Vores gulvtæppe blev vådt..
Fra : Mallo

Dato : 02-01-03 11:34

Tja, det var så Maggies første nytårsaften.. Hun klarede den flot, men
nægtede at gå udenfor for at tisse. Så vores ellers stuerene vovse satte sig
oven på et barns flyverdragt og kom af med urinen!! Ingen skideballer,
ingenting. Det ville simpelthen være synd, for hun vidste godt at hun gjorde
"noget galt".

Der er kommet et par forslag omkring nytårsaften og hvordan man skal opføre
sig omkring hunden. Jeg synes, at rådende er så forskellige. Alle velment,
selvfølgelig, men forslagene her er at man bestemt skal bede hunden lægge
sig og ellers være normal. Det råd som jeg fik inden igår var at evt. lege
med hunden når det hele gik igang. Altså lade somom at det er sjovt, det der
sker udenfor. Så det gjorde vi, men med et delt resultat.
Næste år vil vi så prøve det her. At bede hende lægge sig.. :) Er det den
almene holdning herinde? At være "bestemt" og vise vejen an iforhold til at
være rolig og normal?

Håber, at I alle havde en hyggelig aften.

Mallo

Fra : Gjøl

Dato : 01-01-03 11:56

Mallo wrote:
> Tja, det var så Maggies første nytårsaften.. Hun klarede den flot, men
[snip]

Vores 7 måneders bjørnehund, var bestemt ikke stolt at bragene, som jo
nærmere vi kom mørket steg i antal.
Vi havde tænkt os at gøre følgende, hele tiden bare tale til hende i en
rolig tone, og når hun måtte ud, så valgte vi med vilje de tider der var
mindst skyderi.
En lang tur om eftermiddagen, sørgede for at maven var tømt, en tissetur kl.
18, de fleste spiser vist omkring den tid.
Hele aftenen lå hun under min stol, vi havde skruet lidt op for musikken i
TV, så vi ikke hørte bragene udenfor, men det kan vist ikke snyde en hund,
for hun lå fast under stolen, hvad hun ellers aldrig gør, hun ligger normalt
ved den store terassedør.
Omkring 1:30 var det stilnet af så meget at vi kunne få tisset helt færdigt,
uden at skulle prøve at løbe ind igen, hun sov resten af natten, og hun/vi
havde meget travlt imorges for nu kunne vi rigtig være den store bjørnehund
igen, som næsten ikke er bange for noget ;C)
Godt Nytår til alle

Fra : Annika Pedersen

Dato : 01-01-03 12:19

> Tja, det var så Maggies første nytårsaften.. Hun klarede den flot,
> men
[snip]

Chili som er 9mdr er mere eller mindre ok med brag og lys. Var et par
gange utilfreds (forstyrre hans søvn, hvad bilder de sig ind).
Mht. udenfor var han ikke overstolt, men bestemt heller ikke bange.
For tiden mener han generelt at det er for koldt at tisse udenfor, så der
er i forvejen lidt tvang, men ingen våde pletter pga. fyrværkeri.

Lidt over 12 sad han endda og så ud over Herning sammen med os. Studerede
lysene og lyttede efter lydene. Eneste tidspunkt han blev lidt "utryg"
var da de fyrede af i nærheden af vores dør, og dermed kom der
"bankelyde" mente han.

Så alt i alt - her var vi heldige :)

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : BN

Dato : 01-01-03 13:26

"Mallo" <a@b.cd> wrote in message
> [...]
> almene holdning herinde? At være "bestemt" og vise vejen an iforhold til

