Snegle
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 02-01-03 12:13

Et spørgsmål:

Nogle fiskearter dør efter nogen tid hvis de bliver tvunget til at leve i et
akvarie med f.eks. 30 grader.

Men hvad med snegle. Kan de eventuelt udryddes hvis temperaturen hæves til
f.eks. 33 grader i en uges tid?

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-01-03 15:20

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> akvarie med f.eks. 30 grader.
>
> Men hvad med snegle. Kan de eventuelt udryddes hvis temperaturen hæves til

Hej Torben
Vis du har mange snegle er det nok ikke smart at have disse at ligge og
rådne.
Hilsen
Jørgen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 02-01-03 15:34

> et

> Hej Torben
> Vis du har mange snegle er det nok ikke smart at have disse at ligge og
> [...]

Det er både sikkert og vist, men nu har jeg ikke specielt mange snegle. Men
hvis de få eksisterende individder og de tusindvis af æg de sikkert har
lagt, kan dræbes ved at hæve temp. lidt, kunne det jo være ideelt.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-01-03 16:15

Kender en hvis som har prøvet (dog ved et uheld med varmelegemet), sneglene
levede i bedste velgående. Han har aldrig haft så mange snegle før,
tilgengæld var der ingen fisk tilbage
Temperaturen var ca. 35 grader. Jeg tror det var mysteriesnegle. Jeg ved
ikke om dette gælder alle snegle.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 02-01-03 18:29

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> tilgengæld var der ingen fisk tilbage
> Temperaturen var ca. 35 grader. Jeg tror det var mysteriesnegle. Jeg ved

Hej :)
Jeg kom hjem fra ferie til et akvarie fyldt med snegle (hvor kom de fra, nu
hvor der ikke havde været fodret i akvariet i 3½ uge, det ved jeg så ikke
lige). Antal snegle var oppe i det horible (gav op at tælle da jeg havde
fisket de første par hundrede op med håndkraft), og så gik jeg til det
skridt at rense hele akvariet for indhold, og måtte med sorg i hjertet gå
igang med at koge al min grus (det er jo lidt vanskelig at se hvad som er
grus og hvad som er snegle). Al gruset blev kogt i flere omgang, hver på 10
min på fuld guffe..... Og så var det ellers bare at gå igang med at rense de
planter som havde overlevet sneglenes gufferi... Jeg blev af med de fleste
snegle, men de sidste som af uvisse grunde klarede at overleve kogningen,
kom jeg ikke af med før jeg investerede i en lille ædedolk af en kuglefisk
(ferskvand). Jeg skal love for at han er effektiv, og nu er jeg så kommet i
den situation at jeg mere end gerne tager imod lidt snegle ind i mellem, så
han ikke bare skal leve af frosen fodder og tørkost :)
Men konklutionen er at sneglene godt kan tåle en meget hård omgang med
varme.....
Hilsen Ditte

Fra : Amager

Dato : 02-01-03 19:44

Jeg kender også problemet med et akvarie med for mange snegle. Flere gange
om ugen fiskede jeg alle dem op jeg kunne se og de vokser hurtigt.
Men efter anskaffelsen af pragtsmerling (bare et par stykker) har det kunnet
holde sneglebestanden voldsomt nede da de spiser snegleæg (eller hvad det nu
hedder) - kan anbefales. En sjov men lidt sart fisk.

Bjarke

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 02-01-03 20:03

> [...]
nu
> hedder) - kan anbefales. En sjov men lidt sart fisk.

Ja, jeg har selv holdt en flok pragtsmerlinger af samme årsag og der gik
ikke længe før sneglene var væk. Jeg har planer om at hente en flok på en
seks stykker her i løbet af den næste uges tid.

Jeg kom blot til at tænke på det med varmen, da fisk jo ikke kan tåle det.
Men det er vel med snegle ligesom med ukrudt. Det er ikke til at komme af
med.

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-01-03 20:17

Prøv 8tals kuglefisk eller Botia Sidthimunki. Skal lige nævnes at
kuglefisken er MEGET nemmere at fange igen.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 02-01-03 20:47

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv 8tals kuglefisk eller Botia Sidthimunki. Skal lige nævnes at
> kuglefisken er MEGET nemmere at fange igen.

Jeg har tidligere prøvet kuglefisken men den har en kedelig tendens til at
forgribe sig på discusfiskenes finner.

Jeg overvejer faktisk at prøve med botia striata der efter min mening er en
af de flotteste fisk overhovedet.

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-01-03 23:01

> Jeg har tidligere prøvet kuglefisken men den har en kedelig tendens til at
> forgribe sig på discusfiskenes finner.

Du skrev intet om diskos i det første indlæg. Kuglefisk og diskos er de ikke
bedste venner. Ville ikke have nævnt kuglefisk, hvis du havde skrevet de
skulle bo sammen med diskos.

> Jeg overvejer faktisk at prøve med botia striata der efter min mening er
en
> af de flotteste fisk overhovedet.

Udseende og effektivitet hænger (desværre) sjælden sammen, men jeg ved ikke
om striata er specielt meget bedre/dårlige end sidthimunki. Sidthumunki er
små, og derfor gode til at tage de helt små snegle også.

Fra : Søren Steffensen

Dato : 02-01-03 23:07

Har botia striata og de er ganske effektive til snegle, hvis man "sulter"
dem lidt, ellers vil de hellere spise det man ellers servere !

--
SOS icq: 102169245

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-03 10:50

Jeg fik et godt råd ang. snelge så sent som i aftes.

Put et rosenkål hoved ned i akvariet.
Næste dag er det oversået med snegle.
Tag det op og skyl sneglene af, og læg det ned igen.
Jeg har endnu ikke selv prøvet, men har da tænkt mig at gøre forsøget.

Fra : Nette

Dato : 21-01-03 18:39

"Michael Rasmussen" wrote in message
> [...]
> Tag det op og skyl sneglene af, og læg det ned igen.
> Jeg har endnu ikke selv prøvet, men har da tænkt mig at gøre forsøget.

Det prøvede jeg i sommers med en kartoffelskive.
Det virkede fint, jeg fik snegle med op hver gang, men jeg opdagede til min
ærgelse, at de åd ad kartoflen og stak af igen, for efter kort tid, havde
jeg endnu flere snegle, og så var formålet jo ligesom væk.

Nette

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 24-01-03 20:26

Jeg havde en gang rigtig mange små snegle i mine akvarier
men så fik jeg 5 mysteriesnegle som hurtigt blev til 300 "jeg glemte at
fjerne æg"
nu har jeg ingen små snegle mere og jeg har ikke mysteriesnegle i det ene
akvarie mere
jeg ved ikke om det er mysteriesneglene der spiser de små, men de er helt
væk nu.
det tager godt nok lidt tid.

Mvh Heinrich