere
> end nordvendte, og det blev der ikke korrigeret for.

Det må man betragte som en målefejl, da man må forvente, at de sydvendte
har et mindre forbrug end de nordvendte. Men glem ikke at de vestvendte
vil have et større forbrug end de østvendte pga. vindens afkøling.
Lå egendommen ret øst-vest ?

> Lejligheder med gavlmur lå ca 20% højere i gns end alle.

Man må forvente at lejligheder med større ydermursflade har et større
forbrug af varme. Så det kan ikke betragtes som indikation på en målefejl.

Ivar

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-03 19:44

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:

>Man må forvente at lejligheder med større ydermursflade har et større
>forbrug af varme. Så det kan ikke betragtes som indikation på en målefejl.

Gavlvaeggene er jo en del af _hele_ ejendommens ydermur. Der
skulle gerne vaere indlagt en kompensation i enten
varmeopgoerelse eller husleje for de beboere, der er saa uheldige
at bo ud til gavlvaeggene.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ivar

Dato : 06-01-03 19:51

Allan Olesen skrev:

> Der skulle gerne vaere indlagt en kompensation i enten
> varmeopgoerelse eller husleje for de beboere, der er saa uheldige
> at bo ud til gavlvaeggene.

Jeg udtalte mig kun om målenøjagtighed.
Om der skal kompenseres for gavlvægge er et "politisk" spørgsmål.
Jeg synes det ikke. Skulle man så også kompensere for gavllejlighedernes
potentielle chance for én mindre larmende nabo? Der hvor man bor,
er der fordele og ulemper, er ulemperne større end fordelene kan
man jo flytte.

Ivar

Fra : JAM

Dato : 03-01-03 13:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> tilsammen. Hvis du kunstigt kan sænke din varmemålers visning,
> kommer de øvrige beboere til at betale tilsvarende mere for deres

Hensigten er ikke at sænke målervisningen, jeg er bare nysgerrig.

Mvh
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-03 16:01

JAM skrev:

>Hensigten er ikke at sænke målervisningen, jeg er bare nysgerrig.

Okay. Der er mange ting der kan påvirke måleren så den ikke viser
'det rigtige'. Men i længden vil alle de fænomener være ens i
alle lejlighederne, og derfor opstår der ikke nogen uretfærdighed
af betydning.

Hvis prisen til varmeværket/olieleverandøren derimod skulle
afregnes efter disse målere, ville de være aldeles uanvendelige.

--
Bertel

Fra : Kim Hansen

Dato : 02-01-03 22:07

"JAM" <fandens@klog.dkX> writes:

> Hvordan virker sådan en elektronisk måler der sidder på en radiator egentlig
> ?.
> Det kan vel ikke være noget med fordampning eller hur?.

De elektroniske målere virker ved at måle temperaturforskellen mellem
radiatoren og værelset, og så gætte på hvor meget varme man får ud af
den forskel.

> Hvad sker hvis man lægger et fugtigt håndklæde over radiator og måler for at
> tørre håndklædet ?. Kan måleren finde ud af det ?.

Jeg kan ikke lige overskue hvad et fugtigt håndklæde vil gøre ved
målingen, men et tørt håndklæde vil sikkert nare måleren til at tælle
for langsom.

> Hvad nu hvis man blæser kold luft på radiatoren, så får man vel mere varme
> ud af vandet i radiatoren, men skal man så også betale mere ?. Er det
> lovligt ?.

Hvis du blæser kold luft på hele radiatoren så rammer det også måleren
og den vil derfor tælle tilsvarende hurtigt, så det giver nok en
korrekt måling og er derfor lovligt.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-01-03 01:28

Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote:

>Hvis du blæser kold luft på hele radiatoren så rammer det også måleren

Narh. For det foerste behoever luften ikke ramme maaleren. For
det andet maa det formodes, at der med "kold luft" menes luft ved
rummets temperatur, hvor blaeseren blot forbedrer radiatorens
varmeafgivelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : JAM

Dato : 03-01-03 13:41

Allan Olesen wrote:

> [...]
> det andet maa det formodes, at der med "kold luft" menes luft ved
> rummets temperatur, hvor blaeseren blot forbedrer radiatorens

Ja, det var det jeg mente. Men det er jo ligegyldigt hvis vandet der løber
ud af radiatoren allerede er nede i stuetemperatur, så kan vandet jo ikke
"aflevere" mere varme alligevel ?.

Mvh
Jakob

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-03 00:54

"JAM" <fandens@klog.dkX> wrote:

>Ja, det var det jeg mente. Men det er jo ligegyldigt hvis vandet der løber
>ud af radiatoren allerede er nede i stuetemperatur, så kan vandet jo ikke
>"aflevere" mere varme alligevel ?.

Siger du, at en radiator altid afleverer en fast maengde varme?
Hvorfor mon man saa har gidet montere reguleringsventiler paa
dem?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : JAM

Dato : 04-01-03 18:17

> Siger du, at en radiator altid afleverer en fast maengde varme?

Nej, slet ikke. Det jeg prøver på at sige er at forceret konvektion (blæser)
ikke vil øge den varmemængde der afgives fra vandet, hvis vandet der løber
ud af radiatoren allerede er stuetemperatur.

Mvh
Jakob

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-03 19:46

"JAM" <fandens@klog.dkX> wrote:

>Nej, slet ikke. Det jeg prøver på at sige er at forceret konvektion (blæser)
>ikke vil øge den varmemængde der afgives fra vandet, hvis vandet der løber
>ud af radiatoren allerede er stuetemperatur.

Du vil lokalt oege varmeafgivelsen ved indloebet, og dermed vil
du kunne fyre haardere, uden at temperaturen overstiger
stuetemperatur, hvor maaleren er placeret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-03 13:51

Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> skrev:

> De elektroniske målere virker ved at måle temperaturforskellen
> mellem radiatoren og værelset, og så gætte på hvor meget varme man
> får ud af den forskel.

Måleren rager kun ca. et par cm ud fra radiatoren og her er der
formentligt ikke nogen større forskel på temperaturen i forhold til på
selve radiatoren.
Har du evt. en henvisning til en nærmere beskrivelse?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-01-03 16:10

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> selve radiatoren.
> Har du evt. en henvisning til en nærmere beskrivelse?

Det er den forklaring jeg har fået fra vores bestyrelsesformand da vi
fik opsat varmefordelingsmålere på kollegiet, han har fået den fra det
ingeniørfirma der stod for at sætte dem op.

Jeg har fundet ud af at det rigtige ord at søge på er
varmefordelingsmåler, det er også det ord der optræder i lovtekster.

Det bedste link jeg faldt over var:
http://www.brunata.dk/SIDE5/SIDE5-4.HTM
de omtaler rumtemperatur og 2-føler målere.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-01-03 15:03

Hvis din varmemåler er elektronisk (så den altså måler temperaturforskel
mellem radiator og omgivelser) så gælder det om at radiatoren får
afgivet alt sin varme inden varmemåleren. Sidder den f.eks. 15 cm fra
toppen af din radiator - og radiatoren afgiver al sin varme på de
øverste 10 cm så vil varmemåleren slet ikke registrere en temperaturforskel.
Så igen (jf. anden tråd): Tænd alle dine radiatorer - så de deles om
trækket og vandet løber så langsomt gennem dem som muligt.

-Rune