Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G1 Billeder om aftenen indedørs
Fra : Los Lobotomys

Dato : 01-01-03 19:44

Hej alle og godt nytår.

Jeg som den evige nybegynder er tilbage igen igen. Julen og nytåret har
drillet mig videre med min aftenfotografering inden for hjemmets fire vægge.
Jeg insistere på at udnytte mit Canon G1 så meget så muligt og har derfor
forsøgt mig med RAW fotografering til den store guldmedalje dog uden rigtig
held.
Auto knappen kan altid redde en men mange af de auto billeder er kolde
grundet blitzen er så voldsom. Jeg har forsøgt mig med alle mulige
indstillinger men evner ganske enkelt ikke pt at ramme det hyggelig aften
lys i billederne. Hygge er måske så meget sagt da jeg primært har halogen
belysning suppleret med mange sterinlys.

Kunne i komme med lidt indstillingsforsalg til mig så jeg ligesom har et
sted at starte fra nul af igen igen igen
Jeg bruger primært M og lidt P setting og i RAW. Hvad så med lukketid iso
m.m.

Flere vil måske forslå andet en RAW hvorfor ? Den dybde man får i RAW
billeder er ganske enkelt enestående set med mine nybegynder øjne.

Med håb om hjælp

Mvh René

Fra : Peter

Dato : 01-01-03 20:27

Hej
Sådan et har jeg også (G1) og har prøvet mig frem for at tage så
realistiske billeder som muligt altså rent farve/belysnings- mæssigt.

Du kan prøve denne indstilling til et aften-stuebillede, evt med stearinlys

ISO = Auto
stil den så på AV mode og sæt blænden til 3.2
Slå blitzt fra,
Du får så en lukketidtid på 2-3 sek. afhænging af lyset selvfølgelig,

Jeg prøvede også at gi den lys fra et videocam-lys, og det blev rigtig godt.

Men med blitz bliver billedet for lyst til at være et stuebillede om
aftenen.

OG den skal stå på stativ,
hvis der er mennesker der rører på sig bliver
de utydelige.

Jeg prøver eller alt mulig andet med det herlige kamera:
Har lavet et "atelier", med noget blåt nervøst velour som baggrund,
her har jeg så lidt problemer med hvidbalancen tror jeg, der er ikke
altid at farven bliver korrekt, men mere over i det røde

Hører gerne mere om dine erfaringer....
Peter
superfreak@email.,dk

Fra : Los Lobotomys

Dato : 01-01-03 21:50

Hej Peter

Tak for dit indlæg du har vist kommet med dine settings før. Jeg er dog ikke
så vild med at folk ikke må bevæge sig under optagelserne. Findes der ikke
andre løsninger ?

mvh René

Fra : Alex W

Dato : 01-01-03 22:16

Jeg er dog ikke
> så vild med at folk ikke må bevæge sig under optagelserne. Findes der ikke
> andre løsninger ?

Hej René

Du kan snyde dit kamera ved at dæmpe blitzen enten via elektronikken, eller
ved at sætte et mellemlægspapir på blitzen, så får du samtidigt et blødere
lys .. eller at bøje blitzlyset af, så lyset går opad...

Prøv dig frem og kig på resultatet ..

/Alex

Fra : Los Lobotomys

Dato : 02-01-03 00:04

Hej Alex

Det var da en mulighed der kunne bruges det vil jeg teste. Jeg håber forsat
andre vil komme med deres besyv

Mvh René

Fra : Tom Christensen

Dato : 02-01-03 02:06

> [...]
> ved at sætte et mellemlægspapir på blitzen, så får du samtidigt et blødere
> lys .. eller at bøje blitzlyset af, så lyset går opad...

Kan man elektronisk regulere lysstyrken på et G1?
Jeg har netop købt et G1 og vil også gerne have mulighed for lidt mindre
"power" på blitzbillederne
en gang imellem..

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : popeye

Dato : 05-01-03 18:55

> Kan man elektronisk regulere lysstyrken på et G1?
> Jeg har netop købt et G1 og vil også gerne have mulighed for lidt mindre
> "power" på blitzbillederne
> en gang imellem..

Man kan da justere på styrken af blitzen på G1éren.
På midterste knap med de fire symboler ved lcd'en er der mulighed får at justere styrken fra minus 2 til plus 2.
Hvis situationen tillader det kan man jo prøve forskellige trin. Generelt kører jeg med min blitz på -1, men G1'eren er ikke
god med den indbyggede blitz.
Køb en ekstern blitz!

POP

Fra : Peter

Dato : 05-01-03 19:37

"popeye" <popeye@mailnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis situationen tillader det kan man jo prøve forskellige trin. Generelt
kører jeg med min blitz på -1, men G1'eren er ikke

Jeg har erfaringer med at billedet stadig er for hvidt
og unaturligt med den indb. blitzt. selv ved dæmpningsindstillingen.

Dæmper denne indstilling blitzen eller kompenserer den bare
lystyrken på CCD'en ?
Jeg synes ikke jeg kan se forskel på lyset fra blitzen,
men selvfølgelig på billedet.

En billig løsning og egentlig også ganske god
er at købe et ext. videocam lys + et batteri
Det giver et meget blødt lys i forhold til en blitz.
Virker godt til indendørsbilleder.
Og du kan se på LCD'en sådan ca. hvordan billedet kommer til at se ud.