Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony DSC-F717 - røde øjne
Fra : Zoner

Dato : 01-01-03 12:20

Jeg er meget glad for mit F717 digi-cam, men kan ikke forstå at det giver
røde øjne på næsten alle portrætter Jeg har koblet "Redeye Reduction"
til.

Ekstern blitz i Hot Shoe giver "perfekte billeder" uden røde øjne.

Er det bare sådan med den indbyggede blitz (at den faktisk ikke kan anvendes
til portræt-foto) eller gør jeg noget forkert?

/Ole

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 01-01-03 14:20

Hej

Det er ikke kun dit kamera, men alle kameraer hvor blitz og optik sidder for
tæt.

Det er lyset fra blitzen der reflekteres tilbage, da vinklen mellem optik,
øje og blitz er "for lille".

Når du bruger ekstern blitz, får du netop en større vinkel !

Det kan ofte hjælpe at tænde mere lys i lokalet du fotograferer i. Så
blænder øjnene selv ned, og refleksionerne bliver derfor mindre.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-01-03 22:14

Zoner wrote:

> Er det bare sådan med den indbyggede blitz (at den faktisk ikke kan anvendes
> til portræt-foto) eller gør jeg noget forkert?

Ja, til portrætfoto er den indbyggede blitz ikke nogen god
løsning, læs lidt på flg. FAQ om blitz og røde øjne.

http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Zoner

Dato : 02-01-03 19:48

Tak for de uddybende svar. Jeg må nok hellere ud og investere i en blitz.

Sony viser denne HVL-F1000 sammen med F717. Er der nogen der har erfaring
med denne? Den ser ikke så stor (høj) ud. Er den høj nok til at komme langt
nok fra optikken til ikke også at give røde øjne?

Er der andre gode og ikke så dyre blitz, som kan anvendes til F717?

/Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-01-03 20:09

Zoner wrote:

> Sony viser denne HVL-F1000 sammen med F717. Er der nogen der har erfaring
> med denne? Den ser ikke så stor (høj) ud. Er den høj nok til at komme langt
> nok fra optikken til ikke også at give røde øjne?

Du skal gå efter en løs blitz, der v.h.a. et kabel kan komme
op til 1 meter væk fra kameraet, for så kan du arbejde med
lyslægningen og lave inddirete belysning.

Det er nemlig en dødsynd, at fotografere portrætter med direkte
frontbelysning, billederne kommer jo til at ligne dem politiet
laver til deres forbryderalbum.

Ta' et kik på flg. URL http://niels-ebbesen.net/modelfoto/ -
der har jeg tegnet en pricipskitse til et lille portrætstudie,
som enhver begynder kan opbygge for en beskeden investering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen