MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Defragmentering
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 30-12-02 16:37

Jeg har et gammelt tærskeværk fra ´95. 120MHz, 48MB RAM, 8G HDD + 2.1 G HDD,
Win98 samt Office 2000.

Mit problem er at det er meget svært at køre defragmentering og det er der
et stort behov for. Jeg har selvfølgelig lukket alle programmer, osse nogle
fra tasklisten(Ctrl-Alt-Del). Alligevel sker det efter ca. 20%
defragmentering at den kommer ud med en tekst a la "disken er blevet ændret.
starter forfra". Den kommer lidt længere hver gang, men efter to nætter har
den ikke nået 25%.

Jeg er åben overfor alle fiduser, men jeg er efterlønner og kan ikke
afskrive.

Hyggelig hilsen
Vagn Kofoed

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-02 17:28

"Vagn Kofoed" <vagn.kofoed@mail.dk> skrev :

> Alligevel sker det efter ca. 20%
>defragmentering at den kommer ud med en tekst a la "disken er blevet ændret.
>starter forfra".

Luk alt, så kun explorer er åben.
Deaktiver virusprogram og pauseskærm.

Start evt. op i fejlsikret tilstand [F 8] og kør defragmentering
derfra.

Boot op med en startdiskette og gå i windowsmappen og start
defrag.exe.

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-12-02 18:20

"Vagn Kofoed" <vagn.kofoed@mail.dk> wrote in message news:3e1067bb$0$184$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg er åben overfor alle fiduser, men jeg er efterlønner og kan ikke
> afskrive.

prøv lite udgaven af Diskeeper: http://www.executive.com/downloads/menu.asp

Jeg bruger selv prof. udgaven som automatisk holder øje med mine drev og defragmentere efter behov. Lite programmet kan
defragmentere lige så godt som prof udgaven, men det sker dog ikke automatisk.

MVH
Peter

Fra : Leo.E

Dato : 30-12-02 21:22

> [...]
> Jeg har et gammelt tærskeværk fra ´95. 120MHz, 48MB RAM, 8G HDD + 2.1 G HDD,

Det er ikke ualmindeligt at office 2000 lægger-hurtig søgning ind i
kontrolpanel, hvis det er tilfældet på din, så skriver den
sandsynligvis til disken ca. hverandet minut -altså genstart af
defragmentering hele tiden, sæt den til f.eks 500 timer!

hilsen: Leo

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 31-12-02 03:05

Tusind tak for klare svar. Der er lidt at begynde med.

Hyggelig hilsen og godt nytår
Vagn Kofoed

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 31-12-02 12:38

Så har jeg defragmenteret med Knuds fidus med at lukke alt ned. Det tog 5
timer for 8G (120Mhz).

Tilbage er lige en beklagelse.

I forrige århundrede var jeg sysmgr på en VAX. Jeg kunne snildt lave en
defragmentering mens jeg havde 100-150 brugere kørende på makinen. Hvordan
pokker skal jeg sætte en defragmentering ind i en jobstyring under Win98?

Hyggelig hilsen
Vagn Kofoed

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 31-12-02 22:43

Vagn Kofoed wrote:
> [...]
> en defragmentering mens jeg havde 100-150 brugere kørende på makinen.
> Hvordan pokker skal jeg sætte en defragmentering ind i en jobstyring

Fordi Win9x ikke er et flerbruger program så der for er alt lavet så
brugeren
er overstyrmand.

mvh
Henning

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 01-01-03 07:04

> Fordi Win9x ikke er et flerbruger program så der for er alt lavet så
> brugeren er overstyrmand.

Ikke helt enig. Den oprindelige DOS og 8086 var til enkeltbruger. Efter
Win3.1 og 386 blev alt udråbt til multi, concurrent og alle de andre frække
ord. Jeg tror mere på at defragmenteren ikke er blevet opdateret med behovet
for de noget større diske vi har idag. Det burde være simpelt at den bad
disksystemet om at "holde nalderne væk fra de 10% af disken jeg arbejder på
lige i øjeblikket" eller simpelthen overtog diskinterruptet og selv styrede
hvor tingene skulle lægges mens den arbejdede.

Alt i alt - tak til alle bidragsydere. Jeg sætter en søndag af til sagen.

Hyggelig hilsen - og alt godt i det nye år
Vagn Kofoed

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-03 18:17

In article <3e128462$0$183$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
vagn.kofoed@mail.dk says...
> Ikke helt enig. Den oprindelige DOS og 8086 var til enkeltbruger. Efter
> Win3.1 og 386 blev alt udråbt til multi, concurrent og alle de andre frække

Win9x/ME er ikke et flerbrugersystem.

WinNT/2000 er.

--
Med venlig hilsen/best regards