Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blædetal analogt/digital kamera?
Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 31-12-02 16:30

Hej.

Mit digitale kamera går fra blænde 2.8-4.5, mens et af mine objektiver til
mit analoge kamera går fra 2-16.

Hvorfor er der denne store forskel på analoge og digitale kameraer? Hvori
ligger forskellen? For det kan vel ikke sammenlignes direkte - eller kan
det?

Mvh Jakob

Fra : BSJ

Dato : 31-12-02 17:46

"Jakob Hoffmann" <alijakob@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligger forskellen? For det kan vel ikke sammenlignes direkte - eller kan

Hej Jakob.

Tallene kan sammelignes direkte.
Blændetallet er et udtryk for forholdet mellem brændvidden og den relative
blændeåbning (eks. 50mm objektiv med bl. (f) 2 har en relativ blændeåbning
på 12,5mm) Jo lavere blændetal - jo mere glas er der og derfor er et
lysstærkt objektiv dyrere (og sandsynligvis bedre).
Jeg gætter på at dit digitale kamera er forsynet med optisk zoom - dine
blændetal, for det digitale udstyr er ikke udtryk for grænseværdier, men et
udtryk for at største blænde er 2,8 ved korteste brændvidde og 4,5 ved
længste brændvidde. (Øverste grænse er nok ikke angivet på dit digitale
kamera) På dit analoge udstyr har fabrikanten angivet "fra/til" værdien -
men det er nok heller ikke en zoom?

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : BSJ

Dato : 31-12-02 18:04

Rettelse: I eksemplet skriver jeg at blændeåbningen er 12,5mm - det er
naturligvis noget vrøvl - tallet er 25mm

Sorry

Bjarne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-02 18:03

Jakob Hoffmann wrote:

> [...]
> ligger forskellen? For det kan vel ikke sammenlignes direkte - eller kan

Jo det kan direkte sammenlignes, jeg har to digicam's,
begge med zoom objektiver, det ene går fra bl. 2.8 til
11, og det andet går fra bl. 2.8 til 4.5.

Jeg har ikke en plausibel forklaring på hvorfor digicam's
sjældent har de helt små blændeåbninger, men det kunne
muligvis hænge sammen med de korte brændvidder, jeg har
f.eks. kun set blænde 64 på meget store teleobjektiver.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 31-12-02 18:59

On Tue, 31 Dec 2002 18:02:55 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> muligvis hænge sammen med de korte brændvidder, jeg har
> f.eks. kun set blænde 64 på meget store teleobjektiver.

Med den korte brændvidde, som digitalkameraerne har, vil en bl. 64
(f.eks.) vel næsten give en uendelig dybdeskarphed :)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-02 20:34

Thomas Heide Clausen wrote:

> Med den korte brændvidde, som digitalkameraerne har, vil en bl. 64
> (f.eks.) vel næsten give en uendelig dybdeskarphed :)

Det er slet ikke nødvendigt med bl. 64 for at opnå uendelig
dybdeskarphed, jeg har lavet billeder på bl. 11, hvor der er
skarphed fra få cm fra objektivet til uendligt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johan

Dato : 01-01-03 02:10

> [...]
> ligger forskellen? For det kan vel ikke sammenlignes direkte - eller kan

Mon ikke der i virkeligheden er tale om opgivelser af to forskellige ting.
2.8-4.5 lyder som et zoomobjektiv, hvor største blændeåbning varierer med
brændvidden. 2,8 når der er zoomet ud, og 4,5 når der er zoomet ind.

2-16 er helt sikkert objektivets største og mindste blændeåbning.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : BSJ

Dato : 01-01-03 20:36

"Johan" <kystflue@lazy-fup-.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brændvidden. 2,8 når der er zoomet ud, og 4,5 når der er zoomet ind.
>
> 2-16 er helt sikkert objektivets største og mindste blændeåbning.

Jeg må nok revidere min opfattelse: Jeg har kigget lidt på specs. på Ernst's
G2 som er udstyret med en 7-21mm optik.
Blændetallene er opgivet til 2,0 (2,5 tele) til 8,0. For at ramme bl. 8 skal
objetivets blændeåbning være 0,875 mm.
Jeg tror ikke det er praktisk muligt at fremstille disse korte objektiver
med et højere blændetal (f.eks skal åbningen for bl. 11være 0,636mm).
Jeg kunne da godt forestille mig at en smule mekanisk slid kunne påvirke
disse værdier i betragtelig omfang.

Så for at vende tilbage til udgangspunktet for det hele - jo - dit digital
kamera går fra bl. 2,8 til 4,5

mvh
Bjarne

Fra : Johan

Dato : 01-01-03 22:10

> [...]
> disse værdier i betragtelig omfang.
>
> Så for at vende tilbage til udgangspunktet for det hele - jo - dit digital

Jeg har en 14 mm med mindste blændeåbning på 0,636 mm (bl. 22), så jo, men
kan godt lave så små blændeåbninger. Canon lavede i de gode gamle
FD-objektiv dage et 7,5 mm fiskeøjeobjektiv, så vidt jeg husker også med bl.
22 som mindste blændeåbning. Det er finmekanik, vi snakker om. Tænk på gamle
mekaniske armbåndsure med konstant mekanisk slid.

Mvh.
Johan Gadegaard