Hill's hundefoder - hvor er det billigt?
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 02-01-03 18:43

Er der nogen som har et godt bud på hvor man kan få Hill's hundefoder
billigt i Storkøbenhavn?

Mvh
Søren

Fra : Toft Stryhn

Dato : 03-01-03 22:47

Hejsa.
Der er en "vejledende udsalgspris" fra hills, så skal du have det på
"tilbud" skal du enten være heldig eller få stor kunde rabat: køb 4 ( eller
5 kan ikke huske det) og få 1 gratis.

Anette og Bordeauxerne.

http://hjem.get2net.dk/vivelasante

Søren Lausten-Hansen <slh@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1479e0.23216198@news.tiscali.dk...

Fra : René Kofoed

Dato : 06-01-03 00:05

Hej Søren.
Ved ikke om det handles med rabat!!
Men der er forskel både på pris og kvalitet om du handler ved dyrehandleren
eller dyrlægen.
Prisforskellen er ca 50-100 kr. En sæk på 15 kg hos dyrlægen (Prescription
Diet) koster 475 kr.
Jeg handler hos dyrlægen til hund nr 2, en schæfer som jo er disponeret for
meget forskelligt, specielt HD. PD, dyrlægens er mere gennemtestet end den
dyrehandleren har, derfor prisforskellen.
Hund nr 1, en lab.blanding fik det fra dyrehandleren.
Den eneste bivirkning er "klatterne" på græsplænen. Der er mange fiber i det
til de store racer, og det skal jo ud igen, men er efter hvad jeg har
forstået, hele grundprincippet i den fodersammensætning.
Ved ikke om du kan bruge det til noget, ellers tal med din dyrlæge.
Mange hilsner fra
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Bjergskoven

Dato : 06-01-03 11:12

"Søren Lausten-Hansen" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som har et godt bud på hvor man kan få Hill's hundefoder
> [...]

Hej Søren

Jeg har et bedre forslag til dig. Lav din hundemad selv. Du kan købe mange
gode råvarer til din hunds mad for under den kilopris du skal give for
Hills.
Så undgår du også at give din hund et foder der er tilsat kræftfremkaldende
konserveringsmidler og som er lavet på affaldsprodukter, for blot at nævne
et par ting.

Hilsen

Merete

Fra : BN

Dato : 07-01-03 08:55

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

> Så undgår du også at give din hund et foder der er tilsat
kræftfremkaldende
> konserveringsmidler og som er lavet på affaldsprodukter, for blot at nævne
> et par ting.

Hov hov Mette

Er du ikke lidt grov nu?

Bare fordi du er imod mærkevarer, behøver du ikke sige at det er noget møg.
kender du i det hele taget produkterne (Eukanuba, Hills mv.)?

Ved at bruge de gennemtestede produktet, er du sikker på, at hunden får det
den skal have og ikke bliver overfordret med diverse ting, som f.eks. kan
give protetinforgiftning (råd fra to uafhængige dyrlæger).

"Mærkevareprodukterne" er selvfølgelig ikke lavet af affaldstoffer tilsat
kræftfremkaldene middel. Grunden til, at jeg skriver tilsat, så er det fordi
at alt stort set er kræftfremkaldnene i dag. smøger, passiv rygning,
spegepølse, knækbrød indånding af bilos, farvestoffer i vores tøj og mange
andre ting. Dette er noget vi udsættes for dagligt, hvor vi så hører, at
nogle produkter er farligere end andre... altså i en uge, så er de ikke
farlige mere. Ja undskyld mig, men det der med at fodderet skulle indeholde
kræftkalndene konserveringsmiddel, akn da være rigtig nok, men hvor stor
chance er der for kræft i forhold til alle de andre påvirkninger fra
hverdagen?

Hvis man selv laver maden, kender jeg nogle hunde, som ikke kan klare det i
maven. Måske fordi maden bliver for fed eller det ikke indeholder de
proteiner der er min. for en hunds ve og vel.

Hilsen BN

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-01-03 13:40

Hej BN

> Bare fordi du er imod mærkevarer, behøver du ikke sige at det er noget
møg.
> kender du i det hele taget produkterne (Eukanuba, Hills mv.)?

Jeg er ikke imod "mærkevarer" som sådan og ja jeg kender de ovennævnte
produkter og en hel del andre tørfodermærker. Jeg har opdrættet hunde i mere
end 25 år og jeg har prøvet mange tørfodermærker gennem årene.
Jeg har beskæftiget mig indgående med hundefoderindustrien i de sidste par
år og det er mange rystende ting jeg har fundet ud af. Både med hensyn til
de anvendte råvarer,indhold i foderet,reklamernes mange påstande og den
forskning der ligger bag foderindustrien.

Iams der producerer Eukanuba bruger mange mange hunde og andre dyr til
diverse forsøg. Alle disse hunde bliver slået ihjel og derefter undersøgt
for diverse foderskader, som man bevidst har påført dyrene.

> [...]
> den skal have og ikke bliver overfordret med diverse ting, som f.eks. kan
> give protetinforgiftning (råd fra to uafhængige dyrlæger).

Jamen det er jo lige netop hvad producenterne vil have os til at tro. Nemlig
at vi ikke kan finde ud af at fodre vores hund uden at give den et
tørfoderprodukt. Hvordan kan vi dog finde ud af at give vores børn det
rigtige "foder". Hvordan sørger vi for at vores børn ikke får for meget
eller lidt af diverse stoffer, eller får en proteinforgiftning ? Bør vi have
et komplet og afbalanceret tørfoder til vores børn ? Nej vel ?
Og kom ikke og fortæl mig at fodring af hunde er mere kompliceret en fodring
af et menneske !

> "Mærkevareprodukterne" er selvfølgelig ikke lavet af affaldstoffer tilsat
> kræftfremkaldene middel.

Hvad tror du så disse mærkevareprodukter er lavet af ?

De antioxidanter mange foderproducenter tilsætter deres foder, har ved
dyreforsøg både med hunde,kaniner,mus og rotter vist kræftfremkaldende
egenskaber, både mave,lever og nyrekræft, samt fosterskader.
Der er jo iøvrigt nogle foderproducenter , der vælger at tilsætte naturlige
antioxidanter til foderet. Hvorfor tror du de gør det ?
Et stof som Ethoxiquin som også bruges som antioxidant i hundefoder, er
forbudt at bruge til menneskeføde. Det er der selvfølgelig en god grund til.

> [...]
> kræftkalndene konserveringsmiddel, akn da være rigtig nok, men hvor stor
> chance er der for kræft i forhold til alle de andre påvirkninger fra

Kræft er jo noget der for mange typers vedkommende udvikler sig over en
årrække, ligesom hos mennesker. Mange hunde fodres hele deres liv med
tørfoder og det er denne massive livslange påvirkning der er
farlig.Selvfølgelig påvirkes vores hunde også af andre giftige faktorer i
vores menneskelige verden, men det retfærdiggør jo ikke, at vi så også giver
dem usund føde.

> Hvis man selv laver maden, kender jeg nogle hunde, som ikke kan klare det
> maven. Måske fordi maden bliver for fed eller det ikke indeholder de
> proteiner der er min. for en hunds ve og vel.

Det er et spørgsmål om at sætte sig ind i nogle få grundprincipper for
ernæring, for at kunne finde ud af feks. problematikken, omkring for meget
fedt.

Hvad er det der sker med de hunde du kender, der ikke kan klare det i maven
?

Vi har jo hver især vores egen overbevisning om fodring og det er jo helt
fint.

Hilsen

Merete

Fra : Toft Stryhn

Dato : 07-01-03 14:17

Hej.

Nu må i holde. kræftfremkaldende affalds stoffer!!!!!! uhhh ha da da da.
Både hills og Eukanuba konservere med vitaminer!!!!!!

Hunde der fodres med hjemmelavet mad får ofte mangelsygdomme, da
vitaminindholdet i hj.foder er utilstrækkeligt. Der udover er det en
videnskab at få lavet den rette mængde med de rette indholdsstoffer til
hunden, og det kan ikke undgåes at der er en masse i den hj. mad der ikke
kan fordøjes. ( grønsager, kartofler og lign. skal være forarbejdet for at
hundens mave kan fordøje dem).

