Hvordan?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 00:47

Hej

Jeg har et lille spørgsmål til experterne...

Jeg har nemlig gjort den lille opdagelse at:

Jeg har en kasse Pepsi max sodavand stående udenfor i kulden... Det er jo
omkring 10 minus

Når jeg så tager en sodavand indendøre.. Så ser den ud til at den
overhovedet ikke er froset.. Selvom man kigger grundigt efter op mod en
lampe e.l.. Så kan man se sodanvanden flyde frem og tilbage i flasken.....

Når jeg så åbner kapslen... Sker der noget mystisk... Sodavanden bliver
lynhurtigt til krystalliseret is-sodanvand Det bliver hvidligt, og man kan
se det starte i toppen af kapslen, go det breder sig til bunden i løbet af
5-10 sekunder....

hvordan kan dette lade sig gøre?

Og så GODT Nytår til jer alle

Fra : JannieogJens

Dato : 01-01-03 01:00

> [...]
> se det starte i toppen af kapslen, go det breder sig til bunden i løbet af

Det er fordi, sodavanden er under tryk, indtil du åbner den. Og væske der
ikke har plads til at udvide sig, kan komme under frysepungktet, uden at det
fryser, men det er kun til en hvis grænse, lader du dem stå til i morgen
tidligt, er der nok flere af flaskerne, der er sprunget.

Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 01:24

"JannieogJens" <jannieogjens@fjernhansen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> fryser, men det er kun til en hvis grænse, lader du dem stå til i morgen
> tidligt, er der nok flere af flaskerne, der er sprunget.

Okay det lyder jo fornuftigt

Der er nu heller ikke noget som Glasflasker... De kan da holde trykket....
Jeg har flere gange oplevet med plastikflasker at de har mistet trykket...
jeg har enddag fået svar tilbage fra Faxe brygerierne, at de havde tabt
pusten, da flasken var slidt, og kulsyren var trukket ud af flasken.

Fra : LR

Dato : 01-01-03 14:46

> [...]
> fryser, men det er kun til en hvis grænse, lader du dem stå til i morgen
> tidligt, er der nok flere af flaskerne, der er sprunget.

Godt bud. Men hvorfor fryser sodavand så nogle gange, og nogle gange
forbliver flydende? Hvis det var trykket, burde en sodavand aldrig, i nogen
tilfælde fryse - med mindre faktorer som flaskens materiale (eftergivende
plast eller hårdt glas) eller vandstanden, og dermed komprimerbar
luftmængde, også spiller ind. Jeg har kun set fænomenet med de små
0,25-liter glasflasker.

En anden ide er, at sodavanden bare er underafkølet, og der skal en
forstyrrelse til for at fryse det, samt "urenheder" som det kan fortættes
om. Kulsyren (carbonsyre - til "korrekturlæserne", der altid findes nogen
af) frembringer så begge dele, når flasken åbnes.

Hvis man så er rigtig fysiker, går man igang med at udtænke en række forsøg,
der kan opklare det :)

Frys en sodavand med et lille hul i kapslen, og en sodavand med lidt
sand/jord/snavs i bunden, brug glas/plast og flasker i forskellige
størrelser, så man kan se om frysehastigheden også spiller ind.

Lasse

Fra : LR

Dato : 01-01-03 14:57

Hmm - man skal nok også kikke på selve flasken under fryseprocessen.

På samtlige flasker der fryser, trykkes proppen af. Men springer proppen af
før eller efter vandet fryser. Fryser flaskerne, fordi trykket daler fordi
kapslen er lidt utæt under højt tryk, osv.

Lasse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 15:15

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> før eller efter vandet fryser. Fryser flaskerne, fordi trykket daler fordi
> kapslen er lidt utæt under højt tryk, osv.

På den kasse Pepsi jeg havde stående udenfor... gik 6 ud af 30 falsker
istykker... Men flasken var revnet, propperne sad stadig på flasken...

De andre flasker var stadig ikke froset til is,, de var stadig flydende i
flaskerne.. Dog var der en enkel som var froset, men proppen var
tilsyneladende utæt

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 01-01-03 16:40

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før eller efter vandet fryser. Fryser flaskerne, fordi trykket daler fordi
> kapslen er lidt utæt under højt tryk, osv.

