PHP -send() + form : Når formdata bliver f~
Fra : Herlev-IT

Dato : 31-12-02 03:54

Hej
jeg har en form der sender en mail (via php-send() ). Den virker ganske
udemærket ved små beskeder, men ikke hvis formata bliver for lang.

Er det <textarea> elle php send() der har en begrænsning ??
-eller noget helt 3. ?

der sker absolut INTET når man trykker på "submit"...

***** kode start****

if ($to=="" or $subject=="" or $body=="")
{

?>
<form method="get" action="<?
sm.php.'?subject='.$subject.'&&body='.$body.'&&to='.$to;?>">
value="Reset"
name="B2"></p>
</form>
<?

} else {
$footer="
Denne e-mail er afsendt af
Herlev-IT
Industrikrogen 4
2635 Ishøj

39 69 06 52
26 13 06 52
";

echo $to.'<br>';
echo $subject.'<br>';

echo $body.'<br>';
echo $footer;

mail($to,$subject,$body.$footer,"From: Info@herlev-it.dk");

***** kode slut ****

Søren Mark,
Herlev-IT
Industrikrogen 4
2635 Ishøj
26 13 06 52
39 69 06 52
http://www.herlev-it.dk/

---
Danish Reseller : Herlev-IT : http://www.herlev-it.dk/

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-12-02 04:13

"Herlev-IT" <herlev_it@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> -eller noget helt 3. ?
>
> der sker absolut INTET når man trykker på "submit"...

I din form skriver du method="get"
Det betyder at data bliver sendt til filen som en del af filnavnet.
De fleste browserer har en begrænsning der siger at alle filnavne skal være
under 2048 tegn(mener jeg det er).
Hvis du sender store mængder data vil explorer, som du sikkert bruger, ikke
hente filen og dermed ikke overfører dine data.

Løsningen er at bruge POST i stedet for GET
I din form skriver du ganske enkelt method="POST" i stedet for method="GET"

Begrænsningen på POST er bestemt af serverens konfiguration, men oftest er
den sat til 8Mb.
Teoretisk er der ikke nogen grænse.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-12-02 09:22

Mikkel Christensen wrote in <aur21b$2u60$1@news.cybercity.dk>:
> I din form skriver du method="get"
> Det betyder at data bliver sendt til filen som en del af filnavnet.
> De fleste browserer har en begrænsning der siger at alle filnavne skal
> være under 2048 tegn(mener jeg det er).

str_replace('filnavn', 'url')

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Herlev-IT

Dato : 01-01-03 03:53

Niels..
øhm, det kan godt være det skyldes min uvidenhed...
Men kan du uddybe det du skriver lidt ??
Jeg fatter ikke en meter af hvor du vil hen med det du skriver ....

/Søren

ps. Jeg forstår godt "str_replace('filnavn', 'url')" ..men hvad er din idé
??

---
Danish Reseller : Herlev-IT : http://www.herlev-it.dk/

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-01-03 16:21

> [...]

> /Søren
>
> ps. Jeg forstår godt "str_replace('filnavn', 'url')" ..men hvad er din idé

Det var en kommentar til mig fordi han mener jeg bytter om på "url" og
"filnavn".
Jeg mener sådan set begge dele er korrekt.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-01-03 16:15

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> str_replace('filnavn', 'url')

Hvorfor egentlig? url er jo bare et filnavn det forgerspørges via en
http-request.
Man kan også åbne almindelige filer på sin egen harddisk med sin browser så
i princippet er der vel ikke nogen forskel...

Mvh Mikkel

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-01-03 08:32

Mikkel Christensen wrote in <auv0o5$1mki$1@news.cybercity.dk>:
> Hvorfor egentlig? url er jo bare et filnavn det forgerspørges via en
> http-request.

Nej. GET-data står efter filnavnet i en url.

http://eksempel.dk/filnavn.php?foo=bar

Dette er protokol, servernavn, filnavn og GET-data. Det hele samlet er en
url. Kun "filnavn.php" er et filnavn.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-01-03 14:39

> Nej. GET-data står efter filnavnet i en url.

Nej det er jo ikke GET-data.
Du kan også sagtens lave en GET request på et filnavn alene, det er en
request og har ikke noget med dataen at gøre.
Når det virker er det fordi de systemer man requester filen fra opfatter
?-tegnet som et ugyldigt tegn i filnavne og i stedet sender alt efter det
som en parameter i file-requesten.
I princippet kunne man lave et andet styresystem hvor det var et hvilket som
helst andet tegn der kunne bruges.
Det er f.eks. tilfældet i en dos-promt hvor mellemrum bruges i stedet.

Hvis du i en dos-promt laver et mellemrum efter filnavnet, der er det lavet
så man kan hente parametrene i variablene argv og argc.

GET er ikke beregnet til at sende data til en modtager, kun fortælle hvad
man gerne vil have.
Det kan bare udnyttes smart så det bliver til en avanceret request ved at
overføre specifikke informationer i den.

