Fiskedødens dagbog
Fra : Nette

Dato : 01-01-03 12:53

God morgen alle sammen, rigtig godt nytår, håber i kom godt ind i det

Det gjorde jeg IKKE. Lige et kvarter i midnat opdagede en opmærksom gæst, at
mine tre rødnæser og min ene barber var mere eller mindre hvidspættet med
bittesmå hvide "taglknopper" som mest af alt ligner den svamp, som en skinke
kan få, hvis den ligger for længe i køleskabet. Bittesmå ru prikker, der
sidder overalt på fiskene.
Jeg var skrækslagen og i vildrede. Skulle jeg aflive dem alle eller havde de
ingen smerter? De opførte sig helt som de plejer. Vi blev enige om, at så
længe de ikke så ud til at have smerter, og svømmede rundt og legede, som de
plejede, så skete der nok ikke noget ved at slå koldt vand i blodet og vente
til i dag, for at hører jer herinde.

Så her til morgen, var to af rødnæserne døde.
Hvad skal jeg gøre? Jeg går ud fra, at det er svamp de har fået?
Skal jeg vente til i morgen, hvor jeg kan komme i dyreforretningen og købe
et eller andet, som forhåbentligt kan hjælpe, eller skal jeg aflive de
resterende fisk ( en rødnæse, en barber, en malle og to af de der sorte
fisk, hvor det kun er de to førstnævnte der pt. er smittet).
De fisk jeg trak døde op lige før jul, havde IKKE de der hvide pletter på
sig, men jeg forestiller mig, at det måske kunne være optakten til det, der
har gjort det.
Hvad ved jeg, ...
Er der nogen gode og dyrevenlige forslag?

Nette

Fra : Madsen

Dato : 01-01-03 13:07

Nette skrev:

> Så her til morgen, var to af rødnæserne døde.
> Hvad skal jeg gøre? Jeg går ud fra, at det er svamp de har fået?

Det er med næsten 100 % sikkerhed fiskedræber eller Ichthyopthirius
multifilis som det hedder på latin.

> [...]
> jeg aflive de resterende fisk ( en rødnæse, en barber, en malle og
> to af de der sorte fisk, hvor det kun er de to førstnævnte der pt.

Jeg ville ikke begynde at aflive noget som helst, men i stedet
skynde mig at få købt noget Faunamor, eller hvad det nu hedder i
dag, lige så snart dyreforretningen åbner så du kan få behandlingen
sat igang. Hvis det ikke bliver behandlet, så bliver alle dine fisk
smittet, men du kan sagtens helbrede hele flokken hvis du får sat en
behandling i gang så hurtigt som muligt.

Madsen.

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 13:27

"Madsen"wrote in message news:Xns92F6856B11127.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> Det er med næsten 100 % sikkerhed fiskedræber eller Ichthyopthirius
> multifilis som det hedder på latin.

Ja, som jeg også lige har skrevet til Torben, som smed et link ind til et
billede, så er jeg 200% sikker på det er det.

> [...]
> smittet, men du kan sagtens helbrede hele flokken hvis du får sat en
> behandling i gang så hurtigt som muligt.

Jeg venter nu til de åbner i morgen*B*....Og håber de resterede fisk klarer
det så længe.
Men SÅ er jeg også styrtet afsted.

Mange tak skal i have begge to, for jeres hurtige hjælp.

Nette
..

Fra : Madsen

Dato : 01-01-03 13:34

Nette skrev:

> Ja, som jeg også lige har skrevet til Torben, som smed et link ind
> til et billede, så er jeg 200% sikker på det er det.

Fiskedræber kan godt forveksles med forkølelsespletter, men i 9 ud
af 10 tilfælde er det fiskedræber der er tale om. Forkølelsespletter
er mindre end de pletter som kommer af fiskedræberen.

