totalforvirring..
Fra : eli

Dato : 01-01-03 16:27

Hej gruppe..

Jeg sidder med en 700@866 duron på et soltek sl75kav.
Overvejer en ny cpu, men har ikke fulgt med i et års tid.
Mit spørgsmål er således..
Forskellen på cpu´erne.
Thouroughbred - Palomino - XP osv.
Hvad pokker er forskellen. Min pc bliver udelukkende brugt til spil, Og det
skal være den bedste ydelse kontra pris. Hvad skal man gå efter??
Jeg har updatet mb til q11 og det er en rev.f1.
Og forresten, er cpuen stadig låst når man køber, og kan man i hele taget
oc´e en ny cpu på et så aldrende bundkort..

mvh
dan
eli@popme.dk

Fra : Martin K

Dato : 01-01-03 19:23

eli wrote:
> Jeg sidder med en 700@866 duron på et soltek sl75kav.
> Overvejer en ny cpu, men har ikke fulgt med i et års tid.
> [...]

Palomino kaldes og XP CPU'er. de er baseret på 0,18 Mikron, men T-bred'er er
baseret på 0,13 Mikron. Dette skulle være den eneste forskel, men
T-Bred'erne bliver ikke så varme og frekvensen kan skrues i vejret...

> Hvad pokker er forskellen. Min pc bliver udelukkende brugt til spil,
> Og det skal være den bedste ydelse kontra pris. Hvad skal man gå
> efter?? Jeg har updatet mb til q11 og det er en rev.f1.

Jeg ved ikke hvad dit board kan klare, men jeg ville gå efter en Palomino
1900+ eller 2000+, de koster vidst ikke så meget...

> Og forresten, er cpuen stadig låst når man køber, og kan man i hele

Ja det er den!

> taget oc´e en ny cpu på et så aldrende bundkort..

Jeg er bestemt imod OC, så her kan jeg nok ikke hjælpe...

--
Martin K

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-01-03 01:41

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er bestemt imod OC, så her kan jeg nok ikke hjælpe...

?!?!? Hvorfor, er det på grund af moralske skrupler? Eller er det bare ikke
noget for dig?

/Jacob

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 02-01-03 13:31

Jacob Andersen wrote:

> ?!?!? Hvorfor, er det på grund af moralske skrupler? Eller er det bare
> ikke noget for dig?

I mit tilfælde er det fordi det ikke er noget for mig. Jeg kan virkelig ikke
se grunden til at overclocke, men det er nok også fordi jeg ikke synes at
500 point i 3DMark er værd at gå efter

--
Martin L. Johansen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 03-01-03 02:13

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> se grunden til at overclocke, men det er nok også fordi jeg ikke synes at

Nej nu om dage er det vist mere en hobby man har for sjov og ikke så meget
for rent faktisk at få den ekstra ydelse.

/Jacob

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 03-01-03 02:28

Jacob Andersen wrote:

> Nej nu om dage er det vist mere en hobby man har for sjov og ikke så meget
> for rent faktisk at få den ekstra ydelse.

Betyder kvalitet ikke noget? Hvis jeg fx. bruger den nyeste Detonator, så
bliver mit skærmbillede en anelse utydeligt. Ikke noget man lige ser ved
første øjekast, men allerede efter 15 min. bliver mine øjne meget
trætte/tørre. Hvis jeg derimod bruger MSI's egne driver, så er alt fryd og
gammen.

Så er det jeg mener at 500 point slet ikke er værd at gå efter, og de 10
frames man hiver ekstra oven i de 150 man har i forvejen.... tja, man kan
nok godt undvære det.

--
Martin L. Johansen

Fra : JAM

Dato : 03-01-03 13:58

> Så er det jeg mener at 500 point slet ikke er værd at gå efter, og de
> 10 frames man hiver ekstra oven i de 150 man har i forvejen.... tja,
> man kan nok godt undvære det.

Det er klart du ikke får meget ud af en 3D test hvis du overclocker din CPU,
men hvis du laver meget CPU intensive opgaver f.eks DivX, får du fuld valuta
ud af at overclocke.

Mvh
Jakob

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 03-01-03 17:16

JAM wrote:

> Det er klart du ikke får meget ud af en 3D test hvis du overclocker din
> CPU, men hvis du laver meget CPU intensive opgaver f.eks DivX, får du fuld
> valuta ud af at overclocke.

Jep, men hvor mange af de gamers som sværger til 3DMark-religionen gør det?

