Skærme
Fijala 3554
Gammel skærm - ny Linux
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 01-01-03 09:46

Jeg har nyligt installeret Linux RH7 på en 166Mhz, 32MB, 1.8GB HDD. Alt er
næsten perfekt.

Men skærmen driller. Nogle af Linux' vinduer er for store således at jeg
skal TAB'e mig frem til de knapper (OK, HJÆLP, ACCEPT osv) der altid ligger
neden under skærmen.

Skærmen er 14" Philips - på bagsiden siger labelen 3CM9609/00T eller
TY089214 104415 (det siger ikke mig noget). Skærmkortet er S3 Trio64V2 -
DX/GX (775/785). Ved installationen blev skærmen defineret som SVGA
640*480*16.

Jeg har kigget hos S3 - ingen drivere og slet ikke til Linux. Ligeledes hos
Philips, men der går jeg død i fjernsynsoversigter osv.

So, er der nogen der har ideer der kan hjælpe mig videre. Æhem - jeg er på
efterløn, så ny HW er ude af betragtning.

Hilsen og godt Nytår
Vagn Kofoed

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-01-03 06:02

Vagn Kofoed wrote:
> [...]
> skal TAB'e mig frem til de knapper (OK, HJÆLP, ACCEPT osv) der altid ligger

Det er ikke et skærmproblem, det er din X11 konfigurationsfil som skal
redigeres lidt.
Den farvedybde som du bruger, har en for stor opløsning i forhold til
hvor stor skærmen må bruge.
Derfor bruger X11 en virtuel skærm som rækker udenfor den fysiske skærm.
Find den linie i konfig filen, hvor den farvedybde står.
Lige under den er der en række opløsninger nævnt.

Den højeste opløsning for den farvedybde du bruger skal være den
opløsning du kører skærmen i.
De højere opløsninger skal slettes.

Fra : Martin Lund Kristian~

Dato : 02-01-03 18:25

prøv at vælge en standard 800x600-skærm... måske kan den klare det!

--
Martin Lund Krisitiansen