De der ikke fryser er underafkølede. En mindre rystelse kan så sætte
frysningen i gang, d.v.s. få vandmolekylerne til at udkrystalisere til is.
Samme fænomen: underafkøling kan også ses med alm. vand, der henstår uden
rystelser i frost, og andre væsker. Dertil kommer at sukkeret i væsken
sænker frysepunktet i en eller anden grad (jfr. kuldeblandinger og
frostvæske).

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 16:44

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> wrote in message

>Dertil kommer at sukkeret i væsken
> sænker frysepunktet i en eller anden grad (jfr. kuldeblandinger og
> frostvæske).

Der er ikke sukker i mine sodavand... Men kan det ikke være noget med
surhedsgraden af cola´en? Er en cola forresten overvejende base eller syre?

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 01-01-03 18:12

> [...]
>
> Der er ikke sukker i mine sodavand... Men kan det ikke være noget med
> surhedsgraden af cola´en? Er en cola forresten overvejende base eller

Den er overvejende syre (kan ikke huske den aktuelle pH) og ætser
tandemaljen.

M.v.h.
Poul Evald Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-03 19:02

Poul Evald Hansen skrev:

>Den er overvejende syre (kan ikke huske den aktuelle pH) og ætser
>tandemaljen.

Det gælder al sodavand og juice.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-01-03 19:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det gælder al sodavand og juice.

Gælder det ikke *alle* sure produkter, da de jo indeholder syre som kan
angribe tandemaljen..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 02-01-03 11:03

> Gælder det ikke *alle* sure produkter, da de jo indeholder syre som kan
> angribe tandemaljen..?

Er det nu rigtigt? Hvis man drikker flussyre (HF), sker der vel en
ionbytning mellem OH-ioner i emaljen og F-ioner i syren som faktisk
_styrker_ emaljen...? (Hvad der sker med resten af ens hode er en anden
sag!)

-Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-03 11:39

Peter Jørgensen skrev:

>Er det nu rigtigt? Hvis man drikker flussyre (HF), sker der vel en
>ionbytning mellem OH-ioner i emaljen

OH-ioner i emaljen? Kan du uddybe det?

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-01-03 14:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Er flussyre ikke svært ætsende og tillige giftigt...kan man så anbefale at
gurgle mundklaveret i det..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 07-01-03 13:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> OH-ioner i emaljen? Kan du uddybe det?

Iflg. http://mapageweb.umontreal.ca/ellis/dentin.html udgør den kemiske
forbindelse Ca10(PO4)6(OH)2 en vigtig del af tandemaljen.

Jeg mener at den gavnlige effekt af fluor i tandpasta skyldes, at F-ioner
kan substitueres for OH-ioner i Ca10(PO4)6(OH)2, hvorved fremkommer en mere
stabil forbindelse (som vel må hedde Ca10(PO4)6F2).

Deraf flussyre-spørgsmålet, for der er jo også F-ioner i flussyre... (Men
det var nu mest en spøg.)

-Peter

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 02-01-03 00:24

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]

> rystelser i frost, og andre væsker. Dertil kommer at sukkeret i væsken
> sænker frysepunktet i en eller anden grad (jfr. kuldeblandinger og

Jeg er lidt i tvivl når jeg læser din artikel. Er det noget du har
forsøgt eller er det et gæt? Så vidt jeg har forstået er underafkølet
vand ret ustabilt, så man kan bare prøve at ryste en af colaerne og se
om der dannes.

Hvis man søger på google efter supercooled cola finder man en side der
handler om hvorfor en cola kan finde på at fryse i det øjeblik den
bliver åbnet. Det er et lidt andet problem end der der blev snakket om
i denne tråd, men artikleen indeholder en del citater.
http://www.inq7.net/inf/2001/nov/03/text/inf_7-1-p.htm

Er står at at colaflaskerne er i kemisk ligevægt, men at trykket og
concentrationen af sukker og kulsyre sænker fryspunktet. Det kan
forklare at flaskerne fryser efter at der er gået hul på låget fordi
kulsyren bliver til bobler og forsvinder fra flasken. Et citat fra
siden:

