Wireless ???
Fra : Korsby

Dato : 31-12-02 00:27

Jeg har planer om at sætte et trådløst netværk op så min underbo og jeg, kan
dele min Internet adgang. Jeg kan bare ikke helt gennemskue, hvor kraftigt
sådan noget er. Er der nogen der vil dele ud af deres erfaring? Han bor jo
lige nede under mig, men der er jo sikkert 200 mm rå beton imellem. Til
gengæld er hans vindue lige under mit, så hvis jeg satte ap´en i vinduet
ville det så kunne lykkes?
Jeg ved godt at der er stor forskel på de enkelte produkter, men jeg har
ikke lige tænkt mig at investere i noget der koster på den gale side af 2K.

~Korsby

Fra : Robert Jensen

Dato : 31-12-02 01:12

"Korsby" <korsby@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg ved godt at der er stor forskel på de enkelte produkter, men jeg har
> ikke lige tænkt mig at investere i noget der koster på den gale side af

er der ikke noget med at de der trådløse ftre sender dårligt op og ned,
eller er det bare min hukommelse der spilelr mig et puds.

ville det ikke være meget smartere, bare at føre et kabel ud af vinduet og
så ned til underboen.
det kan vel unde de store problemer laves rimeligt pænt.

--

Med Venlig Hilsen

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : Mads Bahrt

Dato : 31-12-02 05:30

Korsby wrote:
> [...]
> ikke lige tænkt mig at investere i noget der koster på den gale side af 2K.

Jeg har haft et lignende setup til at virke flere steder. Jeg har dog
også hørt om steder hvor man ikke kunne sende til etagen under, da der
var kraftig armering i gulvet. Jeg tror ikke at det vil hjælpe noget at
sætte AP'et i vinduet, da det er den lige linje der skal være fri. Du
kan dog flytte antennen ud på muren, men så er vi ude i en løsning der
er mere besværlig end at trække et normalt netværkskabel. Hvis jeg var
dig ville jeg simpelthen prøve det af. Du kan enten prøve at finde en
der bor i nærheden der har noget udstyr i kan teste med, eller du kan
prøve at få en aftale med en forhandler om at måtte lave en test og
returnere udstyret hvis det ikke virker.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 11:36

> [...]
> lige nede under mig, men der er jo sikkert 200 mm rå beton imellem. Til
> gengæld er hans vindue lige under mit, så hvis jeg satte ap´en i vinduet

Jeg tror nu godt det kan lykkedes, hvis man bare kan vende antennen på
accesspointet, så det drejer ned på underboen. Men måske for i ikke et 100%
signal...

Hvis jeg ville købe noget, ville jeg købe Linksys. Det har jeg selv, og det
virker faktisk meget godt... Dog har de den bagside, at de sender med
Amerikansk sendestyrke. Men den har den fordel at det er kraftigere.... Jeg
ved ikke hvorfor det ikke er blevet stoppet, men sådan var det da jeg fik
det...

> Jeg ved godt at der er stor forskel på de enkelte produkter, men jeg har
> ikke lige tænkt mig at investere i noget der koster på den gale side af
2K.

Jeg ville nu nok overveje, som de andre også siger. At du trækker et
ordinært kabel istedet.

Der hvor du vil have stikket at side, låner du et gennemføringsbor på en
meters penge, eller en halv kan også gøre det... det skal være omkring 10mm
og så bor ned til underboen.. Tjek først med kabler i beton´en osv... Men
det ligger normalt ikke i elementerne i loftet... og så er det sådan ikke så
svært at få noget der virker tiptop, for under 2000.. Du kan enddag få din
lokale elektriker til at lave det for 2000 vil jeg tro. Og så er det med
rigtige udtag på væg, bbåde hos dig og din underbo...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 13:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
Jeg
> ved ikke hvorfor det ikke er blevet stoppet, men sådan var det da jeg fik

Hvis jeg skulle foreslå nogle produkter, så gør jeg gerne det

Men hvordan vil din underbo have tilslutning til nettet?

Det billigste er at købe en USB adabter... Men hvis han fx også har 1-2-3
computere eller flere ville jeg helt klart vælge en ethernet bridge...

Fx ville jeg købe følgende, men det koster nu altså lidt over dit tankte på
2K:

Linksys BEFW11S4 Wireless Gateway

- En sådan har jeg selv. Den har indbygget en god Router, og 4 ports Switch.
Ud over at fungere som accesspoint for det trådløse net... Jeg kan se du har
TDC adsl, så kunne du jo nemt bruge denne til at route traffik med.