Hejsa Mallo

Godt Nytår!
Det er meget fint at være bestemt engang imellem, men hvis hunden er bange
og utryg, synes jeg personligt ikke, at man skal være bestemt overfor
hunden. Hunden kan nemt komme til at opfatte det, som om hunden gør noget
galt, og det er jo ikke med hundens gode vilje at hun er bange.
Jeg kender andre hundeejere, som har bange hunde nytårsaften. De lader
hunden gå rundt, hvis det blev for voldsomt snakkede de med hunden og
ektiverede den med godbidder-leg mv. Det værste man kan gøre, er faktisk at
tale med ynk i stemmen og sige nåhh... hele tiden. Ved at være som man
plejer, er altid godt.
Man skal også huske på, at hunden kan mærke om vi mennesker er bange. Jeg
har et godt eksempel:
Mine bedsteforældres hund, var skrækslagen for tordenvejr. Hvis den var
alene hjemme, kradsede den voldsomt på dørene og ellers, så krøb han rundt
inde i huset. Vi troede, at det var fordi, da han var lille, sad vi udenfor,
da der pludseligt kom et ordentligt brag, og vi alle røg ind i huset!
Min Morfar døde desværre for et par år siden, da var hunden ca. 8-9 år. Det
blev tordenvejr, og han var ikke længere bange... ! Min Mormor havde ikke
tænkt over, at min Morfar ikke brød sig om tordenvejr, mne kunne konkludere
at Emil ikke længere var bange for bragene .

Alt i alt, så mærker hunden vores følelser. Sandra kan også mærke på os, om
vi er friske nok til en voldsom marktur, eller om det er putte-putte i
sofaen :---)

Hilsen BN

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-01-03 18:14

Hvad med at vænne hunden til høje lyde! ..som man gør med en jagthund.
Da vi fik vores labrador hvalp startede jeg med det samme at "larme", når
hunden skulle spise slog jeg på madskålen for at vænne ham til den høje lyd.
Når vi gik tur smed jeg med knaldperler for derefter at gå over til
hundepropper og senere rigtig skud med et hagl gevær.
I starten var han lidt overrasket over den høje lyd men blev hurtig
fortrolig med det da jeg roste ham hver gang der var en høj lyd.
Nu ved jeg godt at det ikke er alle hunde ejere der går på jagt og har
mulighed for at "skyde" men der findes rigtig mange flugtskyde baner hvor
man kan tage sin hund med hen og gå en tur i baggrunden.
Denne nytårs aften er den 2 for vores hunds vedkommende og han er rent
faktisk bedøvende ligeglad, han bliver lidtglad i starten for han tror han
skal "på arbejde" i forbindelse med skud.

Mvh og godt nytår

Martin Sørensen
www.danhunters.dk
www.zooline.dk
www.reefers.dk

Fra : Therese

Dato : 03-01-03 13:21

Som jeg har skrevet i en anden tråd:

Vores hvalp blev præget fra kennelens side med hundeprop-pistoler, da de var
helt små, og vi har ingen problemer haft overhovedet med fyrværkeri, bortset
fra en rørbombe, der rystede hele huset. Da gøede han helt vildt, for han
skulle jo passe på mor .
Jeg mener, man skulle prøve at træne hunden stille og roligt i løbet af
hvalpetiden med fyrværkeri, og så se, hvad der sker.

Mange hilsner
Therese

Fra : Iben Holst

Dato : 03-01-03 08:03

> [...]
> almene holdning herinde? At være "bestemt" og vise vejen an iforhold til

Det er vores holdning i hvert fald!
Vi giver vores hund beroligende piller hvert nytår, men det er heldigvis
ikke så mange den skal have mere, for at kunne holde det ud. Det hjælper
absolut intet at forsøge at aflede dens opmærksomhed med leg, men til
gengæld finder den ret hurtigt ro, når vi har kommanderet den til at dække
sig et af de steder den normalvis ligger.

Iben

Fra : Mallo

Dato : 04-01-03 09:12

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gengæld finder den ret hurtigt ro, når vi har kommanderet den til at dække
> sig et af de steder den normalvis ligger.

Hej Iben :)

Gode råd får man aldrig nok af, og ovenstående er taget til os. Vi har også
en genbo der går på jagt, og han har faktisk tilbudt at tage hende med.. Men
man skal jo starte i det små.
Det med pillerne vil jeg give dig ret i. Det er ikke særlig fedt at skulle
dope sin hund, men det kan jo være nødvendigt..
Vi starter op med at få hende til at lægge sig, hvis der bliver noget. Vise
hende på den måde, at der intet er at være bange for. Så tar vi den derfra
;)

Mallo