Ja selvfølgelig bliver der brugt forsøgsdyr!!!!!!! Det gør der til alt, og
der er vores lovgivning der siger de skal aflives efter ET forsøg. Glem ikke
at nogen af disse forsøg kan vare 7-10 år. Hundene er er opdrættet og født
til forsøg.

Jeg kunne ALDRIG selv finde på at købe en hund fra en opdrætter som
udelukkende kun fodrer med hj.mad, da hvalpe risikere at få kæmpe problemer
med fx. knogleudviklingen.

Mine hunde får også hjemmelavet mad en gang imellem, men for at sikre mig at
de får det de har brug for fodrer jeg 95% af tiden med et færdig foder.

Venlig hilsen Anette og Bordeauxerne.

Bjergskoven <info@bjergskoven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1acaac$0$239$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : BN

Dato : 07-01-03 18:02

"Toft Stryhn" <s-toft@mail.dk> wrote in message
> [...]
at
> de får det de har brug for fodrer jeg 95% af tiden med et færdig foder.

Hejsa

Jeg skulle lige til at svare på Bjergskovens indlæg, men efter at have læst
ovenstående fra Anette, bliver det bare det det samme jeg skriver, så jeg
nøjes med at sige HØRT!

Det har jeg faktisk heller ikke ikke gjort!
Hvor vil du i øvrigt hen med sådan en hentydning?

Hilsen BN, som har fodrer sin hund med Eukanuba, bl.a. for hundens ve og vel
(knogler, imunforsvar mv.).

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-01-03 22:39

..Hej BN

> fodring

> Det har jeg faktisk heller ikke ikke gjort!
> Hvor vil du i øvrigt hen med sådan en hentydning?

Jeg vil derhen at påpege, at det er lykkedes forderfirmaerne at få
hundeejeren til at tro, at det at fodre en hund er svært, at det kræver at
foderet er videnskabeligt sammensat,at det kræver meget omhyggelig udregning
af diverse stoffer som skal være tilstede i nøje afmålte mængder i foderet
og at man slet ikke kan fodre sin hund korrekt med mindre man bruger et af
disse tørfodermærker.
Set i dette perspektiv undrer jeg mig over hvordan vi mennesker får den
rette føde.Der findes jo ikke videnskabeligt fremstillet tørfoder til
mennesker. Vi er nødt til selv at komponere vores mad. Og så er det jeg
mener, at "fodring" af os selv må være mindst lige så svært, som
hundefoderproducenterne påstår det er at fodre en hund . Skulle den
menneskelige organisme være mindre udsat for "fejlfodring" med hjemmelavet
mad end en hund ?
Men ser vi knogleproblemer hos vores børn ? Ser vi vækstproblemer hos vores
børn, fordi de får hjemmelavet mad ?
Jeg kender ihvertfald ikke nogen børn med disse problemer. Hvordan kan det
lade sig gøre, at vi så ikke kan finde ud af at fodre vores hunde med andet
end tørfoder ? Er en hund en mere indviklet mekanisme end den menneskelige
krop ?
Jeg tror det ikke.
Men jeg må indrømme at det er lykkedes foderproducenterne, at overbevise
mange hundeejere om det modsatte.

Hilsen

Merete

Fra : Therese

Dato : 07-01-03 23:12

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hundefoderproducenterne påstår det er at fodre en hund . Skulle den
> menneskelige organisme være mindre udsat for "fejlfodring" med hjemmelavet

Nu er der jo ekstremt mange mennesker, der er fejlernærede og går til
diverse slankekonsulenter for at få at vide, hvordan man spiser korrekt.
Derudover tager vi et hav af vitaminpiller og kosttilskud og kalktabletter
osv osv. Hvis det ikke var fordi vi spiser med øjnene først og fremmest og
ved, at vores smagsløg kan blive stimuleret på en masse forskellige måder,
tror jeg at et færdigt fuldfoder vil være sagen. Der er jo rigtig mange
mennesker der tyer til færdigretter *GGG*

Og nej, jeg gider_ikke_tage den lange diskussion med dig om foder, for det
har vi gjort så mange gange.
Jeg har, i modsætning til dig, den holdning, at sålænge man sætter sig ind i
sin hunds behov og ikke fodrer ud fra pengepungen kan hjemmelavet foder
være_lige_så_godt som et tørfoder. Jeg fodrer med et godt tørfoder, der
passer til min hunds alder og race, fordi det giver min hund præcis det, den
har brug for og fordi det er væsentlig nemmere end at lave det selv! (Men
jeg bager selv mine hundekiks, fordi han elsker dem)

Mange hilsner
Therese
www.elverdalen.dk

Fra : Toft Stryhn

Dato : 08-01-03 09:53

At du sammenligner mennesker og dyr er helt hen i skoven.!!!!!!