Prøv evt. at kigge her:
<http://www.akvariebladet.dk/Galleri/Sygdom/Pletter.html>

Jeg stor stadig at det er fiskedræber, men nævner det blot til
orientering. :)

Madsen.

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 14:49

"Madsen"wrote in message news:Xns92F68A0D4E639.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> af 10 tilfælde er det fiskedræber der er tale om. Forkølelsespletter
> er mindre end de pletter som kommer af fiskedræberen.

ÆV! Ja, nu er jeg da allerede i tvivl igen:.-(
De rødnæser, der havde det, havde det tætsiddende over det hele og den der
har det endnu, har det på ryggen og under bugen. Barberen har kun et par
prikker på selve kroppen og på spidsen af halefinerne.
Men jeg har svært ved at bedømme om pletterne tilhører de mindste eller dem
der er større.

> Jeg stor stadig at det er fiskedræber, men nævner det blot til
> orientering. :)

Mange tak skal du have.
Bygger du din tro på andet end at det i 9 ud af 10 tilfælde ER fiskedræber?

Nøøøj, hvor gad jeg godt have en nabo ligesom, som havde vildt meget
forstand på den slags*G*
Men jeg er da i det mindste stadig glad for, at jeg kan HELBREDE det og få
nye fisk, uden at jeg skal være vildt nervøs for. at de dør med det samme.
Spørgsmålet er så bare, hvad jeg skal helbrede med

Nette

Fra : Madsen

Dato : 01-01-03 15:12

Nette skrev:

> Bygger du din tro på andet end at det i 9 ud af 10 tilfælde ER
> fiskedræber?

Næ egentlig ikke. Jeg bygger det på at jeg, i de ca. 20 år hvor jeg
har haft akvariefisk, endnu ikke har oplevet hvide pletter som ikke
kunne helbredes med medicin som var beregnet til at helbrede
Ichthyopthirius multifilis med. Forkølelsespletter har jeg set en
enkelt gang hos en kammerat og det kom nogle dage efter at han havde
skiftet det meste af vandet ud med noget meget koldere vand.
Det lignede nærmest puddersukker med en ikke helt hvid, men nærmere
gullig farve som fiskens finner var blevet dyppet i. Ichthyopthirius-
pletter er som regel helt hvide og pletterne er sjældent lige store,
men nærmere i forskellig størrelse som på det billede Torben Mathiassen
sendte.

Når du samtidig nævner at du købte nye fisk før jul engang, så vil
jeg næsten vædde på at fiskedræberen er kommet ind den vej.

Sidste gang jeg fik Ichthyopthirius multifilis ind i akvariet var
for nogle år siden, hvor jeg i forvejen havde 5 pragtsmerlinger som
jeg lukkede 40 nyindkøbte neonfisk ned til. (Tetra'er og smerlinger
er nogle af de første fisk man kan se Ichthyopthirius med det blotte
øje på). Desværre havde jeg ikke studeret neonfiskene grundigt nok
inden jeg købte dem og karantæne-akvariet har jeg aldrig brugt,
selvom jeg godt ved at det er det sikreste.

Pragtsmerlingerne var mindst lige så angrebet som på Torbens billede
før jeg fik sat en behandling i gang med Faunamor, men jeg mistede
ikke en eneste fisk til sygdommen.

Madsen.

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 15:33

"Madsen" wrote in message news:Xns92F69A8F1A06D.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> har haft akvariefisk, endnu ikke har oplevet hvide pletter som ikke
> kunne helbredes med medicin som var beregnet til at helbrede

Ok

>Forkølelsespletter har jeg set en
> enkelt gang hos en kammerat og det kom nogle dage efter at han havde
> skiftet det meste af vandet ud med noget meget koldere vand.

Huh...Jeg smed ca. 4 liter koldt ( direkte fra den kolde hane, som er meget
kold i disse dage)vand i akvariet ( 54 ltr) i går eftermiddags, og det var
først henved midnat vi opdagede knopperne...???? ( Godt jeg ikke er dyrlæge
og kan stilles til ansvar for diagnosen).

