MS Windows
briani 27239
200GB+epox 8kha+win2000
Fra : CAWH

Dato : 02-01-03 17:44

Jeg har en disk på 200 GB jeg har sat i min computer. BIOS finder den, (mobo
er et epox 8kha med nyeste BIOS-opdatering). Men i windows 2000 har jeg kun
128 til rådighed.

Når jeg sætter samme disk i en anden pc, asus p4s533-e med nyeste bios - men
med windows xp, er der ingen problemer !

Er det virkelig en begrænsning i windows 2000 eller findes der en løsning ?

Fra : Jens

Dato : 03-01-03 07:44

"CAWH" <REMOVEm_y_m_a_i_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med windows xp, er der ingen problemer !
>
> Er det virkelig en begrænsning i windows 2000 eller findes der en løsning
?

Det er ikke w2k men bundkortet der giver problemer.
Gå i bios og se hvad den mener det er for en disc den har.

mvh Jens

Fra : CAWH

Dato : 03-01-03 23:24

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "CAWH" <REMOVEm_y_m_a_i_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er ikke w2k men bundkortet der giver problemer.
> Gå i bios og se hvad den mener det er for en disc den har.
>
> mvh Jens

Jeg skriver netop i mit første indlæg at bios initialisere disken korrekt,
både hvad angår fabrikant, model og størrelse!!!

Har hørt noget om 48 bit-et-eller-andet!... hvad har det på sig ?

Mvh. Casper

Fra : Jens

Dato : 04-01-03 15:24

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> løsning ?

> Jeg skriver netop i mit første indlæg at bios initialisere disken korrekt,
> både hvad angår fabrikant, model og størrelse!!!

Ja, det overså jeg vist
Så i computeradministration i w2k da.
Der kan du oprette partitioner direkte fra windows, og den burde æde den,
men hvis den er partitioneret(en del af den) i xp, vil w2k måske ikke kunne
se den del da xp og w2k beskytter sin parter ret effektivt, fjern all parter
og gensart maskinen, lav så nye parts med w2k, og se om det hjælper.

> Har hørt noget om 48 bit-et-eller-andet!... hvad har det på sig ?
Det må være fat32 der henvises til, der er et maks på et antal MB pr
disc/part.
(2TB med en cluster størelse på 32kb, det er da en del, men det giver også
meget spild af plads)

W2k skal kunne bruge den som en stor disc.
Men hvis biosen står på auto, og du ser den rigtige størelse i opstarts
skærmen, så tyder det på at en del af discen er skjult for w2k.

mvh Jens