Hund gør når der er folk i opgangen
Fra : David

Dato : 31-12-02 14:35

Hejsa

Vi har en dejlig tæve på 8 år som vi har "arvet" fra en der skulle skilles
og ikke havde tid til hende mere. Vi bor i en lejlighed og Sandy har den ide
at hun skal gø så snart der kommer den mindste lyd fra opgangen. Før vi fik
hende boede hun på landet og var nok vandt til at "fortælle" når der kommer
nogen. Er der nogen der har en ide til hvordan vi kan vænne hende af med at
gø når vores naboer kommer hjem? Evt. blot vænne hende til at reagere lidt
mindre...

Godt Nytår

mvh

David

Fra : Mallo

Dato : 02-01-03 13:31

> Hejsa

Vi bor i en lejlighed og Sandy har den ide
> at hun skal gø så snart der kommer den mindste lyd fra opgangen.
> David

Hej David.
Jeg har prøvet lidt at det samme selv, og her er hvad jeg gjorde: (Om det er
den korekte måde ved jeg så ikke..)
Vi fik også først vores da hun var 10 mdr. gammel. Vi bor i hus, men med
naboer meget tæt op ad. Næsten hvergang der var så meget som lille lyskast
over fra naboen af, reagerede hun.. gøede en del. Vi kommer ikke sammen med
vores naboer, så de er helt fremmed. Både for os og hende.
Jeg valgte så at tage hende med hen til hegnet når naboen var der. Jeg
snakkede frem og tilbage med ham, imens jeg i en alvorlig tone satte Maggie
på plads. Jeg viste hende på den måde, at han og alle de andre godt måtte
være der. Jeg var flink overfor naboen og skældte Maggie ud fordi hun ikke
var det.
Det virkede.. I dag kommer hun max med et lille bjæf et par gange, men med
lukket mund. Registrere dem ikke rigtigt længere.
Måske kunne du få et par venner til at hjælpe. Aftal en del dage hvor I
bruger en time eller 2 til at træne. De kan jo så på skift gå op i opgangen
så Sandy reagere og gør, du åbner døren og er flink og rar overfor dem, men
Sandy sættes på plads. Nu er det jo en lidt ældre hund du har, så måske er
det "for sent". Men det er da forsøget værd? Somsagt, jeg er ingen
hundeterapuet og det kan være at jeg er helt ved siden af.. Men hvor intet
vover intet vinder, det virkede her.
Ha det godt og held & lykke
Mallo

Fra : David

Dato : 02-01-03 07:29

Hej Mallo
> [...]
med
> vores naboer, så de er helt fremmed. Både for os og hende.
Det er så det mærkelige af det. Vores hun kender begge hold naboer og har
bestemt ikke noget imod dem. Hun holder da også op med at gø så snart hun
har set hvem det er.

> [...]
> det "for sent". Men det er da forsøget værd? Somsagt, jeg er ingen
> hundeterapuet og det kan være at jeg er helt ved siden af.. Men hvor intet
Ja det lyder da faktisk som en god idé! Jeg er bare lidt i tvivl om hvordan
jeg skal sætte hende på plads... Synes jeg har hørt et eller andet om at
hvis man skælder hunden ud forstærker man hende i at det ER noget farligt
noget...

Tak for rådene

mvh

David

Fra : Mallo

Dato : 03-01-03 09:13

> [...]
> hvis man skælder hunden ud forstærker man hende i at det ER noget farligt

Ja, det har jeg også hørt. Og det kan også være svært, at finde
balancegangen.
Maggie var/er f.eks bange for gæster.. Specielt mandlige gæster. Til at
starte med gaaaalede jeg op, sendte hende i kurven og skældte ud hvergang
hun gøede. Det hjalp ikke!! Det eneste jeg fik ud af det var at hun gøede OG
rystede. - I stedet hjalp det, når jeg satte mig ned hos hende i kurven,
nussede hende, fortalte at de godt måtte være der - fik gæsten til at sætte
sig ned med os, evt. give en godbid osv. osv. Altså den bløde måde... Hvor
det modsatte råd var givet til mig, til at starte med, af en ejer hvor denne
metode virkede.

Så mit bedste råd er nok, at når alt kommer til alt, gælder det om at kende
sin hund så godt så muligt. Specielt i en træningsperiode. Hold øje med om
hun gør endnu højre næste gang der kommer folk i din opgang, efter du har
trænet lidt med dine venner og Sandy. Hvis hun bliver mere vild og gør
højere, var det ikke den træningsmetode der virkede for hende. Så skal du
måske prøve at lege med hende (få opmærksomheden over på noget andet) imens
dine (stakkels) venner vader op og ned af opgangen. Eller sætte dig ned ved
siden af hende ude i jeres gang ved hoveddøren og være fuldstændig ligeglad.
Gab højlydt, blink roligt med øjenene, vær rolig i din ædfærd. Så opdager
hun måske, at når hendes førehund er ligeglad og rolig, er der ingen grund
til at hun ikke også er det.
Igen, hold øje med hendes adfærd, og vær tålmodig.. Hun er jo ingen hvalp
længere med med tons af kærlighed og tålmodighed, skal det nok gå :)

Mallo.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-01-03 12:18

Hej david

Jeg bor selv i lejlighed med mine to hunde og de gør også hvis der
kommer nogen, dog har de lært at det ikke gør noget der går nogen på
opgangen, de gør kun når der er nogen der banker på...

Jeg lærte dem at halse på den måde, da det så er nemmere at få dem til
at stoppe når de har en kommando, og jeg er tilhænger af positiv
forstærkning istedet for negativ...dvs at jeg roste dem og sagde
"dygtig, halse" når de gøede, og gav så en guf, derved distraherer du
dem fra det du egentlig ikke vil ha' de gør, og så kan du senere få
dem til at stoppe på samme måde, da du så kan lære dem "slut halse" og
igen en guf..

Det har hjulpet mig, og det får dem også til at stoppe gøeriet
hurtigere end hvis man skælder ud, for når du skælder ud, så lyder du
jo også truende, og så mener de at der jo ER noget bag døren der er
farligt..

Håber det lykkedes dig at hjælpe din hund til ikke at gø så meget..

mange hilsner og held og lykke med det.

Jeannette Svensson/asko

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-01-03 18:23

"David" <wormie_fjerndette@alberg.dk> wrote in message
> [...]
at
> gø når vores naboer kommer hjem? Evt. blot vænne hende til at reagere lidt

Hej

Godt nytår til dog også

Jeg fik hurtigt Robins advarsler stoppet ved simpelthen at reagere på dem!
Jeg startede med at rose ham og gå ud til døren for tydeligt at vise ham, at
der ikke var noget galt. Desuden prøvede jeg at være hurtigere end ham....
hørte jeg døren til opgangen gå, gik jeg ud til døren, gav Robin en godbid
og gik ind igen. Jeg tog simpelthen "vogter" opgaven fra ham. Nu gør han
stort set aldrig mere - ikke engang, når han er ude i haven og naboen går i
sin have!

-Trine