Mine hvalpe vejer ca.600g når de bliver født, når de er 8 uger og flytter
hjemmefra vejer de ca. 10 kg, når de er 1 år vejer de ca. 50 kg.
Mit barn der imod vejede 4kg ved fødslen og nu som 1 årig vejer hun næsten
10 kg.

Kan du se vækst forskellen???????????????????????????????
mit barn forøger sin vægt 1½ gang, hvalpene forøger deres vægt ca. 18 gange
de første 8 uger resten kan du selv regne ud. Drefor kan du ikke samligne
børn og hunde, kan du se det????

Derfor har hundehvalpe også brug for en afblanceret kost. Et fuldfoder med
det hele i .
Kender du mærket nestle hvor mange forældre tror du giver deres børn det,
hvor mange børn tror du der får "færdig blandet" vælling, tilsæt kun vand.
Hvor mange mennesker er fejlernærede..........se bare på fedme blandt voksne
mennesker.

At kræft skulle være den største årsag til at vi afliver er lidt forkert,
men den kunne da godt minde derom, der er faktisk adfærsproblemer...........
Så øhhh stakkels hunde.

Til det sidste du skriver om en hund er mere indviklet at fodre en et
menneske.........dette kommer an på hvor dygtig man er: hvor meget a
vitamin, evitamin er der i det foder du selv fremstiller og hvordan er
calcium/ fosfor forholdet?????

nyhedsmeddelelse:3e1b4b5c$0$227$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Bjergskoven

Dato : 08-01-03 20:05

...Hej

> [...]
gange
> de første 8 uger resten kan du selv regne ud. Drefor kan du ikke samligne

Ja jeg kan godt se vækstforskellen, ( og alle dine spørgsmålstegn !) men jeg
kan også se, at en hund er ca 1 år om at blive voksen og den lever i
gennemsnit 7 år og et menneske er ca. 12 år om at blive fysisk voksen og
lever i gennemsnit 80 år,så menneske og hund har nogenlunde den samme
tilvæksthastighed, set i forhold til livslængde og tidspunkt for fysisk
modenhed. Hunden skal jo nå at modnes inden den bliver gammel. Ethvert
levende væsen har en vægtforøgelse i opvæksten der står i sammenhæng med
dets livslængde. Det kan jo ikke nytte noget at en hund skal bruge
halvdelen af sin levetid på at nå en bestemt vækst.
Så ja jeg kan godt sammenligne problematikken omkring vækstproblemer hos
hunde og hos mennesker.
Jeg sammenlignede jo blot for at spørge om du også er ligeså bekymret for om
dit eventuelle barn får nok protein, A vitaminer osv. eller om det kun er
vigtigt hos hundene.og hvordan du sørger for at dine børn får det de skal
have.

> At kræft skulle være den største årsag til at vi afliver er lidt forkert,
> men den kunne da godt minde derom, der er faktisk
adfærsproblemer...........
> Så øhhh stakkels hunde.

Nej det er ikke forkert, når vi snakker om sygdomme.Så er kræft den største
årsag, ligesom allergier bliver mere og mere udbredt. Jeg henfører ikke
adfærdsproblemer under sygdomme, idet disse ofte skyldes fejlagtig prægning
samt ejerens manglende forståelse for hunden og dens behov.Jeg ved godt at
der aflives 15-16.000 hunde om året på grund af adfærdsproblemer.

> [...]
> menneske.........dette kommer an på hvor dygtig man er: hvor meget a
> vitamin, evitamin er der i det foder du selv fremstiller og hvordan er

Calcium/fosfor forholdet er ca. 0.8/1.2 i den mad jeg laver.A vitamin er ca
2000 IU/ 100 gr.

