Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange ISO skal en digital kamera have~
Fra : Tomasz

Dato : 30-12-02 14:18

Hej
Jeg er på udkig efter en digital kamera. Der er mange kamera på marked, men
i tekniske specifikationer er der forskellige ISO værdiger.
Hvor stor og hvad for noget betydning har ISO tal i sådan en?
Som jeg har forstået det, at lige som i analog kamera, så betyder det at
lukke tiden kan blive kortere. Men bliver så bilede lige som i analog kamera
ringere kvalitet ?
Er det rigtig at følsomhed er reguleret afhængig af hvor meget strøm kommer
der til CCD sensoren?
Kan man så tage billeder i mørkere omgivelser ved større ISO tal. Simpelthen
jo større ISO tal er jo mørkere kan der være for at tager billede med ikke
for lange lukke tider og uden flash.
Hvis det er rigtig, kan man så tager OK billeder i et lidt mørk rum
(almindelig belysning hjemme om aften) med ISO 800 uden flash ?
Kan man indstille forskellige ISO tal i en digital kamera manual ?

På forhånd tak for svaret
MVH
Tomasz

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-02 15:19

In article <3e104786$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Tomasz wrote:
> [...]
> lukke tiden kan blive kortere. Men bliver så bilede lige som i analog kamera

Ja. Det der sker når man øger ISO værdien er, at man forstærker signalet
der kommer ud af CCD chippen, og dermed også den tilfældige og den
termiske støj. Typisk er der kun de 2 laveste ISO indstillinger
der kan anvendes til normalt brug. Men det er rart med 400/800 ISO
såfremt motivet er vigtigere end kvaliteten og man skal dage billeder
om aftenen.

> Er det rigtig at følsomhed er reguleret afhængig af hvor meget strøm kommer
> der til CCD sensoren?

CCD sensoren bliver ramt af lys, og opnår hermed en spænding. Det er
denne spænding der bliver til billedet. Så en stor CCD vil være mere
lysfølsom, men optikken betyder også en del.

> Kan man så tage billeder i mørkere omgivelser ved større ISO tal. Simpelthen
> jo større ISO tal er jo mørkere kan der være for at tager billede med ikke
> for lange lukke tider og uden flash.

Korrekt. En fordobling i ISO = halvering af lukketid. Men en yderligere
åbning af blænden kan også være med.

> Hvis det er rigtig, kan man så tager OK billeder i et lidt mørk rum
> (almindelig belysning hjemme om aften) med ISO 800 uden flash ?

Ja. Men ikke i topkvalitet.

> Kan man indstille forskellige ISO tal i en digital kamera manual ?

Som hovedregel, ja.

Fra : Tomasz

Dato : 30-12-02 15:44

> Ja. Men ikke i topkvalitet.