> [...]
> pletter er som regel helt hvide og pletterne er sjældent lige store,
> men nærmere i forskellig størrelse som på det billede Torben Mathiassen

Ok, de er ikke spor gule, de er h e l t hvide. Jeg kan ikke rigtig se, om
der er størrelsesforskel, i så fald er den meget lille.

> Når du samtidig nævner at du købte nye fisk før jul engang, så vil
> jeg næsten vædde på at fiskedræberen er kommet ind den vej.

Ja, det tror jeg også, og jeg vil rette henvendelse til forretningen i
morgen tidlig. Jeg ved godt, de ikke vil erstatte noget, men jeg synes de
bør vide, hvad "de" er skyld i, men måske har de selv opdaget det.

> Sidste gang jeg fik Ichthyopthirius multifilis ind i akvariet var
> for nogle år siden, hvor jeg i forvejen havde 5 pragtsmerlinger som
> jeg lukkede 40 nyindkøbte neonfisk ned til.

Iiih, jeg håber også engang at få så stort et akvarium, at jeg har plads til
fem pragtsmerlinge, de er utrolig smukke.

>(Tetra'er og smerlinger
> er nogle af de første fisk man kan se Ichthyopthirius med det blotte
> øje på).

Rødnæserne er jo tetraer og barberen er en Siam, som ligner pragtsmerlingen
på farven.
På de ca. 12 stk plattyer, barbere, en sort ( hvor navnet kniber, selv om
jeg hører det igen og igen), der døde to - tre dage efter jeg havde fået nye
fisk, kunne jeg intet se. Men jeg kunne også læse, at det ser meget værre ud
anden gang det bryder ud, end første gang.

> Pragtsmerlingerne var mindst lige så angrebet som på Torbens billede
> før jeg fik sat en behandling i gang med Faunamor, men jeg mistede
> ikke en eneste fisk til sygdommen.

Ok, de der døde i nat, så endnu værre ud, men de resterende ser ikke helt så
slemme ud endnu. Jeg venter og håber på det bedste i morgen.

Mange tak

Nette

Fra : Madsen

Dato : 01-01-03 16:12

Nette skrev:

> Jeg smed ca. 4 liter koldt ( direkte fra den kolde hane, som er
> meget kold i disse dage)vand i akvariet ( 54 ltr) i går
> eftermiddags, og det var først henved midnat vi opdagede
> knopperne...????

4 liter koldt vand i et 54 ltr med 24-25° vand, resulterer ikke i
det helt vilde temperaturfald, tror jeg, men man skal selvfølgelig
passe på med at hælde iskoldt vand direkte nede i et akvarium hvor
fiskene måske står som sild i en tønde (?). Det svarer til at nogen
hældte en spand iskold vand ned ad ryggen på dig. Det ville du nok
også blive forkølet af. :)

> (Godt jeg ikke er dyrlæge og kan stilles til ansvar for
> diagnosen).

Jeg er ikke dyrlæge og vil også nødig stilles til ansvar for hvad
dine fisk fejler.

> Ok, de er ikke spor gule, de er h e l t hvide.

Så er det temmelig sikkert også Ichthyopthirius.

> Jeg kan ikke rigtig se, om der er størrelsesforskel, i så fald er
> den meget lille.

I starten er de nogenlunde lige store, men efterhånden som sygdommen
skrider frem, bliver der større og større forskel på prikkernes
størrelse. (Måske i forbindelse med at nogle af pletterne smelter
sammen).

> Iiih, jeg håber også engang at få så stort et akvarium, at jeg har
> plads til fem pragtsmerlinge, de er utrolig smukke.

Det er en af min favoritfisk som jeg havde i mange år i et 530 ltr.
Jeg har dem dog ikke mere.

> Rødnæserne er jo tetraer og barberen er en Siam, som ligner
> pragtsmerlingen på farven.