Hilsen

Merete

Fra : Toft Stryhn

Dato : 08-01-03 23:17

svrene er ind imellem.
Bjergskoven <info@bjergskoven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1c7657$0$233$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> vigtigt hos hundene.og hvordan du sørger for at dine børn får det de skal

Det har du jo ret i derfor har de også forskellige behov, og disse behov
skal dækkes.Og JA naturligvis er jeg ekstremt opmærksom på at mit barns
forskellige behov bliver dækket. For at være på den sikre side får hun en
børne vitaminpille om dagen.

> [...]
> samt ejerens manglende forståelse for hunden og dens behov.Jeg ved godt at
> der aflives 15-16.000 hunde om året på grund af adfærdsproblemer.

Så har du da ret, men dør de af kræft eller fordi flok ikke vil lade
knuderne fjerne ( bruge så "mange" penge på hunden??).

> Calcium/fosfor forholdet er ca. 0.8/1.2 i den mad jeg laver.A vitamin er
ca
> 2000 IU/ 100 gr.

Jamen så kan jeg jo kun sige at du er dygtig, hvis du kan regne det ud med
alle de forskellige "stoffers" sammensætning og indhold. Det er bare langt
fra alle der er i stand til dette, du må da også vide at det er et kæmpe
arbejde at regne det ud, og ikke mindst om hunden kan fordøje de ting hvor
det er i, ellers har hunden jo ingen gavn af det.

Anette

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-01-03 23:12

Hej

> Nu må i holde. kræftfremkaldende affalds stoffer!!!!!! uhhh ha da da da.
> Både hills og Eukanuba konservere med vitaminer!!!!!!

Hvis du læste indlæggende rigtigt,ville du se at vi diskuterede dels
affaldsprodukter i foderet og dels kræftfremkaldende antioxidanter !!!
Det er IKKE rigtigt at Hills konserverer med vitaminer. De bruger BHT/BHA.

Iøvrigt kan du ikke være sikker på at der ikke bruges antioxidanter af
kemisk oprindelse, bare fordi det ikke fremgår af deklarationen. En
producent er ikke forpligtiget til at deklarere stoffer han ikke selv har
tilsat foderet. Foderfabrikanterne køber jo deres "råvarer" hos forskellige
firmaer og hvis disse firmaer har tilsat eksempelvis antioxidanter, så vil
det ikke fremgå af deklarationen på det færdige hundefoder..

> Hunde der fodres med hjemmelavet mad får ofte mangelsygdomme, da
> vitaminindholdet i hj.foder er utilstrækkeligt.

Hvor har du disse fakta fra ?

og det kan ikke undgåes at der er en masse i den hj. mad der ikke
> kan fordøjes. ( grønsager, kartofler og lign. skal være forarbejdet for at
> hundens mave kan fordøje dem).

Jamen det gøres nemt, ved enten at koge grønsagerne eller blende de rå
grøntsager. Det er cellevæggene i grøntsagerne som hunden ikke kan
nedbryde.Cellevæggene bliver slået istykker ved ovennævnte behandlinger og
så kan de optages af hunden.

> [...]
ikke
> at nogen af disse forsøg kan vare 7-10 år. Hundene er er opdrættet og født

Nåh ja men så gør det jo ikke noget at dyrene lider, når bare de er født til
det !!!!!!!!

> Jeg kunne ALDRIG selv finde på at købe en hund fra en opdrætter som
> udelukkende kun fodrer med hj.mad, da hvalpe risikere at få kæmpe
problemer
> med fx. knogleudviklingen.

Hvis du fodrer ensidigt og lader din hund leve af leverpostejmadder hele sin
opvækst, ja så kan du få vækstproblemer.Det sker så sandelig også med
tørfoder, at du kan få en forkert vækst.Fodrer du din hund varieret med de
ting som den er bygget til at spise fra naturens side,så får du bestemt ikke
problemer med knoglebygning eller andet.

Hvorfor giver du hjemmelavet mad en gang imellem ?

Hilsen

Merete

Fra : Toft Stryhn

Dato : 08-01-03 09:43

Bjergskoven <info@bjergskoven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1b5222$0$148$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> affaldsprodukter i foderet og dels kræftfremkaldende antioxidanter !!!
> Det er IKKE rigtigt at Hills konserverer med vitaminer. De bruger

-kontakt selv hills/ kruse som får fodret til denmark, så vil du høre at JEG
har ret. Telefon nummer: 70141400

> [...]
> firmaer og hvis disse firmaer har tilsat eksempelvis antioxidanter, så vil
> det ikke fremgå af deklarationen på det færdige hundefoder..

bla bla bla, fodret bliver lavet i USA hvor kravene er meget strængere end i
europa, de har også en fabrik i Holland, hvor de bruger akkurat de samme
opskrifter som i USA.

