Flere baggrunde oven på hinanden?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-03 21:35

Jeg skal lave en baggrund der dækker hele brugerfladen. Overalt skal
der være en lys, nubret overflade. Desuden skal der være et vandmærke
af en spiral, der skal stå midt på siden uanset browserstørrelse
og/eller vinduesstørrelse. Oven på alt dette, skal min tekst så stå.

Det kan vel gøres med CSS, men hvordan?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-01-03 21:58

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev :

> [...]
>af en spiral, der skal stå midt på siden uanset browserstørrelse
>og/eller vinduesstørrelse. Oven på alt dette, skal min tekst så stå.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<title>baggrund</title>
charset=iso-8859-1">
<!--
body   {background: url(bg1.jpg) repeat}
#midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg)
center center no-repeat fixed}
-->
</head><body>
Her er sidens indhold

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-01-03 22:03

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev :

skal selvf. være

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 00:01

Wed, 01 Jan 2003 21:58:18 +0100, skrev Knud Gert Ellentoft:

> [...]

[klip]
>body   {background: url(bg1.jpg) repeat}
>#midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg)
>center center no-repeat fixed}

Tak, Knud. Jeg havde bare ikke gennemtænkt det med at jeg ville have
vandmærket placeret fast midt på siden. Det udføres så bogstaveligt,
at i et langt dokument dukker vandmærket først op, når man har
scrollet et stykke ned. Ergo ønsker jeg det kun centreret vandret og
placeres f.eks. 40 pixels nede fra øverste kant og der skal det så
iøvrigt blive siddende, selv om man scroller teksten.

Ka' du klare den, så er du sgisme en knop

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-01-03 00:54

> [...]

>iøvrigt blive siddende, selv om man scroller teksten.

#midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg)
center 40px no-repeat fixed}

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-01-03 01:15

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> #midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg)
> center 40px no-repeat fixed}

Faktisk
#midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg)
50% 40px no-repeat fixed}
da man ikke må blande keywords (left, top, center, etc.) og
procenter/længder (50%, 40px, etc). Opera7 giver noget andet
end man forventer hvis man skriver "center 40px".

/L

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 14:12

Thu, 02 Jan 2003 00:54:02 +0100, skrev Knud Gert Ellentoft:

>#midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg)
>center 40px no-repeat fixed}

Er implementeret med Lasses korrektion, men der er to ting galt:

bg1.jpg, som tiles over hele siden, dækker bg2.jpg (vandmærket). Jeg
har prøvet at disable bg1 og så står vandmærket nok så nydeligt 40 px
nede og centreret vandret. Så snart jeg kobler bg1 til igen,
forsvinder vandmærket - deraf min konklusion.

Desuden er bg2 ikke fixed. det scroller sammen med teksten. Iøvrigt
vil jeg også gerne have bg1 til at stå stille, men så tilføjer jeg vel
bare "fixed", eller hyr?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-01-03 15:43

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> writes:

> [...]
> nede og centreret vandret. Så snart jeg kobler bg1 til igen,
> forsvinder vandmærket - deraf min konklusion.

Nu bliver vi nok snart nødt til at se koden og billederne :)
Har du mulighed for at lægge eksemplet op et sted?
Hvilken browser bruger du?

> Desuden er bg2 ikke fixed. det scroller sammen med teksten. Iøvrigt
> vil jeg også gerne have bg1 til at stå stille, men så tilføjer jeg vel
> bare "fixed", eller hyr?

Det skulle være nok, hvis browseren forstår det.
/L

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 15:58

02 Jan 2003 15:42:33 +0100, skrev Lasse Reichstein Nielsen:

>Nu bliver vi nok snart nødt til at se koden og billederne :)

Uff, jeg frygtede det. Okay, men med de sædvanlige forbehold for
udseende. Stylesheetet er genbrug, som jeg lige har smækket et par
linier ind i, men det skal laves helt om

http://www.towle.dk/temenos/kurser-2.html
- og temenos-2.css ser således ud:

BODY, TD {
   background: url(bg1.jpg) repeat;
   color : black;
   font-family:'Comic Sans MS';
   font-size: 14px;
   text-align: justify;
}

H2 {
   font-size: 14pt;
   color:#000099;
}

H3 {
   font-size: 13pt;
   color: #99CCFF;
}

H4 {
font-size: small;
   font-variant: small-caps;
   font-weight: bold;
   color : white;
   }

A {
   text-decoration: none;
   color:#000099;
}

A:Hover {
   text-decoration: underline;
   color:#FF8000;
}

HR {
   color: blue;
   height: 1pt;
}

#midt   {width: 100%; height: 100%; background: url(bg2.jpg) 50% 40px
no-repeat fixed}

Billederne hedder jo så
http://www.towle.dk/bg1.jpg og http://www.towle.dk/bg2.jpg

>Hvilken browser bruger du?

