MS Windows
briani 27239
hvilken fordele/ulemper er der ved at brug~
Fra : Karsten Strøm

Dato : 02-01-03 07:39

Hvilken fordele/ulemper, er der ved at bruge ntfs istedet for fat32 under
Windows xp, jeg tænker på, når det har noget at gøre med sikkerhed, ang.
internet (adsl) og lokal netværk.

For er det ikke noget med, at Windows Me ikke kan få adgang til drev der
køre ntfs.
Og kan det svare sig, at konvetere min boot drev fra fat32 til ntfs, hvis,
hvorfor.
Og hvis jeg f.eks skulle konvetere min drev til ntfs, er det så ikke bedst
at gøre det på boot-drevet.

40 Gb harddisk delt i 3 drev
1.Windows Xp (fat32)
2.Programmer (fat32)
3.Backup (fat32)

---

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-01-03 09:53

In article <3e13de95$0$161$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
faerk@adslhome.dk says...
> For er det ikke noget med, at Windows Me ikke kan få adgang til drev der
> køre ntfs.

Jo.

> Og kan det svare sig, at konvetere min boot drev fra fat32 til ntfs, hvis,
> hvorfor.

Kommer an på dine behov. NTFS giver dig
- Maksimal filstørrelse i terabyteklassen
(FAT32 har 4GB som grænse)
- Komprimering af enkelte mapper
(Ved FAT32 oprettes virtuelle drev til dette)
- Kryptering af filer
- Finkornet adgangsbegrænsning til mapper & filer
Plus en del andet du, som privatbruger med en enkelt harddisk, næppe
har brug for.

Laver du videoredigering, har du pladsmangel, har du seriøse hemmelige
filer eller vil du forhindre at kærestens finder dine ... naturfotos,
så skift til NTFS.

> 40 Gb harddisk delt i 3 drev
> 1.Windows Xp (fat32)
> 2.Programmer (fat32)
> 3.Backup (fat32)

Det er nok en god ide at beholde FAT32 på backup-delen. Det er trods
alt den der skal tilgås, hvis der bliver rod med det andet.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Karsten Strøm

Dato : 02-01-03 20:33

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Laver du videoredigering, har du pladsmangel, har du seriøse hemmelige
> filer eller vil du forhindre at kærestens finder dine ... naturfotos,

Jeg spurgte kun af ren og skær nysgærighed ikke andet.
Og nu er jeg godt nok alene om at bruge den her pc´er (singel igennem mange
år).
Okay jeg arbejder en del med billeder, som jeg selv går og tager med
henholdvis spejlrefleks og digitalkamera.

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-03 10:58

In article <MPG.187e1c425c0f154f9896cb@News.CIS.DFN.DE>,
dakwing@daimi.au.dk says...
> Plus en del andet du, som privatbruger med en enkelt harddisk, næppe
> har brug for.

Du glemte øget datasikkerhed ved systemnedbrud...

> Det er nok en god ide at beholde FAT32 på backup-delen. Det er trods
> alt den der skal tilgås, hvis der bliver rod med det andet.

Til hvad dog?

Hvis der bliver rod med noget er et journaling filesystem da at
foretrække (og det er NTFS).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-03 11:46

In article <MPG.188220156d8c0d6798982c@news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk says...

[Snip NTFS fordele & ulemper]

> Du glemte øget datasikkerhed ved systemnedbrud...

Det er helt klart værd at tage med.

Toke:

> Til hvad dog?

Err... Det skrev jeg: "Det er trods alt den der skal tilgås...".
Alt andet lige er der flere styresystemer, der kan tilgå FAT32 end
NTFS. Hvis styresystemet ryger på harddisken, ville min prioritet være
at få hevet backup-data over på et andet medie, så der igen er
redundans. En anden case er opgaveskrivning, hvor det gælder om at få
hevet materialet over på en anden computer hurtigst muligt, så der kan
arbejdes videre.

Kører vennerne eller den sekundære computer også et system med
understøttelse af NTFS? Hvis man med sikkerhed kan sige ja, så har jeg
det fint med også at formatere backupdelen i NTFS.

> Hvis der bliver rod med noget er et journaling filesystem da at
> foretrække (og det er NTFS).

Det anser jeg for mindre vigtigt netop ved backup, pga. redundansen.
Sandsynligheden for samtidig rod på primærpartition og backup er næppe
ret høj. Det skulle da lige være i form af virus eller lignende, og der
hjælper NTFS ikke.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-03 16:15

In article <MPG.18822b3db294e94e9896de@News.CIS.DFN.DE>,
dakwing@daimi.au.dk says...
> Alt andet lige er der flere styresystemer, der kan tilgå FAT32 end
> NTFS. Hvis styresystemet ryger på harddisken, ville min prioritet være

Ikke korrekt.

> at få hevet backup-data over på et andet medie, så der igen er
> redundans. En anden case er opgaveskrivning, hvor det gælder om at få

Man har ikke en disk som backup-medium, så. Man laver backup direkte på
et medium der straks kan fjernes fra maskinen.

> Kører vennerne eller den sekundære computer også et system med
> understøttelse af NTFS? Hvis man med sikkerhed kan sige ja, så har jeg

Og gør de ikke, så vælger man FAT16, for det er man sikker på kan læses
selv med DOS 3.3.

> Det anser jeg for mindre vigtigt netop ved backup, pga. redundansen.

Redundans eller ej, så ser jeg ingen grund til at vælge journaling
filesystem fra. Det er hul i hovedet...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-03 18:24

In article <MPG.18826a704777095989839@news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk says...
> In article <MPG.18822b3db294e94e9896de@News.CIS.DFN.DE>,
> dakwing@daimi.au.dk says...
>
> Ikke korrekt.

Err... OK. Hvis vi ser bort fra ting som SysInternals værktøj, så har
vi NT-familien og diverse Linux-varianter (ved dog ikke om man
eksplicit skal installere understøttelse, eller om det normalt er
default) der kan håndtere NTFS. *BDS kan sikkert også.

Mig bekendt kan MacOS ikke klare NTFS og Windows 95/98/ME kan i hvert
fald ikke.

Jeg tillader mig at antage at alle de unix-varianter, der understøtter
NFTS, også understøtter FAT32? Altså har vi MacOS og Windows 95/98/ME
tilbage, som ikke klarer NTFS => flere systemer, der kan håndtere
FAT32.

Hvor regner jeg galt?

> Man har ikke en disk som backup-medium, så. Man laver backup direkte på
> et medium der straks kan fjernes fra maskinen.

Det har den oprindelige spørger altså. Tilmed deles samme fysiske disk
op i arbejde og backup. Ikke ligefrem den sikreste måde at gøre det på,
men ham om det.

Toke:

> Og gør de ikke, så vælger man FAT16, for det er man sikker på kan læses
> selv med DOS 3.3.

Max 2GB.

> Redundans eller ej, så ser jeg ingen grund til at vælge journaling
> filesystem fra. Det er hul i hovedet...

Javel. Og når Karstens primære partition dør under opgaveskrivning og
hans nærmeste ven kører Win98?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Karsten Strøm

Dato : 05-01-03 19:43

> [...]
> ms2mogens@ingensteder.dk says...

> Javel. Og når Karstens primære partition dør under opgaveskrivning og

Ja og ryger den, så er der sku ikke noget at gøre ved det, for jeg altså
ikke så dumt, at jeg ikke sørger for at tage backup en gang imellem, og min
nærmeste pc, i mit eget netværk køre WinMe..

---