> Hvor har du disse fakta fra ?

Har været på dyrehospital i over 6 år. Derudover er jeg uddannet med dyr.

> [...]
> grøntsager. Det er cellevæggene i grøntsagerne som hunden ikke kan
> nedbryde.Cellevæggene bliver slået istykker ved ovennævnte behandlinger og

Hunde kan ikke fordøje rå grønsager heller ikke selv om de er blendet.

> [...]
> ikke
>
> Nåh ja men så gør det jo ikke noget at dyrene lider, når bare de er født

De lider sk* ikke ved at få et foder hele livet, være sammen med andre hunde
og blive aktiveret dagligt. De får gå ture flere gange dagligt, lever i
flok, kan gå ind og ud når det passer dem. At de får taget blodprøver en
gang om måneden er vist ikke det der gør at de har det skidt og lider. Der
er ansat folk til kun at tage sig af hundene så de har det optimalt. Hvad
laver du/ hr og fru jensen dagligt for at deres hund skal være/ blive
mentalt træt ???

> [...]
ikke
> problemer med knoglebygning eller andet.

Nej nej og atter nej. Hvordan vil du med din hjemmelavet mad forhindre store
racer i fx. at vokse for hurtigt?????? Hvis hunden var bygget til at spise
hj. kost skulle gulerødderne så ikke trækkes kogt op af jorden???

> Hvorfor giver du hjemmelavet mad en gang imellem ?

KUN for HYGGENS skyld.

Fra : Bjergskoven

Dato : 08-01-03 18:04

Hej Anette

> -kontakt selv hills/ kruse som får fodret til denmark, så vil du høre at
JEG
> har ret. Telefon nummer: 70141400

Du har ikke ret og jeg behøver ikke at kontakte Kruuse. Du kan selv gå ind
på Hills amerikanske side og lige gyldigt hvilket produkt du vælger både
indenfor Prescription og Science produkterne, så vil du kunne læse at der er
tilsat både BHT og BHA.
På den danske side kan du læse at der er tilsat EU godkendte antioxidanter.
Ved du hvad det er for nogle ?

BHT og BHA kan iøvrigt stå som E numre på posen. E 320 og E 321.

På Hills danske side, skrives der iøvrigt også, at Hills IKKE deklarerer
stoffer som andre producenter har tilsat.

> bla bla bla, fodret bliver lavet i USA hvor kravene er meget strængere end
> europa, de har også en fabrik i Holland, hvor de bruger akkurat de samme
> opskrifter som i USA.

Kender du de amerikanske krav til hundefoderindustrien ?

> Hunde kan ikke fordøje rå grønsager heller ikke selv om de er blendet.

Hvorfor ikke ?

> [...]
> flok, kan gå ind og ud når det passer dem. At de får taget blodprøver en
> gang om måneden er vist ikke det der gør at de har det skidt og lider.

Hvis du tror det er hverdagen for hunde der indgår i foderforsøg, så er du
ikke tilstrækkeligt informeret. .
Hvis foderforsøg kun handlede om at hundene skulle have det godt, så kan du
jo ikke finde ud af hvad der sker ved feks.fejlernæring og hvordan vil du
undersøge for et stofs allergifremkaldende egenskaber uden at påføre hundene
gener ?

> [...]
> racer i fx. at vokse for hurtigt?????? Hvis hunden var bygget til at spise
> hj. kost skulle gulerødderne så ikke trækkes kogt op af jorden???

Tror du en hund er bygget til at spise tørfoder ? og nej gulerødderne skal
ikke trækkes kogt op af jorden.
Der findes ikke kogt mad i naturen.
Jeg opdrætter 2 store racer og der er ingen af mine hvalpe der er vokset for
hurtigt. Jeg fører daglige vægtskemaer i de 8 uger jeg har hvalpene og når
jeg sammenligner med tilvæksten hos de hvalpe jeg lavede for år tilbage og
som blev fodret med tørfoder, ja så vokser de altså ikke hurtigere på
hjemmefremstillet foder.