However, this reader wrote to Coca-Cola and received this reply from
Elizabeth [equeriesica @na. ko.com]: "Thank you for contacting The
Coca-Cola Company. You may be interested to know that we recommend
our products be consumed between 36 and 38 degrees Farenheit. We do
not monitor the exact freezing temperatures of each of our
products. However, our diet products freeze at a temperature similar
to water. Coca-Cola classic freezes at a slightly lower temperature,
about 30oF. The pressure in an unopened bottle or can will cause the
freezing point to be even lower. All diet beverages will freeze
before their sugar counterparts. Sugars lower the freezing point of
liquids. This means that the temperature must be lower than the
normal freezing point of water before it freezes."

Godt nytår :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : JannieogJens

Dato : 02-01-03 12:37

vrøvl

.. En mindre rystelse kan så sætte
> frysningen i gang,

vrøvl

> Samme fænomen: underafkøling kan også ses med alm. vand, der henstår uden
> rystelser i frost,

det forstår jeg ikke en pind af, så vidt jeg ved så fryser væske da nemmere
hvis det er stillestående end hvis det er i bevægelse. f.eks en vand dråbe
der falder, og bliver til isslag lige idet, at den ligger stille på
fortårvet.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-03 14:00

JannieogJens skrev:

>. En mindre rystelse kan så sætte frysningen i gang,

>vrøvl

Det er nu ikke vrøvl, men den skinbarlige sandhed.

>det forstår jeg ikke en pind af

Korrekt.

>så vidt jeg ved så fryser væske da nemmere
>hvis det er stillestående end hvis det er i bevægelse.

Det er forkert.

>f.eks en vand dråbe der falder, og bliver til isslag lige idet,
>at den ligger stille på fortårvet.

Den bliver til is i samme øjeblik den rammer jorden og altså
bliver rystet. I virkeligheden er den 'stille' imens den falder
på samme måde som astronauter er 'vægtløse' i en bane om jorden.
Hvis du havde ret, ville isslag være umuligt.

--
Bertel

Fra : JannieogJens

Dato : 02-01-03 22:26

> Det er nu ikke vrøvl, men den skinbarlige sandhed.

Det er jeg nu ikke enig i, vi taler her om et fænomen, der er oplevet på
nogle kolaer en kold vinter aften, og ikke et tænkt videnskabeligt forsøg.
Jeg har selv oplevet det et par gange, og min oplevelse er, at du kan ryste
sodavanden, eller i mit tilfælde ølen, nok så meget, uden at den fryser, det
er først når du lætter på kapslen, at der sker noget.

> Korrekt.

Her kan det da godt være, at jeg tager fejl, men jeg tror altså, at hvis
vand kan stå så stille, at det kan komme under frysepungtet uden at fryse,
så må vi være ude i noget teoretisk, for vand der ude i naturen står stille,
fryser før det der er i bevægelse, her tænker jeg f.eks på, at ænderne
holder vandet i bevægelse for at holde en våge fri for is, eller at en å
aldrig fryser, men vandpytten lige ved siden af gør. Om vand der ligger helt
stille kan underafkøles, er meget muligt, men så tror jeg bare ikke, at der
er noget vand, der ligger så stille.
Jeg mener også at 0 grader er vands frysepunkt, jeg har aldrig hørt at det
skal være vand uden rystelser.

> [...]
> på samme måde som astronauter er 'vægtløse' i en bane om jorden.
> Hvis du havde ret, ville isslag være umuligt.

Hvis nedbøren faldte lidt længere genem frost, ville den også være frosen,
når den ramte jorden. Jeg mener ikke, at vanddråberne forbliver flydende,
fordi de ligger stille, men nærmere fordi de ikke kan nå at fryse. Hvordan
skulle havl ellers opstå.

Men lidt ret skal du nu også have. Hvis du i et eksperiment nedkøler vand
meget hurtigt, kan det i en kort periode være underafkølet, og hvis du så i
denne periode ryster det, vil det stivne/fryse. Men det er så her jeg mener
at der er forskel på, om man diskuterer teoretiske eller dagligdags
hændelser.