GET kommandoen sendes til serveren efter man har åbnet en socket connection
ud fra protocollen og serverens navn/ip.

> http://eksempel.dk/filnavn.php?foo=bar
>
> Dette er protokol, servernavn, filnavn og GET-data. Det hele samlet er en
> url. Kun "filnavn.php" er et filnavn.

URL består af to ting, protocollen og adressen(det du kalder GET-data er en
del af adressen).

Mvh Mikkel

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-01-03 19:38

Mikkel Christensen wrote in <av1fev$2h7h$1@news.cybercity.dk>:
> Nej det er jo ikke GET-data.

Det plejer man nu ellers at kalde det, der hvor jeg færdes.

> Du kan også sagtens lave en GET request på et filnavn alene, det er en
> request og har ikke noget med dataen at gøre.

Vi tager lige mit eksempel igen:
Yeps, her kan man fjerne GET-data (og adskilleren), og så har vi:
http://eksempel.dk/filnavn.php
....og det er da også en URL. Bemærk at filnavnet er der, mens GET-data
(navnet "foo" og værdien "bar", som fx. kunne komme fra en form) er væk.

Ingen problemer i det.

> Når det virker er det fordi de systemer man requester filen fra opfatter
> ?-tegnet som et ugyldigt tegn i filnavne og i stedet sender alt efter det
> som en parameter i file-requesten.

Nej, det er webserveren der genkender spørgsmålstegnet. Filsystemer kan fint
klare spørgsmåltegn i filnavne. Well, nogen af dem kan i hvert fald.

Se fx. her hvordan det kan se ud, når jeg leger lidt med min egen
workstation:

$ touch /var/www/test/test.htm?var=val
$ ls /var/www/test/test.htm*
/var/www/test/test.htm?var=val
$ lynx --dump --head http://localhost/test/test.htm?var=vel | grep HTTP
HTTP/1.1 404 Not Found
$ lynx --dump --head http://localhost/test/test.htm%3Fvar%3Dval | grep HTTP
HTTP/1.1 200 OK

Når spørgsmålstegnet er en del af filnavnet, skal det "url-encodes". Det
eneste tidspunkt man har spørgsmålstegn i en URL, er for at adskille
filnavn og GET-data.

> I princippet kunne man lave et andet styresystem hvor det var et hvilket
> som helst andet tegn der kunne bruges.
> Det er f.eks. tilfældet i en dos-promt hvor mellemrum bruges i stedet.

Tjah, men nu er det altså spørgsmålstegn der bruges. Ligesom man bruger
skråstreger (/) til at adskille mappenavne og filnavnet osv.

> GET er ikke beregnet til at sende data til en modtager, kun fortælle hvad
> man gerne vil have.

Det er også en slags data. Ligesom filnavnet og alle andre dele af en url er
data. Men det er altså det efter spørgsmålstegnet (og før en eventuel
havelåge (#)), man traditionelt kalder GET-data.
Navnet kommer sikkert af data fra en "GET-form".

> GET kommandoen sendes til serveren efter man har åbnet en socket
> connection ud fra protocollen og serverens navn/ip.

Skal vi også snakke three-way-handshakes inden vi kommer tilbage til at data
fra en GET-form ikke bliver sendt som en del af filnavnet?

> URL består af to ting, protocollen og adressen(det du kalder GET-data er
> en del af adressen).

Ja. I adressen kan der være både filnavn og GET-data, det behøver du ikke at
fortælle mig.

FUT: dk.snak.off-topic
Hvis du vil fortsætte diskutionen, så respekter lige min FUT, eller lav selv
FUT til en bedre gruppe.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-01-03 20:06

> Det plejer man nu ellers at kalde det, der hvor jeg færdes.

Jep, men det er ikke korrekt.
Jeg synes selv du var lidt krakilsk omkring URL og filnavn:)
Derfor synes jeg det er på sin plads at påpege at det heller ikke er GET
> [...]

> ...og det er da også en URL. Bemærk at filnavnet er der, mens GET-data
> (navnet "foo" og værdien "bar", som fx. kunne komme fra en form) er væk.

Øh nej?

> Nej, det er webserveren der genkender spørgsmålstegnet. Filsystemer kan
fint
> klare spørgsmåltegn i filnavne. Well, nogen af dem kan i hvert fald.

Men det er samme princip som når et program i dos-prompten genkender
mellemrumet.
Man kan gøres på samme måde med slashes.
Findes filen /index.php og skriver man /index/hej vil det overskydende også
blive sendt til filen.
Det kan man så også tolke som variable.

> [...]
> Når spørgsmålstegnet er en del af filnavnet, skal det "url-encodes". Det
> eneste tidspunkt man har spørgsmålstegn i en URL, er for at adskille

Det er så fordi den specifikke webserver har valgt at bruge ?-tegnet.
Det skunne lige så godt være alle mulige andre tegn man brugte.
F.eks. en slash.

> Tjah, men nu er det altså spørgsmålstegn der bruges. Ligesom man bruger
> skråstreger (/) til at adskille mappenavne og filnavnet osv.

