MS Windows
briani 27239
xp home, fdisk eller lignende
Fra : Søren

Dato : 30-12-02 14:20

Hejsa gruppe

Det er første gang jeg roder med xp - kommer fra ME.

Har fået fat i en bærbar med xp pre installeret. Jeg er dog ikke tilfreds
med at der kun er et drev på disken. Vil gerne til at partitionere disken...
Hvor er fdisk - eller hvad hedder dennes afløser?

Er der evt. andet jeg skal være opmærksom på før jeg går igang
(overraskelser eller ting som har ændret sig siden me)?

Mvh.
Søren

Fra : Thomas

Dato : 30-12-02 15:25

"Søren" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
disken...
> Hvor er fdisk - eller hvad hedder dennes afløser?

En god og fornuftig afløset til F-disk er PowerQuest Patition Magic.
det giver dig yderligerelser uden for Realtime at ændre Partitionsstørrelser
uden at der er data tab til følge.
det kan F-disk ikke.

Part. magic er dog et betalingsprogram, men kan findes mange steder.

er du tilfreds med programmet bør du dog betale for det.

> Er der evt. andet jeg skal være opmærksom på før jeg >går igang

Du kan starte med at kikke her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348

der er forklaret de mest normale ting vedr. xp og fdisk. du kan også hente
fdisk.

Venligst

Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-02 15:51

> [...]

>med at der kun er et drev på disken. Vil gerne til at partitionere disken...
>Hvor er fdisk - eller hvad hedder dennes afløser?

Kører du fat 32 skulle du kunne bruge freewareprogrammet fips til
det.

Guide:
http://www.idg.net/english/crd_font_526756.html
(er på dansk, så hvorfor der står english i linket er ikke godt
at vide)

Download:
http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 30-12-02 17:23

Har du prøvet at gå til
Kontrolpanel-Administration-Computeradministration-Diskhåndtering. Her kan
du lave ændringer på disken som slette, oprette og formattere drev.
Hilsen Jørgen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-12-02 17:46

On Mon, 30 Dec 2002 17:22:30 +0100, "Jørgen Christensen"
<jchrist@vip.cybercity.dk> wrote:

>Kontrolpanel-Administration-Computeradministration-Diskhåndtering. Her kan
>du lave ændringer på disken som slette, oprette og formattere drev.

Mjahr - med begrænsninger. Du kan kun oprette partiotioner på
ikke-anvendt diskplads. Du kan ikke formatere det drev / den
partition, windåzen ligger på. Du kan ikke ændre størrelsen på en
eksisterende partition.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-02 18:09

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev :

>Kontrolpanel-Administration-Computeradministration-Diskhåndtering. Her kan
>du lave ændringer på disken som slette, oprette og formattere drev.

Man kan ikke lave ændringer på den partition, hvor Windows er
installeret.