Jens

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 02-01-03 22:55

JannieogJens skrev :
> [...]
> fryser før det der er i bevægelse, her tænker jeg f.eks på, at ænderne
> holder vandet i bevægelse for at holde en våge fri for is

Hvis man har fuldstændigt rent vand, der er helt i ro, kan det underafkøles
til - 40°C, uden at det fryser til is.
I naturen opstår denne ekstreme situation dog ikke så ofte - og vand
indeholder ofte små partikler, der kan trigge en udkrystallisation af is.
I naturen forekommer dog ofte vand, der er underafkølet nogle grader - og
som derfor er ustabilt. Isdannelsen kan fremprovokeres mekanisk eller ved
tilsætning af småpartikler.

Se f.eks. flg. link :
http://www.digibio.com/archive/RedHerring_com-Why_water_is_weird.htm

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : JannieogJens

Dato : 03-01-03 00:36

> [...]
> I naturen opstår denne ekstreme situation dog ikke så ofte - og vand
> indeholder ofte små partikler, der kan trigge en udkrystallisation af is.

Det er det, jeg mener med, at der en forskel på, om man snaker
forsøg/teoretiske hændelser eller dagligdags hændelser.

> I naturen forekommer dog ofte vand, der er underafkølet nogle grader - og
> som derfor er ustabilt. Isdannelsen kan fremprovokeres mekanisk eller ved
> tilsætning af småpartikler.

Kan du give et eksempel.

Jens

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 03-01-03 14:38

JannieogJens skrev :
> Kan du give et eksempel.

Prøv f.eks. at se flg. link :
http://www.islandnet.com/~see/weather/elements/hardrain.htm

Her står bla., at rim opstår, når underafkølede dråber rammer en overflade.

Eller se flg. gode beskrivelse af vand og alle dets pekulariteter - her står
f.eks., at vand nemt kan underafkøles til -25°C, og med lidt besvær
til -38°C. Hvis man har små dråber, kan vandet underafkøles til -70°C, og
hvis man sætter tryk på kan man komme ned på -92°C, uden at det fryser (i
visse tilfælde endda ned på -150°C).
Her nævnes også eksempler på underafkøling - f.eks. i udstrømninger fra fly.
http://www.sbu.ac.uk/water/explan.html#cool
(Pkt. 29-31; men gå evt. også til hovedsiden)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : JannieogJens

Dato : 03-01-03 21:42

> Her står bla., at rim opstår, når underafkølede dråber rammer en
overflade.

Det har du ganske ret i, men der er langt fra små tåge dråber til en hel
kola.

Jens

Fra : Mikkel Lund

Dato : 01-01-03 01:00

> [...]
>
> Jeg har nemlig gjort den lille opdagelse at:
>
> Jeg har en kasse Pepsi max sodavand stående udenfor i kulden... Det er jo

PEPSI MAX er du tosset?

> [...]
> se det starte i toppen af kapslen, go det breder sig til bunden i løbet af

Det er enten fordi at du ved at skrue kapslen af,
starter krystaltionen eller fordi at CO^2'en
forsvinder fra væsken og frysepunktestemp'en
der ved stiger.

> Og så GODT Nytår til jer alle

Dotto

PS Tillykke til Bjarke for årests første post.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-03 01:28

"Mikkel Lund" <miml0232(no-spam)@but.auc.dk> wrote in message

> PEPSI MAX er du tosset?

Jeg kan ikke sige om jeg er tosst

Men jeg kan da sige at Pepsi max smager fremragende...

Nu drikker jeg nu lightvand da jeg har Diabetes

> PS Tillykke til Bjarke for årests første post.

Tak tak )

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-01-03 01:51

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> writes:

> "Mikkel Lund" <miml0232(no-spam)@but.auc.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke sige om jeg er tosst

Jeg er. Eller også er jeg bare underlig, afhængigt af hvem jeg spørger
(og hvornår) :)

> Men jeg kan da sige at Pepsi max smager fremragende...

Jeg foretrækker det faktisk også frem for Coca Cola Light ...

> Nu drikker jeg nu lightvand da jeg har Diabetes

.... og jeg deler husholdning med en, så jeg er også dømt til evig
light-sodavand. Det er nok også sundest for diameteren :)

> Tak tak )

Og godt nytår selvfø'li!

/L 'Det var champagnen! Jeg sværger!'