På siambarber kan man også ret hurtigt se det.

Madsen.

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 19:59

"Madsen"wrote in message news:Xns92F6A4CA4A27B.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> fiskene måske står som sild i en tønde (?). Det svarer til at nogen
> hældte en spand iskold vand ned ad ryggen på dig. Det ville du nok

Ja da, klart, og jeg plejer også at lade det stå i spanden lidt. men det
skulle gå stærkt i går, der kom gæster

> Jeg er ikke dyrlæge og vil også nødig stilles til ansvar for hvad
> dine fisk fejler.

Jamen det ville jeg da heller aldrig kræve. Hentydede mere til at det måske
var svært at stille den rette diagnose, når sygdommene kan ligne hinanden så
meget, som jeg synes de gør, på de to links, der er postet herinde.

> Så er det temmelig sikkert også Ichthyopthirius.

Ok....

> Det er en af min favoritfisk som jeg havde i mange år i et 530 ltr.
> Jeg har dem dog ikke mere.

Det var faktisk den fisk, der fik mig til at ville have akvarium. Den er
simpelthen smuk...og sjov at se på, når den gemmer sig og leger.

Nette

Fra : Madsen

Dato : 01-01-03 21:08

Nette skrev:

> "Madsen"wrote in message

> Jamen det ville jeg da heller aldrig kræve.

Jeg forstod godt hvad du mente, men glemte desværre en smiley efter
min sætning.

[Pragtsmerling]

> Det var faktisk den fisk, der fik mig til at ville have akvarium.
> Den er simpelthen smuk...og sjov at se på, når den gemmer sig og
> leger.

Enig og så er de ekstra sjove når de har det godt og har masser af
plads at boltre sig på. Mine boede i et Ø40 mm. PVC-rør som var
gravet halvt nede i gruset. Det var skægt at se når de kom frem på
rad og række ved fodringstid. Ofte lagde de bare fremme ved forruden
og dasede, men hvis der var fare på færde, så var PVC-røret det
første de forsvandt ned i.
Desværre havde de en forkærlighed for Tropheus-unger hvilket var
årsagen til at jeg solgte dem til sidst.

Madsen.

Fra : Claus Ortvald

Dato : 02-01-03 00:15

> [...]
> første de forsvandt ned i.
> Desværre havde de en forkærlighed for Tropheus-unger hvilket var
> årsagen til at jeg solgte dem til sidst.

jeg har ikke pragt smerlinger men bare nogle almindelige smerlinger i mit
tropheus akva, har tre slags Mwuna bricardi og gul kejser.
Det er kun ca 6-8 mdr gamle så de har ikke fået unger endnu, men de træner
kraftigt, Men jeg havde da ike regnet med at mine smerlinger
ville røre de evt unger der skulle komme, mine er blå\gennemsigtige, med
mørk tegning på halen. ar ialt 10 stk

Fra : Madsen

Dato : 02-01-03 01:45

Claus Ortvald skrev:

> Men jeg havde da ike regnet med at mine smerlinger ville røre de
> evt unger der skulle komme...

Jeg regnede heller ikke med at mine pragtsmerlinger ville røre
ungerne, men forhørte mig lige her i gruppen inden Tropheus-købet
og blev advaret om at de godt kunne finde på at gøre det, hvilket
vedkommende (jeg tror det var Carsten Gall) havde ret i, for det
blev den vilde jagt da det første kuld Tropheus blev lukket ud.
Det fik mig så (modvilligt) til at sælge pragtsmerlingerne.
Tropheus-unger er trods alt for dyre og for flotte til levende
foder. :)

> ...mine er blå\gennemsigtige, med mørk tegning på halen. ar ialt
> 10 stk

Det skal siges at mine pragtsmerlinger var ret store til sidst.
Som sagt havde jeg 5 og de 2 af dem var omkring 10-12 cm. De tre
mindre var vel omkring 6-7 cm. men i samlet flok var de snu som
bare s.... og fik gjort kål på et par Tropheus-unger eller tre
inden jeg fik stoppet festen. Om alle smerlinger er sådan, tør
jeg ikke sige.

