Lokalt netværk ???
Fra : Lars og Jane

Dato : 31-12-02 14:00

Hej
Jeg har to maskiner som jeg gerne vil ha, koblet sammen, men aner ikke
hvordan ?
Jeg har et 10/100 netkort i begge maskiner,som kører 98 se
den ene bliver brugt til min internet forbindelse, (antenneforbindelse med 1
fast ip adr. )
men hvordan for jeg så den anden koblet til ?? ( kan man ha`to netkort i
samme ?)

Vi vil gerne bruge det til at spille lokaltnetværksspil på, men hvis det kan
lade sig gøre.
vil vi også gerne have begge maskiner til at dele internet.
Hvad gør vi ?
Håber der er nogen der vil hjælpe en totalt "Grøn" mht. netværk.
evt link til et sted hvor man kan se trin for trin, da jeg ikke aner en dyt
omkr, fine ord som" router"
og lign.
mvh ljgk@vejennet.dk

Fra : Johnny Pedersen

Dato : 31-12-02 14:16

"Lars og Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Håber der er nogen der vil hjælpe en totalt "Grøn" mht. netværk.
> evt link til et sted hvor man kan se trin for trin, da jeg ikke aner en

Hvilken Internetforbindelse har du er det Stofa ?

Tror den bedste løsning vil være en router til omkring 500 kroner, så
slipper du gor problemer med at den ene computer skal stå tændt også

Det du gør er er at du sætter kabelmodemet i routerens WAN derefter skal du
have to netkabler (Straight) som så sættes i routeren Land porte (vigtigt
køb en router med flere porte) evt. en Dlink604

Win98 sættes til at at hente ip automatisk inde under netværk og tcp/ip for
netkortet.

Husk fildeling hvis i skal dele drev og filer

nogen er tilfredse andre utilfredse men den virker okay syntes jeg.

Hilsen

Johnny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 14:19

"Johnny Pedersen" <smart(slettes)@teens.dk> wrote in message

> Hvilken Internetforbindelse har du er det Stofa ?

vejen-net.dk

se headeren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 14:41

"Lars og Jane" <ljgk@vejen-net.dk> wrote in message

> vil vi også gerne have begge maskiner til at dele internet.
> Hvad gør vi ?

Køb en router, med indbygget Switch...

Så vil routeren dele internet forbindelsen til de computeren som er
tilsluttet netværket... Computerne tilsluttet så netværket ved hjælp af den
indbyggede switch... Computerne tilsluttet så et alm. netværkskabel... Det
kabel der nu sidder i den ene computer, skal du sætte i WAN porten på
routeren... Måske skal du udskiftet kablet til et krydset.. Det er ikke lige
til at sige...

Men så sættes routeren op med de oplysninger du har fået fra Vejen-net.dk du
skal sætte routeren op som static IP, højt sansynligt.. Det kommer jo an på
hvilken router du vælger. Men somJohnny også siger, så en sådan DLINK den
er i hvertfald billig, og skulle være helt okay.

> Håber der er nogen der vil hjælpe en totalt "Grøn" mht. netværk.
> evt link til et sted hvor man kan se trin for trin, da jeg ikke aner en
dyt
> omkr, fine ord som" router"

vejen-net supporten kan nok hjælpe dig med hvad du sætte op i routeren. Med
mindre der står i betingelserne, at det må du ikke

Men det skulle ikke være så smart igen..

Men under opsætningen for STATIC IP under routeren. Skal du angive din faste
IP adresse, under WAN IP

Default Gateway Address, skal du så sætte som 10.100.0.1 som det ser ud til
i opsætningessiden hos vejen net.. Undernetmaske skal være 255.255.0.0

og så er der endelig DNS adresser... Der angiver vejen-net 10.250.0.2

Men der skulle ikke være noget i vejen for at angive 2 eller flere DNS
adresser mere.. SÅ hvis vejen-net´s dns server er nede, bruger routeren bare
en anden..

Jeg ved ikke hvordan og hvorledes med kabeltræk til den anden computer..
Hvis der ikke er så langt, kan du bare købe en passende patchkabel..

Hvis det er lidt længere væk. Vil jeg anbefale at lave et pænt netværk, med
kabel og dåse på væg.. Det kan bla. kæbes hos www.greenline.dk det koster
omkring 400 kroner. For 2 udtag ved hver computer og kabel.