opslag, Ellis Island
Fra : Rita Jensen

Dato : 30-12-02 20:01

Hej NG.
Er der en barmhjertig sjæl, der vil hjælpe mig?
Det drejer sig om et opslag i Ellis Island`s database. Jeg tror jeg har
fundet ham, men jeg er ikke registreret og forstår ikke engelsk, så jeg er
ikke vild med at blive registreret, da jeg kun har denne ene udvandrer i
familien.
Personen er:
Laurits Oluf Hansen, f.15.11.1879 udvandret ca. 1905/1906 fra Højby,
Odss.,Holbæk til USA. Jeg ved , at han døde i Montane ca. 1958.
Jeg fandt Laurets O. Hansen i 1906

Der går også en historie om, at de var 2 brødre og 2 søstre (ikke bror og
søster), der rejste derover sammen. Kan man finde dem, når man ikke kender
navnene. Jeg tror nemlig, han giftede sig med den ene af pigerne.

Hvis nogen svarer, så gør det venligst her i gruppen, da jeg ikke åbner
mail`s fra nogen, jeg ikke kender.

Hilsen og godt nytår
Rita

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 30-12-02 22:17

Hej

Jeg har fundet en Lauretz O. Hansen, der ankommer 1906 som 26-årig.
Umiddelbart kan jeg tyde mig frem til at han er fra Sjælland og er på vej til sin bror Jens Peter Hansen i North Dakota.

Jeg ved ikke om det er den rette person, men jeg mailer en kopi af manifestet til dig, så kan du selv prøve at tyde den. Han står i linie 9.

Med venlig hilsen

Mogens Jensen
www.mogensjensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-02 23:00

Mon, 30 Dec 2002 20:01:19 +0100, skrev Rita Jensen:

> [...]
>Laurits Oluf Hansen, f.15.11.1879 udvandret ca. 1905/1906 fra Højby,
>Odss.,Holbæk til USA. Jeg ved , at han døde i Montane ca. 1958.

Jeg har forsøgt mange forskellige kombinationer, men har ikke været i
stand til at rekonstruere dit hit. Hvordan gjorde du?

Jeg fandt ham imidlertid i den danske udvandrerdatabase:
Navn: Hansen, Lauritz Oluf
Stilling: Arbejder
Alder: 26
Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 9800
Forevisningsdato: 1/16/1906
Fødested: Lumsaas
Fødesogn: Højby
Sidste oph.sogn: Højby
Sidste oph. amt: Holbæk
Sidste oph.sted: Lumsaas
Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City
Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: United States
Bemærkninger: ANM: United States.
IDkode: D0507H0507

Du kan jo prøve det selv:
http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da
men vær forberedt på, at databasen giver mange fejl og at mange
søgninger mislykkes - enten fordi man ikke har stavet nøjagtigt som
der står i protokollen, eller simpelthen p.g.a. databasefejl (typisk
fejl i linie 124 i ASP-koden, hvad det så end er).

Med ovenstående oplysninger kan du rette henvendelse til
udvandrerarkivet (emiarch@emiarch.dk) og få oplyst hvem han rejste
sammen med.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rita Jensen

Dato : 31-12-02 13:24

Rita Jensen <ritajensen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e109748$0$179$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Tusind tak til Mogens og Kurt. I har begge ramt den rigtige person (tror jeg
da).
Det var en spændende mail, jeg fik fra dig Mogens, men jeg er ikke så god
til EDB, så jeg fik lavet "ged" i den vedhæfte fil (det plejer jeg da ellers
at kunne klare). Jeg kan kun læse de første 2 personer, resten er gået tabt.

Kurt, du fandt den rigtige. Jeg har også været på den danske
udvandrerdatabase, men ikke fundet ham. Du spurgte, hvordan jeg søgte. Da
jeg jo ikke er nogen nørd, må jeg bruge "slave-metoden", der ofte giver
uoverskuelige mange personer. Her søgte jeg på La? Hansen og fik 25 sider
(der var mindst 5 sider med Lars Hansen indvandret fra hele verden). Min
metode er altså ikke at anbefale, og slet ikke, som her, med en langsom
forbindelse.

