8000 Rd. i 1785
Fra : Peter Buch

Dato : 30-12-02 16:27

Sønnernes arveandel efter skifteforretning og salg af Randrup Gods udgør ca.
8000 Rd. til hver i året 1785.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det ville svare til i nutidskroner?

Mvh

Peter Buch

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 30-12-02 15:46

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 8000 Rd. til hver i året 1785.
>
> Er der nogen, der har et bud på, hvad det ville svare til i nutidskroner?

I følge bogen "Mark og Skilling, kroner og øre", så kunne man i perioden
1780-1789 købe en okse for 22 rigsdaler, en tønde smør kostede 30-40 Rdl.

Tusinde mursten kostede 7 Rdl., men 1000 almindelige tagsten kostede 15
Rdl., og skulle de være glaserede så kostede de 40 Rdl.

Hvis prisniveauet på fødevarer i 1750 sættes lig 100, så svarer det til 108
i 1780 & 129 i 1785.

Så 8.000 Rdl til hver har været mange penge dengang, men nøjagtigt, hvad det
er i dag er lidt svært.

Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 30-12-02 18:57

Peter Buch wrote:

> Sønnernes arveandel efter skifteforretning og salg af Randrup Gods udgør ca.
> 8000 Rd. til hver i året 1785.
>
> Er der nogen, der har et bud på, hvad det ville svare til i nutidskroner?

En "vekselkurs" eksisterer jo ikke. Sålænge man har haft rdl. og indtil
statsbankerotten 1814 var en ufaglærts årsløn omkr. 70 rdl. Det er den målestok
jeg bruger til min "indre forståelse" af beløbsstørrelser på den tid. Men man
kan naturligvis ikke "oversætte" 70 rdl. til f.eks. 150.000 nutidskroner. Man
skal huske på at føde og klæder var uforholdsmæssigt meget dyrere: Al energi gik
med at skaffe føde og klæder på kroppen. Transport (herunder bil og rejser),
bolig (husleje) og kommunikation (telefon, fjernsyn, aviser ...) brugte man
stort set ikke penge på. Og de poster udgør vist tæt på 90 % af en nutidig dansk
families budget.

En moderne metode til ansættelse af en valuttas købekraft er prisen på en
BigMac! Den hjælper os nok ikke så meget i dette tilfælde

mvh tb

Fra : John Thomsen

Dato : 13-01-03 01:30

On Mon, 30 Dec 2002 18:56:56 +0100, Tom =?iso-8859-1?Q?Br=F8ndsted?=
<tom@brondsted.dk> wrote:

>En moderne metode til ansættelse af en valuttas købekraft er prisen på en
>BigMac! Den hjælper os nok ikke så meget i dette tilfælde

Det tror jeg du har misforstået! I hvert fald i forhold til
spørgsmålet.

BigMac-indekset siger KUN noget om forskelligheden i prisniveauet
mellem to eller flere lande. Danmark har naturligvis det højeste )

Venligst
John

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 30-12-02 20:10

> [...]
> 8000 Rd. til hver i året 1785.
>
> Er der nogen, der har et bud på, hvad det ville svare til i nutidskroner?

Resultatet afhænger fuldstændig af, hvilke varer/ydelser/lønninger man
bruger ved sammenligningen mellem 1785 og i dag.

LØN
Fra 1781-94 betalte København sine arbejdsmænd en dagløn på 20 sk. fra
oktober til marts og 24 sk. fra april til september.

I 2001 var den gennemsnitlige timefortjeneste for mandlige medhjælpere i
bygge- og anlægssektoren 178,62 kr. Med en sommerarbejdstid i 1785 på fx. 12
timer svarer 1 skilling i 1785 til 12*178,62/24 kr. = 89,31 kr. eller 1 Rdl
= 8.503,76 kr.

8.000 Rdl i 1785 svarede altså til 32.000 sommerdaglønninger for arbejdsmænd
i København eller 68 mill. nutidskroner omregnet efter lønniveauerne i
1785/2001.

KORNPRIS
Kapitelstaksterne er den ældste danske prisserie, der stadig beregnes. I
Danmarks Statistiks publikationer kan den følges tilbage til år 1600.

Kapitelstakten for byg i Sjællands Stift 1785 var på 3 Rdl/tønde.

De seneste kapitelstakster er for 2001, der blev offentliggjort i "Nyt fra
Danmarks Statistik" nr. 68 den 15/2 2002. På Sjælland blev byg handlet til
92,74 kr/100 kg. eller - med 1 tønde byg regnet til 92 kg - 85,32 kr/tønde.

Omregnet efter kapitelstaksterne svarer 8.000 Rdl i 1785 derfor til
8.000*85,32/3 = 227.522 nutids-kr.

SØLVPRIS
8.000 Rdl i 1785 svarede til ca. 150 kg sølv, der efter $-kursen og
London-noteringen 20/12 2002 svarer til 161.322 kr.

GULDPRIS
8.000 Rdl i 1785 svarede til ca. 10 kg guld, der efter $-kursen og
London-noteringen 20/12 2002 svarer til 791.728 kr.

---
Helmer Christiansen

Fra : Peter Buch

Dato : 31-12-02 11:27

Tak til alle for forslag og oplysninger. 8000 Rd. i 1785 har været mange
penge dengang. Men samtidig kan man vel konstatere, at samfundsstrukturen
har ændret sig så meget, at en sammenligning til nutidskroner er ganske
umulig.

Godt nytår

Peter Buch