Hjælp til en menu i html
Fra : Belial

Dato : 02-01-03 15:27

Jeg er ved at lave en side til en kunde, men har lidt bøvl med menuen. Min
kunde siger, at når hun på den ene computer med opløsningen 1024 X 768 ser
siden, er menupunktet "Teknisk værksted" delt i 2 - således at der står
"Teknisk" på en linie og "værksted" på næste linie. På den anden computer
hun har med akkurat samme opløsning forekommer problemet ikke. På min egen
computer fungerer menuen også præcis som den skal.

Jeg fatter ikke en brik af det, og lige meget hvad jeg har prøvet, lader det
ikke til at problemet vil gå væk. Jeg kan ikke fremprovokere fejlen her lige
meget hvilken opløsning jeg prøver. Jeg har brugt "nowrap" for at sikre at
ordene ikke kunne deles, og jeg har endvidere indsat en gennemsigtig gif for
at være sikker på at menuen ikke kunne presses sammen. Er der nogen der kan
se problemet og komme med forslag til hvad jeg kan gøre? Jeg er helt på
herrens mark... Linket er:

http://www.lund-visby.dk/projects/ehn/index_test.asp

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-01-03 15:48

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> writes:

> [...]
> meget hvilken opløsning jeg prøver.

> Jeg har brugt "nowrap" for at sikre at ordene ikke kunne deles,

Ikke standard. Brug et &nbsp; mellem ordene istedet.

> og jeg har endvidere indsat en gennemsigtig gif for
> at være sikker på at menuen ikke kunne presses sammen. Er der nogen der kan
> se problemet og komme med forslag til hvad jeg kan gøre?

Bare en idé: Tjek fontstørrelsen, både i operativsystemet (en Windows
antager jeg da du ikke sagde noget om det) og i browseren (IE antager
jeg også). Hvis operativsystemet er sat op til at køre med store fonte,
så vil teksten måske blive lidt bredere end du regner med.

/L

Fra : Belial

Dato : 03-01-03 00:35

O.k. Tak for svaret både til dig og Knud: Hvis tilfældet nu er at min kunde
ser siden forkert pga. indstillingen - atlså at hun har indstillet den til
store fonte - bør man så sørge for at tilpasse siden til dette, eller har
folk i så sjældne tilfælde indstillet sin browser til store fonte, at man
ikke nødvendigvis "behøver" at tilpasse siden til dette - og kan man i det
hele taget tage højde for problematikken?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-01-03 01:59

> [...]

> så sjældne tilfælde indstillet sin browser til store fonte, at man
> ikke nødvendigvis "behøver" at tilpasse siden til dette -

Jeg kender ingen statistik på fontstørrelsesindstillinger.

> og kan man i det hele taget tage højde for problematikken?

Hvis du sætter din fontstørrelse i pixels (font-size:10px), så burde
(7-9-13) det se ens ud uafhængigt af browserens indstillinger. Det er
dog langt fra sikkert, og det er så dårlig en idé at man skal være
meget varsom med at bruge den (der er sgu nok en grund til at de har
valgt store fonte :).
Så hellere bruge em eller ex til størrelsen på resten af siden, så
siden tilpasser sig fonten.

/L 'svar venligst under det du svarer på,
<URL:http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>'

Fra : jopa

Dato : 02-01-03 16:31

"Belial" skrev bla..
> [...]
det
> ikke til at problemet vil gå væk. Jeg kan ikke fremprovokere fejlen her

Fungerer fint her set med IE6 Netscape6.02 Opera 6.05 Mozilla 1.2.1
Prøvet med forskellige opløsninger.

En anden ting. Lærer i kun Grafik/design på IT skolen i Esbjerg ? Hvad med
kodning ?
Dine sider er en totalt forvirring/sammenblanding af CSS samt alm
HTML.Egentlig synd da i har temmelig godt fat i det grafiske.
For overskueligheds skyld burde du være lidt mere konsekvent med dit CSS,
hvilket formentlig også ville gøre en sådan rettelse mere overskuelig.
CSS til Layout/design HTML til indhold/tekst.

Undskyld men kunne ikke lade være

Fra : Belial

Dato : 03-01-03 00:32

> [...]
> hvilket formentlig også ville gøre en sådan rettelse mere overskuelig.
> CSS til Layout/design HTML til indhold/tekst.

Helt i orden Jo, vi har lært om koder osv., men jeg må da ærligt
indrømme, at jeg ofte nedprioriterer dette en smule til fordel for selve
designet. I tilfældet med den side som jeg refererede til i dette indslag,
var det dog også fordi, at siden bare er en foreløbig "test" side, og det er
meningen at jeg vil bygge siden "pænt" op fra ny igen når designet er blevet
helt fastlagt.

Fra : jopa

Dato : 03-01-03 11:54

"Belial" skrev bla
> Helt i orden Jo, vi har lært om koder osv., men jeg må da ærligt
> indrømme, at jeg ofte nedprioriterer dette en smule til fordel for selve
> designet.
Det er en væsentlig fejl hvis ellers du vil sikre dig ligelig adgang via de
forskellige Browsere.
IE er ikke alene

Vedr fontst. så bruger jeg selv px feks 10 og det inkluderes i det eksterne
style. Checker så om det er læsbart i forskellige opløsninger. Er det
tilfældet bliver det ved det.

> [...]
er
> meningen at jeg vil bygge siden "pænt" op fra ny igen når designet er

Du er ganske ferm til at bygge sider op, så du har haft udbygge af din
uddannelse, dog mener jeg at hvis man tager sig betalt for at levere en vare
som i dette tilfælde er webdesign, så SKAL man kunne levere et produkt der
inkludere valid (X)HTML. Det er min private mening.

Jeg har jo scannet lidt rundt på de sider du har lavet og de er alle
superflotte, men dårligt kodet.
Har dog kun checket dem med IE.

Fortsat held og lykke med jeres Virksomhed, og undskyld hvis ellers mit svar
ikke helt ramte spørgsmålet.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-01-03 18:37

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev :

> [...]
>hun har med akkurat samme opløsning forekommer problemet ikke. På min egen
>computer fungerer menuen også præcis som den skal

Kan skyldes at tekststørrelsen er sat til større eller størst på
den computer.