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwgw/netlsbefw11s4.html

Og så en Linksys Ethernet bridge.. Som bare er en form for trådløs
kabelforbindelse mellem dit net og hans net... De forskellige forhandlere i
Damark sagde at de ikke ville komme med dette produkt i Danmark.. Men nu kom
de altså alligevel med det:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwad5/netlswet11.html

Man kan sige det er lidt dyrt, i forhold til alt det man for for pengene
for accesspointet....

Så kunne man bare købe USB adabteren.. Men så kan den jo kun bruges til en
enkel pc..

Desuden er antennerne på accesspointet og bridgen af væselig medre kvalitet
end på de små antenner. Da de har forstærkning

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 13:15

>Jeg kan se du har
> TDC adsl, så kunne du jo nemt bruge denne til at route traffik med.

Eller har du? Det ser alligevel ud til at du er tilsluttet et eller andet
kommunenet i holbæk

Fra : Kirsten Skov

Dato : 31-12-02 15:51

> [...]

> Damark sagde at de ikke ville komme med dette produkt i Danmark.. Men nu

Jeg har tidligere spurgt om wirwless, så jeg forsøger lige at hænge på her.
Vi hat p.t. 3 pc'er i kælderen og vores datter bruger en bærbar på 1. sal,
vi har trukket en ledning.
Vi ville gerne kunne flytte mere rundt på dem, så derfor tænker vi i
trådløs.
Vi bor i et ældre hus med træbjælkelag, altså ingen beton.
Vi har ADSL fra Teledanmark med tilhørende router og en 4-ports hub.
Hvad skal vi investere i derudover?
Skal der andre netkort i maskinerne?

Venlig hilsen Kirsten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 16:24

"Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk> wrote in message

> Jeg har tidligere spurgt om wirwless, så jeg forsøger lige at hænge på
her.

ja, ryg du bare med i virvelvinden

> Vi hat p.t. 3 pc'er i kælderen og vores datter bruger en bærbar på 1. sal,
> vi har trukket en ledning.

Okay

> Vi ville gerne kunne flytte mere rundt på dem, så derfor tænker vi i
> trådløs.

Er det de 3 pc´ere i kælderen i godt vil flytte rundt på??

Jeg kan forstå at din datter vil kunne bevæge sig rundt med den bærbare. Men
er du sikker på at i vil ofre penge på at lave det hele trådløst?

> Vi bor i et ældre hus med træbjælkelag, altså ingen beton.

Det er jo en meget god ting. Men det er stadig lidt svært at sige noget
presis omkring rækkevidden!

> Vi har ADSL fra Teledanmark med tilhørende router og en 4-ports hub.
> Hvad skal vi investere i derudover?

Hvis det kun er din datter der vil være trådløs....

Ville jeg købe et accesspoint og PCMCIA netkort

accesspointet bliver så koblet på for enden af kablet på 1 sal. Så er der
100% dækning på hele etagen vil jeg tro.

Hvis i vil have de 3 stationærere pc´ere på nettet også... Så er i nok nød
til at have 2 accesspoints, en i kælderen og en på 1.

Hvis det er det du vil, skal du vælge et system som kan udvidde
rækkevidden.. Det kan Dlink´s 900ab+ fx.
http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl900ap+/

Så kan den ene 900ab+ være i kælderen, og fungere som accesspoint.. Så den
anden 900ab på 1 sal skal så sættes om som repeater, som udvidder
rækkevidden til 1... Det gøres ved at bruge det kabel som allerede er
trukket fra kælderen til 1.sal.

jeg er dog ikke 100% sikker på det med repeater funktionen, da jeg ikke
kender noget til den..

> Skal der andre netkort i maskinerne?

Ikke nødvendigvis.. Jo på den bærbare, er det smarteste med et PCMCIA kort..
Det er jo ikke så smart at flytte rundt på en USB adabter ved siden af
computeren...

til de 3 stationære pc´er.. kan du anvende et PCI indstikskort, eller en
ethernet bridge, eller usb adabter.. Ved at vælge en ethernet bridge, skal
der ikke skiftes netkort, heller ikke ved usb adabteren.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 31-12-02 16:48

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvis i vil have de 3 stationærere pc´ere på nettet også... Så er i nok nød
> til at have 2 accesspoints, en i kælderen og en på 1.

Baseret på mine erfaringer med et lignende hus vil jeg tro at i kan
dække alle 3 etager med et access point. Det er muligt at det skal stå i
stuen, men det må komme an på et forsøg. Det er i hvert fald ikke
usandsynligt og jeg ville prøve det først.

