update?
Fra : Jakob Silseth

Dato : 29-12-02 21:58

Hej!

Jeg har en database for jeg godt vil have updateret et felt ud fra et givent
id uden at slette det eksisterende.
Har prøvet med "update tabel set række=række+$nyedata where id='$id'"
men det er virker kun med række+1 og ikke med nye data.

nogle der kan hjælpe?
måske bare hvilken funktion jeg skal bruge har søgt på mysql.com.

Mvh
Jakob

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-12-02 22:18

Jakob Silseth wrote in <3e0f6143$0$24706$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> Har prøvet med "update tabel set række=række+$nyedata where
> id='$id'" men det er virker kun med række+1 og ikke med nye data.

Umiddelbart synes jeg det ser rigtigt ud. "Række" er vel navnet på et FELT?
Hvis det virker med "1", så virker det også med andre tal. Er der
overhovedet et tal i $nyedata?
Prøv dette:

$sql = "update tabel set række=række+$nyedata where id='$id'";
echo $sql;
$res = $db->query($sql); // Eller hvad du nu plejer at gøre

Så kan du se præcist hvad der bliver sendt til databasen, og om det passer
med hvad du mener det skulle være.

Hvis det ser rigtigt nok ud, så har det ikke noget med PHP at gøre, og så
vil jeg foreslå at du stiller spørgsmålet i database-gruppen. Prøv at vise
en komplet SQL-query, præcist som den bliver sendt til databasen. Altså
ikke fx. "række=række+$nyedata", men fx. "amount=amount+8".

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jakob Silseth

Dato : 29-12-02 22:59

sorry niels..lidt for hurtig på knapperne der..forkert knap :)

> Hvis det virker med "1", så virker det også med andre tal. Er der
> overhovedet et tal i $nyedata?

Jo takker for svar så hurtigt, tænkte nok det ville skabe forvirring da jeg
læste mit indlæg :)

Det virker fint med +1 , men nu skal jeg indsætte tekst i et felt hvor der
er tekst i forvejen, uden at slette det eksisterende.

Håber det hjalp lidt :)

Jakob

Fra : Jakob Silseth

Dato : 30-12-02 00:22

har løst problemet:)

query = mysql_query(" update tabel set sid = concat(sid,'$sid') where
id='$id");

hvis nogle skulle være nysgerrige.

Mvh

Jakob