undervognsvask til både?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 02-01-03 17:09

Jeg synes jeg har hørt et sted om noget smart til at rense bunden af en
båd...
Nogle havne har en anordning med roterende børster, som man sejler båden
igennem. Dermed skulle ruer og begroninger blive fjernet.
Hvis man gør det jævnligt gennem sæsonen kan man klare sig helt uden giftig
bundmaling.

Er der noget om dette, eller er det bare noget jeg har drømt?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Hans Olsen

Dato : 02-01-03 19:27

Hej
Det er rigtig nok, at der blev foretaget forsøg med det omtalte børste
anlæg, der
lå et anlæg i Kolding havn hele sidste år, jeg lå tæt på anlægget, men så
det ikke brugt
en eneste gang, nu er Anlægget helt fjernet, så mon ikke det er opgivet.
MVH
Hans Olsen

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 03-01-03 02:57

Hej igen

> [...]
> det ikke brugt
> en eneste gang, nu er Anlægget helt fjernet, så mon ikke det er opgivet.

Sikkert - Har du nogen idé om hvem der stod bag forsøget? Det kunne være
sjovt at høre hvilke erfaringer der blev gjort.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 03-01-03 02:13

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote in message
> [...]
> igennem. Dermed skulle ruer og begroninger blive fjernet.
> Hvis man gør det jævnligt gennem sæsonen kan man klare sig helt uden

Jeg har set (i en engelsk bådblad) en dimmer der består af en børste med god
tyngde, og en slags 'vinge', der presser den ind mod skroget når båden er i
fart. Man hænger den i en snor og 'skrubber' mens man sejler.

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-01-03 11:55

Hej

Jeg gik også og kiggede lidt på det forsøg her i Kolding Havn, og det jeg
har hørt var, at børste anlægget groede totalt til i - netop muslinger og
ruer, så det faktisk kun fungerede i en meget kort periode.

Jeg ved desværre ikke hvem der stod bag

John

Fra : Sven Andersson

Dato : 07-01-03 13:31

I Sverige, närmare bestämt Nynäshamns Gästhamn har sedan ett par år en
undervattenstvätt, se närmare information på denna länken:
http://www.boatwasher.nu/

SA