Hilsen

Merete

Fra : Toft Stryhn

Dato : 08-01-03 22:17

Hejsa.

Her er hvad e numrene er:
E320
Butylhydroxianisol. Fremstilles syntetisk. Må anvendes i mælke- og
flødepulver, margarine, olie, dressing, kartoffelmospulver, slik, brød m.m.

E321
Buthylhydroxytoluen. Må anvendes i mælke- og flødepulver, olie, dressing,
kartoffelmospulver, slik, brød m.m.

Kunstigt fremstillet vitaminer ( e-vitamin mener jeg). Jeg Har arbejdet med
forsøgsdyr, hvad har du af erfaringer på dette område??????????? (kun ½ år
da jeg ikke egner mig til det, jeg bliver for glad for dyrerne). Og alle
forsøgs dyr har det altså ikke som dem man kan se på Dyrnes beskyttelses
side. Selvfølgelig er det ikke sjovt at være forsøgsdyr, men de bliver jo
aflivet humant og når de har været med i et forsøg.

Man ved hvad der sker ved fejlenæring, så det er nok ikke lige det man
tester for mere.....

Jeg har deltaget på MANGE kurser omkring foder, og hills giver ikke udtryk
for at de ikke oplyser om hvad der kommes i.

Hills har over 100 dyrlæger i amerika der arbejder med udviklingen af foder,
og ifg dem er kravene strængere derovre end her hjemme. Jeg gider ikke bruge
min tid på at skrive en roman om noget så ligegyldigt.

Hunde kan ikke spalte grønsagerne, så de kan optages, de er ufordøjelige
kulhydrater, lige som græs ville være for dig hvis du spiste det.

Hunden har vi selv sørget for i mange tusinde år, vi har "videre udviklet"
den, prøv at se på hvad ulven spiser i naturen ( den spiser ikke gulerødder
og kartofler) den lever primært af kød. Vores hunde er mere alsidige, og
derfor kan vi fodre med et fuldfoder. Når man fodrer med et fudfoder skal
det naturligvis være afbalanceret i de rette mænger. Så man ungår vitamin
mangel/forgiftning, formeget natrium, at calcium/fosfor forholdet passer
osv.osv. Hvis disse betingelser skal være opfyldt er det faktisk umuligt at
lave et foder selv, da du ikke kan lave kontrol målinger på det færdige
foder.

Det kan godt ske du ikke umiddelbart kan se en forskel på dine hunde, men
når de kommer op i alderen, hvis fx. calcium/fosfor forholdet var forkert
som voksende hvalp, er der større risiko for udvikling af HD, AD, gigt,
osteocondrose, svage knogler, engelsk syge ( forlidt øhhh eller formeget d
vitamin sammen fattende med calcium/fosfor forholdet) osv osv.

Hvad vejer dine hunde som voksne og hvilken race er det?

De kan vel næsten heller ikke vokse hurtige som 0-8ugers hvalpe, og jeg går
ikke udfra at alle dine hvalpe købere fodrer med det samme som du gør???

nyhedsmeddelelse:3e1c5a16$0$168$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 11-02-03 11:04

Nu har jeg læst om jeres diskussion ang grøntsager, hvorvidt de optages af
hunden eller ej.
D der undrer mig r så, at al tørfoder indeholder grøntsager! Hvis hunden
ikke kan optage disse, hvorfor dælen kommes de så i foderet?

Hilsen Betina

Fra : x Vuf x

Dato : 11-02-03 14:15

Tue, 11 Feb 2003 11:04:12 +0100, Betina von Ahnen Thygesen wrote:

> [...]
>D der undrer mig r så, at al tørfoder indeholder grøntsager! Hvis hunden
>ikke kan optage disse, hvorfor dælen kommes de så i foderet?

Selvfølgelig kan hunde optage og fordøje grønsager!
Blot skal majs og ærter knuses (åbnes), ellers kommer de hele ud igen.
Laver man selv mad, siger en tommelfingerregel:

Til hvalpe... 2 dele kød 1 del andet
Til voksne... 1 del kød 2 dele andet

Og "andet" er kartofler, grøntsager, ris, kogt pasta.