IE 6.0.2600.0000 og Windows XP.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-01-03 16:50

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> writes:

> Uff, jeg frygtede det. Okay, men med de sædvanlige forbehold for
> udseende. Stylesheetet er genbrug, som jeg lige har smækket et par
> linier ind i, men det skal laves helt om

Du har hele din side pakket ind i en TABLE, og du sætter background
på TD'erne. Derfor overskygger deres baggrund den for div.midt.

> BODY, TD {
>    background: url(bg1.jpg) repeat;

Background på TD. Fjern TD herfra, så virker det (sandsynligvis).

> IE 6.0.2600.0000 og Windows XP.

Heldigvis ikke nødvendigt at vide, der var ingen problemer med at
reproducere problemet med en anden browser.

/L

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 17:19

02 Jan 2003 16:49:59 +0100, skrev Lasse Reichstein Nielsen:

>Du har hele din side pakket ind i en TABLE, og du sætter background
>på TD'erne. Derfor overskygger deres baggrund den for div.midt.

Ach, det er straffen for at ville skyde genvej ved at bruge et gammelt
stylesheet. Nu kan jeg godt se det, tak

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 17:38

02 Jan 2003 16:49:59 +0100, skrev Lasse Reichstein Nielsen:

>Du har hele din side pakket ind i en TABLE, og du sætter background
>på TD'erne. Derfor overskygger deres baggrund den for div.midt.

Thanks, nu er der vandmærke på, og jeg har fået bg1 (den tilede
baggrund) til at forholde sig i ro, men vandmærket scroller stadig.
Der _står_ da "fixed", ikke? Warum doch?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-01-03 18:33

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev :

>Thanks, nu er der vandmærke på, og jeg har fået bg1 (den tilede
>baggrund) til at forholde sig i ro, men vandmærket scroller stadig.
>Der _står_ da "fixed", ikke? Warum doch?

Kan du ikke ændre det uploadede css, så vi kan se fejlen?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 18:58

Thu, 02 Jan 2003 18:33:24 +0100, skrev Knud Gert Ellentoft:

>Kan du ikke ændre det uploadede css, så vi kan se fejlen?

Jodda:
http://www.towle.dk/temenos/temenos-2.css

- og dokumentet:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-01-03 21:56

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev :

>Jodda:

Virker ganske rigtig ikke i IE og i Mozilla kun delvis,
baggrunden i <div> forsvinder når man scroller ned.

Skyldes måske at tabellen og den anden div (hvorfor ikke nøjes
med en <div>?) arver baggrunden fra <body>.

Prøv at sæt en background: transparent på de to elementer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-01-03 07:59

Thu, 02 Jan 2003 21:56:14 +0100, skrev Knud Gert Ellentoft:

> [...]
>med en <div>?) arver baggrunden fra <body>.
>
>Prøv at sæt en background: transparent på de to elementer.

Jeg har fjernet et sæt <div> og sat "transparent" på såvel BODY som
TD, men det ændrer ingenting - vandmærket scroller stadig.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-03 14:02

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev :

>Jeg har fjernet et sæt <div> og sat "transparent" på såvel BODY som
>TD, men det ændrer ingenting - vandmærket scroller stadig.

Tyder på, at der er en eller fejl i IE, det fungerer fint i
Mozilla.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-01-03 14:20

Fri, 03 Jan 2003 14:01:36 +0100, skrev Knud Gert Ellentoft:

>Tyder på, at der er en eller fejl i IE, det fungerer fint i
>Mozilla.

Det er jo ærgerligt, da størsteparten af de besøgende jo nok bruger
IE. Hva' hulen gør jeg så? Kan jeg "designe" mig ud af problemet på
anden måde?

Hvis jeg laver motivet - i dette tilfælde en spiral - som eet stort
baggrundstapet, får jeg jo svære problemer med skærmopløsninger og
browserstørrelser.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-03 17:59

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev :

>Det er jo ærgerligt, da størsteparten af de besøgende jo nok bruger
>IE. Hva' hulen gør jeg så? Kan jeg "designe" mig ud af problemet på
>anden måde?

Jeg prøver at se om jeg kan finde ud af et eller andet i løbet
af weekenden.