Det er oftest spørgsmåls tegn men det er ikke en entydig standart.

> [...]
> havelåge (#)), man traditionelt kalder GET-data.
> Navnet kommer sikkert af data fra en "GET-form".

Det er en smart måde man har fundet ud af at anvende det på, men i brund og
grund er det ikke andet end en file-request.

> Skal vi også snakke three-way-handshakes inden vi kommer tilbage til at
data
> fra en GET-form ikke bliver sendt som en del af filnavnet?

pointe?
Jeg tror vi misforstår hinanden lidt, jeg forlader diskusionen før den
indlysende kører af sporet.

> Ja. I adressen kan der være både filnavn og GET-data, det behøver du ikke
at
> fortælle mig.

Tja, definitionen på en URL er protokol og adresse.
Ikke protokol, servernavn, filnavn og GET-data.

> FUT: dk.snak.off-topic
> Hvis du vil fortsætte diskutionen, så respekter lige min FUT, eller lav
selv
> FUT til en bedre gruppe.

Nej ærligt talt, der kan du selv gå hen hvis du vil blive ved med at
mundhukkes om det.
Så jeg går ud fra vores diskusion kan betragtes som afsluttet.

Og jeg synes ikke du kan være bekendt at ændre gruppen til
dk.snak.off-topic.
Nu har de fået min kommentar som revet ud fra en sammenhæng uden at ane hvad
meningen med den er.
Hvorfor gjorde du det?

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-03 10:02

Mikkel Christensen wrote in <av22l8$gef$1@news.cybercity.dk>:
> Jep, men det er ikke korrekt.
> Jeg synes selv du var lidt krakilsk omkring URL og filnavn:)
> Derfor synes jeg det er på sin plads at påpege at det heller ikke er GET
> data.

Altså "GET-data" virker ikke rigtigt for dig, derfor kalder du det
"filnavn"?

> Det er så fordi den specifikke webserver har valgt at bruge ?-tegnet.
> Det skunne lige så godt være alle mulige andre tegn man brugte.
> F.eks. en slash.

Prøv at se RFC 2616 afsnit 3.2.2 og RFC 2396 afsnit 2.2 (samt evt. 3.4) samt
W3C's HTML4 afsnit 17.13.1.

> Tja, definitionen på en URL er protokol og adresse.

Hvis det er så simpelt, så er det da sjovt at RFC 2396 er på 40 sider.
Desuden er det jo HTTP vi snakker om, ikke URI'er generelt.

> Ikke protokol, servernavn, filnavn og GET-data.

Hvis vi smækker resten på også, så jo.

URI'er til hierarkiske systemer er i øvrigt ikke langt fra:

> [...]
> dk.snak.off-topic.
> Nu har de fået min kommentar som revet ud fra en sammenhæng uden at ane

Sådan gør man på usenet. Når en tråd er blevet off-topic flytter man den til
en anden gruppe. Og dette har ikke en meter med PHP at gøre længere.

Men du kan jo læse de ting jeg henviser til. Hvis der er noget der, du er
uenig i, så kontakt evt. forfatterne til teksterne.

Jeg vil give dig ret i at "GET-data" ikke er det helt rigtige navn set ud
fra RFC'er, men det er meget tættere på, end at kalde det "en del af
filnavnet".

EOD herfra.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-01-03 11:01

> Mikkel Christensen wrote in <av22l8$gef$1@news.cybercity.dk>:

> Altså "GET-data" virker ikke rigtigt for dig, derfor kalder du det

> "filnavn"?

Njaeh, jeg vil sige det er en del af det filnavn man oprindeligt forespørger
i sin browser...det kan det ihvertfald være.

> Sådan gør man på usenet. Når en tråd er blevet off-topic flytter man den
til
> en anden gruppe. Og dette har ikke en meter med PHP at gøre længere.

Okay, det har bare altid forvirret mig.
Jeg har tit set folk skrive FUT, men det er kun en gang imellem de rent
faktisk også flytter gruppen.
Derfor kommer jeg til at sende mit svar til en forkert gruppe når det så
sker.

> Jeg vil give dig ret i at "GET-data" ikke er det helt rigtige navn set ud
> fra RFC'er, men det er meget tættere på, end at kalde det "en del af
> filnavnet".
>
> EOD herfra.

Man kan vel sige at "GET"-data er en del af det requestede filnavn, det navn
man rent faktisk skriver i browseren.(og det bliver så til "GET"-data fordi
man requester filen med GET kommandoen)
Og det er i det tilfælde så ikke det samme filnavn som webserveren rent
faktisk finder til dig (fordi "GET"-data bliver sorteret fra).

Det er vel nærmest et spørgsmål om definition så der er vel ikke den store
grund til vi har gjort så meget ud af det...såeh vi er vel færdige nu:)

Mvh Mikkel

Fra : Herlev-IT

Dato : 01-01-03 03:50

Mange tak for responset, det vil jeg afprøve :)

<snip>

---
Danish Reseller : Herlev-IT : http://www.herlev-it.dk/