Selvfølgeligt ikke kun én af tingene; gerne en skønsom blanding.
Laver du selv mad, så husk en vitaminpille hver dag og til hvalpe desuden kalk!

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com/ kennel***@sonpet.com fjern de 3 *

Papillonhvalpe. Nu er uldtotterne gamle nok til at flytte hjemmefra.
Mail mig og du får måske mit tlf.nr.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 11-02-03 15:25

Undrede mig også meget over de grøntsager! Men så fik vi det på det rene :0)

Hilsen Betina

http://medlem.jubii.dk/betina79

Fra : BN

Dato : 12-02-03 12:16

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
Men så fik vi det på det rene :0)

Ja, lige indtil der er en i gruppen, som modsiger Sonjas opskrift...

Hilsen BN

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-02-03 13:10

Det var ikke så meget opskrifterne, det var mere hundens optagelse af
grøntsager, men ja :0)

Hilsen Betina

Bailey : http://medlem.jubii.dk/betina79

Fra : BN

Dato : 07-01-03 18:06

Ja undskyld mig, men det der med at fodderet skulle indeholde
> kræftkalndene konserveringsmiddel, akn da være rigtig nok,

Jeg glemte lige at sige, at jeg tvivlede stærkt på at der er
kræftfremkaldene stoffer i foderet.

Hilsen BN

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-01-03 23:20

Hej BN

> Jeg glemte lige at sige, at jeg tvivlede stærkt på at der er
> kræftfremkaldene stoffer i foderet.

Ja det gør du måske, men det er et faktum at kræft er den største årsag til
aflivning blandt hunde.

og hunde ryger ikke !!!

Hilsen

Merete

Fra : BN

Dato : 08-01-03 08:52

> [...]
> Hej BN

> Ja det gør du måske, men det er et faktum at kræft er den største årsag

Nej, det gør de ikke! Men hvor mange er det, der ikke lige får kræft af
passiv rygning?

Er diskussionene ikke ved at bevæge sig lidt langt væk? Det synes jeg!

Hilsen BN

Fra : Bjergskoven

Dato : 08-01-03 10:13

"BN" <sandra1997@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passiv rygning?
>
> Er diskussionene ikke ved at bevæge sig lidt langt væk? Det synes jeg!

Hej BN

Jeg nævner blot at hunde ikke ryger, for at imødegå argumenter om hvorfor
hunde får kræft.

Da hunde ikke ryger får de ikke lungekræft, hvilket jo er en meget udbredt
kræftsygdom hos mennesker.
Hunde arbejder ikke med giftige stoffer og kan derfor heller ikke blive
syge af det.

Hvorfor får hunde så kræft ?

For mig at se, er fodring en af de største mu,ligheder for at hunde udvikler
kræft. Foder er en af de ting som hunden "udsættes" for gennem hele sit
liv,og jeg tror på at en væsentlig faktor i udviklingen af diverse
kræftformer hos hunden skal findes i foderet.

Hilsen

Merete

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-01-03 17:16

> [...]
> liv,og jeg tror på at en væsentlig faktor i udviklingen af diverse
> kræftformer hos hunden skal findes i foderet.

Her virker det så lidt underligt for mig, at man ved at neutralisere hundene
nedsætter deres kræftrisiko væsentligt....

Før jeg kan bruge foderet som kræftfremkaldende emne er jeg nødt til at se
beviser. Dvs. et forsøg på et stort antal hunde, der henholdsvis er fodret
på kvalitetstørfoder og "naturlig" diæt. Men dette ville kræve, at den
naturlige kost var fremstillet af udelukkende økologiske, ukonserverede
råvarer. Lur mig om ikke dette ville blive dyrt.... Så vidt jeg ved, fodres
langt de fleste barf(bones and raw food)-hunde med kyllingehalse, som er et
rest produkt fra frosne kyllinger. Hvad tror du disse kyllinger blev fodret
med? Eller okseben? Eller lever.... gad vide om der findes mange
affaldsstoffer fra koens/grisens/osv. foder der?

Jeg er absolut ikke imod naturlig fodring af hunde efter barf opskriften,
men det skyldes helt andre ting, end de grunde du nævner.

-Trine