Hjælp til tydning
Fra : Maj-Britt Agerbæk

Dato : 01-01-03 21:06

Hej

Se billedet i dk.binaer.historie

Hvad står der efter Kammerraad, Landinspecteur og Ti??

Med venlig hilsen
Maj-Britt og Per Agerbæk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-01-03 08:23

"Maj-Britt Agerbæk" <maj-britt.agerbaek@dbmail.dk> skrev Wed, 1 Jan 2003
21:05:38 +0100

>Hej
>
>Se billedet i dk.binaer.historie
>
>Hvad står der efter Kammerraad, Landinspecteur og Ti??

Eet eller andet med "Tiende...", men sidste del af ordet ser ud til at
kortet lidt af.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-01-03 12:25

Personligt er jeg ikke sikker på der står Tiende.
ordet ser ud til at ende på d_cou_ _ _ ??
Var det muligt at få mandens navn, folketællingens år, sogn og så videre,
det vil måske give et par brikker der kan bruges?
Flemming Svendsen.
______
"Maj-Britt Agerbæk" <maj-britt.agerbaek@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

Fra : Maj-Britt Agerbæk

Dato : 02-01-03 13:37

Hej
Folketællingen er fra Ødsted sogn, Jerlev Herred 1834.
Det er gaard nr 13. Hans Ulrich Oxholm, 48 år gift med Kirstine Marie Fød
Haugaard.

Vi kan sagtens finde Hans Ulrich Oxholm ved at søge på Google, men ikke et
sted hvor stillingsbetegnelsen er skrevet.
med venlig hilsen

Maj-Britt Agerbæk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-01-03 17:00

Hans Ulrik havde jeg ingen biografier på, men hvis senere interesse:
Oscar O'neil Oxholm 1855 - 1926
plus en navnebror, (måske en søn): 1889 - flyttede til Shanghai.
og
V. T. Oxholm, 1805 - 76.

Så den gav altså ikke pote, men muligheden forelå.

I Trap står Hans Ulrik som Landinspekteur, Kammerraad og ejer af
Rugstedgaard, han skal være død 1844, men intet om den tredie bestilling.
Mon ikke de kender ham på det lokalhistoriske arkiv?
Flemming.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-01-03 13:07

> Hvad står der efter Kammerraad, Landinspecteur og Ti??

Hvad står der efter Kammerraad, Landinspecteur og Ti??

Tiendecontrolleur?

"Tiende" var som bekendt en afgift.
"-controlleur" er lidt et gæt, men det begynder ihvertfald med "con..."
Der er jo desværre sjusket lidt med ordets afslutning.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 03-01-03 22:18

Jeg tror der står Tiendecom.,
i betydningen tiendecommissair.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Per Agerbæk

Dato : 03-01-03 22:21

Tak for hjælpen.

Det er lidt problematisk at man ikke har alle disse stillingsbetegnelser som
paratviden, når man starter på at taste folketællinger. Men det kommer vel
med tiden.

mvh Maj-Britt og Per