> [...]
> trukket fra kælderen til 1.sal.
>
> jeg er dog ikke 100% sikker på det med repeater funktionen, da jeg ikke

Ideen i DWL-900AP+'s repeaterfunktion er hvis man skal have udvidet
dækningen til et område hvor der ikke er kablet forbindelse. Den vil så
kunne stå og have forbindelse til det eksisterende trådløse netværk, og
gentage signalet trådløst til klieneter der er uden for det eksisterende
trådløse netværks rækkevidde, men godt kan nå repeateren.
Når der som i det her tilfælde allerede er kablet netværk, eller i hvert
fald nemt kan blive det, skal man bare bruge et antal normale access
points som så skal kobles til netværket hvert sit sted. Det bedste vil
så være hvis de understøtter roaming, da man derved vil kanne blive
sendt videre til det access point med bedst forbindelse uden at miste
forbindelsen kortvarigt. Mit indtryk er dog at roaming er en meget
normal funktion i access points i dag. Men se nu om det overhovedet er
nødvendigt med mere en et access point.

> [...]
> ethernet bridge, eller usb adabter.. Ved at vælge en ethernet bridge, skal
> der ikke skiftes netkort, heller ikke ved usb adabteren.

USB giver generelt lidt bedre rækkevisdde end PCI, da enheden ligger for
enden af et kabel og således kan placeres smartere end "nede bag
kabinettet".

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-02 17:48

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> stuen, men det må komme an på et forsøg. Det er i hvert fald ikke
> usandsynligt og jeg ville prøve det først.

Det kan så godt være.. Men signalet vil da sikkert ikke være stærk ved nogle
af tilfællene. Blandt andet fordi accesspointet sender vandret. det kan så
løses ved at vende antennen. Men alligevel, hvis etageplanen i huset er
stort. Så tror jeg ikke man kan bevæge sig rundt, uden at tabe pakker meget
hurtigt.

Desuden synes jeg det er en dum ide at have stationære pc´ere på trådløst
netværk.. Så er det sku noget mere smart at have netværksstik i hytten, så
man kan patche om, hvis man nu 2 gange om året skal have flyttet pc´en
lidt...

> [...]
> gentage signalet trådløst til klieneter der er uden for det eksisterende
> trådløse netværks rækkevidde, men godt kan nå repeateren.

Okay, jeg havde bare forstået at det ikke kunne lade sig gøre på de
billigere produkter, men det kan det jo så med dlink

Men hvad er ide´en med det i dette tilfælle ved jeg så ikke.. Så er det
bedre som du siger her nedenunder:

> [...]

> USB giver generelt lidt bedre rækkevisdde end PCI, da enheden ligger for
> enden af et kabel og således kan placeres smartere end "nede bag

Det har du jo helt ret i.. Men hvis accesspointet alligevel er på samme
etage, er det jo ligegyldigt.

Min erfaring med usb, er at det er ret ustabilt...

Det bedste ville helt klart være ethernes bridges.. så kan det bruges til
alt næsten..

Fra : Mads Bahrt

Dato : 31-12-02 21:51

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> stort. Så tror jeg ikke man kan bevæge sig rundt, uden at tabe pakker meget

Nu sender antennen ikke ud "kun lodret" eller "kun vandret". Der er
stadig en stor del af effekten der ryger opad og nedad selvom antennen
ofte er konstrueret til primært at fordele signalet i et vandret plan
omkring sig. I mine forældres hus (hvor jeg havde flyttet mit access
point ud et par dage i forbindelse med julen), fik jeg fuldt signal i
hele huset selvom der er murede vægge i stuen og access pointet stod i
et hjørne af 1. salen. Min opfordring er derfor stadig: Start med at se
om et access point er nok - man kan altid købe flere.

> Det har du jo helt ret i.. Men hvis accesspointet alligevel er på samme
> etage, er det jo ligegyldigt.

Nu mener jeg som sagt at der ikke skal være et access point pr. etage.

> Min erfaring med usb, er at det er ret ustabilt...
>
> Det bedste ville helt klart være ethernes bridges.. så kan det bruges til
> alt næsten..

Klart - uden at have praktisk erfaring med ethernet bridges, tiltaler
disse mig også mere end usb enheder, da ethernet bridgen ikke skal bruge
drivere og kan deles af flere computere. Problemet med dem er prisen: De
koster stadig næsten det dobbelte af et USB-netkort.

MVH
Mads