Et tillægsspørgsmål:
IDkode. Er det (som cpr.nr.) et nummer der følger dem resten af Deres tid i
USA, så man evt.kan følge dem senere.
Kontrakt nr. Kan man her finde bereauet, der formidlede rejsen, og prisen.
Jeg fatter ikke, hvorfra han fik pengene. Han rejser fra kone og 3 børn,
hvoraf den ældste var 6 år.

Hilsen og tak
Rita

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-02 14:04

Tue, 31 Dec 2002 13:24:11 +0100, skrev Rita Jensen:

>Rita Jensen <ritajensen@mail.tele.dk> skrev:
>
>Tusind tak til Mogens og Kurt. I har begge ramt den rigtige person (tror jeg
>da).

Det var da dejligt

>Et tillægsspørgsmål:
>IDkode. Er det (som cpr.nr.) et nummer der følger dem resten af Deres tid i
>USA, så man evt.kan følge dem senere.

Det tror jeg ikke. Jeg mener at det er en person-ID som kun bruges i
Udvandrerarkivets database.

>Kontrakt nr. Kan man her finde bereauet, der formidlede rejsen, og prisen.
>Jeg fatter ikke, hvorfra han fik pengene. Han rejser fra kone og 3 børn,
>hvoraf den ældste var 6 år.

Jeg bruger ikke Udvandrerarkivet ret meget, men husker for år tilbage,
at der var flere muligheder og mere hjælp og information, end der er
nu. Da kunne man klikke på ID- eller Kontrakt-nummeret (husker det
ikke præcist) og få vist en scanning af protokollen og dermed se hvem
vedkommende rejste sammen med.

Som jeg ser det, er den eneste mulighed nu om dage, at kontakte
arkivet via email med de oplysninger man har fundet i databasen og
udbede sig yderligere oplysninger.

Arkivleder Henning Bender deltager lejlighedsvist her i gruppen og vi
kunne måske bede ham om en vejledning, samt en forklaring på, hvorfor
de "gamle" muligheder er forsvundet?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henning Bender

Dato : 01-01-03 15:24

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote in message news:<e1531vc9qsp2f5hgtks9sje299ql9gp38r@4ax.com>...

> [...]
>
> Arkivleder Henning Bender deltager lejlighedsvist her i gruppen og vi
> kunne måske bede ham om en vejledning, samt en forklaring på, hvorfor

Ja, det vil jeg gerne. Den originale database er indtastet i en
paradox-database siden 1990 - og vi er, så vidt som nu, nået til 1911,
mens data op til og med 1908 er leveret til internetudgaven på Dansk
Data Arkiv. Selv bruger jeg naturligvis originaldatabasen.
Fælles for begge er imidlertid, at de jo ikke kan, og ikke skal give
andre oplysninger end de, der er i Københavns Politis
Udvandrerprotokoller og at de som sådan søger at give en kildetro
gengivelse. Disse protokoller er politiets afskrifter af de kontrakter
der er udstedt af rejseagenter i Danmark - og intet andet -
eksempelvis ikke passagerprotokoller.
Identifikationsnummeret er derfor en angivelse af placeringen i
protokollerne -
D0507H0507 betyder at udvandreren er noteret i protokolrækken for
Direkte udvandring (Direkte København - New York) i modsætning til
Indirekte - fra Danmark via en anden europæisk havn. D0507 angiver
derfor den Direkte protokol for 1905-1907 - H - den protokol der har
navne med forbogstavet H - mens 05 angiver side 5 og 07 - linie 7.
Meningen med dette er jo at man herigennem altid kan gå tilbage til
originaloplysningen og se, om indtastningen er foretaget korrekt - og
meningen var endvidere, at dette også skulle kunne ske på internettet,
således som det nu kan gøres på Ellis Island. Problemet var
imidlertid, at denne sammenhæng (der blev konstrueret af Dansk
Data-arkiv) aldrig kom til at fungere ordentligt, den multiplicerede
af en eller anden grund den enkelte udvandrer og blev derfor fjernet.
Det burde man kunne løse, hvis man som Ellis Island ikke peger hen mod
den enkelte linie, men til den pågældende side.
Om man i øvrigt vil bruge denne database eller ej er jo op til en
selv, da den jo ikke koster noget at bruge. Efter min mening er den et
betydeligt fremskridt i forhold til at finde navnene i
originalmaterialet, der består i en meget lang række kronologisk førte
protokoller ordnet grovalfabetisk og som er opdelt på en direkte og
indirekte række. I forhold til Ellis Island databasen har den jo også
den fordel, at den går længere tilbage (til 1868), at den også
indeholder udvandrere til andre oversøiske destinationer end New York,
USA - samt at den oftest fortæller mere om hvorfra i Danmark den
udvandrede kom.
med venlig hilsen,
Henning Bender
Stadsarkivar,
Aalborg Stadsarkiv
hvb-kultur@aalborg.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-03 17:21