Madsen.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-01-03 13:05

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skinke
> kan få, hvis den ligger for længe i køleskabet.

Ja personligt plejer jeg at spise min skinke inden da, så jeg ved ikke helt
hvordan dine fisk ser ud. Men er det nogenlunde sådanne her:

http://www.loaches.com/clown_ick.shtml)?

I så fald er det fiskedræber, jf. tidligere tråd 29/12 og du kan bruge
Faunamor imod det. Det er dog ikke sikkert det virker i så fremskredet et
stadie som det du beskriver.

> Jeg var skrækslagen og i vildrede. Skulle jeg aflive dem alle eller havde
de
> ingen smerter?

Hvordan ser du om en fisk har smerter? Mig bekendt kan de ikke føle smerter.

> [...]
> resterende fisk ( en rødnæse, en barber, en malle og to af de der sorte
> fisk, hvor det kun er de to førstnævnte der pt. er smittet).

Prøv at behandle det og se om ikke du kan kurere de fisk der endnu ikke har
fået hvide pletter.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 13:25

"Torben Mathiassen" wrote in message
> Ja personligt plejer jeg at spise min skinke inden da, så jeg ved ikke
helt
> hvordan dine fisk ser ud. Men er det nogenlunde sådanne her:
>
> http://www.loaches.com/clown_ick.shtml)?

Well, er i huset, bliver der ikke spist meget kød, og jeg kan godt komme til
at glemme, at der er noget i køleskabet. Efter en uge, kan det godt have
sådan nogle hvide prikker på, som godt kan skyldes saltningen.

Men ja, det er PRÆCIS sådan, de ser/så ud....

> I så fald er det fiskedræber, jf. tidligere tråd 29/12 og du kan bruge
> Faunamor imod det. Det er dog ikke sikkert det virker i så fremskredet et
> stadie som det du beskriver.

Aha, en hurtig søgning på nettet på "Faunanor" og "fiskedræber" fortæller
mig, at det er meget fremskreden, og at der godt kan have været mindre
tydelige tegn på fisk tidligere. Tror pokker, jeg mistede så mange fisk lige
før jul. Det MÅ altså være kommet med ind med det vand og de fisk jeg fik
dengang.

> Hvordan ser du om en fisk har smerter? Mig bekendt kan de ikke føle
smerter.

Godt ord igen...De så i hvert fald ikke ud til at vær ebesværet af
prikkerne.

> Prøv at behandle det og se om ikke du kan kurere de fisk der endnu ikke
har
> fået hvide pletter.

Jeg kender desværre ingen akvarieejere her i byen, som jeg lige kunne låne
af. Det kunne ellers have været fedt, men jeg styrter afsted i morgen tidlig
så snart butikken åbner.

Mange tak

Nette
- Som er utrolig glad for ENDELIG at have fundet ud af, hvad massedøden
skyldes.

Fra : Nette

Dato : 03-01-03 19:35

"Nette" wrote in message
> Hvad skal jeg gøre? Jeg går ud fra, at det er svamp de har fået?

Forsættelsen:
I går morges var den 3. og sidste rødnæse død. Jeg var i dyreforretningen,
forklarede dem sagen, og købte noget medicin med hjem.
Her til aften har jeg så for 2. aften i træk hældt blåt vædske i mit
akvarium, og imorgen skal det så have en enkelt gang mere.
Jeg skulle så vente tre dage, skifte vandet som jeg plejer og sætte svamlen
i filteret igen, og så skulle det næsten være klar til at de sidste fire
beboere kan få nye roommades.
Nøøøøj, hvor jeg gælder mig. Det er næsten som at starte helt forfra.

Nette