Skifte til andet netkort p
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 30-12-02 20:14

Hvis man bruger TDC Bredbånd med fast ip adresse kan man komme ud for
følgende problem:

1. Man er først tilsluttet med en pc'er.

2. Umiddelbart derefter vil man gerne på med sin mac.

3. Fysisk er der kun én maskine tilsluttet af gangen, man skifter simpelthen
netkablet over i den anden computer.

4. Så kommer problemet: Når først én computer har været tilsluttet, så kan
en anden computer først komme til når der er gået ca. en time! Forklaringen
er noget med at bredbåndsforbindelsen holder styr på hvilket netkort der har
haft den seneste forbindelse, og derefter tillades tidligst et andet netkort
efter en time.

Jeg har fået oplyst at man kan "release" et netkort på en pc'er ved at
skrive "cmd" i startlinien og trykke "ok", herefter skriver man så "ipconfig
/release" i det det dos-lignende vindue og trykker "enter", så er
forbindelsen straks klar til en anden maskine med et andet netkort. Bemærk
at det kun er et problem, hvis man har FAST ip adresse på TDC's bredbånd.

En lang indledning for at komme til selve spørgsmålet:

Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip
forbindelse? Jeg kører højest OS 9.1.

Fra : Tom Dissing

Dato : 30-12-02 21:48

Ved ikke så meget om det.. Men jeg kan forestille mig at du skal snakke med
din router/ADSL modem og sige "farvel"..
Jeg mener at der er noget software( freeware) der hedder telnet, der kan det
du har brug for.
Kræver at du "skriver" til modemmets hukommelse, og det er TDC ikke så glade
for. Men jeg mener dog at det kan lade sig gøre. ( derfor vil de sikkert
heller ikke hjælpe)
Formodentligt endda som et såkaldt "script" (automatiseret arbejdsgang)
Ved forøvrigt heller ikke hvordan man skriver et "script"..
Begge dele kan du dog helt sikkert får svar på her, da der er rigtigt mange
kloge mennesker her I denne NG.
Tom

PS
Jeg plejer blot at slukke for ADSL modemmet.. Når problemet opstår..
Så virker det fra omkring 20-200 sekunder efter!?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-12-02 22:42

> [...]

> En lang indledning for at komme til selve spørgsmålet:
>
> Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip

Det er fordi den låser din MAC adresse på Ethernet kortet. Hvordan du
slipper ud af det ved jeg ikke, men umiddelbart ville en anden ADSL
løsning nok være at foretrække.

Hvad er det præcist for en opsætning du har ? Router og så videre.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-12-02 11:00

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Det er fordi den låser din MAC adresse på Ethernet kortet. Hvordan du

Den faste IP-adresse tildeles via DHCP til maskinen baseret på
MAC-adressen. Frigives den ikke, kan andre ikke komme til. MAC
adressen låses som sådan ikke.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 31-12-02 12:34

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Den faste IP-adresse tildeles via DHCP til maskinen baseret på
> MAC-adressen. Frigives den ikke, kan andre ikke komme til. MAC
> adressen låses som sådan ikke.

Det var også det jeg mente........ 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-02 23:51

In article <BA36599E.4D3B%nospam@brakmark.dk>, Henrik G. Jacobsen wrote:
> Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip
> forbindelse? Jeg kører højest OS 9.1.

Prøv at se om det virker at give maskinen en fast IP adresse.

Fra : Martin Bech

Dato : 31-12-02 00:02

In article <BA36599E.4D3B%nospam@brakmark.dk>,
"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip
> forbindelse? Jeg kører højest OS 9.1.

Den elegante løsning er at købe en router m. indbygget switch og lade
den have den faste adresse. Derefter kan du have begge computere "på" på
samme tid.

--
Med venlig hilsen / Greetings from

Martin Bech
http://MartinBech.dk Mail: Remove XYZ from mail address.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 31-12-02 00:51

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip
> forbindelse? Jeg kører højest OS 9.1.

Jeg har brugt IPNetMonitor til at "renewe" mit "DHCP-lease", men den har
desværre ingen mulighed for at man kan "release". Det kan være hvis du
kender en der har lidt netværkstekke at han kan gennemskue hvordan man
bruger test-funktionen i programmet til at gøre dette for den anden
computers DHCP-identifikation.

Det er dog muligt at der allerede er kommet en ny version (min er 2.4.2)
som understøtter det. Programmet er lavet af Sustainable Softworks, det
kunne være værd at kigge efter. Jeg havde en del problemer med at finde
frem til hvilket program der blot havde den facilitet - for det er lidt
surt at skulle genstarte sin mac hver gang man skal "renewe" sin
ip-adresse.

Jeg synes det er gakgak at der ikke gives en sådan funktionalitet i
styresystemet, men det er jo (tror jeg da) rettet op på i X.

mvh ~ Jørgen Tietze

Ps. Du kunne jo evt. også vælge at have dynamiske ip-adresser fra
teledanmark, så er der jo ingen problemer!

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-02 01:17

In article <1fo15rc.673fkimolm40N%jtietze@mail.dk>,
jtietze@mail.dk (Jørgen Tietze) wrote:

> for det er lidt surt at skulle genstarte sin mac hver gang man skal
> "renewe" sin ip-adresse.

Det behøver man nu heller ikke, man kan bare skrive lidt i feltet
"Client ID for DHCP (eller hvad det nu er det hedder)" og slette det
igen. Når du lukker kontrolpanelet TCP/IP og siger ja til at gemme,
bliver din lease fornyet.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-02 01:05

In article <BA36599E.4D3B%nospam@brakmark.dk>,
"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip
> forbindelse? Jeg kører højest OS 9.1.

Gør TCP/IP inaktiv i kontrolpanelet af samme navn.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-12-02 01:15

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

[snip]

> En lang indledning for at komme til selve spørgsmålet:
>
> Hvordan gør man på en mac hvis man vil "release" et netkort fra en ip
> forbindelse? Jeg kører højest OS 9.1.

Såvidt jeg har forstået, så er det TeleDanmark BredBånd ADSL du har,
altså løsning fra TeleDanmark, hvor man får tildelt en IP-adresse via
DHCP uden nogen form for login. Det er samme løsning jeg har.

Du kan evt. prøve at skifte til avanceret tilstand i TCP/IP
kontrolpanelet og sætte TCP/IP til inaktiv. Det vil måske frigøre din
DHCP lease.

--
Mvh.
René Frej Nielsen