1 Jan 2003 06:24:07 -0800, skrev Henning Bender:

> [...]

Tak for en udmærket - overvejende teknisk - redegørelse.

> [...]
>Det burde man kunne løse, hvis man som Ellis Island ikke peger hen mod
>den enkelte linie, men til den pågældende side.

Er der planer om at implementere dette i Udvandrerdatabasen?

Nu ved vi, takket være din forklaring, at nummeret er en specifik
kildehenvisning. Problemet er bare, at når man så har fundet en
person, har man jo ikke lige de originale protokoller inden for
rækkevidde. Hvor opbevares de iøvrigt?

Kan du bekræfte at man via e-mail kan bede om at få de ønskede
yderligere oplysninger?

>Om man i øvrigt vil bruge denne database eller ej er jo op til en
>selv, da den jo ikke koster noget at bruge.

Nu kan jeg ikke rigtig grade om du med "denne" mener Ellis Island
eller Udvandrerdatabasen, men dette uagtet mener jeg at det er en lidt
flot holdning at lægge for dagen: "Brug vores webtjeneste, men brok
dig ikke, for det er jo gratis".

I mit tidligere indlæg påstod jeg, at der tidligere var mere
information og flere muligheder. Det ville da være dejligt at få
genskabt een eller anden form for visning af den relevante
protokolside. Det ville også være rart med bare en lille-bitte smule
hjælp og vejledning til brugen af søgeformularen. Af outputtets layout
havde jeg allerede gættet at det er lavet af DDA. Betyder det så også,
at man kan anvende f.eks. wildcards på samme måde som i DDD? I hvert
fald har jeg konstateret, at brug af %-tegn også virker hos Jer.

Og hvad vil I gøre med alle de systemfejl der hele tiden opstår? Da
der tilsyneladende ikke er noget system i dem, kan jeg ikke lige ryste
et eksempel ud af ærmet, men en af de typiske er:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E31)
Timeout expired
/udvandrer/asp/udvandr_soeg.asp, line 124

Der findes ikke noget mere tåbeligt og intetsigende i denne verden,
end fejlmeddelelser i computersystemer (undtagen for programmører
naturligvis). Det mindste man kan gøre er dog at få systemet til at
melde tilbage til brugeren om hvori ens betjeningsfejl består.

Jeg formoder at det har noget at gøre med validering af input i
felterne og hvis indtastningen ikke er gyldig syntax, giver det en
fejlmelding? jeg fremprovokerede den ved at skrive "Laurids Hansen" i
navne-feltet og det er jo forkert, idet man skal skrive "Hansen,
Laurids".

