Hjælp!!!
Fra : Dennis

Dato : 02-01-03 01:57

Har lige købt et ASUS CUSL2 bundkort med PIII933MHz CPU og iPANEL.

MAnuellen siger, den kan tage 1*512mb klods, men når jeg smækker min 512MB
RAM i, tæller den kun 256mb ram op, hvorfor???

Temp i bios startede med at vist 61c, efter entimes forbrug, og lukning at
kabinettet, røg tempraturen på cpuen ned på 38c på iPanel, 42c i BIOS, og
11c i ASUS probe i Windows XP-PRO. WHAT!?!
Jeg har prøvet at sætte en finger på selve kølerprofilen, den er iskold, så
den kan ikke være 61c... Hvad kan der være galt???

Hvor varmt skal en alm PIII 933MHz være, bare når man er på nettet???

hvad er max temp???

mvh

Dennis

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 02-01-03 05:36

Dennis wrote:

> MAnuellen siger, den kan tage 1*512mb klods, men når jeg smækker min
512MB
> RAM i, tæller den kun 256mb ram op, hvorfor???

Synes du selv at du fortjener svar når du poster det spørgsmål i en
masse irrelevante grupper?

Anyway, enhver stang PC100/PC133 er ikke nødvendigvis noget der passer i
dit bundkort.
Modulet har en indre geometri, og desuden kan det være dobbelt- eller
enkeltsidet (ikke umiddelbart til at se på det).
Den indre geometri kan være forskellig fra den som bundkortet forventer
af modulet.
Tænk på det som et regneark i Excel, at det består af rækker og kolonner.
Geometrien er desværre heller ikke noget der står på modulet, så det er
efterhånden blevet lidt af et lotteri at købe SD-RAM og muligvis også
DDR-RAM når man kommer op i de lidt større klodser(1/2/4 GB?).

M.a.o. hvis den stang du har købt, kun bliver detektet som den halve
eller kvarte mængde, så er der sandsynligvis ikke noget at gøre.
En bios-opdatering til nyeste har hjulpet nogle ganske få, men generelt
er det en hardwarebegrænsning i chipset'et.

Hvad angår din cpu-temperatur, så er der intet at være nervøs for hvis
den er 38 eller 42 °C.
Asus Probe er IKKE altid til at stole på.

Fra : Dennis

Dato : 02-01-03 13:31

1000 taK for din meget grundige svar...