kan man tweake multiplier / FSB på ASUS P~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-12-02 13:07

Hej jeg har et ASUS P2B-S der kan kører 6*112 som hurtigeste setting

og jeg vil egentlig gerne kører med en P3 800MHz CPU (6*133)
på det bræt, kan det gøres ?
hvordan ?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-12-02 15:19

On Tue, 31 Dec 2002 13:06:58 +0100, Petersen_Michael
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> Hej jeg har et ASUS P2B-S der kan kører 6*112 som hurtigeste setting
>
> og jeg vil egentlig gerne kører med en P3 800MHz CPU (6*133)
> [...]
Det kan godt lade sig gøre.
Jeg kører selv 150fsb på et P2B. Mit er godt nok et F udgave men da S er
nyere
end F og med det sammen grund udstyr burde det også virke hos dig.
Du skal bare sørge for at have PC133 ram og et AGP kort som kan klare den
højere agp hastighed.

--
Thomas Hansen

Fra : Peter Pan

Dato : 31-12-02 15:43

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> wrote in message
newsrh9wqiojvzru8w@news.image.dk...

> Det kan godt lade sig gøre.
> Jeg kører selv 150fsb på et P2B. Mit er godt nok et F udgave men da S er
> nyere
> end F og med det sammen grund udstyr burde det også virke hos dig.

Nej. P2B-F er det nyeste i P2B serien. Som senere blev afløst af P3B-F.
P2B-S er med SCSI, og de første revisioner af det kan ikke køre højere end
112 MHz FSB.

Multiplieren er derimod ikke noget problem når man holder sig fra 11 og 12,
da biosen ikke virker med dem ved 100+ MHz FSB.

Det smarteste er nok at sætte en Celeron 1000 eller Celeron 1300 på med en
slot1-socket370 converter.

Mvh
Anders

Fra : o&u

Dato : 31-12-02 16:00

On Tue, 31 Dec 2002 15:43:12 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>da biosen ikke virker med dem ved 100+ MHz FSB.
>
>Det smarteste er nok at sætte en Celeron 1000 eller Celeron 1300 på med en

Det må ikke være tualatins. Desuden skal benyttes et adapter der har
jumper for spændingen, så den kan sættes til 1.8 volt. Ellers booter
skidtet ikke (default spænding for coppermine er lidt lavere, 1.75
eller 1.7 volt).

Dvs. 1000 eller 1100 med 128 kbyte cache. 1300 er en tualatin.
Adapteren er ikke lige til at få med jumpere på. Brugt !

John

Fra : Martin S.

Dato : 01-01-03 10:52

> [...]
> jumper for spændingen, så den kan sættes til 1.8 volt. Ellers booter
> skidtet ikke (default spænding for coppermine er lidt lavere, 1.75

Hvis man er rigtig "fræk" og ikke er bange for at "modde" CPUen lidt, så kan
det godt lade sig gøre at køre med Tualatin på P2B !
http://clocksmurf.homepage.dk/Tualatin.htm
samt http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=1042
- af sidste link fremgår det at Tualatin moddet virker på P2B-S boardet.
Husk den rigtige Slotket-adapter.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-01-03 12:41

Peter Pan <.@anders.dk> skrev i meddelelsen ...

>Multiplieren er derimod ikke noget problem når man holder sig fra 11 og
>12,

men da Intel CPUer er multiplier locket, er det ligegyldigt right ?

>da biosen ikke virker med dem ved 100+ MHz FSB.
>
>Det smarteste er nok at sætte en Celeron 1000 eller Celeron 1300 på med >en
>slot1-socket370 converter.

ok, så jeg får ikke mit P2B-S ud at kører med en slot 1 P3 800 MHz ?

Fra : o&u

Dato : 31-12-02 15:34

> [...]

>Hej jeg har et ASUS P2B-S der kan kører 6*112 som hurtigeste setting
>
>og jeg vil egentlig gerne kører med en P3 800MHz CPU (6*133)

Nej, multiplier er låst på alle Intels.

Med bx chipset, som dit bundkort har, vil agp ved fsb133 blive
overclocked med 33 %. Det kræver, at du enten har et grafikkort i
forvejen, som kan klare det, eller anskaffer et, eller bruger et pci
grafikkort. Voodoo3 grafikkort og nyere kan klare det fint. Ligesom
visse bedre geforce mærker.

Men jeg tror ikke dit bundkort kan fsb 133.
Du kan jo starte med at læse manualen:

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/HANDBUCH/Motherboard/Slot_I/INTEL_Chipset/

p2b-ls-103.pdf er også for p2b-s.
Så kan jeg forstå hvorfor du spørger. 133 mhz fsb jumpes ikke sådan
lige. Måske er det fsb2 1-2, fsb1 2-3, fsb0 2-3 ?

http://n.ethz.ch/student/sroland/p2b_procupgrade_faq.html
er en god tabel, der siger du kan køre coppermines med en fcpga
adapter, der skal jumpes til 1.8 volt.

http://www.overclockers.com/tips296/index03.asp

http://www.overclockers.com/tips296/index03.asp

Skal cpu'en måske have lidt mere spænding (hæves fra 2.0 volt til 2.2
eller så). Jeg går ud fra at det er en slot1 cpu. Så skal man snyde
bundkortet til en højere spænding ved at tape (med tilklippet label
f.eks.) på visse ben på cpu'ens kontaktrække.
http://www.nickles.de/c/a/archiv1-103432.htm

Dit bundkort rev. 1.02 er heller ikke kompatibel med slot-T adapter:
http://www.upgradeware.com/english/product/slot-t/compatibility.htm

mvh

John

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/P2B-S/
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-01-03 12:52

o&u skrev i meddelelsen <95731v0q1fr3d26i7d21d6gu7hpjrf99b7@4ax.com>...

>Nej, multiplier er låst på alle Intels.

ok, var ikke klar over at det også var gældende for de gamle

>Men jeg tror ikke dit bundkort kan fsb 133.
>Du kan jo starte med at læse manualen:

er sket

>Så kan jeg forstå hvorfor du spørger.

fordi jeg havde håbet at der var et klogt hoved, der kunne fortælle at jeg
bare skulle fjerne alle jumperne, eller lave en eller anden skummel
uautoriseret jumper opsætning..

>133 mhz fsb jumpes ikke sådan lige.

nej, det kan jeg se på kortet og i manualen

Måske er det fsb2 1-2, fsb1 2-3, fsb0 2-3 ?

havde håbet på mere end et måske
men det er da værd at prøve