I så fald vil en ganske lille valideringsrutine i programmet være nem
at lave. Den skal bare checke om der i input forekommer to
tekststrenge afbrudt af et mellemrum. Hvis der gør det, checkes om der
efter tekststreng 1 er et komma. Hvis ikke, skal brugeren gøres
opmærksom på, at syntaxen er forkert, efterfulgt af en yddybende
vejledning i mulighederne. Denne lille rutine er ikke 100% skudsikker,
men ville opfange de fleste fejl af ovennævnte type.

Spørgsmålet om bogstavret indtastning eller ej, har tidligere været
oppe at vende her i gruppen i forbindelse med indtastning af
folketællinger. Konklusionen har altid været, at der bør indtastes
kildetro, for så kan man bare lave søgerutinerne derefter. Problemet
er bare - både i DDD og i Udvandrerarkivet - at dette aldrig er blevet
lavet. Nuvel, ved hjælp af wildcards kan man nogenlunde komme om ved
de fleste stavevarianter, men det ville nu altså være smart om man
lave en slags fonetisk søgning, således at søgningen (hvis dette
ønskes - vælges med et flueben) finder f.eks. såvel Laurids, som
Laurids og Lauritz. Betydeligt enklere for fru Jensen, skulle jeg
hilse at sige.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henning Bender

Dato : 02-01-03 11:28

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote in message news:<b9461v484hf8k49gqktfvbvg48o37rqrs0@4ax.com>...

> [...]
> ønskes - vælges med et flueben) finder f.eks. såvel Laurids, som
> Laurids og Lauritz. Betydeligt enklere for fru Jensen, skulle jeg

Kære Kurt Hansen,
selv er jeg jo vendt tilbage efter to års orlov på Bornholm og dine
irritationsmomenter i forbindelse med udvandrerdatabasen deler jeg.
Der er imidlertid - ressourcemæssigt set - betydelige begrænsninger i
den hast hvormed jeg kan få dem rettet.
Hvad systemfejloplysningerne angår stammer de fra serveren i Odense
ligesom det var et problem, at denne server i længere perioder har
været nede eller virket overbelastet.
Hertil kommer, at Internetudgaven har væsentlige indskrænkninger i
forhold til originaldatabasen - ikke mindst spørgsmålet om eksakte
staveformer over for søgevenlige navne - eksempevis Pe..ersen for
såvel Petersen som Pedersen eller Lauri.. for Laurids og Lauritz. Det
kræver i det mindste en brugsanvisning som jeg vil søge at etablere -
men som nævnt - det kræver ressourcer.
Med hensyn til at benytte databasen eller ej, var det blot en
kommentar til din bemærkning om at du ikke brugte udvandrerdatabasen
så meget mere. Men jeg har intet imod at besvare eventuelle spørgsmål
eller give yderligere oplysninger hvis der er nogle at give.
med venlig hilsen,
Henning Bender

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-02 14:28

Tue, 31 Dec 2002 13:24:11 +0100, skrev Rita Jensen:

>Rita Jensen <ritajensen@mail.tele.dk> skrev:
>
>Jeg fatter ikke, hvorfra han fik pengene. Han rejser fra kone og 3 børn,
>hvoraf den ældste var 6 år.

Jeg forsøgte lige muligheden for at foretage en søgning på
kontraktnummeret. Her viser online-databasen igen sine svagheder (den
er ikke konstrueret af Dansk Dataarkiv for ingenting!). Man kan godt
indtaste kontraktnummeret i det relevante felt og klikke på "Start
søgning", men man får 3-4.000 poster, fordi søgeresultatet omfatter
alle kontraktnumre, hvor ni-otte-nul-nul indgår, f.eks. 23980012.

En indsnævring kan foretages ved at indtaste en eller flere af de
kendte oplysninger, f.eks. Amt = Holbæk og Bestemmelsessted = New York
City. Derved for man 19 fundne poster og her iblandt er den gode
Laurits. Af de 19 er han imidlertid den eneste der har kontrakt nummer
9800, hvorfor det må sluttes, at han rejste alene.

Venlig hilsen
Kurt Hansen