--
Martin L. Johansen

Fra : JAM

Dato : 03-01-03 22:09

> Jep, men hvor mange af de gamers som sværger til 3DMark-religionen
> gør det?

Øhh, den fangede jeg ikke. Mener du at hvis man spiller så overclocker man
ikke eller hvad ?.

mvh
Jakob

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-01-03 01:14

JAM wrote:

> Øhh, den fangede jeg ikke. Mener du at hvis man spiller så overclocker man
> ikke eller hvad ?.

Nej, det jeg mener er, at du siger at man kan vinde ved at overclocke når
man ripper film m.m. og skal komprimere dem. Det siger jeg "korrekt" til,
og tilføjer: "Hvor mange gamers gør det?" Jeg mener, det går jo
udelukkende efter de sidste 500 point og 10 fps som de ikke kan bruge og
det må de jo selvfølgelig selv om, jeg synes bare det er åndsvagt.

Hvis man virkelig kan bruge den ekstra power i fx. det som du nævner, så er
det jo fint.

--
Martin L. Johansen

Fra : Martin K

Dato : 04-01-03 12:14

> ?!?!? Hvorfor, er det på grund af moralske skrupler? Eller er det
> bare ikke noget for dig?

Både og. Jeg gider ikke bruge tid på det. Min maskine skal bare være stabil.
Skal den være hurtigere må jeg jo bare købe noget nyt isenkræm og smide
efter den. Jeg har ikke lyst til at stå med en maskine der måske bliver
ustabil eller er brændt af. Derfor er det ikke noget for mig...

--
Martin K

Fra : o&u

Dato : 02-01-03 16:36

On Wed, 1 Jan 2003 16:26:47 +0100, "eli" <eli@popme.dk> wrote:

> [...]
>Og forresten, er cpuen stadig låst når man køber, og kan man i hele taget
>oc´e en ny cpu på et så aldrende bundkort..

Når du har version f1 og bios q11, så står der jo for q11 på soltek
site at du kan køre 2400+ og 2600+

http://www.soltek.de/English/home/01.htm

Så skal bundkortet stå i en auto opsætning eller hvis du kører med
jumper opsætning, skal du vide, hvordan multiplier remappes.

13x : 5x
13.5x : 5.5x
14x: 6x
14.5x: 6.5x
15x: 7x (2400+)
15.5x: 7.5x (2600+)
osv.
Der er noget med en jumper på 75kav du skal flytte for at få fsb 133.

Det er jo 133 du skal gange multiplier med. 15x133,33=2000 MHz.

For 2600+ skal du undgå den fsb333 cpu udgave der findes. Du skal have
fsb266 udgaven (2x133=266).
Om du kan overclocke ? Det skal ske ved at hæve fsb op over 133. Så
det afhænger mest af, hvor gode dine ram er. Nogle hurtige ram kan
køre fsb 150. Det er da 13 %. Men det piner måske harddisk lidt
rigeligt. Bedre at blive under 146. For multiplier er låst, hvis du
ikke køber en oplåst cpu hos waterheads.dk

John

Fra : eli

Dato : 03-01-03 00:04

> [...]
>
> Så skal bundkortet stå i en auto opsætning eller hvis du kører med
> jumper opsætning, skal du vide, hvordan multiplier remappes.

Først, tak for svarene..
Remappe? hvad mener du med det. Det blir styret ved hjælp af switches.
Hvor´n skifter man så de går det stykke højere end 12.5.
Jeg kører i forvejen 133 * 6,5 på en 700 mhz. Så piner man heller ikke pci
porten.

mvh
dan
eli@popme.dk

Fra : o&u

Dato : 03-01-03 09:15

On Fri, 3 Jan 2003 00:04:25 +0100, "eli" <eli@popme.dk> wrote:

> [...]
>Hvor´n skifter man så de går det stykke højere end 12.5.
>Jeg kører i forvejen 133 * 6,5 på en 700 mhz. Så piner man heller ikke pci

De hurtige cpu'er skal nok finde ud af det, hvis du stiller multiplier
efter den tabel jeg har givet.
Den er jo netop til over 12.5x.

For at få 15x skal du indstille 7x, f.eks.

Din duron 700 har ikke indbygget noget remapping, så den tager 6.5x
meget bogstaveligt.

Remapping er ikke noget nyt. Man har det med k6-2 med 2x/6x og med
Intel 233 mmx med 1.5x/3.5x.

Så skulle jeg måske have skrevet det med skråstreger istedetfor.

John